Ga naar inhoud

Mars drinken & plassen na castratie


Nemolientje

Aanbevolen berichten

Beste bunnybunchers,

Daar ben ik dan weer.

Zoals sommige van jullie misschien wel weten is Mars vorige week donderdag gecastreerd. Alles is gelukkig goed gegaan.

Ik had al verwacht dat hij niet meteen goed zou drinken na zijn operatie omdat hij al niet de grootste drinker is. Hij plaste en eet wel goed dus ik heb het maar even uit m'n hoofd gezet voor zover ik dit kon (hele bezorgde konijnen mama).

Maar nu plast hij sinds gister ochtend ook bijna niet meer. Op het begin kon ik zijn handdoek toilet wel 4x per dag verschonen. Ik heb dit vanochtend voordat ik naar mijn werk ging gedaan (half 7) en hij heeft nu nog niet geplast. Er leek voor het eerst een mini beetje gedronken te hebben (was iets uit het bakje) maar voor het zelfde geld heeft hij er weer met zn pootjes ingestaan en is dat er dus uit. Ik had gister de DA al gebeld en zij gaven aan dat ik een test kon doen (weet even niet meer hoe het heette) door zijn huid iets op te trekken en indien dit niet binnen een seconde weer

"plat" zat zou hij uitgedroogd zijn en moesten we met spoed komen. Dit was zeker niet het geval dus ze adviseerde ons het nog even aan te kijken aangezien het redelijk normaal is dat konijntjes niet goed eten of drinken na een castratie.

Ik wilde gister nog niet gaan dwang-drinken omdat het zo stressvol voor hem is en ik dit er niet bij wilde doen als het nog niet nodig was. Maar nu hij nog niet heeft geplast vind ik wel dat er wat moet gebeuren. Ik ben nu nog alleen en lukt het mij niet om hem te dwang-drinken. Ik heb dus wat peer geprakt met water in de hoop dat hij dat zou drinken/eten (gek op peer) maar helaas doet hij dit (nog) niet.

Hij heeft ondertussen veel komkommer en andijvie gegeten. Ook wat peer heeft hij binnen, alles heb ik nat gemaakt zodat er ook wat water mee naar binnen gaat.

Ik ben net naar de AH geraced om ovarit te halen en dat ga ik zo proberen.

Hooi eet hij trouwens ook nog gewoon en z'n biks ook redelijk. Dus het enige probleem is het drinken.

Hebben jullie voor nu nog tips?

Oja hij is ook erg levendig, speelt en rent lekker. Is alleen wat eerder moe dat hij even gaat liggen, dit merk ik ook sinds zijn operatie, en lijkt me ook niet erg gek.

Is het verstandig om voor de zekerheid z'n snugglesafe nog even op te warmen? Het is gewoon 21 graden en hij voelt (+oren) niet erg koud aan.

Tijdens dat ik dit schrijf zit hij gelukt weer wat groentjes te eten.

Misschien ook nog handig aan te geven: Z'n keutels zijn normaal, lijken nu ietsjes droger maar valt mee. Z'n blindedarm keutels eet hij gewoon op.

Zoals jullie wel kunnen merken maak ik me enorm zorgen om m'n schatje.. Hoop dat jullie nog tips hebben!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik al vaker gehoord, ik denk dat je inderdaad nog wat moet afwachten. (Het zou me eigenlijk niet verbazen dat plassen wat pijn zou kunnen doen na een castratie.) In afwachting zou ik hem vooral sappige groenten geven (zoals komkommer), dan heeft hij toch wat vocht binnen, hopelijk komt het snel terug goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik al vaker gehoord, ik denk dat je inderdaad nog wat moet afwachten. (Het zou me eigenlijk niet verbazen dat plassen wat pijn zou kunnen doen na een castratie.) In afwachting zou ik hem vooral sappige groenten geven (zoals komkommer), dan heeft hij toch wat vocht binnen, hopelijk komt het snel terug goed!

Bedankt voor je reactie!

Hij had vanochtend gelukkig flink geplast. Nog niet (veel) gedronken helaas. Hij heeft weer een flinke natte salade gekregen en dit viel hij meteen aan gelukkig haha. Vandaag mijn moeder maar extra vaak langs sturen om hem te controleren. Hoop echt dat hij vandaag weer gaat drinken. Maak me veel te veel zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat plassen pijn doet na een castratie is onzin. De dierenarts komt nergens waar urine langs gaat.

Ik denk eigenlijk dat je gewoon wat overbezorgd bent. Als je konijn levendig is en gewoon eet, dan krijgt hij ook voldoende vocht binnen.

Dat beweer ik ook niet hoor, ik zeg alleen dat het me niet zou verbazen. Al komen ze niet precies op de plek waar ze plassen, toch in de buurt, idk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder drinken = minder plassen.

Minder brok eten dan anders = minder drinken.

Hier drinken de rammen dan ook vaak minder, omdat ze minder brok eten en vaak ben je geneigd meer groen te geven omdat ze dat meestal het eerst weer willen eten. Ik zou me niet te veel zorgen maken in deze :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .