Ga naar inhoud

Hoeveel ml dwangvoeren?


Simone85

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Een van mijn twee konijntjes, Tommie, heeft last van gasvorming/trommelzucht. Al sinds maandagavond borrelt zijn buikje en eet hij nauwelijks. Dinsdagochtend meteen naar de da geweest, antibiotica, pijnstiller en buscopan gekregen. Verbeterde nauwelijks (later bleek buscopan juist niet goed te zijn) dus net weer naar de da geweest, primperin spuit gekregen, morgen moet ik er zelf twee bij hem zetten. Ik heb oxbow critica's care dwangvoeding gekregen. Op het pak staat dat ik zes lepels van dat spul met water moet mengen en 4-6x moet geven. Net de eerste keer gedaan, MAAR.. Als ik uitga van die hoeveelheid zijn dat zeker drie of vier spuiten van 10 ml per keer!! Kan toch niet goed zijn? Op dit forum n andere sites lees ik dat ie juist maar 5ml ofzo per keer moet krijgen..

Nu twijfel ik dus erg.. Ik heb m net 10ml gegeven wil het absoluut niet fout doen, heb pas geleden een ander konijntje verloren doordat haar darmen kwamen te liggen..

Infacol heb ik geprobeerd omdat ze bij de opvang zeggen dat dit goed werkt, dat slikt hij niet door..

Wie heeft hier ervaring mee en kan helpen! Alvast enorm bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou cisaral drops halen om de darmfunctie te bevorderen. Dat is ongeveer hetzelfde als primperid, maar dan een drankje. Stukken makkelijker.

Ik geef zelf altijd Harrison's Juvenile, maar ik weet dat 30-40 ml per keer echt wel in een konijn past (de mijne weegt 2,1 kg). Als je konijn aangeeft dat hij niet meer wil eten (bijvoorbeeld lastig doen na 20 ml), kun je ook gewoon stoppen en dan 6-8x per dag wat geven. Mits je daar zelf tijd voor hebt natuurlijk.

Succes en beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Primperid injecties werken meestal beter dan cisaral drops (drankje), omdat het direct in het lichaam word opgenomen. Cisaral moet toch door het lichaam wat nu blokkades heeft. Het enige wat ik niet snap is de antibiotica? Omdat AB's best een aanslag kunnen zijn op de darmen, maar mogelijk verwacht de DA nog een probleem?

Heeft hij nog keutels? Hoe zien deze eruit?

Ik ben niet zo'n fan van in ene veel dwangvoeren inderdaad, ik zou liever 5ml per half uur - uur doen dan 30-40ml per 4 uur. Het moet ook nog niet is een ophoping worden. Normaliter eet een konijn de hele dag wat door kleine beetjes.

Belangrijk is wel keutels in de gaten te houden, want als het verstopt blijft zitten dan kan je met dwangvoer ook kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij had diarree en ik denk dat de ab daarvoor was.. Ik geef hem nu een spuit van 5 ml 5-6x pd en infacol probeer ik ook te geven of door t eten te mengen in de spuit zodat hij toch wat binnen krijgt.. Vanmorgen spuit met primperin gezet en dat ging goed. Vanavond nog n x dus.

Da zei dat t vanavond wel al beter moet gaan maar zijn buik borrelt nu nog steeds.. Hij eet wel wat hooi heel af en toe en drinkt water. Ik maak me echt zorgen pff..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als mijn konijn gas heeft dwangvoer ik eigenlijk nooit. Ik geef medicijnen, pijnstiller, cisaral en primperan. En wat ontzettend belangrijk is, is je konijn op temperatuur houden. Een ziek konijn koelt rap af en dan doen die ingewanden nog minder. En zeker als hij zelf kleine beetjes eet zou ik persoonlijk niet teveel dwangvoeren. Als er namelijk echt een blokkade zit kan de maag ook overvuld raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .