Ga naar inhoud

Hok en ren schoonmaken bij schurft


MarleenK

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn konijn Teun heeft last van schurft, al een aantal weken helaas omdat de dierenarts waar ik eerst altijd kwam dacht dat het schimmel was, zonder te checken of het mijt of schurft kon zijn.. dus hij had een kweek genomen van de haartjes en drie weken laten staan en daar kwam uiteraard niks uit. Nu ben ik twee weken geleden naar een andere dierenarts geweest die door anderen als konijnkundig werd beschreven (en dat is ie ook echt :)) en hij zag meteen dat het schurft was en heeft een spuitje gegeven in de nek. Gisteren was dat 10 dagen geleden en moest ik terugkomen voor controle en de tweede prik (voor de eitjes). Maar toen bleek dat het er nog steeds wel actief uitziet dus moet hij over 10 dagen nogmaals een prik, en hopelijk is het dan over. Het is gelukkig slechts op één plekje, bovenop zijn rug een plekje van nog niet eens een halve duim. Hij heeft wel redelijk wat haaruitval maar geen kale plekken en ook nergens anders schilfers e.d.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik mijn hok en ren nou het beste schoonmaken? Ik heb namelijk zo'n dubbel buitenhok, met daaraan een zelfgemaakte ren van hout en daaroverheen gaas (zodat ie niet aan het hout kan knagen). Nu heb ik mijn konijn tijdelijk binnen gezet (met de ramen open, dus lekker koud nu binnen maarja dan is er tenminste weinig temperatuurverschil voor hem), om buiten alles schoon te maken. Ik heb de hele ren gestofzuigd en al het hooi en zaagsel ed is weg. Maar ik heb er tegels en klinkers in liggen als bodem, en er zit tegen de wand een houten latje waar wel oud hooi en haren op lagen. Dat heb ik nu wel allemaal gestofzuigd maar er zal zeker nog hier en daar een losse haar liggen natuurlijk. Ik heb een stoomreiniger gekocht, omdat de dierenarts deze aanraadde, en daar wil ik dus de vloer en dat latje mee schoonmaken. In het hok zitten gewoon twee lades die ik met schoonmaakazijn heb schoongemaakt en de wandjes en latjes daarin heb ik goed gestofzuigd. Maar is dit dan voldoende of niet? Of zou ik ook de binnenkant van het hok moeten stoomreinigen of met water en zeep af moeten doen? En moet dat dan één keer of elke dag? En wat moet ik doen met bv. houten en rieten huisjes/mandjes, speelballen e.d.? Een deel stond in de ren en daar heb ik wel oud hooi vanaf gehaald natuurlijk maar in zo'n rieten huisje gaat die mijt misschien ook wel zitten? Een ander deel staat in de schuur (ja zoveel verschillende speeltjes e.d. heeft ie haha), moet dit dan ook worden schoongemaakt? En zoals de transportbox van plastic, moet die ook met water en zeep of is dat voldoende als ik die met een natte doek afneem? Sorry een heleboel vragen maar ik word helemaal paranoia van dat schoonmaken: wanneer is iets nou echt schoon en waar leven die rotbeesten in godsnaam op?

Teun zit overigens nu tijdelijk alleen omdat zijn vriendin gestorven is een tijdje geleden en ik i.v.m. de schurft er nu geen nieuw vriendinnetje bij kan zoeken. Er wordt wel een lieve mooie voedster voor hem gereserveerd in de opvang waar ik hem ook vandaan heb, maar het zal nog in ieder geval 10 dagen duren voordat hij daarmee kennis mee kan maken.

Maar goed: is het voldoende als ik zoals nu alles goed heb gestofzuigd en de tegels en dat latje in de ren nog met de stoomreiniger doe, en daarnaast elke dag het hooi en zaagsel vervang?

Groetjes Marleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betreft je vragen over de mijt; lees onderstaande link maar eens door:

http://www.konijnen.nl/ziekten/vachtmijt.htm

Hier kun je fijne info hierover terugvinden :)

Betreft het schoonmaken; ik vind dat je al heel goed je best doet!

Voor het ontsmetten zou ikzelf Dettol gebruiken i.p.v. schoonmaakazijn.

Mijten kunnen maar een paar dagen overleven op voorwerpen.

Mss kun je deze "voorwerpen" een week aan de kant leggen & daarna weer terugleggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee, maar ik zweer bij Dettol om te desinfecteren. En dan heb ik het niet over zo'n spray of fles die je in de supermarkt kan kopen, maar de "pure" Dettol die bijv. verkocht wordt bij het Kruidvat. Het lastige is dat je heel veel hout hebt wat schoongemaakt moet worden en ik weet niet of onbehandeld hout wel schoongemaakt mag worden met een stoomreiniger. Denk eigenlijk van niet. Tevens is een vochtige omgeving volgens mij ook juist bevorderlijk voor de mijten die de schurft veroorzaken. Dus na het schoonmaken heel goed alles laten drogen. Ik zou iig alles wat niet van hout is, na behandeling met die stoomreiniger, nog eens heel goed reinigen met een sopje van een goed schoonmaakmiddel, en daarna een sopje Dettol (Dettol verwijdert geen vet, dus eerst schoonmaken en daarna ontsmetten). Hierin kun je dan ook de plastic speeltjes een tijdje laten weken en je kunt de transportbox hiermee schoonmaken. Persoonlijk zou ik alles wat ik niet goed zou kunnen reinigen, zoals rieten huisjes, weggooien. Da's jammer, maar liever dát dan dat je straks weer met mijt zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de meeste diersoorten word voor schurft Imaverol gebruikt,dit zou je ook kunnen gebruiken om het hok mee in te soppen.En dan NIET naspoelen.Tis wel duur spul en verkrijgbaar bij de da.En anders zou ik rigoreus te werk gaan met een beste fles chloor,in alle kieren en naden dik erop en flink borstelen,dat een uur laten intrekken en dan met warm water goed naspoelen en laten drogen.Je konijn zit er nu toch niet in,anders zou ik chloor niet adviseren ivm dampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een kleine aanvulling van mijn kant...als je al hebt gesopt met schoonmaakazijn dan kun je daarna direct gaan ontsmetten. Hoef je dus niet nog een ander sopje te gebruiken voordat je aan de Dettol (of Imaverol zoals ik hierboven lees) gaat, want schoonmaakazijn ontvet ook heel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips! Het probleem is dat ik geïmpregneerd hout heb (wat dus dan weer wel met stoomreiniger kan), waarover ik gaas heb laten maken, van dat goede frettengaas van 1cmx1cm per gaasje. Dat gaas heb ik eroverheen gedaan zodat ze niet aan het hout kunnen knagen. Het punt is dat er onderaan het hout een balkje tegenaan zit om de houten planken bij elkaar te houden, en over dat houten hekwerk zit dus gaas, maar ik kan dus niet bij dat plankje. Dan zou ik m'n vinger tussen elk gaasje moeten stoppen en dan ben ik wel echt extreem lang bezig, want mijn ren is 2,80m bij 1,80m en 70cm hoog. Dus dat is heel lastig. De enige optie is dan denk ik een spray maar ik ben bang dat als dat lekt op dat balkje dat ik dat niet goed droog krijg. Dus dat is allemaal lastig. Als ik alleen mijn dubbele konijnenhok zou hebben zou ik alles wel kunnen gaan insoppen maar zo werkt het met de ren erbij helaas niet.. De rieten huisjes gooi ik denk ik inderdaad weg, maar ik heb ook nog een houten huisje en een paar houten tunneltjes en als ik die ook ga weggooien hebben we het wel over echt veel geld, dus die heb ik geprobeerd schoon te maken.. tsja wat is schoon? dat vraag ik me nu bij alles af. Ik heb ze in ieder geval in een vuilniszak gedaan en nu dichtgeknoopt, als ik die een paar weken in de schuur zet, zou ik ze dan wel weer kunnen gebruiken (muv de rieten huisjes)? Ik heb helaas ook nog de komende twee weken heel veel drukte met tentamens en heb nu ook echt geen tijd om langer dan twee dagen (zolang was ik er nu al mee bezig zonder chloor of dettol) de hele boel schoon te maken. Dus ik hoop dat het zo goed is, alles is in ieder geval goed gestofzuigd en gestoomreinigd en ik hoop maar dat dat voldoende is. En als dat niet zo is ga ik over 10 dagen alsnog maar aan de gang met de dettol op een of andere manier, misschien toch maar met een spray dan.

Nogmaals bedankt in ieder geval voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou je bent dan echt als serieus aan het poetsen geweest...2 dagen! :-)

Maar da's dan inderdaad lastig met dat plankje. Zelf zou ik toch een dettol oplossing maken en dat in een plantenspuit doen...maar dat ben ik. Die huisjes zou ik ook een tijd wegzetten, maar die vuilniszakken kun je denk ik beter niet dichtknopen want dan gaat het broeien...en dat vinden mijten denk ik best aangenaam en dát wil je nou juist niet. Succes iig en het komt vast goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt weer voor de tips, ik zet de spulletjes weg zónder zak en over een maand zullen die rotbeesten toch echt wel dood zijn neem ik aan :P Nu maar hopen dat de koppeling met zijn nieuwe vriendinnetje over 10 dagen gewoon door kan gaan en dat zonder kleerscheuren verloopt haha maar zal vast goedkomen. Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .