Ga naar inhoud

Agressief gedrag


kaatje-kim

Aanbevolen berichten

1 van mijn konijnen, Banaan, die is agressief.

Hij is 6 maanden oud en een maand geleden gecastreerd, mede omdat ik dacht dat het gedrag van zijn hormonen kwam, hij was voor die tijd namelijk een ontzettend lief konijn. 2 weken na de castratie is hij gekoppeld aan een voedster.

Nu een maand na de castratie is het gedrag alleen maar erger geworden.

Wat doet hij?

Als hij in zijn hok zit, vliegt hij op je af en bijt en laat vaak pas na een spartelpartij los.

Dit doet hij ook op de handveger.

Net ben ik er een half uur tot een uur mee bezig geweest, om zijn gedrag verder te beoordelen.

Ik gaf een stukje wortel, hij rukte het uit mijn hand en hij begon heel opdringerig met zijn staart omhoog heen en weer te lopen, jaagt zijn vriendin (Vosje) weg en gaat daarna zijn stukje wortel op eten. Aaien mocht ik toen wel (tijdens dat hij zijn wortel at).

Daarna heb ik hem uit het hok gehaald en in het schuurtje op een matje tafel gezet (ruikt daar naar veel konijnen, omdat ze daar allemaal wel eens op staan). Ik gaf hem wat lekkers en dat pakte hij rustig uit mijn hand en at het op, hij rook nog meer lekkers en werd weer wat onrustig, toen ik hem wat gaf, pakte hij dat gewoon rustig uit mijn hand.

Terug in zijn hok, zette ik hem neer en begon hem te aaien. Toen hield ik wat lekkers voor zijn neus en dat at hij rustig op (uit mijn hand). Ik legde het neer en toen ik het daarna wilde pakken, beet hij zich vast in mijn trui en begon te spartelen, liet niet meer los. Ik pakte hem met mijn andere hand strak vast en daarna liet hij los.

Heeft iemand ervaring met dit gedrag en zo ja, hoe gaan jullie ermee om?

Of heeft iemand anders tips om dit gedrag af te leren of op zijn minst te verminderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet een gewoon standaard hok. Het zijn 4 hokken aan elkaar gemaakt door middel van doorgangen. Hij kan van de ene naar de andere kant racen en dat is zo'n 3,5 meter. Sinds gisteren krijgt hij zijn voer in een hooi/voerbal (met zo'n blauwe ring waar je de brokjes in kunt doen). Zodat hij meer energie kwijt kan.

Helaas heb ik op dit moment niet de mogelijkheid tot een vaste ren. Als ik een eigen huis heb (ik hoop dat dat over enkele maanden is), dan komt er wel een vaste/permanente ren voor Banaan, Vosje en nog 3 andere meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken je hok :)

Maar niet echt een giga ruimte om binkies te maken, te graven, grote takken te kloven... om echt konijn te kunnen zijn.

Misschien ook goed om eens wat denkwerk te gaan doen met hem dat werkt vaak ook wel.

Ik hoop dat je de drie maanden nog even uit kan zingen met deze heer. Ik had een konijn die was net zo, die had ook niet genoeg aan de ren van 2,5m2, maar die is nu konijn in 20m2 en het is helemaal over. Graven, takken scheuren, voedsel zoeken, echt konijn zijn zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal zometeen voor hem de wilgen hier in de straat een snoeibeurt geven. Dan kan hij zich daar ook op uitleven. Hij krijgt zijn voer in de voer/hooibal en zonder dat hij het weet zit Vosje rustig beneden gewoon uit de voerbak te eten (zo ging het gisteren, hij is zo gefocust op eten, dat hij eten ruikt en het ook MOET hebben en niet verder denkt dan het voer dat hij ruikt). Komende week bestel ik nog een ander voerspel voor hem. Daar moet hij iets meer bij nadenken dan gewoon als een gek aan die bal krabben tot er wat uit valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .