Spring naar bijdragen
Keesje001

Anogora konijn

Recommended Posts

Mijn vriendin heeft 2 angora konijntjes gekregen!

Het zijn zulke leuke beestjes!

Als 1 van mijn diertjes overlijd neem ik er ook een, heeft iemand ervaring met deze soort?

Ik heb op internet gezien dat de konijntjes voor de vachten worden gefokt etc echt heel triest verhaal :(

De konijnen van mijn vriendin komen gewoon van een fokker dus ze zijn niet voor de vacht ofso.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen ervaring met angora konijnen, en hoe lief/zacht ze er misschien ook uitzien, ik zou zelf nooit een langharig konijn voor mijzelf laten fokken. (Uit een opvang halen vind ik wat anders.)

Konijnen hebben namelijk alleen maar last van zo'n lange vacht; deze moet regelmatig onderhouden worden wegens klitten en vervilting; en veel konijnen vinden gekamd worden niet zo tof. Sommigen laten het wel toe, maar de meeste konijnen blijven vooral uit angst stil zitten. Uitzonderingen daargelaten.

De vacht wordt erg snel smerig - daarom worden ze ook bij fokkers vaak op gaas gehouden, zodat er geen vuil in die vachten komt, dat vind ik ronduit onacceptabel! Gaasbodems zijn niet geschikt om konijnen op te houden. (Geen enkel dier wat mij betreft).

En hebben mijn konijnen het in de zomer al warm, dat zal voor een angora nog veel erger zijn. Dus moet je hem weer knippen, en naast dus dat een konijn het vaak heel niet fijn vindt, moet je ook oppassen voor een 'thermoshock'.

Een konijn moet wat mij betreft zorgeloos kunnen rennen/spelen/graven/etc. zonder dat hun vacht een last voor henzelf is.

Dus mocht je toch een angora willen; haal er eentje (of 2, als je nog geen konijn thuis hebt) uit de opvang.

Zo denk ik er althans over :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niets meer bij te voegen....

Bij een konijn moet je in dit geval niet denken aan wat je zelf mooi vindt (zijn vacht dus), maar bedenk dan ook eens wat voor een konijn leuk leefbaar is.

En dat is dus niet zijn angoravacht.

En hoe grappig het er ook uit ziet....zo'n konijntje moet je zo'n vacht gewoon niet aan willen doen.

Maar ja, zo lang 'wij' ze kopen, zo lang worden ze ook gefokt....

Misschien iets om over na te denken....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het helemaal eens met mijn voorgangers. Ik heb er zelf ook 1 die bij de vorige eigenaren compleet vervilt was geraakt doordat er niks met de vacht is gedaan. Nu moet ik haar regelmatig knippen, dan voelt zij zich het prettigste. En dat maak ik op uit de vrolijke sprongetjes die ze maakt als ze weer geknipt is.Het knippen zelf vind ze helemaal niet leuk. Ze pakt steeds het schaartje en duwt het weg.

Ook moet je enorm opletten op wat voor ondergrond ze zitten. Anders hangt binnen de kortste keren de complete bodembedekking aan je konijn. En als het haar te lang is kunnen ze zichzelf niet goed schoonhouden. Want het zit allemaal in de weg.

Sorry dat je over het algemeen alleen maar negatieve reacties krijgt. Maar voor die beestjes is die lange vacht echt alleen maar een enorme last.

bewerkt door Domino

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kende ook iemand die zo'n konijn had en die moet je iedere dag verzorgen. Op den duur had ze er geen zin meer in en dat is heel erg zielig voor zo'n konijn. Gelukkig kreeg konijn uiteindelijk weer een thuis waar die wel de aandacht kreeg. Wil je zo'n konijn zorg er dan alsjeblieft ook goed voor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

oke, ik wist niet dat het zo erg was. ik was ook van plan om een nijn uit de opvang te nemen en een angora maar van de angora ben ik nu afgestapt.... maar daar ga ik nog niet aan denken, hopelijk blijft mijn Nijntje nog vele jaren bij mij :) bedank voor jullie reacties!

@Nico, ik heb als sinds mijn 5e een konijn en heb er van begin afaan elke dag voor gezorgd. ik ben nu al meer dan 13 jaar ouder en doe het nog steeds. ook toen ik nog een kind was ging ik in sneeuw en storm mijn Nijntje eten geven en verzorgen. dus de verzorging is geen probleem hoor :)

groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn het angora's of teddy's?

Als je t.z.t. een konijntje uit de opvang wilt halen, kun je juist op zoek gaan naar een langharige. Je ziet daar soms angora's en vaak teddy's en ze zijn meestal maar moeilijk te plaatsen.

Bij een fokker: niet doen, want zo stopt het fokken van deze arme dieren nooit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf een angorakruising uit de opvang. Ik knip haar elke 2 weken helemaal kort, dan kan ik haar zoveel mogelijk met rust laten en heeft zij geen last van het lange haar. Ik wil je zeker afraden een angora bij een fokker te halen. Fokken met langharige konijnen vind ik echt dierenmishandeling. De konijnen hebben er zelf helemaal niks aan, ze hebben er alleen vreselijk veel last van. Ik vind het elke keer ontzettend zielig als ik mijn voedster weer moet knippen en ze is daarna ook echt even boos op me. Helaas kan ik haar niet gewoon laten lopen, want zoals je hebt kunnen lezen komen daar grote problemen van.

Als je echt een langharig konijn wilt, ga dan alsjeblieft naar een opvang. Er zitten er daar zo veel die een fijn huisje zoeken, omdat mensen zich verkeken hebben op de verzorging..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat de twee konijntjes van je vriendin van een fokker komen is juist niet goed, zo houdt ze mede de fok in stand natuurlijk door ze bij een fokker weg te kopen. Zelf ben ik ook absoluut tegen het fokken met langharige konijnen. Ze hebben zelf alleen maar ellende van die lange haren, je moet de vacht ontzettend goed bij houden en dat is niet iets wat de meeste konijnen leuk vinden.

Ik sluit me verder helemaal aan bij de rest, mocht je er echt een willen, kijk dan in de opvang maar het is wel goed om je te informeren over de vachtverzorging. Niet elk konijn laat die even goed toe en dan is het wel handig om te weten hoe je dit goed aan moet pakken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
oke, ik wist niet dat het zo erg was. ik was ook van plan om een nijn uit de opvang te nemen en een angora maar van de angora ben ik nu afgestapt.... maar daar ga ik nog niet aan denken, hopelijk blijft mijn Nijntje nog vele jaren bij mij :) bedank voor jullie reacties!

@Nico, ik heb als sinds mijn 5e een konijn en heb er van begin afaan elke dag voor gezorgd. ik ben nu al meer dan 13 jaar ouder en doe het nog steeds. ook toen ik nog een kind was ging ik in sneeuw en storm mijn Nijntje eten geven en verzorgen. dus de verzorging is geen probleem hoor :)

groetjes

Goed dat je geen angora meer wilt kopen van een fokker! Misschien kun je nu al een (langharig) konijntje uit een opvang halen. Dan help jij een leuk (waarschijnlijk moeilijk te plaatsen) konijntje, jij hebt een mooi langharig konijntje zonder de fok in stand te houden én het belangrijkste (vind ik) je konijn heeft een vriendje! :yes:

Iedereen blij!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .