Ga naar inhoud

Vrouwtje vaak chagrijnig

MaartjeJongen

Aanbevolen berichten

Hallo konijnenliefhebbers,

ik heb een klein probleempje. Ik heb twee lieve konijntjes, Bommel (mannetje) en Pip (vrouwtje). Sinds een aantal weken is Pip erg vijandig naar mij toe, maar ook heel erg dominant naar Bommel toe. Wanneer ik Bommel aai, moet ik uitkijken dat ik niet aangevallen wordt door Pip. Ook gromt ze dan naar me. Wanneer ze niet los lopen in de kamer, maar in hun kooi zitten heeft Pip constant de drang om op Bommel te rijden. Ik vind dit zielig voor Bommel, omdat Bommel zich niet echt afweert.

In principe is dit gewoon rangorde-bepaling en kan ik daar vrij weinig aan doen volgens mij. Wat ik dan wel zo raar vind is dat dit gedrag maar een aantal keer heeft gehad. De ene week heeft ze last van deze trekjes en de andere week is ze heel erg lief en wil ze het liefst de hele dag door mij geaaid worden. Kan het zijn dat dit met hormonen te maken heeft? Ik heb overwogen om een haar te laten castreren, maar ze wordt bijna vier dus dat vind ik te risicovol.

Heeft iemand van jullie tips hoe ik hiermee moet omgaan? En wat het probleem eventueel zou kunnen zijn?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij inderdaad de hormonen. Ik neem aan dat ze een ruime ren hebben? Anders kan het ook negatief gedrag zijn dat zich ontwikkeld omdat ze niet haar natuurlijk gedrag kan uiten.

4 jaar is niet te oud om haar te laten helpen, hoor. Als ze een gezond konijn is dat goed op gewicht zit, kan het geen kwaad. Natuurlijk zijn er altijd risico's verbonden aan opereren, maar je helpt haar er wel mee. Haar hormonen worden stabieler en de kans op baarmoederkanker neemt af.

Ik zou het overwegen, als ik jou was :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt Pip geen nestjes ?

Het lijkt er inderdaad op dat ze last heeft van schijnzwangerschap of in ieder geval; haar hormonen.

4 jaar is zeker niet oud om te laten helpen hoor...Er zit natuurlijk altijd een risico aan...

Houdt er wel rekening mee dat gedrag niet hoeft te veranderen na castratie, maar aangezien dit echt wel duidelijk hormonaal is, denk ik dat je wel verbetering kan verwachten in dit geval.

En kies gewoon (nou ja, gewoon...) een goede konijnkundige dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt inderdaad echt als hormonaal.

Castratie geeft geen garanties, maar kan wel een stuk meer rust geven.

Echter ik lees ook dat je ze in een kooi op sluit. Zit hier wel een ren aan? Want konijnen hebben dag en nacht de ruimte nodig zodat ze even de poten kunnen strekken als ze willen en niet hun energie op elkaar gaan botvieren. Elke gewone kooi uit de winkel is te klein om konijnen in op te sluiten in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor jullie reacties. Pip maakt geen nestjes, dat was ook het eerste waar ik naar keek toen ze begon met dit 'vreemde' gedrag. Mijn konijntjes mogen dag en nacht loslopen in de woonkamer. Alleen wanneer ik naar school ga, moeten ze in hun kooi. Deze kooi is 1.20 meter, dus groot genoeg voor de vier uurtjes die ze soms in hun kooi moeten blijven. Ik ga deze week de dierenarts eens bellen om om informatie te verkrijgen over een eventuele castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het geen nestjes te maken hoeft niks te maken hebben met het geen last van de hormonen hebben :)

Rijden is typisch hormonaal. Je kooi is wel te klein om ze in op te sluiten ook voor 4 uurtjes, want je ram kan niet weg bij haar als hij wil. Ik zou dus zorgen dat je een ren kan realiseren wie weet helpt dat alleen al en hoef je niet direct haar te laten helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .