Ga naar inhoud

Help Bailey sloopt werkelijk alles...


smurfkuh

Aanbevolen berichten

Bailey een super leuk konijntje om te zien, ook samen met Bubbles. Maar Bailey sloopt werkelijk alles. Zoals vele hier weten ben ik geen fan van konijnen in een hok, daarom lopen ze bij mij 24/7 los door huis (ben werkloos dus heb er alle zicht eigelijk op) Het begon bij mijn muren, Bailey heeft hele gaten in mijn vlakke muur gemaakt.. Nu zijn mijn huren omringt met tralies. Toen begon ze aan mijn meubels, die zijn nu ingepakt met kleden. Vanacht is ze op de salontafel gesprongen en heeft de bovenkant 'bewerkt' en zojuist heeft ze een gat getrokken in mijn leren bankstel... En je kunt nu dus wel snappen dat ik het zat ben.

Dit is het eerste konijn dat mijn huis zo toetakelt, dit gedrag heb ik nooit eerder bij een konijn gezien. En ik krijg het haar maar niet afgeleerd. Als ze iets stouts doet kreeg ze een tikje op haar neus maar dat haalde niet uit en nu gaat ze in de traliekooi die er inmiddels 1-2 maanden staat, maar dit vind ze ook niet erg. Vind het vooral erg sneu voor Bubbles want hij zich nu wel weer elke keer alleen :(

Ik heb bergen speelgoed voor haar in huis, en wissel elke keer af met wat ze krijgt. Hier speelt ze wel mee maar mijn hele huis inrichting blijft interessanter.

Bailey is een voedster van 5,5 maand en nog niet gecastreerd. Dit gaat wel gebeuren maar wegens financiële reden, is dat nu nog niet mogelijk.

Heeft er iemand nog tips om dit gedrag af te leren, wil haar liever niet in een hokje al zie ik nu helaas geen andere oplossing meer :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja wat wil je als je 5,5 maand bent ze zit in de pubertijd ik heb die tijd ook gehad ik kreeg mijn voedster toen ze 4 maand was en is nu een jaar deze maand alleen weet niet welke datum haha maar idd dan gaat ze overal aan knagen enzo en vervelend doen ik heb ook verschillende topics over dat vervelend doet;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kon wel contacten hebben met Phillou hier die in de opvang zit. Dat is ook een draakje dat alles sloopt en overal op klimt... alleen maakt het bij mij tussen de konijnen niet zoveel uit.

Ik kan me voorstellen dat het voor jou enorm vervelend is. Heb je al eens gewerkt met de plantenspuit en belonen voor het stoppen van het slopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt gebracht als een probleem, ja...

Aan de andere kant; Het gaat om konijnen......

Het valt op dat mensen soms behoorlijk hoge verwachtingen hebben van een konijn...

Je kan je ook afvragen of het gedrag van 't konijn het probleem is of de verwachting die de eigenaar koestert.....

Dit is overigens geen kritiek ri de TS hoor..want dat slopen is absoluut een vervelende situatie...

Het enige dat werkt is voor jezelf de keuze maken of je je huis knaagproof wil maken, je konijn zo goed en kwaad als het gaat af proberen te richten, of de hele situatie konijnvriendelijker maken door bijv het konijn een meer natuurlijker omgeving te geven waar hij wel mag doen wat hij leuk vindt (buiten bijv).....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn dat muren sloopt vind ik wel de overtreffende trap moet ik zeggen. Tja, ik ben heel eerlijk: uit het zicht (dus als je niet in de kamer bent omdat je slaapt of weg bent) zou ik ze gewoon in een hok met ren eraan vast zetten. Je kunt het dan niet corrigeren en dan is het lastiger voor je konijn om de link te leggen dat het niet mag denk ik. Of wordt het een gevalletje als de kat van huis is. Zoals Aniek zegt zou de plantenspuit ook kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmzs misschien de tijd van het jaar ? hahaha nee vast niet. De plantenspuit is inderdaad een goed idee, dat kan ik nog wel eens gaan proberen! Kan het verder geen kwaad ? Niet dat ze er verkouden door word ofzo ? Mijn huis nog meer konijnproef maken, word lastig of ik moet mijn bank + meubels buitengooien en zelf voortaan op de grond gaan zitten :P Een stuk afzetten word helaas ook lastig in dit kleine rot huis.

Moet zeggen dit was inderdaad wel even schrikken toen ik smorgens opkwam!

u66j.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan inderdaad ook te ver gaan en ook een konijn kan weten wat wel en niet mag.

Een plantenspuit moet je wel op een positieve manier gebruiken en met beloning, want een straf zal konijn niet snappen, maar het punt met plantenspuit is ze stoppen en dan belonen. Dus niet super nat, maar gewoon een afleiding van het geen waarmee bezig. Het zou mijn laatste redmiddel zijn, maar kan me heel goed voorstellen dat het in deze wat zou kunnen doen.

Lastig zijn onze vrolijke pluizenbollen soms hè ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ergste is, ze weet heeel erg goed dat ze die dingen niet mag.. Als ze iets doet wat niet mag, en ik sta op maakt ze al dat ze weg komt. Om mij vervolgens 10 minuten achter haar aan te laten hollen om dr te straffen :erf:

Maar ik moet haar dus eerst straffen met de plantenspuit en vervolgens belonen ?

Ben de woningbouw nu overigens wel dankbaar dat ik de tegelvloer er niet uit mocht slopen en er ook niets overheen mag leggen. Wilde namelijk een witte houten vloer, waarschijnlijk had ik nu dan een half opgegeten doorgegraven vloer :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet nooit achter een konijn aan gaan hollen....

Wanneer je kiest voor je konijn zo goed en kwaad als het gaat af proberen te richten gebruik je bij dieren (en kinderen) allemaal dezelfde wijze; Kort en duidelijk...

Zowel bij belonen als bij 'straffen'. Anders weten(associëren) ze niet meer waarom iets nu is...

Belangrijk is dat ze merken dat alles wat ze doen een associatie oplevert...hetzij in de vorm van een beloning, hetzij iets vervelends..

De plantenspuit kan je zeker gebruiken...maar houd er rekening mee dat ze daar al snel immuun voor kunnen worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke niet achteraan hollen, maar hoe kan ik de plantenspuit dan toepassen ? Ik hoef alleen maar van mijn stoel op te staan als ze iets stouts heeft gedaan en ze rent al weg. Als ze niets stouts doet blijft ze gewoon zitten hoor :P Het lijkt nu wel dat ze me gewoon aan het uitdagen is, door dat hard weghollen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de plantenspuit is ook niet mijn ding...dat lees je meer op het forum.

Na 2x geloofden ze het bij mij altijd wel...dan maar nat...en daar werd mijn vloer ook niet blij van...en voor mij betekende dat ook weer droog maken van de vloer.

Maar je kan het best proberen natuurlijk, nooit geschoten is altijd mis....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke niet achteraan hollen, maar hoe kan ik de plantenspuit dan toepassen ? Ik hoef alleen maar van mijn stoel op te staan als ze iets stouts heeft gedaan en ze rent al weg. Als ze niets stouts doet blijft ze gewoon zitten hoor :P Het lijkt nu wel dat ze me gewoon aan het uitdagen is, door dat hard weghollen...

Koop een supersoaker met een groot bereik? :he:.

Nee geintje, lastige situatie. Misschien kan je het proberen door met je voet te stampen of hee! te roepen?

Bij mijn konijn werkt het nog weleens om met mn vingers te knippen, maar ook niet altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de plantenspuit is ook niet mijn ding...dat lees je meer op het forum.

Na 2x geloofden ze het bij mij altijd wel...dan maar nat...en daar werd mijn vloer ook niet blij van...en voor mij betekende dat ook weer droog maken van de vloer.

Maar je kan het best proberen natuurlijk, nooit geschoten is altijd mis....

Ja ik denk dat dat bij Bailey ook wel het geval zal zijn.. Heb je nog meer tips ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop een supersoaker met een groot bereik? :he:.

Nee geintje, lastige situatie. Misschien kan je het proberen door met je voet te stampen of hee! te roepen?

Bij mijn konijn werkt het nog weleens om met mn vingers te knippen, maar ook niet altijd.

Een keer hard stampen en roepen deed ik in het begin, maar na zo'n 3 weken werkte dat ook niet meer :(

Eigenwijs konijntje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan altijd precies zien wanner ze ergens aan gaan knagen ze gaat er echt voor zitten daar bedoel ik mee dat ze een beweging maakt dat ze er dan voor een lange tijd voor wil gaan zitten :P ik heb hier ook een hoek waar ze graag wil graven bij de keuken ik heb er nu een krukje staan en klaar geen gegraaf tegen de keukenhoek meer en plinten zijn hier wel actief en als ik al op sta rent ze al weg ik hoef al niet meer te schreeuwen;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig hoor.... zoals je het omschrijft moet ik toch aan (negatieve) aandachttrekkerij denken, uit frustratie ergens over.

Maar ja.... waarover? Ze heeft een vriendje, dus dat kan het niet echt zijn lijkt me.....

Ben je zelf vaker van huis weg? Dat ze jouw aandacht misschien toch mist?

En heb je ook iets van ' speelgoed' staan dat ze mag slopen? Of waar ze lekker in kan graven? (En dat je haar elke keer beloont als ze daar gaat spelen/slopen/graven.) Want als ze wel een graaf-behoefte heeft, dan kan een zandbak of een doos vol met stro/hooi (met eventueel wat lekker eten er in verstopt) misschien een alternatief zijn voor je bank...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt gebracht als een probleem, ja...

Aan de andere kant; Het gaat om konijnen......

Het valt op dat mensen soms behoorlijk hoge verwachtingen hebben van een konijn...

Je kan je ook afvragen of het gedrag van 't konijn het probleem is of de verwachting die de eigenaar koestert.....

Dit is overigens geen kritiek ri de TS hoor..want dat slopen is absoluut een vervelende situatie...

Het enige dat werkt is voor jezelf de keuze maken of je je huis knaagproof wil maken, je konijn zo goed en kwaad als het gaat af proberen te richten, of de hele situatie konijnvriendelijker maken door bijv het konijn een meer natuurlijker omgeving te geven waar hij wel mag doen wat hij leuk vindt (buiten bijv).....

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Het zijn nu eenmaal konijnen. Die worden niet voor niets vaak verward met knaagdieren. Er zijn van die typische huiskonijnen, die zich als een halve hond gedragen. maar als je een konijn aanschaft met die verwachting, wordt je naar mijn mening meestal teleurgesteld.

Het is kiezen of delen als je konijn zich als een konijn gedraagt: of je maakt de woonruimte van je konijn zodanig dat hij/zij niks kan slopen. of je accepteert dat je halve huis kapot gemaakt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies wat ik in een ander topic ook benoemde. Topic na topic wordt hierover geopend, de konijnen slopen vanalles en worden dan zelfs maar opgesloten in hun mini-hokje, 'nee ze kunnen niet los als ze alles slopen'. Zucht....

Ik ben ook absoluut niet van konijnen straffen, ze moeten toch zichzelf kunnen zijn? Er worden met tips gestrooid over smeren met vieze (soms zelfs giftige) middeltjes, plantenspuiten etc. Geef ze een ruimte waar niks staat wat ze niet mogen slopen of houdt ze lekker buiten in een grote, overdekte ren.

'Nee want het is zo gezellig om ze binnen te houden' is dan het antwoord. Ja, heel gezellig, maar er wordt wel geklaagd over het sloopgedrag, een andere ruimte is niet mogelijk, een kamer afzetten met een panelen ren is weer onpraktisch. Tja, wat wil je dan eigenlijk.

Ik doel ook niet perse op dit topic of de persoon die dit topic opent en daarom zei ik ook, schijnbaar is het een veelvoorkomend probleem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zown halve huis hond konijn. Mensen die bij mij komen en hem helemaal geweldig vinden en zeggen o dat wil ik ook! waarschuw ik ook altijd gelijk dat het echt niet zo is dat elk konijn zo goed luistert enzo. Maar daarnaast weet hij ook precies wat niet mag en gaat hij dat soort dingen soms gewoon expres doen. Ik hoef dat idd ook maar op te staan en hij gaat er vandoor, omdat hij weet dat het niet mag.

Ik moet zeggen dat hij wel rustiger is geworden nu hij wat ouder is. Dat wil niet zeggen dat hij niet meer rent binkies maakt en lekker overal flopt maar hij lijkt gewoon stabieler, meer op zijn plek ofzo. Hij zoekt niet elke keer meer de uitdaging met ons op door wat te gaan doen wat niet mag terwijl we aan het begin wel aardig heen en weer waren om hem dingen af te leren.

Daarnaast werk ik met beloning, als hij luistert en dat lijkt goed te werken. Als we boven zijn en ik zeg kom naar beneden en hij luistert gelijk krijgt hij een brokje.

Maar ik denk ook dat misschien niet elk konijn zijn/ haar gedrag zo beïnvloedbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gebruik plantenspuit waarschijnlijk verkeerd uitgelegd.

Je kunt het inderdaad toepassen als straf op het konijn en dat is het. Deze toepassing zou ik alleen als noodmiddel gebruiken en ik heb dit zelf nog nooit toegepast en verwacht dit ook niet te gaan doen.

Maar je kan het ook toepassen als afleiding van en belonen voor het stoppen met het gedrag. Hierbij spuit je dan ook niet op het konijn.

Het punt is dat je ze dag en nacht los hebt lopen en ik vermoed dat je er niet dag en nacht bij bent. Konijnen zijn gewoontedieren dus als het niet altijd consequent wordt aangegeven, omdat je niet altijd aanwezig bent kan je het simpelweg ook niet afleren. Dat ze weg rent hoeft niet de link te zijn van dat mag ik niet, maar ze zal je energie voelen dat je boos bent, maar de link daarin leggen waarom waarschijnlijk niet. Ik vermoed ook dat ze zich wat verveelt en wellicht dat je wat meer mentaal met haar bezig kan.

En anders dan toch maar in een ren tot je wel elke keer erbij kan zijn om de gewoonte te doorbreken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf wel zo'n vermoedden wat het kan zijn. Al mijn vorige koppelingen duurde erg lang (lees: 4 maanden) De een zat los 24/7 en de andere (nieuwe) zat in een kooi met ren gedurend die 4 maanden. De klik tussen Bubbles & Bailey was al gelijk zo goed dat bailey maar erg kort in de kooi&ren heeft gezetten. Misschien wel te kort.. !??!

Ook is bailey opgegroeid met een berg speelgoed. Misschien is ze gewoon niet meer tevreden en wat uitgekeken daarop ?

Of toch misschien hormonen ?

Ik heb nu de keuken zo ingericht dat ze snachts daar samen kunnen zitten. Overdag kunnen ze gewoon los want dan zijn ze toch niet actief en slapen ze voornamelijk. Ikzelf ben eigelijk ook 24/7 thuis, en ze krijgen enorm veel aandacht. Zal wat worden als ik dadelijk (nouja als ik ooit nog eens aan werk kom :s) weer 40 per week werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .