Ga naar inhoud

Coquille"s achterpoot eraf!!!


mystique

Aanbevolen berichten

Dank je, Anjo. :)

Ja, Coquille staat nu even op de voorgrond, ik ga proberen al de rest (meestal uit de 'ik moet'- of 'ik hoor te doen'-kolom) wat minder belangrijk te maken en wat meer uit de 'ik wil'-kolom te doen. En nu wil ik vooral dat Coquille erdoor komt en dat ik overeind blijf. Daar zal de rest hier het moeten mee doen. :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Coquille zit nu in de 'grote kooi', 't is te zeggen, zijn draagmand staat geopend in de kooi, zodat hij zelf kan kiezen of hij eruit komt of niet. Voorlopig niet veel beweging te bekennen. Hij eet ook niet meer zo gretig, dus net vers groenvoer gaan halen en hij knabbelt er wel aan, maar eet niet echt. Maar hij heeft vandaag al goed gegeten om net geopereerd te zijn. Hoe lang nadat hij beginnen eten is, mag je keutels verwachten? Tot nu toe nog geen enkele, is dat normaal, of liggen zijn darmen stil? Of verwacht ik te veel te vlug?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, Eefje.

Wel Domino, en alle anderen, deze dierenarts vertelde iets heel anders. Ik moet proberen het verband er tot donderdag rond te houden, het is met erg veel plakband overal vastgekleefd, niet gebruikelijk maar het zit wel goed vast en is vochtwerender dan een verband, en dan donderdag eraf, tenzij het nat of vies wordt of begint te ruiken want dan moet het vroeger, en dan geen verband meer. Gewoon de wonde vrij laten. Bij de eerste DA moest hij minstens drie weken in het verband. Ik heb ook pijnstilling meegekregen, metacam, iets van 'kat' en zoveel ml per kg lichaamsgewicht, weet het niet precies meer maar het staat opgeschreven, en antibi, Baytril, allebei om zelf te geven, dus. Bij de eerste moest ik telkens op spreekuur komen. Hij zou wel minstens veertien dagen, en liefst een maand, binnen moeten blijven, maar nadien zou hij probleemloos terug naar buiten mogen. Wat nog? Naar de darmen geluisterd en die waren niet helemaal okee, maar voor een nijn dat net geopereerd is, was het prima in orde. Hij heeft ook zijn eerste keutels gelegd bij de DA, en ze waren zoals ze moesten zijn, droog, groot en rond. De darmen werkten nog niet volop, maar waren wel goed in beweging. Geen koorts en de DA was het ook eens met mijn beslissing om te amputeren. De reden dat ik nogmaals bij de DA wou langsgaan, was omdat ik zag dat hij pijn had. Je zag het aan zijn ogen en ook aan zijn ademhaling en natte neusje. Hij at ook niet meer zo goed. Eens we terug thuis waren en ik de draagmand opende, sprong hij er haast meteen uit om te gaan verkennen, hij voelde zich zichtbaar beter. Na een kwartier lag hij wel languit te puffen, en nu nog steeds, hij is nog erg vlug moe, maar hij doet het echt goed. Hout vasthouden. Hij eet en keutelt en loopt rond. Ikke blij. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah goed zo! Loopt hij al goed? Heel verstandig om langs je eigen DA te gaan zo te lezen! Snap dat het allemaal flink heftig is, maar als je ziet dat hij het goed doet stelt dat vast ook gerust. Weet zeker dat het allemaal goed komt, kan alleen maar nog beter gaan vanaf nu want hij zal er steeds beter aan wennen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnx. :)

Hij doet het goed. Heb hem de hele nacht door horen knabbelen, deze morgen al het eten op, behalve het hooi, wat onaangeroerd blijft, en de keuteltrein zit ook terug op het spoor. :D

Heb twee filmpjes, maar met m'n nieuwe laptop weet ik niet hoe ik ze erop moet krijgen. Zal straks even zoeken. Je ziet hem lopen, eten en wassen. Jaja, hij heeft even zijn snuit gewassen met twee voorpootjes. :)

Er is wel een probleempje. Plakpoep. Ik denk zijn BDK die hij niet opeet/opgegeten krijgt, wat wel logisch is. En misschien ook wel gewone plakpoep, want hij eet groentes en biks, maar geen hooi. Ik vond al dat hij naar poep rook, en inderdaad, plakkerdieplak op zijn staart en achterste. Heb het meeste eraf gehaald met wc-papier, had niets anders bij de hand maar wel toepasselijk, en ook een paar lange haren geknipt. Ik had gedacht straks een bakje water te halen en een washandje en hem dan op zijn rug te leggen en zo zijn achterste te wassen. In water zétten is geen optie, met zijn ex-pootje, maar misschien dat ik het zo toch ook wel wat schoon krijg. Ik ben ook bang om 'product' te gebruiken, zoals shampoo oid, want ik ga het niet kunnen uitspoelen, ik ga hem niet onder de kraan houden. Zou schoon water voldoende zijn? Ik heb ook hondenwashandjes, maar die zijn, denk ik, niet nat genoeg. Wat raden jullie aan? En zal hij zijn BDK mettertijd wél weer gaan opeten?

Bovendien, wat slapen konijnen DIEP! Daarnet halfdood geschrokken, lag meneer gewoon te slapen met zijn kopje scheef tegen de kant en zijn ogen halfopen. Kijkt hij me zo verdwaasd aan, van 'lastigaard, wat kom je me nu wakker maken?' :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coquille net thuis van de dierenarts, 24 uur na de operatie:

th_SAM_3584_zps8258c554.jpg

Hier moet je eerst zijdelings kijken, later draai ik de camera om en dan kan je zien hoe hij zich wast: ^^^^

th_SAM_3585_zps5e530289.jpg

Zo eet hij vaak, een paar hapjes en dan stoppen, en hij eet ook vooral liggend, maar hij heeft groot gelijk:

th_SAM_3586_zps1359d243.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, 't is echt een bikkel. Hij is zo sterk en laat zich zo goed verzorgen. Vandaag z'n achterste al een paar keer schoongemaakt en hij blijft braaf achterover liggen zonder een spier te vertrekken. De metacam gaat er goed in, dat vindt hij blijkbaar wel lekker, de baytril is wat moeilijker, het ruikt ook vies, dus ja, maar gelukkig is dat veel minder en hij neemt het ook goed op.

Hij maakte net een bunnyflop, ^^ en nochtans moet hij binnen een uurtje opnieuw pijnstiller, hij zit dus op het randje, maar blijkbaar voelt hij zich toch wel goed.

Er is nog altijd de angst, maar als ik zie hoe hij het doet, ben ik blij dat ik 'het risico' genomen heb hem te laten opereren en een kans te geven. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel. :)

Voor nu ziet het er goed uit met Coquille. Ik heb hem daarnet uit z'n kooi gelaten, wel eerst de kamer zo goed mogelijk konijnproof gemaakt, want hij werd knorrig van altijd opgesloten zitten. Buiten heeft hij een grote ren en nu in een kooi, dat is een groot verschil. Hij was maar wat blij dat hij eens mocht rondlopen.

Ik heb een nieuwe ren besteld, een Trixie die bovenaan ook afgedekt is want hij zal toch proberen eroverheen te springen, waar hij permanent in mag als ik er niet ben, die zal vermoedelijk woensdag geleverd worden. Tegen dan zal zijn wonde ook al tamelijk goed genezen zijn zodat er wat meer druk op kan, dan ga ik Luna naar binnen halen. Tot dan Coquille weer zindelijk proberen krijgen, da's altijd makkelijk, zodat mijn kamer geen oorlogszone wordt, en dan zijn we vertrokken. Luna en Coquille weer samen, kan hij op zijn gemakje herstellen, en lukt het niet meer hen voor de winter buiten te krijgen, dan blijven ze binnen tot na de winter. Heb nog nooit konijnen op de kamer gehad, maar tot nu toe heb ik van Coquille niet de minste last, hij is stil, rustig, schoon. Hopelijk blijft dat zo als ze met twee zijn. Maar het is wel gezellig. ^^

Heb nog foto's, zal ze straks, of morgen, uploaden. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coquille lijkt een klik te hebben gemaakt. Tot nu toe, als ik hem uit de kooi liet, spurtte hij meteen onder een van de twee kastjes, om er dan onder te gaan loungen ... ach, als hij maar blij is. Maar vandaag loopt hij goed rond en hij verkent de kamer. Hij schuift wel nog uit met z'n ene achterpootje, wooral als hij té vlug wil gaan, maar dat zou hij sowieso doen op het vinyl, ook met twee pootjes. (Ik had al doeken gelegd, mn een eenpersoons donsdeken, maar daar wil hij niet op lopen, hij kiest zelf voor het vinyl, dus dan maar weer weggehaald.) Hij loopt ook niet meer zo op zijn stomp. Ervoor hoorde je altijd pok-pok-pok als een piraat met een houten been. Nu hoor je hem haast niet meer, hij heft zijn pootjesstomp dus al goed op. Want daar was ik wel bang voor, dat hij zijn stomp zou willen gebruiken en die daardoor zou kapotlopen, aangezien de huid dààr, er niet voor gemaakt is erop te lopen. (Wat een elegante, correcte zinsbouw. :he: )

Hij eet goed, keutelt goed, drinkt goed, loopt goed. De wond ziet er erg goed uit en het haar is al aan het teruggroeien. Hij is wel tamelijk humeurig bij momenten, maar daar zien we maar even doorheen. Hopelijk vandaag of morgen komt de ren, kan hij permanent uitlopen en niet alleen als ik er ben.

Luna had er vandaag niet veel zin in, ik denk dat ze het gezelschap echt begint te missen. Toch kan ze niet naar binnen voor ik de Trixie heb. Spijtig genoeg, maar de kooi is niet groot genoeg voor twee en hen loslaten in de kamer als ik er niet ben, zie ik niet echt zitten. Hoop dat ze het nog even volhoudt. Mocht haar zusje nu wat gastvrijer zijn ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. :)

'k Zal hem je complimentje overmaken. ^^

Hij is veel mobieler nu, ik ben hem voortdurend kwijt, haha. Altijd op m'n knieën de kamer afspeuren. Net zat hij onder het bed! Ik slof nu ook door de kamer, bang om hem een schop te geven als ik stap, want je weet nooit waar hij vandaan komt scheuren. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coquille's nieuwe verblijf.

SAM_3606_zps3ab23f42.jpg

Vandaag is de Trixie geleverd. Ik dacht eerst dat de ren, te zien aan de grootte van het bovenpaneel wat de ren afsluit, veel groter was dan ik had uitgemeten, tot ik zag dat ik het achterpaneel miste, wat dus een deel van het bovenpaneel was. :he:

Ik wou de draadkooi nog aan de ren vastmaken, via een van de deurtjes, maar die deurtjes zitten te laag, of de onderbak van de draadkooi is te hoog, alleszins, er bleef maar een 8 cm over om doorheen te springen wat toch echt te nipt is. Dus enkel de ren, dan maar. Nog altijd vier keer zo ruim als de draadkooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. :)

Ik heb intussen wel weer een doek in een deel van de ren gelegd, hij zat altijd zo sneu op z'n wc. Hij stelt de doek enorm op prijs om lekker languit op te liggen en is doek-zindelijk, wat wel makkelijk opruimt.

Je ziet wel dat hij zich bij momenten halfdood verveelt. Het intelligentiespeeltje is intussen al zó makkelijk voor hem, op een wip is het al gedaan. Kartonnen dozen ed zeggen hem niets, doet hij niets mee. Knuffelen kan je geen hele dag doen en is hij ook niet zo blij mee. En voorlopig stel ik het binnenbrengen van Luna zo lang mogelijk uit, om diverse redenen.

Zijn ren is ruim groot en ik ben vaak in de kamer, maar bij deze: één konijn brengt niet bijster veel leven in huis. Wat een saaie dieren. Mensen: als het kan, geef je konijn een maatje. Eén konijn is echt triest. Zelfs voor Coquille die wel graag in huis is en niet noodzakelijk gezelschap nodig heeft, en nog aan het herstellen en revalideren is, begint de lol er wel af te zijn. Hopelijk kan hij nog voor de winter terug naar buiten. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff, ging het niet zo goed, heeft hij zijn draadjes eruit gebeten. Niet echt een probleem, maar ook niet de bedoeling. De wonde is nu wat geïrriteerd, door het likken, en bloedt een klein beetje, maar ziet er verder wel goed uit. Kan ook wel begrijpen dat hij de draadjes weg wilde en het zal wel gejeukt hebben ook. Het haar was al aan het teruggroeien, maar ook dat heeft hij vakkundig weggelikt, 't is nu zo bloot als maar kan.

Maar het erge is wel dat hij ook een wondje heeft op zijn stompje. Het is ofwel een vorm van sore hocks, door wrijving met de stof (alhoewel ik dat betwijfel, aangezien hij enkel nog zo'n 1/5de van de ren stof heeft, de rest is vinyl) ofwel is het een likwonde/likgranuloom, door verveling vermoed ik, want het ligt zo'n twee cm van de eigenlijke wonde waar hij genaaid is, kan dus geen jeuk geweest zijn.

Ik hoop dat het een likgranuloom is, want stel dat het sore hocks is, dan kan hij waarschijnlijk nooit meer buiten. Buiten is het nat, 'vies' en hard, hier binnen zit hij droog, schoon en zacht, dus als hij zelfs binnen al sore hocks krijgt, wat gaat dat buiten dan zijn.

Straks heeft hij nog zo'n lampenkap nodig, als hij er niet af blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .