Ga naar inhoud

gister nieuw konijn gehaald en nu lijkt ze niet te eten en stampt soms


Laura020

Aanbevolen berichten

Gister een nieuwe dame (Roos) opgehaald voor Sam omdat ik zijn vrouwtje in heb moeten laten slapen :(

Roos kwam vanaf een klein hokje uit een schuurtje van een boerderij waar er niet echt naar haar werd omgekeken...

nu zit ze binnen in een hok naast Sam. Duidelijk erg spannend allemaal maar vannacht lijkt ze niet te hebben gegeten, hooguit wat hooi maar dit betwijfel ik. Vind ook geen keutels, alleen gister wat toen ze even samen hadden losgelopen in een neutrale ruimte. Ze stampt zo nu en dan met haar achterpoot, echt een teken van angst.

Straks om 8 uur maar de da bellen maar heeft iemand hier ervaring mee?

Ze heeft al stress en dan naar da zal ook niet goed doen en wil haar ook niet zomaar gaan dwangvoeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel christaaa!

Inmiddels eet ze ook wel wat hooi en witlof en zijn er wat keutels gekomen al is dit wel wat plakkerig.

Ze was zich ook aan het wassen, dus dit is wel een goed teken, de laatste 1,5 uur geen gestampt meer gehoord.

Da zei ook dat ze moest eten en keutelen anders moest ik langskomen. We kijken het nog even aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet konijnen als ze net bij je komen eerst met rust laten, want ze moeten wennen aan hun nieuwe omgeving. Niet te veel groente geven want daar kunnen ze nog niet tegen. Als ze maar hooi eten is het goed. Biks komt vanzelf als ze gewent is. Groente langzaam opbouwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel.

Wanneer vinden jullie dat ik kan beginnen met het koppelen van deze konijntjes?

Ze staan nu in een eigen hok naast elkaar en zoeken wel contact, liggen ook aan de kant waar de hokken elkaar raken.

Hebben dus gister wel 10 minuten samen gelopen in de gang wat rijden door hem en haren plukken bij elkaar.

Heb een kamer waar ze beide nooit zijn geweest waar ik ze kan koppelen. In het weekend heb ik tijd om te koppelen.

De vorige konijnen heb ik voor een gekoppelde door steeds iets langer bij elkaar te laten en ieder 24 uur te wisselen van kooi, dit op advies van ( een konijnkundige) da. Dit ging goed en was een super koppel. Ik lees hier dat dit nooit gebeurd en niet aan te raden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is niet 1 juiste manier van koppelen. Ik heb ze zelf ook zo gekoppeld zoals jij dat bij je vorige konijnen gedaan hebt, dat is prima gegaan. De snelste manier van koppelen is ze samen in een neutrale ruimte zetten en ze daar een tijdje laten zitten tot ze stabiel zijn. Dat kan 1 dag zijn, sommige konijnen hebben daar wel een aantal dagen of zelfs weken voor nodig. Voor sommige koppels-in-wording is dat echter te stressvol, dan kun je ze beter in fasen koppelen. Als ik met de kennis die ik nu heb zou koppelen zou ik ze in eerste instantie gewoon samen zetten en laten zitten als het allemaal niet al te heftig verloopt. Niet omdat ik denk dat dat per se beter is, maar het is gewoon een stuk sneller en als het op deze manier lukt heb je veel minder gedoe ermee, dat is wel prettig :)

Ik zou ze dan op de dag dat je wilt gaan koppelen 's morgens bij elkaar zetten, dan heb je er de hele dag goed zicht op en kunnen ze als het goed gaat eventueel 's avonds al in het vaste verblijf.

Edit: lees dit artikel even door, daar staat veel informatie in.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .