Ga naar inhoud

Behoorlijk kieskeurig konijn


Stamper2011

Aanbevolen berichten

Sinds afgelopen donderdag hebben wij een jong konijntje in huis dat behoorlijk lastig is met eten. Ze is helaas gemengd voer gewend, waar ze alleen de lekkere dingen uit eet. De rest weigert ze te eten. Nou ben ik sowieso al geen voorstander van gemengd voer, maar op deze manier al helemaal niet. Ik probeer haar nou zover te krijgen dat ze HFST brokken, SS of anders Beaphar Care+ brokken gaat eten, maar daar moet ze niks van weten. Krijgt ze niks anders, dan eet ze op zo nu en dan een beetje hooi na helemaal niks. Vervolgens zie je haar keuteltjes steeds kleiner worden en worden het er steeds minder. Op verse kruiden en groente blijkt ze wel erg gek te zijn. Ik had zoiets van misschien moeten we daar dan maar mee beginnen. Vanochtend bleek ze alleen last te hebben van plakpoep waardoor ik daar eerst maar weer mee ben gestopt. Gezien ik bang ben dat ze op deze manier te weinig voedingsstoffen binnen zal krijgen en ik liever niet wil dat ze afvalt, vraag ik mij af hoe ik dit het beste aan kan pakken. Zelfs als ik haar twee dagen geen gemengd voer geef, weigert ze alsnog de goede brokken te eten. Ze is dus behoorlijk koppig. Geef ik haar vervolgens weer gemengd voer, dan begint ze compleet uitgehongerd te eten. Ik vind het dus aardig lastig. Misschien dat jullie tips hebben om haar toch op andere brokken te krijgen?

aangepast door Stamper2011
Link naar reactie
Delen op andere sites

De staafjes die in gemengd voer zitten laat ze liggen. SS, HFST en Beaphar brokken laat ze ook liggen. Je zou denken genoeg keuze, maar ze wacht net zo lang totdat haar bakje weer gevuld word met gemengd voer. Vervolgens begint ze daar compleet uitgehongerd alle lekkere dingen tussenuit te eten. Bij een volwassen konijn dat goed op gewicht is zou ik zoiets hebben van ik zie het wel een tijdje aan, dan maar even alleen hooi. Het gaat hier alleen om een konijntje van een week of 9. Het is niet de bedoeling dat zij afvalt. Dat maakt het ook zo lastig. Ik hoop maar dat ze het uiteindelijk wel gewoon gaat eten. Ik blijf het in elk geval aanbieden.

aangepast door Stamper2011
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch gemengd voer moet geven omdat het diertje toch iets zal moeten eten,dan zou ik kiezen voor Hope Farms Select.Dat is hoogwaardig voer.De analyse schijnt niet perfect te zijn,maar voor nu moet je toch iets.En als je konijntje eenmaal goed gewend is dan kun je altijd nog rustig stapsgewijs overstappen naar een ander merk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herinner me iets wat ik in de zomer deed. Ik had mijn biks laten weken in water en dat in ijsvormpjes gegoten. Oooh wat een plezier! Zo'n lekker ijsblokje gaf ze ook wat verkoeling.

Misschien kun je het gemengde voer fijnmalen met wat normale biks. Dan heeft het een smaakje van gemengd voer? Beetje knutselen door het te laten weken met water en dan weer bij elkaar doen. In de winter natuurlijk niet laten bevriezen, want het is al koud genoeg. Eventueel stukjes andvijdie erdoor mengen. Hup in de blender ermee en aanbieden als papje. Hopelijk is ze na een paar dagen gewend aan de smaak en kun je steeds iets meer biks en wat minder gemengd door het papje doen.

En dan zijn we klaar als ze uiteindelijk de harde korrels lust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan een klein konijntje niet zomaar een groente gaan geven want dat zijn ze helemaal niet gewent. Natuurlijk vindt ze dit lekker maar je moet het langzaam opbouwen voor darmpjes.

Als ze dat voer als enigste eet zou ik daar voorlopig nog mee doorgaan en dan als ze wat groter is nog eens proberen over te stappen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het belastender voor haar darmpjes is als ze niet eet;) wat zal erger zijn, een keer beetje plakpoep of de darmen stil en daardoor verstopping ;) ik ben van mening dat er een veel te groot probleem van groen gemaakt wordt. Ja er zijn konijnen die slecht op groen reaheren, maar dat doen ze bij een klein stukje dan ook,..

Heb je het al geprobeerd te mengen? Verder zal het gewoon volhouden zijn ben ik bang... mits haar gebitje helemaal in orde is natuurlijk. Vind het wel typisch dat ze geen enkele soort wil hebben. Met name de care+ wordt door moeilijke eters toch vaak als erg smakelijk gezien

aangepast door wupsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend had ze helaas opnieuw last van plakpoep, dat terwijl ik haar gisteren geen groente heb gegeven. Misschien dat het door het gemengde voer komt dat ze krijgt? Dat voer is ze alleen wel gewend. Ze heeft het gek genoeg ook alleen 's ochtends vroeg want de rest van de dag gaat het goed. Ik heb haar bakje vandaag niet opnieuw gevuld met gemengd voer. Ze moest het doen met wat er nog in zat. Namelijk wat SS, Care+ brokken, HFST brokken en het overgebleven gemengd voer waar al het lekkers al tussenuit is. Daarnaast 2 verschillende soorten hooi. Ik heb haar er inmiddels op betrapt dat ze toch wat HFST brokken begint te eten, waar ik erg blij mee ben. Eindelijk maar toch. Ook wel zo makkelijk dat ze die brokken uit kiest want die krijgen Stamper en Lizzy ook.

Ik ben begonnen met een klein stukje groenvoer. Dat was zaterdag. De volgende dag was haar ontlasting nog gewoon goed. Zondag had ik haar zodoende iets meer gegeven en toen was het de volgende dag mis. Vanochtend was het dus opnieuw mis, ook al had ik haar gisteren geen groenvoer gegeven. Ik ben benieuwt of er morgenochtend ook weer plakpoep ligt. Gek genoeg is er de rest van de dag dus niks aan de hand. Misschien dat ik haar 's avonds geen brokken meer moet geven? Dat dat de oorzaak is. Waarschijnlijk is het een kwestie van uitproberen wat wel en niet werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen groente kunnen plakpoep verzoorzaken he.

de brokken kan ook. Als ze toch wat brokken op heeft kan het daar ook aan liggen. Wellicht reageert ze niet goed op 1 van de soorten ( of wellicht is ze toch nog wat jonger dan 9 weken?) Ook de stress en de leeftijd kunnen het veroorzaken. Staar je dus niet blind op dat groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In eerste instantie dacht ik dat het door het groenvoer kwam maar gezien het vanochtend alweer mis was, begon ik te denken dat het ook wel eens door het gemengde voer kan komen. Ze eet immers alleen alle snoepjes er tussenuit, wat nooit goed kan zijn. Vandaag wil ik dus even uittesten hoe het gaat als ze dat niet krijgt en dan moeten we het morgen maar weer verder te zien.

Ik weet niet wanneer ze geboren is. Mij is alleen verteld dat ze nou zo'n 9 weken oud zou zijn. Als ik naar haar kijk, denk ik dat dit wel klopt. Zelf zou ik haar in elk geval niet jonger schatten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het nog steeds een jong konijntje is. SS en Care+ eet ze nog steeds niet, dus daar kan het in elk geval niet aan liggen. Aan HFST brokken ook niet want dat eet ze pas sinds een paar uurtjes geleden. Ze heeft daar ook slechts een paar brokjes van gehad, maar dat is een begin natuurlijk. Het liefst wil ik haar zo snel mogelijk van het gemengde voer af hebben zodat ze wat meer voedingsstoffen binnen krijgt. Als ze alleen de lekkere dingen er tussen uit eet, krijgt ze nooit alles binnen wat ze binnen zou moeten krijgen. Op het moment zijn we dus met twee dingen tegelijk bezig. Haar op ander voer proberen te krijgen en uitzoeken hoe het kan dat ze 's ochtends last heeft van plakpoep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gelukkig nog steeds geen plakpoep weer gezien. Met het eten gaat het ook goed, al gaat haar voorkeur nog wel steeds uit naar gemengd voer. Ze krijgt nou dagelijks HFST brokken met een klein beetje gemengd voer er doorheen. Verder regelmatig een pluk vers hooi. Ik laat het eerst even zo totdat het gemengde voer op is. Daarna zet ik haar helemaal over op HFST en wil ik ook weer rustig aan beginnen met groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels is ze ontzettend gek op SS en HFST brokken. Ze krijgt nou allebei. Ik heb haar nou helemaal van gemengd voer af.

Daarnaast krijgt ze natuurlijk hooi en water. Met haar ontlasting gaat het nog steeds goed gelukkig. Groenvoer heb ik nog niet weer gegeven maar wil ik binnenkort wel weer voorzichtig gaan proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .