Ga naar inhoud

Draxxin


Lienappelsien

Aanbevolen berichten

Bram heeft al een hele tijd snot. We hebben al diverse soorten antibiotica geprobeerd: enrofloxoral, bactrimel en novadox (doxycycline) maar het gaat maar niet over.

De eerste keer (al weer bijna 2 jaar geleden) ging het wel over met enrofloxoral, maar daarna kwam het na een aantal weken weer terug. Daarna heb ik het een beetje laten sloffen en nog wel wat symptoombestrijding gedaan met bisolvondruppels en zijn weerstand geprobeerd te verhogen met echinaforce druppels. Na een tijd toch maar weer (langdurig) enrofloxoral. De eerste dagen gaf dit direct wat vooruitgang, maar daarna niet meer. Daarna bactrimel zonder effect. En nu ook 2 weken novadox (dat niet alleen tegen pasteurella, maar ook tegen bordetella werkt) zonder effect, het is nu alleen maar erger geworden.

Net weer telefonisch overlegd met de dierenarts wat we nog kunnen doen. Nog meer antibiotica geven vond hij weinig zinvol, we kunnen beter uitzoeken wat er nu precies aan de hand is en een diagnose stellen. Bijvoorbeeld bacteriologisch onderzoek (een swop) doen en kijken of het een bacterie is en welke. Hiervoor moet hij wel antibiotica-vrij zijn, dus zouden we nog 2 weken moeten wachten. Het kan ook een virus of een schimmel zijn. Een andere mogelijkheid is een röntgenfoto om te kijken of hij een longontsteking of abcessen in de longen heeft. Nog een andere mogelijkheid is om naar Utrecht te gaan waar ze het helemaal gaan uitzoeken. Utrecht vind ik wat te ver gaan (ik woon ook niet bepaald in de buurt). Ik heb zelf ook Draxxin nog een keer voorgesteld, omdat daar hier op BB zulke goede ervaringen mee zijn. hij kende het niet maar stond er voor open, maar adviseerde bacteriologisch onderzoek om een diagnose te krijgen. Dit bleek vrij prijzig en moet eventueel onder narcose (afhankelijk van Brams conditie). En omdat ik hier zulke goede berichten over Draxxin heb gehoord wil ik toch eerst nog Draxxin proberen.

Ik ben heel benieuwd of het gaat helpen. Omdat enrofloxoral in het begin wel aansloeg heb ik er wel een beetje hoop op dat Draxxin iets gaat doen, beide antibiotica werken tegen pasteurella. Wordt wel weer stress voor m om steeds naar de dierenarts te gaan voor de injectie. We gaan het zien...

Edit: ik ben wel erg blij hoe kundig de dierenarts overkomt

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Teddy jammer dat de swab bij jouw konijn geen duidelijkheid gaf. Was je konijn wel 2 weken antibioticavrij? Mijn dierenarts gaf aan dat als daar niks uit komt, dat het dan ook een virus of een schimmel kan zijn. Draxxin werkt volgens mij alleen (of voornamelijk) tegen de pasteurellabacterie, dus als het een andere bacterie is of een virus of schimmel zal het niet helpen (vandaar dat mijn dierenarts nu liever onderzoek wilde doen). Dus het is een gok. Ik ben benieuwd.

@Gondolin bedankt voor het toevoegen van de link van dat topic, dan is het vollediger. Ik heb dat destijds ook gevolgd, alleen had ik de laatste reacties niet gelezen. Ik begrijp dat jij het dus ook nog hebt geprobeerd bij Pietje? Jammer dat het bij hem net heeft geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er nu ook mee bezig om mijn snotteraar Draxxin te geven. In de opvang hebben ze het mij laten zien hoe ik de injectie moest geven en heb ik het zelf gedaan daar met hun hulp. Daarna hebben ze me een spuitje meegegeven en genoeg naalden zodat ik het thuis zelf kan doen. Als iemand je kan helpen om je konijn rustig te houden en bezig te houden is het goed te doen. Misschien kun je dit nog proberen? Scheelt weer een hele hoop stress voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net niet inderdaad, maar dat had meer te maken met onzorgvuldigheid bij de oppas dan met het medicijn. Het was namelijk wel weg gegaan, en toen gingen we op vakantie en hebben de oppas achtergelaten met het dringende verzoek METEEN naar de DA te gaan voor nog een prik als het terug zou komen. In plaats daarvan heeft de oppas het eerst nog een weekje aangekeken. En als je antibiotica niet goed doorzet wordt de bacterie natuurlijk resistent. Daarna hebben we het niet meer weggekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rowena handig dat je zelf thuis mag prikken, scheelt inderdaad een hoop stress!

@Gondolin ah vandaar. Jammer dat hij de vervolgprikken te laat heeft gekregen zeg.

Ik heb net de dierenartsassistente gesproken. Ze had minder goed nieuws. Onze dierenarts behandelt alleen gezelschapsdieren en zou bij andere dierenartsen (die ook veearts zijn) informeren of ze Draxxin hebben staan. Maar die hebben het ook niet in huis. De assistente zei dat het heel duur (ze noemde geen prijs) is om het te bestellen en dat het daarom waarschijnlijk beter is om het niet te doen (in iets andere bewoording). De dierenarts belt me nog terug, heeft nu geen dienst.

Hoe hebben jullie dierenartsen dat gedaan? Draxxin is natuurlijk een middel voor kalveren en varkens, ik kan me voorstellen dat meer dierenartsen dat niet op de plank hebben staan. Ik kan me ook best voorstellen dat het heel prijzig is om zo'n kleine hoeveelheid medicijn te bestellen. Hier had ik geen rekening mee gehouden :erf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het maar een bijzondere ontwikkeling dat iedereen opeens draxxin moet hebben. Ik snap niet waarom je dit zou willen geven, zonder de bacterie te hebben gekweekt en de gevoeligheid te hebben laten bepalen. De kans op slagen is niet groot als je geen bacterie vindt (andere oorzaak) of als andere middelen ook niet geholpen hebben. Dan wil je toch eerst zeker weten waar je mee bezig bent?

@Rowena: je hebt het over de opvang, maar waar is de dierenarts dan in dit verhaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Christa, als het een andere bacterie of een virus of schimmel is zal het niet helpen. Mijn dierenarts zei dat ze het altijd eerst met antibiotica proberen (zoals enrofloxoral), omdat dit meestal helpt en er dan geen verder onderzoek hoeft plaats te vinden (dus makkelijker en goedkoper). Hij zei dat dan een gok is, omdat je dan niet precies weet wat er aan de hand. Nu zijn we 3 verschillende antibiotica verder en adviseerde hij om wel zo'n bacteriologisch onderzoek te doen om uit te zoeken wat het precies is en wat er eventueel aan gedaan kan worden. Enrofloxoral heeft in het begin wel geholpen, dus vandaar dat ik wat hoop heb dat Draxxin nu ook helpt. Ik ben me er zeker van bewust dat Draxxin geen wondermiddel is wat hier soms een beetje lijkt te worden gesuggereerd, maar er zijn zulke goede berichten over dat ik het toch eerst nog wilde proberen.

Maar ja, als dat nu ook zeer prijzig blijkt ga ik misschien toch wel voor het onderzoek. Ik wacht de dierenarts even af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk kostte het mij 18 euro per prik. (12 euro voor de werkzame stof en 6 euro voor het zetten van de prik.)

Ze kunnen het gewoon bestellen, dat is op zich geen probleem.

Hij kan het ook wel bestellen, maar daardoor zou het heel duur worden (om het speciaal te bestellen). Is jouw dierenarts ook veearts of hij gebruikt hij/zij het vaker? Jij betaalde dus 12 euro per prik voor de werkzame stof. Bedankt, dan heb ik wat referentie voor mezelf.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Christa, als het een andere bacterie of een virus of schimmel is zal het niet helpen. Mijn dierenarts zei dat ze het altijd eerst met antibiotica proberen (zoals enrofloxoral), omdat dit meestal helpt en er dan geen verder onderzoek hoeft plaats te vinden (dus makkelijker en goedkoper). Hij zei dat dan een gok is, omdat je dan niet precies weet wat er aan de hand. Nu zijn we 3 verschillende antibiotica verder en adviseerde hij om wel zo'n bacteriologisch onderzoek te doen om uit te zoeken wat het precies is en wat er eventueel aan gedaan kan worden. Enrofloxoral heeft in het begin wel geholpen, dus vandaar dat ik wat hoop heb dat Draxxin nu ook helpt. Ik ben me er zeker van bewust dat Draxxin geen wondermiddel is wat hier soms een beetje lijkt te worden gesuggereerd, maar er zijn zulke goede berichten over dat ik het toch eerst nog wilde proberen.

Maar ja, als dat nu ook zeer prijzig blijkt ga ik misschien toch wel voor het onderzoek. Ik wacht de dierenarts even af.

Dat is inderdaad de nuance die ik probeerde te maken. Wondermiddelen bestaan niet. ;) Maar ik hoop uiteraard wel voor jullie dat je een oplossing vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk gaat het iets doen voor Brammetje, of lukt het om de juiste diagnose te stellen, arm snottebelletje! Vind het altijd zo erg als je een dier niet kan helpen, zeker omdat de beestjes er zelf niets van snappen. Wij begrijpen waarom het oppakken e.d nodig is, maar zij niet en zien ons dan als de grote gemene "pakkerts"

Link naar reactie
Delen op andere sites

@christa, bij mij gaat het inderdaad om de opvang. Gelijk toen ze bij ons kwam werd ze ziek en heb ik dus de opvang gebeld omdat ik met vragen altijd bij hun kon komen. Zij hebben een eigen dierenarts die alle konijnen van de opvang verzorgd en zodoende ben ik met Elune bij de opvang gebleven om haar daar te laten behandelen door de dierenarts daar. Met haar heb ik ook overlegd over Draxxin en zij heeft ook contact gehad met de dierenarts die Draxxin al veel vaker gebruikt heeft voor konijnen met snot. Ze hebben zelf ook een aantal konijnen met snot zitten die ze dan ook gaan behandelen met Draxxin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .