Ga naar inhoud

plinten gaan eraan...


youp

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

ik ben youp en ik ben nieuw op het forum, na enige tijd te hebben rondgekeken toch maar eens wat posten:clown:

wij hebben sinds Juli een rammetje genaamd Hero in huis. Een erg energiek, te groot "dwerg" konijn. hij is nu ondertussen 8 maanden en begint volgens mij te puberen.

Hij knaagt alle plinten kapot, hier is mijn huisbaas natuurlijk niet blij mee. Hero loopt zodra we thuis zijn los, en heeft een mooie wilgentunnel om aan te knagen. ook heeft hij een mooie kartonnen doos en een mand. en toch blijft hij knagen.

Het nee-roepen negeert hij constant, terwijl hij eerst erg goed luisterde.

iemand een oplossing?

groetjes Youp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op bb!

Aan plinten knagen is natuurlijk hartstikke leuk! Het enige dat hier helpt als ze ergens aan knagen wat niet mag is zorgen dat ze er niet meer bij kunnen komen, of zorgen dat ze het niet kapot kunnen maken. Het hele hok hebben we dan ook afgewerkt met aluminium hoekprofielen en enkele kozijnen waar ze graag hun tanden in zetten zijn afgewerkt met hoekprofielen van hard plastic. Kabels en dergelijke liggen in kabelgoten. Van de plinten blijven ze hier redelijk af, op 1 stuk na. Ook daar hebben we een harde plastic strip tegenaan geplakt. Best een hoop werk, maar konijnen iets afleren is heel erg moeilijk. Je kunt proberen de plek waar hij knaagt een week of 3 te blokkeren. Je hebt dan kans dat hij vergeten is dat het daar lekker knagen was. Maar dit werkt alleen maar tot hij het weer ontdekt natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

we hebben hier een houten vloer, met eigenlijk langs alle zijde plinten. dus afschermen word denk ik moeilijk:no:

vooral omdat hij niet 1 plekje heeft uitgekozen, maar eigenlijk overal aan elke plint knaagt:P

ik snap dat het voor hem leuk is om te knagen, en dat het hoort bij een konijn, maar dat snapt de huisbaas helaas niet:frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mensen die nagelbijten bestaat er een soort nagellak die heel slecht smaakt om af te leren op hun nagels te bijten.

Denk denk... zou zoiets werken bij een konijn? Natuurlijk niet datzelfde product, maar insmeren met iets dat echt niet lusten. Het zou hier ook een grote verlossing zijn denk ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hij alleen? Kan misschien verveling zijn.

Morty deed dit ook, maar het is echt wel af te leren. Gewoon heeel goed in de gaten houden en zodra hij wil knagen, een hard phhhss!! geluid maken en in de handen klappen. Dan schrikt hij. Kan best een paar weken duren. Verlies hem niet uit het oog, want konijntjes willen nog al eens stoute dingen doen als je even niet kijkt.

Zo heb ik het Morty ook afgeleerd. Net als het in de buurt van mijn computer komen. Geen van de konijnen waagt dit nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je in ieder geval afraden om vieze dingen op je plinten te gaan smeren waarvan je wellicht niet weet of het evt schadelijk is. Konijnen zijn knagers en de beste tip is om dat gene waar ze niet aan mogen komen af te schermen zodat ze er niet bij kunnen of je konijn een ruimte te geven waar niks te slopen valt wat van de huisbaas niet mag ;)

Afleiden met ander speelgoed etc kan ook wel eens werken, als je konijn alleen is bijv een soortgenoot tegen de verveling. Garantie geeft het niet maar het is wellicht een stuk gezelliger voor je konijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een maatje is inderdaad goed voor je konijn, scheelt verveling (en dus minder knagen...)

Je zou ook afleiding neer kunnen leggen voor je konijn, simpel heel veel wilgenhoutjes halen.

En iedere keer als hij gaat knagen aan de plinten nee roepen (of een ander geluid wat je als nee gebruikt)

Dan naar em toe lopen en gelijk een wilgenhoutje geven.

Dan laat je gelijk zien waar ie dan wel aan mag knagen.

Paasr weken goed volhouden en altijd wilgentakjes in huis laten slingeren.

(Langs de plinten leggen ald hij vrijloopt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik de konijnen ook een winter binnen gehad op een slaapkamer ivm ziekte, kabels netjes weggewerkt maar na een tijd waren de plinten de klos , de gordijnen (oeps die hingen er ook nog) de hoeken van de muren , ze hadden zelfs de kast open gekregen en mijn schoenen en riemen bewerkt :D

Die waren dus samen met genoeg ruimte , heel veel knabbel materiaal en toch hebben ze de kamer heerlijk uitgewoond :P

Je zou ook af kunnen spreken met je huisbaas dat je de plinten vergoed zodra je het huis uit gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .