Ga naar inhoud

Super onzindelijke konijnen


080509

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen hebben een groot zelfgemaakt hok en mogen daarnaast eigenlijk altijd los lopen. Maar ze zijn echt super onzindelijk! Hun hele hok ligt helemaal vol (geen vaste hoekjes), ze plassen altijd onder mijn bed, zo'n beetje alle hoekjes van de kamer pakken ze mee.

Wat kan ik hier aan doen? Het lukt me niet om het ze af te leren! Als ik dingen afzet, zoals de doorgang onder het bed versperren, dan doen ze er alles aan om er door heen te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plekken waar ze het doen afzetten, als ze er wat doen opvegen en in het hok neerleggen, hard nee roepen, in mijn handen klappen, ze even opsluiten in het hok. Maar ik had het idee om nu met een plantenspuit te gaan werken. Telkens wanneer ze in een hoek komen waar ze het doen even een keer sprayen. Het is namelijk zo dat mijn ene konijn heel erg zindelijk was. Het andere konijn is wat minder zindelijk, maar het is nog niet zo erg geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straffen gaat je niet helpen lijkt me, je kunt sowieso veel beter goed gedrag belonen dan slecht gedrag bestraffen. Bovendien, wat is slecht gedrag? Ik geloof dat ik geluk heb dat mijn konijnen zo ontzettend zindelijk zijn, dat geldt gewoon niet voor elk konijn. In dit geval vind ik straf dan ook niet op zijn plaats. Heb je dit artikel al eens gelezen? http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijnen-zindelijk-maken.html

Als ze niet zindelijk te krijgen zijn zou ik er voor zorgen dat dat niet zo'n probleem is door de ondergrond van de ren daarop aan te passen en de plekken die je wilt beschermen voor ze af te schermen.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn het mannetjes/vrouwtjes, gecastreerd/gesteriliseerd? En hoe oud zijn ze?

Wat ik hier doe is op de plek waar ze plassen een plasbak (mét een pluk hooi, heel belangrijk) neerzetten. In het begin staan er dan heel veel :biggrin:. Als ze het op de bakken doen kun je de bakken langzaam dichter naar elkaar toeschuiven en daarna 1 voor 1 weghalen tot je er nog maar 1 of 2 hebt staan. Daarnaast alle plasjes opruimen met wc papier en in de plasbakken gooien. Zorg er ook wel voor dat de plasbakken groot genoeg zijn. Die 3 hoekbakken van de dierenwinkel zijn veel te klein, zelf gebruik ik kattenbakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straffen werkt ook zeker niet! Dat gaat ze echt niet afleren onzindelijk te zijn. Een kind straf je toch ook niet met onzindelijk zijn, je stimuleert kinderen ook door belonen. Zo werkt het ook met konijnen. De meeste konijnen leren het zichzelf aan, zoals op de manier van Hilde. Hebben ze echt een gigantische ruimte, kun je die ook iets verkleinen. Natuurlijk niet te klein! Beloon ze als ze op het toiletje plassen. Bij mij heeft het ook een tijdje geduurd. Inmiddels plassen ze met deze tips netjes op het toiletje. Keutelen nog niet, maar dat vind ik ook niet zo'n ramp. Is ze ook aan te leren, door consequent alle keuteltjes op te rapen en in het toiletje te doen. Konijnen zijn intelligent genoeg om dat te snappen. Maar straffen werkt echt averechts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb je allemaal al geprobeerd? Er zijn helaas behoorlijk wat konijnen die niet zindelijk te krijgen zijn.

Ik denk zelfs dat "zindelijk zijn" iets is wat helemaal niet van toepassing is op konijnen. Een konijn markeert door urine en bakent territorium af door keutels. Dat kun je ze niet afleren, dat zou betekenen dat je hun natuurlijke gedrag probeert te vermenselijken. Met een plantenspuit e.d. aan de slag gaan zal eerder een negatieve gedragsverandering opleveren. Konijnen doen nou eenmaal bepaalde dingen omdat ze konijn zijn, ik kan er niks anders van maken. Sommige konijnen doen alles op een bak omdat ze geen vieze geuren of iets dergelijks willen hebben in hun slaap/verblijfplaats, terwijl andere konijnen juist heerlijk pitten in hun eigen pies en poep. Dat moet je niet willen veranderen. Dan kun je beter een hond kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk zelfs dat "zindelijk zijn" iets is wat helemaal niet van toepassing is op konijnen. Een konijn markeert door urine en bakent territorium af door keutels. Dat kun je ze niet afleren, dat zou betekenen dat je hun natuurlijke gedrag probeert te vermenselijken. Met een plantenspuit e.d. aan de slag gaan zal eerder een negatieve gedragsverandering opleveren. Konijnen doen nou eenmaal bepaalde dingen omdat ze konijn zijn, ik kan er niks anders van maken. Sommige konijnen doen alles op een bak omdat ze geen vieze geuren of iets dergelijks willen hebben in hun slaap/verblijfplaats, terwijl andere konijnen juist heerlijk pitten in hun eigen pies en poep. Dat moet je niet willen veranderen. Dan kun je beter een hond kiezen.

Nou ja, een hond of kat bakent even goed zijn territorium af, en dat mogen ze best doen, maar het is toch altijd handig als je dat een beetje onder controle hebt. Dit is niet enkel tegen jou bedoeld, maar ik vind het altijd nogal stom als mensen zeggen dat je maar een hond of kat moet nemen wanneer ze hun konijn iets willen leren. Voor honden en katten is vermenselijking zoals jij het noemt blijkbaar heel normaal, maar bij konijnen die evengoed al generaties lang gefokt zijn als huisdier... Met dat straffen ben ik het wel eens, dat zal waarschijnlijk meer kwaad dan goed doen. Ik zou gewoon verder doen met keutels en plasjes op te ruimen en in de bak te doen als ik jou was, ik heb ook al gelezen dat het helpt als je ze eerst in een kleinere ruimte zet om het (terug) aan te leren, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, een hond of kat bakent even goed zijn territorium af, en dat mogen ze best doen, maar het is toch altijd handig als je dat een beetje onder controle hebt. Dit is niet enkel tegen jou bedoeld, maar ik vind het altijd nogal stom als mensen zeggen dat je maar een hond of kat moet nemen wanneer ze hun konijn iets willen leren. Voor honden en katten is vermenselijking zoals jij het noemt blijkbaar heel normaal, maar bij konijnen die evengoed al generaties lang gefokt zijn als huisdier... Met dat straffen ben ik het wel eens, dat zal waarschijnlijk meer kwaad dan goed doen. Ik zou gewoon verder doen met keutels en plasjes op te ruimen en in de bak te doen als ik jou was, ik heb ook al gelezen dat het helpt als je ze eerst in een kleinere ruimte zet om het (terug) aan te leren, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Wat jij wil, kathedraal. Ik probeer TS uit te leggen dat het echt zinloos is, onze belachelijke actie met poepjes en plasjes in een bak blijven leggen. Die beestjes lachen zich kapot als ze zouden kunnen. Wij mensen zijn werkelijk in staat om een boom nog menselijk gedrag aan proberen te leren *grinnik*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij wil, kathedraal. Ik probeer TS uit te leggen dat het echt zinloos is, onze belachelijke actie met poepjes en plasjes in een bak blijven leggen. Die beestjes lachen zich kapot als ze zouden kunnen. Wij mensen zijn werkelijk in staat om een boom nog menselijk gedrag aan proberen te leren *grinnik*

Dat mogen ze ook best doen, ik denk dat dieren ons vaak zouden uitlachen als ze het konden. Ik ben toch blij als ik een zindelijk konijn heb, veel makkelijker dan elke dag overal moeten dweilen. Daarbij, mijn boom is ook zindelijk hoor, ik heb nog nooit kakjes van hem gewonden! :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kom je daar nou bij dat het zinloos is? Ik heb tot nu toe al mijn konijnen op die manier zindelijk gemaakt hoor, is voor de konijnen zelf ook veel fijner.

Tja, ik heb bijna nooit zindelijke konijnen gezien, dus ik meng me sowieso maar niet in de discussie. Wil alleen even zeggen dat dat laatste natuurlijk niet waar is. Als het voor de konijnen zoveel fijner was om zindelijk te zijn, hadden we helemaal geen moeite gehad om het ze te leren. Het is alleen fijn voor het baasje.

Volgens mij zit het grootste probleem bij zindelijkheid (en knagen. en herrie maken. en dingen eten die ze niet mogen) bij een verkeerd verwachtingspatroon bij het baasje. Men gaat er haast vanuit dat konijnen zindelijk zijn en dan kan het alleen maar tegenvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen niet zindelijk gemaakt. Ze waren het uit zichzelf al, ze gebruikten 1 hoek in het hok als wc. Mij restte alleen nog maar de taak ze te laten zien waar ik graag had dat ze hun ding deden. Eerst stonden er 4 toiletjes, waarvan er eentje natuurlijk op de plek waar ze het in het hok deden. Ik heb er steeds 1 weggehaald, nu staat alleen de kattenbak er nog en die gebruiken ze braaf. Grappig om te zien als ze wakker worden, dan rennen ze snel naar de bak om even te plassen. Ik heb geen papiertjes en keutels in de bak gegooid of iets dergelijks. Ze kozen zelf voor de bakken, omdat dat de enige plekken met bodembedekking waren. Ik denk dat het lastiger was geweest als ik vloerbedekking had gehad, of een kleed op de vloer. Zeker weten dat ze daar wel een wc van zouden maken. Zachte dekentjes in de ren blijven ook niet lang schoon. De zandbak wordt hier ook weleens als wc gebruikt. Als je konijnen overal en nergens hun behoefte doen betwijfel ik of je ze ooit zindelijk gaat krijgen. Volgens mij heb je, zoals Rian al zei, konijnen die de boel graag opgeruimd houden en konijnen die er graag een vieze bende van maken. En zoals de mijne, konijnen die niet graag op laminaat plassen :)

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik heb bijna nooit zindelijke konijnen gezien, dus ik meng me sowieso maar niet in de discussie. Wil alleen even zeggen dat dat laatste natuurlijk niet waar is. Als het voor de konijnen zoveel fijner was om zindelijk te zijn, hadden we helemaal geen moeite gehad om het ze te leren. Het is alleen fijn voor het baasje.

Volgens mij zit het grootste probleem bij zindelijkheid (en knagen. en herrie maken. en dingen eten die ze niet mogen) bij een verkeerd verwachtingspatroon bij het baasje. Men gaat er haast vanuit dat konijnen zindelijk zijn en dan kan het alleen maar tegenvallen.

Lijkt me toch echt niet fijn voor de poten als je continue door je eigen pies loopt - dat bedoel ik ermee. 90% van de pensionkonijnen die hier komen zijn zindelijk dus vind het heel apart dat je nog nooit zindelijke konijnen hebt gezien. De konijnen die niet zindelijk zijn dat zijn wel meestal buitenkonijnen.

Over het algemeen plassen konijnen waar hooi ligt, dus dat is best makkelijk om ze dan alles op een plasbak te laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me toch echt niet fijn voor de poten als je continue door je eigen pies loopt - dat bedoel ik ermee. 90% van de pensionkonijnen die hier komen zijn zindelijk dus vind het heel apart dat je nog nooit zindelijke konijnen hebt gezien. De konijnen die niet zindelijk zijn dat zijn wel meestal buitenkonijnen.

Over het algemeen plassen konijnen waar hooi ligt, dus dat is best makkelijk om ze dan alles op een plasbak te laten doen.

Inderdaad gaat bij mij het meeste in de bak die voor de hooiruif staat. Maar voor die bak zittend kun je ook best bij het hooi. En je kunt ook het hooi uit de ruif trekken en door de ren verspreiden en zo overal keutelen. Ik heb 3 hokken staan, waarvan 1 dubbele en die liggen overal vol keutels. De ren idem.

Mijn dwergkoppel heeft wel een voorkeursplek, maar dan nog ligt er heel veel naast.

Ik heb 1 logeetje uit de opvang gehad die echt alles in zijn toiletje deed. verder kan ik me geen echt zindelijke konijnen herinneren. Natuurlijk hebben velen wel een soort voorkeursplek. maar er ligt altijd nog genoeg naast. Dat noem ik niet zindelijk.

Je kunt het makkelijk noemen, maar ik ben het daar toch echt niet mee eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit konijnen gehad die niet zindelijk te krijgen waren. Met de juiste portie geduld en hulp middelen is het mij alTijd gelukt om ze zindelijk te krijgen. Zelfs Tos die wel zn behoefte in de kooi deed maar poepeloestig vooor de wc ging zitten ipv erin.

Ik denk dat het een beetje te laat is voor het volgende maar dit heeft hier altijd geholpen. Wanneer de nijntjes net bij je komen wonen ze een zo klein mogelijke ruimte geven. Zo voelen ze zichzelf de eerste week ook een stuk veiliger, is niet niks voor die beestjes om ineens ergens anders te gaan wonen. Zo kun je ook, achterhalen welk plekje ze kiezen om hun behoeften te doen en van daaruit ga je met wctjes werken. En dan kun je de ruimte vergroten mochten ze dan toch overal gaan plassen is dit in eerste instatie hier altijd territorium afbakenen geweest en werkte het al om de plasjes op te vegen en op de wc te doen.

Ik heb overigens bij Otje wel een tijdje met "straffen" gewerkt maar dit was toen ze aan het puberen was. Sproeien kun je vrij weinig tegen beginnen maar als mevrouw met opzet ergens in de keuken zat te plassen pakte ik der bij me even bij de plas in de buurt blijven, nee zeggen en 5 minuten in de kooi. T sproeien is de week voor castratie opgehouden maar het zomaar plassen was er na een week uit door consequent te blijven. Overigens heeft bij het plassen in de keuken ook geholpen om naast de keuken een kattenbak (toen nog een grote doos met een rechthoekige wc eronder) neer te zetten.

Er zullen overigens vast genoeg konijnen niet zindelijk te krijgen zijn. Of dat aan het konijn, je eigen vasthoudendheid om het konijn iets aan te leren, of de manier waarop je dit doet ligt durf ik niet te zeggen maar het zal vast een combinatie van meerdere factoren kunnen zijn. En als je merkt dat echt niks werkt, tja dan houdt het op zou ik zeggen. Als je konijnen niet zindelijk te krijgen zijn zou ik overigens wel overwegen om ze van het voorjaar/zomer naar buiten te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips iedereen. Ik zal niet gaan straffen. Je kunt inderdaad beter met belonen werken, maar soms drijven ze me wel een beetje tot waanzin en kijken ze brutaal aan, maar dat kan ook mijn verbeelding zijn :P. Ik ben van plan nu het hok leeg te halen en alleen bodembedekking in de wc te doen (een kattenbak, geen hoektoiletje) en op de voornaamste plekken waar ze hun behoeftes doen ook bakken neerzetten, zodat ze leren op de wc te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze zes konijnen poepen en piesen overal waar het hen uitkomt. Liefst natuurlijk op een plek waar de anderen net gepoept hebben, want datmoet acuut overruled worden!

Konijnen zal het echt een worst wezen dat ze "natte poten" krijgen als ze door hun pies lopen. Ik heb het hier nog nooit gezien dat ze hun poten onder de pies hebben, wel modder, zand en andere zooi, dat poetsen ze er gewoon weer af.

Kijk, als ze in een betrekkelijk kleine ruimte zitten dan is dat niet handig wat betreft poep en pies, dan worden ze vies ja.

Onze konijnen gebruiken hun toilet ook voornamelijk, maar zindelijk, nee dat zijn ze niet. Een zindelijk konijn bestaat echt niet. Poep en pies is voor hun hetzelfde als voor ons parfum, naam- en reclamebordjes. Dat krijg je er nooit uit.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zindelijk konijn bestaat echt niet. Poep en pies is voor hun hetzelfde als voor ons parfum, naam- en reclamebordjes. Dat krijg je er nooit uit.

Das dan jammer voor jou maar ze bestaan wel hoor, heb er nu 2 en die 6 hiervoor waren ook allemaal zindelijk. Natuurlijk ligt er af en toe een keutel naast de bak maar de rest gaat er allemaal op, heerlijk makkelijk zulke zindelijke konijnen. Een konijn van een kennis hield het zelfs allemaal op als ie niet bij z'n piesbak kon komen (ze had em een keer per ongeluk buiten gesloten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk zelfs dat "zindelijk zijn" iets is wat helemaal niet van toepassing is op konijnen. Een konijn markeert door urine en bakent territorium af door keutels. Dat kun je ze niet afleren, dat zou betekenen dat je hun natuurlijke gedrag probeert te vermenselijken. Met een plantenspuit e.d. aan de slag gaan zal eerder een negatieve gedragsverandering opleveren. Konijnen doen nou eenmaal bepaalde dingen omdat ze konijn zijn, ik kan er niks anders van maken. Sommige konijnen doen alles op een bak omdat ze geen vieze geuren of iets dergelijks willen hebben in hun slaap/verblijfplaats, terwijl andere konijnen juist heerlijk pitten in hun eigen pies en poep. Dat moet je niet willen veranderen. Dan kun je beter een hond kiezen.
Ik ben het hier volledig mee eens.
Link naar reactie
Delen op andere sites

een konijn is niet hele dagen bezig met zijn terrein af te bakenen. Dat doen ze toch vooral in het begin. Alleen als je meerdere dieren hebt kan dit wel gebeuren maar anders is alles al gemarkeerd met dit is van mij. en dan blijven ze niet bezig.

Onze konijnen hebben nog nooit ergens anders geplast dan in het hok, en ze lopen grootste deel van de dag los rond maar gaan gewoon terug naar hokje om behoefte te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt nico...ik vind territoriaal afbakenen ook niks met zindelijkheid te maken hebben maargoed daar zal de helft hier het ook vast niet mee eens zijn :wink2:

Toen mijn eigen konijnen op vakantie waren hebben ze daar de hele boel onder zitten zeiken omdat ze de konijnen roken die daar woonden...ik schaamde me rot :s maar zodra ze weer thuis waren meteen weer alles op de bak (gelukkig :D). Daarom ben ik ook blij dat ik maar 1 stelletje heb, als ze hier om en om zouden loslopen met een ander stel kon ik waarschijnlijk de hele dag plasjes en keutels opruimen :D

Julia mijn nieuwe konijn heeft de eerste week overal kleine plasjes gedaan en wild gekeuteld. Sinds afgelopen dinsdag gaat alles perfect op de bak, dus ze is wel zindelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het er niet mee eens dat konijnen niet zindelijk kunnen zijn, afbakenen van het territorium vind ik ook een ander verhaal. Hier gaat ook alles netjes in de bak, maar toen ik laatst een kooi die van de opvang kwam in de kamer had staan om hem schoon te maken werden daar zorgvuldig plasjes en keutels omheen gelegd. Zodra de kooi uit de woonkamer was ging alles weer netjes in de bak. Ongeveer 1 keer per maand vind ik 1 plasje naast de bak, maar zijn ze dan onzindelijk? Misschien moeten we zindelijkheid even definiëren! Voor mij is zindelijkheid: gaan naar de bak om hun behoefte te doen. Dat is hier het geval, dus vind ik ze zindelijk.

Bij Rian lopen inderdaad meerdere koppels om en om in de grote ren en wordt vrolijk langs alle randjes geplast en gekeuteld, die territoriumdrang hebben ze hier (zonder die opvangkooi in de kamer dan) niet. Ik denk dat dat een logisch gevolg is van meerdere koppels die naast elkaar leven.

Maar ook als dat niet het geval is wil dat ook niet zeggen dat alle konijnen dan wel zindelijk te maken zijn. Het ene konijn wel, het andere niet. Ligt een beetje aan hun voorkeur om op 1 plek hun ding te willen doen, of gewoon lekker overal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .