Ga naar inhoud

Urinebrand


Laura020

Aanbevolen berichten

Mijn konijn heeft last van urinebrand, zo lijkt het althans, vieze haren bij penis en buik. Dit is wel droog en ruikt nu niet. Nu had ik nooit eerder van ec gehoord maar ben hier toch wel van geschrokken... Heeft geen verdere symptomen, is eerder te vet dan te mager.. Zie hem ook niet extreem veel drinken.

Maandag heb ik zijn vrouw in laten slapen omdat ze op was. Ze werd steeds magerder de laatste 3 kwart jaar, wankeler tot ze sinds vorige week het hok niet meer uit kwam. Laatste week was ook de ontlasting dunner geworden. Eind van de week liep ze met haar achterpoten en hupste niet meer. Sinds zondag liet ze ook de urine lopen waar ze zat en stopte halverwege de dag met eten. En verplaatste zich niet meer.Urinebrand had ze volgens mij niet. Dronk de laatste tijd wel erg veel. Mijn vraag zou zij dit ook hebben gehad? Of stoppen oudere konijnen vaker met eten als ze aan het eind van hun Latijn zijn?

Is het mogelijk dat hij het heeft? Heb ook al een nieuw vrouwtje gehad en zij hebben al contact gehad...

Alvast bedankt voor de

Reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij verder nergens last van heeft en het is alleen rond geslacht en klein stukje buik, kan het ook zijn dat die haren wat lang zijn en hij er daarom tegenaan plast. Urinebrand zit vaak meer bij de pootjes enhet staartje. Maar het kan wel ec zijn natuurlijk. Het beeld van ec is zo wisselend. Maar ook blaasontsteking kan. Of het is dus verder niks en het is opgelost als je de haren voorzichtig iets korter knipt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben gister naar de Da geweest. Moet urine opvangen, alleen lukt nog niet echt, wel weet ik dat er geen bloed in zijn urine zit dmv een staafje. De plek onder zijn buik is wel steeds droog, schoonmaken lukt een beetje. Zit alleen een hard stukje op zijn peniskoker. Wil niet te hard pulleken en weken in een bakje met zijn achterkant vind hij niet leuk, zoveel stress dus doe het in een paar keer kort. Ergste plukjes heb ik weggeknipt. De grootste plekje zit dus op zijn peniskoker aan de rechterkant en wat richting rechterpoot maar niet zo ernstig tot aan de huid. Staart en linkerkant is schoon. Ik heb het idee dat het niet erger wordt.

Blaas iod was niet gevoelig bij het opvoelen door de da. Vond het wel een raar kleurtje op zijn vacht, maar er zit dus geen bloed in.

Ik moet urine opzuigen met spuitje om verder te onderzoeken dus maar vind het lastig hoe. Toen hij thuiskwam ging hij gelijk plassen, had de wc weggehaald van te voren denk kan ik het mooi opzuigen maar dit loopt natuurlijk alle kanten op en is niet op te zuigen. Ga het nog wel proberen met een lege wc, heeft iemand nog tips om urine op te zuigen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo lastig opzuigen? Of was het op kale vloer, niet in een bak? Ik zet het konijn zelf altijd in een schone meterkooi of reismand. Ik maak em eerst schoon met dettol zodat er zo min mogelijk bacterien in de bak zitten. En dan wachten maar:he: het kan lang duren, maar hij gaat vanzelf plassen.

Evt wat natte groente ofzo geven zodat hij veel vocht binnen krijgt en sneller plast. (Bleekselderij is vocht afdrijvend ;)) mits hij er tegen kan natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was lastig opzuigen omdat het vaak te weinig was.. Het is dus inmiddels wel gelukt. Geen blaasgruis, ph waarde is goed, geen bloed. Vanmiddag naar de da om een foto van de blaas te laten maken ivm mogelijk blaasteen.

Hij plast ook veel kleine beetjes, soms ook grotere ondanks hij niet meer drinkt.

Wordt vervolgd, hij eet nog steeds, gelukkig :biggrin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de foto's was iets wits te zien op de blaas, niet heel groot. Da kon niet echt aangeven wat dit was, misschien een steen. Hij gaat de foto's met andere da overleggen( had het over wilhelminapark en Zwitserland, vriendjes van hem geloof ik ^^)

Heb nu antibiotica mee, Sam heeft wel ergens last van maar ja wat precies....

Moet regenwater of Spa, barleduc geven ivm minder kalk, zorgen dat hij veel drinkt. Dwangvoer hem 2 keer per dag, er g verdund voor extra vocht en tuurlijk de porties groen.

Afwachten maar weer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .