Spring naar bijdragen
Reb

ervaring met vilt in vacht

Recommended Posts

hoi allemaal,

Ik heb deze zomer een ram bij de opvang voor mijn dames gehaald. Het is een konijn met (hele)korte haren die net wat groter is dan mijn NHD-ers. Naar alle waarschijnlijkheid, volgens de mevrouw van de opvang, die de vorige eigenaar kent, een product van inteelt op inteelt.

Wij tillen onze konijnen eigenlijk nooit op, wel worden ze elke dag flink aangehaald... Ze vinden het heerlijk als ze bij hun oren en aan hun flanken flink gekroeld en gekriebeld worden. Nu aaide ik ons rammetje en ontdekte dat zijn rol extra vel aan zijn kont zeg maar (hij heeft een rand vel over, dat op de grond sleept) en zijn staartje helemaal vervilt is.

Wat is nu wijsheid? Hij lijkt er totaal geen last van te hebben. Het beestje heeft niet zoveel vet, en ik ben bang als ik het eraf (laat) scheren dat hij het echt te koud gaat krijgen in de winter die op komst is. Hoe pak ik dat sowieso aan? doe ik dat zelf, of de dierenarts? En hoe kan ik dit voorkomen? (dat vervilten dus)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ondanks dat hij er geen last van lijkt te hebben kan het wel degelijk kwaad. Dergelijke klitten/vilt trekt de haren samen en daarmee ook de onderliggende huid. Dat kan irriteren en zelfs verwondingen opleveren. Konijnen laten niet zo heel snel merken wanneer er wat mis is (als prooidieren moeten ze altijd stoer en sterk lijken natuurlijk), dus ik zou wel even in actie komen.

Ik ben zelf altijd vrij makkelijk met dat soort dingen dus zou persoonlijk zelf met een scheerapparaat en/of schaar aan de slag gaan. Als je dit maar niks vindt, zou je ook naar een professioneel trimmer/salon kunnen gaan. Je weet wel, zo eentje voor poedels. Die zijn gewend aan vachtbehandelingen en kunnen je vast ook veel vertellen over het onderhoud. Misschien is het met één grote beurt wel voor altijd verholpen, maar ik gok dat als het een lastige vacht/plek is je af en toe even zal moeten kammen of het zelf kort houden.

Een dierenarts kan het trouwens ook vast wel, maar als het nog geen medische noodzaak is dan is het puur voor vachtverzorging denk ik goedkoper om naar zo'n trimsalon te gaan. Je zou ook kunnen kijken of er iemand in de buurt woont die ervaring heeft met vachtverzorging van konijnen, die wil je vast wel komen helpen. Waar woon je ongeveer (regio/stad)?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij asti.

Zo snel hebben ze het niet koud voor de winter, zeker als het enkel bij de staart zit. Een trimsalon kan zeker uitkomst bieden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ook ;) en ik kan je er eventueel ook mee helpen :) scheren zou ik persoonlijk niet doen. Mijn ervaring is dat de vacht toch anders terug komt of het duurt heel lang. Ik zou het proberen te kammen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben konijnentrimmer en heb je een PB gestuurd :)
ik ook ;) en ik kan je er eventueel ook mee helpen :)

Wat een geweldig forum is dit toch :love:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat een heerlijke lieve mensen hier :D..

Ik woon in de Hoeksche Waard. Ik weet niet of ik het zelf wel durf... zo'n velletje is zo dun en die haren zo strak... denken jullie dat het te doen is? Mss mijn man lief aankijken.. gaan we samen aan de slag..

En een konijnentrimmer... (nog nooit van gehoord :oops:) Waar kan ik die in de buurt vinden. Ik denk dat Haarlem en Veendam een beetje te ver is voor ons. Of is een hondentrimmer dus ook goed?

pfff wat een gedoe... ik denk ik neem een kortharig beestje..... heb ik geen haarproblemen...:$

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen ik mijn langharige konijn net had was er geen enkele trimmer die m'n konijn wilde doen. Heb meerdere gebeld maar overal kreeg ik nee te horen. Toen ben ik zelf maar gaan knippen. En ik doe het nog steeds zelf. Ze ziet er in het begin even niet uit maar na 1 a 2 dagen zit haar haar weer mooi, alleen een stuk korter dan :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het ook met de meiden helaas, ben laatst bij HJW geweest en die heeft alles er af geknipt.

Helaas hadden ze al een soort wonden opgelopen, maar die zijn nu mooi genezen! Ik kan het nu ook zelf knippen want ze heeft me meteen geleerd hoe ik dat moet doen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

verschillende trimmers gebeld, maar nog niet gelukt om iemand te vinden. Ik heb mezelf opgelegd dat ik tot de week na sinterklaas de tijd had om te zoeken en anders plan b in werking ga zetten.

Dat is nu dus :drunk:

We gaan vanmiddag het konijn in de houtgreep leggen om eerst zelf eens te kijken of we er wat mee kunnen. scheren, knippen... gewoon oriënteren.

als we het echt niet zien zitten, dan gaan we maar naar de dierenarts. Dan maar wat duurder... Ik weet het anders ook even niet...

even een paar vraagjes, misschien domme vraagjes.. (hoewel ze zeggen dat echt domme vragen niet bestaan^^) kan ik evt ook scheren met een gewoon scheermesje. (weetje wel, zo 1 voor mijn benen?) ik kan er niets over op het net vinden.. Of wordt dat 1 grote ramp. En een schaar.. kan ik beter een gewone schaar nemen, of een mensen-haren-knip-schaar? Die heb ik ook nog.. Of is het gewoon een kwestie van proberen wat het beste werkt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Scheren zou ik niet aandurven, ik snijd er zelf al vaak mee in mijn knie en een konijnenhuidje is zo dun.. Een tondeuse is ook een beetje tricky en veel tondeuses komen ook niet door konijnenvacht heen, daar heb je dan speciale (lees dure) koppen voor nodig en ook als je die hebt moet je heel erg voorzichtig zijn, een konijnenhuid is echt heel snel kapot. Ik zou zelf eens beginnen met een schaar en het ergste er uit knippen. Vaak als je een stuk van het vilt er af hebt kun je de rest wel lospulken. Je kunt een gewone schaar gebruiken, zelf heb ik altijd een trimschaartje, met zo'n ronde punt en die zijn ook lekker scherp. Ik heb zelf een kleintje, dan kun je er op moeilijke plekken toch wat beter bij. Het belangrijkste is gewoon: wees voorzichtig! Beter steeds kleine stukjes eraf knippen dan 1 keer in de huid en kammen en trekken en pulken om het vilt er uit te krijgen kan ook pijn doen. Als je voorzichtig bent kan je in elk geval geen schade aanrichten. Lukt het dan echt niet om hem helemaal uit de klitten te krijgen, dan kun je altijd nog even naar de dierenarts.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je gaat scheren krijg je er een hele slechte vacht voor teru gop 1 of andere manier. Mijn dh heb ik ook geschoren omdat hij urinebrand had en ik de huid dus moest verzorgen, maar die vacht was daarna altijd klittig en knoperig.

Daarnaast kan een tondeuse het konijnen haar idd vaak niet aan. Je moet echt 1van da kwaliteit hebben wil dat lukken. En dan nog valt het niet mee...

probeer het er zoveel mogelijk uit te kammen. Het vilt is waarschijnlijk voornamelijk oud haar en dat zit los. (Oud haar knoopt vreselijk, het is ook dof en anders van structuur dan gewone nieuwe vacht) Voorzichtig kammen met veel geduld. Beetje net als je zelf een knoop uit je haar kamt zeg maar. Als je even googled op konijnenkapster wupsie vind je mijn site. Daar staan ook filmpjes op hoeje het kunt doen. En ook welke kammen en wat voor scaahrtje ik gebruik.

Ik knip eigenlijk alles met een 3dknip schaartje (paar euro bij de action) deze knipt mooi voor in de punt zodat je heel voorzichtig hele kleine stukjes kunt knippen. Een gewone schaar is ook zo groot en onhandig. Daarnaast kun je het puntje ook mooi in de klit steken waardoor je ook weer kleine stukjes kunt knippen. Ps wel op dat je niet in de huid prikt! Kun je de huid niet zien, probeer dan eerst weer even te kammen zodat de klit wat losser komt te zitten.

Voel je niet te schuldig als je to h een wondje veroorzaakt. Dit kun je niet altijd voorkomen. De huid onder het vilt is waarschijnlijk erg kwetsbaar omdat er weinig zuurstof bij kan komen. Waarschijnlijk zal de huid ook erg schilferig zijn. Eventuele wondjes even goed schoonmaken en dan geneest het vrij snel weer. Natuurlijk wel blijven oppassen met je schaartje. Onnodig wondjes is ook sneu.

Het kan zijn dat HJW andere ideeen heeft hoor. Begreep dat zij een cursus heeft gevolgd. Daar zullen vast andere theorieen bestaan :) ik baseer mijn advies enkel op ervaring. Heb in de opvang veel konijnen uit de knoop gehaald en geknipt en ook mijn eigen konijnen en daar heb ik heel veel van geleerd, wat ik nu weer toepas.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Scheermesje zou ik eerslijk gezegd niet aan beginnen. Ten eerste kom je daarmee niet onder de viltplek, maar de konijnen huid is heel rekbaar en zit niet strak op het lijfje zoals bij onze benen. Dat wordt 1 grote hak partij ben ik bang. (Dat rekbare moet je met knippen ook goed in gedachten houden trouwens. Probeer zo min mogelijk aan de klit te trekken als je gaat knippen. Dan is de huid het meest vlak)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

SLECHT NIEUWS:

Wij hebben gekeken en we hadden er hadden er een slecht gevoel over. We zijn dus eigenlijk gelijk naar de dierenarts gegaan. Gelukkig direct plaats.

De dierenarts constateerde dat het konijn zulke vacht heeft, ivm urine verlies.

De dierenarts denkt dat hij hoogst waarschijnlijk een ernstige nierafwijking heeft en daardoor dus steeds veel plast. Door het vele plassen verliest hij dus ook veel eiwitten. Aangezien dat het konijn wel goed eet, krijgt hij het niet bijgegeten. Zijn spieren zijn al een eind "opgegeten" Ze denkt dat het dier al pijn heeft of anders binnenkort erg pijn gaat krijgen. In de ren oogt het beest trouwens altijd wel gewoon happy. Het advies is om het hem deze week nog te laten inslapen.

pfff die had ik niet voorzien.

Hij was/is idd wel dun, maar zo hebben we hem een half jaar geleden uit de konijnenopvang meegekregen.

Ik was hem al flink aan het vetmesten (wat dus niet zo lukte) met extra appel, peen, brood en bix, om in de winter iets meer vet te hebben.

Woensdag gaat het gebeuren. Tot die tijd kunnen m.n. onze kinderen nog afscheid van hem nemen.

PS. het is een "konijnenkundige" dierenarts

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom laat je niet eerst urine onderzoeken en bloed onderzoeken.

Ik zou zelf niet zo snel op het "denken van" een konijn in laten slapen.

Misschien is er iets aan de hand dat makkelijk te verhelpen is of heeft het beestje wel nierproblemen, maar heeft er geen last van...

Ik heb ook een konijn gehad, die veel at, dronk en plaste.

Ze is uiteindelijk overleden aan stilstaande darmen.

Ze heeft hier nog ruim ander half jaar mee geleefd, zonder dat ze er verder last van had.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom laat je niet eerst urine onderzoeken en bloed onderzoeken.

Ik zou zelf niet zo snel op het "denken van" een konijn in laten slapen.

Misschien is er iets aan de hand dat makkelijk te verhelpen is of heeft het beestje wel nierproblemen, maar heeft er geen last van...

Ik heb ook een konijn gehad, die veel at, dronk en plaste.

Ze is uiteindelijk overleden aan stilstaande darmen.

Ze heeft hier nog ruim ander half jaar mee geleefd, zonder dat ze er verder last van had.

Hier hebben we het ook over gehad. De dierenarts zei dat dit mogelijk was. Ze zei dat dit kostbaar was en dat de uitkomsten eigenlijk altijd zullen zijn dat er vervolgens niets meer aan te doen is, omdat de konijnengeneeskunde gewoon niet zo ver is. (gezien de symptomen die hij heeft) Het enige dat het dan oplevert is dus dat je dan weet waar je konijn dood aan gaat.

De dierenarts raadde het om die reden dan ook af.

Het konijn is inmiddels zo dun dat er haast geen spieren meer over zijn, hij zal pijn hebben en daarnaast staat ook nog eens de winter voor de deur.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de konijnenopvang een mailtje gestuurd met het bericht dat woensdag ons konijn ingeslapen gaat worden. Ik heb de situatie uitgelegd.

Nu zei zij dat het ook E.cuniculi kan zijn. Ik ga dit overleggen met de dierenarts, maar wat denken jullie?

Hij heeft geen neurologische klachten. Is alleen heel mager en heeft het urine probleem. volgens de dierenarts dus nierfalen.

En ALS het e.c. is... is het dan niet al te ver gevorderd om nog te genezen?

wat zijn jullie ervaringen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een naar bericuht, maar ik ben het er ook absoluut niet mee eens. Vind het zelfs een hele rare kwalijke gang van zaken om zonder onderzoek maar gelijk de meest ernstige diagnose te stellen en ook maar inslapen voor te stellen.

Ik zou eerst urine laten nakijken op blaasontsteking. Is dat het niet, behandelen voor ec. 28 dagen panacur. Dit kan geen kwaad en is ook niet enorm duur. Je kunt bloedonderzoek op ec laten doen, maar dat toont alleen aan dat ze het dragen, niet of het actief is. En ec kan ook de nierfunctie verstoren.

vermagerem is juist een symptoom van ec, net als zichzelf onderplassen. Ze hoeven verder geen symptomen te hebben. Als max ec had was hij ook alleen incontinent. 1x vermagerde hij ook.

Hij had dit ook al heel lang voor ik hem behandelde en het is gewoon over gegaan en heeft nog lang geleefd.

zeker als je konijn nog vrolijk is zou ik hem persoonlijk niet in laten slapen. Jij ziet je konijn, en je ziet vanzelf als het genoeg is geweest. Een konijn met pijn is niet blij en vrolijk...

maar heb je nooit gezien dat hij nat was? Of geroken? Een ondergeplaste vacht stinkt echt enorm. Dat kan niet missen.

overigens, wat ook nog kan: Max was erg gevoelig voor calcium. Als hij een brok kreeg met meer dan 0.4%calcium had hij ook plasproblemen. Ook had hij artrose in zijn rug. Toen hij een dubbelhok had, deed het trapje op rennen zoveel pijn dat hij ook zijn plas liet lopen. En er vervolgens in bleef zitten :P

zoals je ziet zijn er zoveel andere problemen die op te lossen zijn dan alleen nierfalen. Het is jouw konijn natuurlijk dn het blijft jouw beslissing, maar ik wilde jd het toch meegeven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die medicijnen, krijg je die via de dierenarts? of kun je die ook in de dierenwinkel ofzo kopen?

En hoe snel merk je effect?

Nee, ik heb het nooit geroken. Mijn konijnen zitten buiten..

Ik til ze nooit op en ik aai ze eigenlijk alleen aan de bovenkant en zijkant:$. De dierenarts heeft de vacht wel goed bekeken en zei dat het urine was... Eerlijk gezegd kreeg ik aan de kleur en de viezigheid ook de indruk. Ze rook er trouwens ook aan :D.. het stonk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha ok. De medicatie kun je via de da krijgen inderdaad maar je kunt ze ook via internet bestellen bij medpets.nl het heet fenbendrops. (Of panacur suspensie) Je hebt ook panacur pasta. Dit is makkelijker toedienen(kleine hoeveelheid) maar wel duurder.

het effect kan wel even duren, een week of 2 -3. Het is dus wel even doorzetten. Maar in mijn ogen zolang je konijn blij blijft zeker de moeite van het proberen waard. Het is helaas de enige manier om er achter te komen of het echt ec is.

bewerkt door wupsie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .