Ga naar inhoud

Stro verzamelen, nieuwe voedster


Bkm

Aanbevolen berichten

Hallo,

Gisteren ben ik met mijn lieve Rodger een vriendin voor hem wezen uitzoeken.

Het is uiteindelijk een japanse dame geworden van 1 jaar oud.

Koppelen ging goed. Hebben wat gesnuffeld en gerend maar elkaar verder met rust gelaten. Dus echt liefde op het 1e gezicht was het niet.

Tot nu toe gaat het ook nog allemaal goed. De nieuwe dame heeft de hele tuin al rondgesnuffeld en komt ook voorzichtig aan me snuffelen.

Rodger moet nog even wennen aan het feit dat zijn vrijgezelle leven voorbij is. Hij 'jaagt' madam weg zodra ze ergens zit wat hem niet bevalt, tenzij hij eten ziet dan is hij afgeleid. Zij zit telkens op de uitkijk en wanneer ze hem niet ziet gaat ze haar gang.

Ik zie haar net met stro slepen van de ene kant naar de andere kant van het hok.

Is ze nu een nest aan het bouwen?

Ik neem aan dat ze dat doen wanneer ze zwanger of schijnzwanger is. Of doen ze dit ook voor de fun?

Ik zit echt niet op een nest te wachten.

Daarnaast zwanger van rodger lijkt me sterk aangezien zijn zaakje ervan af is. Of ze zou al zwanger zijn maar dan heeft de opvang haar niet lang genoeg in quarantaine gehad.

Hoe herken ik schijnzwanger t.o.v. van zwanger?

Waar kan ik nog meer opletten indien ze dit niet voor de fun doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij aangeeft dat je ram gecastreerd is en wanneer je ze lang genoeg uit elkaar hebt gehouden, is ze gewoon schijnzwanger. Maar je hebt haar ergens vandaan gehaald, dus zeker weten doe je het niet.

Het verschil tussen schijn en echt is dat je voedster niet dikker wordt en uiteindelijk geen jongen krijgt :-D

Laat haar maar lekker slepen. Bij schijnzwangerschap: Na een paar dagen haal je het nestje gewoon weg, en waarschijnlijk zal ze het nog een aantal keren doen, sommigen elke maand, sommigen twee keer per jaar, heel verschillend. Omdat je het niet zeker weet, zou ik haar nest even laten en afwachten wat je aan haar zelf ziet en in het nest na een tijdje...hopelijk gewone schijnzwangerschap!

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kan alsnog schijnzwanger zijn of worden natuurlijk.

Echt zwanger kan ook als een vorige eigenaar niet gemeld heeft dat ze mogelijk zwanger kan zijn (wat helaas mij als opvang ook eens is overkomen). Buitengewoon vervelend...

Meeste voedsters worden een paar weken na de koppeling sowieso schijnzwanger.

Je kan het verschil met echt zwanger niet herkennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft dat je haar in een opvang gehaald hebt, dus dan zal het vast wel loslopen. Een goede opvang zal de konijnen waar ook maar enige twijfel over is netjes 5 weken vasthouden voor ze konijnen herplaatsen. Dus als je bij een opvang geweest bent, waar de diertjes netjes ingeënt en gecastreerd worden, zit je wel goed hoor. Schijnzwangerschap zie je heel vaak na een koppeling, hoewel er meestal dan wel wat meer tijd tussen zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik het met je eens Christa, maar als iemand keurig afstand doet van een voedster zonder verder iets of wat dan ook te vermelden. Dan kan het zelfs als opvang ooit voorkomen dat er toch een nest komt helaas... Dit is mij hoe triest ook, bleek achteraf er nog een konijn aanwezig te zijn geweest die al weg was en ze dachten dat een vrouwtje was. Deze was al weg en geen woord over gerept. Dat zal hier waarschijnlijk niet gebeurd zijn, maar iedereen kan het helaas overkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .