Ga naar inhoud

wat te doen als je ziet dat je konijn aan het stikken is?


wendykiara

Aanbevolen berichten

Ik heb afgelopen zomer een konijn gehad die stikte. Ik heb mijn vinger door haar bekje gehaald, dus ook vrij achterin. Ik haalde een prop hooi met haar eruit. Daarna ging het weer goed met haar. Dit zal ongetwijfeld niet de juiste methode zijn, maar op dat moment wist ik niets anders te verzinnen. Was een soort paniekreactie. Ik had natuurlijk geen tijd om eventjes uit te zoeken wat ik zou kunnen doen. Maar nu ik dit weer zo lees ben ik toch ook wel benieuwd hoe echt te handelen met een konijn dit stikt of zich verslikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb idd EHBO gehad, als mn konijn zou stikken en ik ben er bij zou ik proberen m'n vinger door t bekkie te halen en als dat niet werkt met de hand een naar voren slaande beweging tegen de rug geven (niet te hard natuurlijk xD) Bij een mens moet dit 5 x en daarna met de vuisten in de buik zegmaar maar dit zou ik niet doen bij je konijn want je breekt zo iets :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

?? Stikken konijnen zo snel misschien? Als je daar zo bang voor bent..

De mijne verslikt zich wel regelmatig en dan ben ik toch ook altijd even bang, gelukkig krijgt hij het tot nu toe altijd op zijn eentje opgelost. Het is denk ik altijd wel handig om te weten wat te doen, ik vrees dat een stikkend konijn niet zoveel tijd heeft om even rustig langs de dierenarts te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb toch gelezen om het konijn met het hoofd van je af tussen de onderarmen te klemmen. (goed vasthouden) en er dan als het ware mee zwaaien van onder naar boven. Door de kracht van de zwaai, kan het eten dan in beweging komen. Er is genoeg over te lezen als je zoekt naar "rabbit choking".

Ik heb een tijdje terug mijn konijntje bijna verloren. Ik gaf gewoon brokjes en zag opeens dat er iets mis was met haar. Ze bewoon ietsjes ongemakkelijk en draaide zich ineens om en ging in het hoekje zitten. Ik pak haar dus, en merk eerst nog niet dat ze niet ademt, toen begon ze een soort beweging te maken met haar hoofd. Ik schreeuw naar mijn man dat hij naar beneden moet komen, en opeens kwam er een boel snot en luchtbellen uit haar neus en mond! Geluk gehad zeg ik je! Toen heb ik dus gelezen dat inderdaad in de luchtpijp duwen of prikken niet goed is, ermee zwaaien heb ik gelezen. Maar een soort voorzichtige heimlich moet toch ook werken.

Tijdens het moment is het heel moeilijk, voordat je zelf door hebt wat er gebeurt. En ook natuurlijk het konijn want sommigen beginnen dan als een dolle rond te rennen. En dan ben je nog te laat :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Beetje late reactie....een tip

Vraag aan je konijnenarts.

 

Dus als ik er weer ben..meteen even uitvogelen wat ik nu werkelijk kunt doen.

Want voorbereid zijn lijkt mij handig.

Kan de arts het meteen even voordoen 🐰♥️🙃

Al is m.n konijn bijna 7 nooit te laat iets te leren.

 

(Ik heb natuurlijk nog een konijn.niet dat je denkt dat ik er maar 1 heb...dat kan echt niet)

 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .