Ga naar inhoud

HELP! Mijn voedster bijt, knort en valt mij aan.


kelly121290

Aanbevolen berichten

Beste konijnen vrienden,

Ik heb 2 teddy dwerg konijnen. Ze zitten in een buiten hok van 2 etages met een trap erin en daar omheen nog eens een panelen ren. Wat mij betreft ruimte genoeg voor 2. Oscar mijn gecastreerde rammetje is nog gelukkiger. Hij is nu heel lief zowel naar haar en naar mij was hij dat al. Heel sociaal en pakt alles zo goed op. Ik kan doen met hem wat ik wil. Als ik hem roep komt hij naar me toe, hij eet uit mijn hand. Echt een lieverd. Alleen Chanel de voedster die blijft in een hoekje zitten. Ze laat wel alles toe van Oscar maar als ik ook maar met mijn hand in de buurt kom om haar b.v wat lekkers te geven of haar wil aaien valt ze me aan en gromt ze. Wat moet ik doen? Iemand hier ervaring mee tips? Moet ik haar gewoon de tijd geven en even een paar dagen met rust laten? Ze is wel pas sinds gister avond bij mij en zit sinds vandaag bij het gecastreerde rammetje. Moet ik haar eerst veel rust geven en echt met rust laten? Of moet ik haar toch proberen te aaien ook al valt ze me aan? (handschoen aan) Ik wil niet dat ze bang is, ik wil haar ook gelukkig zien, net zoals mijn rammetje en ook naar mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt je voedster direkt bij je rammetje gezet ?

Niet eerst gekoppeld op neutraal terrein etc ?

etc.

Laat haar sowieso eerst maar eens wennen aan de nieuwe situatie...en wie weet is dit konijntje gewoon wat minder toeschietelijk...Dat kan hoknijd zijn, hormonen...maar ook de situatie zoals die nu is; net nieuw, hok van de ram (als bovenstaande klopt)

Ben vooral benieuwd hoe je hen gekoppeld hebt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

wanneer is oscar gecastreerd? ik kan me namelijk herinneren dat je een aantal dagen geleden vroeg of je hem al kon castreren dat zou betekenen dat hij hooguit een week geleden gecastreerd is en dus nog vruchtbaar is en al zijn hormonen nog heeft het is dat je voedster nog niet vruchtbaar is maar anders had je een nestje kunnen verwachten.. haal ze het liefst gelijk uit elkaar voor nog 1-2 weken dan ben je zeker dat hij onvruchtbaar is en zij niet drachtig word. (heb ik het fout moet iemand me maar verbeteren)

aangepast door bunbun beauty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt inderdaad, dit topic is van een week geleden: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?74380-Hoe-krijg-je-een-jong-konijn-tam

Hij is inderdaad nog vruchtbaar, daarbij is hij ook zijn hormonen nog niet kwijt, wat allemaal waarschijnlijk niet zo heel fijn is voor je voedster. Het is natuurlijk nogal veel voor haar, verhuizen, in het territorium van een ram die nogal druk in de weer is met zijn hormonen, nog niet rustig haar eigen plekje kunnen vinden.. Je kunt ze het beste nog een tijdje uit elkaar houden, haar rustig laten wennen en ze dan als hij niet meer vruchtbaar is (2 weken na castratie) koppelen op neutraal terrein. Misschien moet je ook nog wat langer wachten, het kan wel een week of 8 duren voordat zijn hormonen helemaal tot bedaren gekomen zijn. Hoe oud is je voedster? Want dat is me niet helemaal duidelijk. Ik hoop dat ze jong is, anders kun je inderdaad een nest verwachten..

Wat je vraag betreft: bij konijnen kun je niets afdwingen. Je kunt het beste gewoon afwachten, haar proberen wat lekkers te voeren uit je hand, maar niet aaien als ze dat niet prettig vindt. Leer haar dat jij niets doet wat ze eng vindt en ze zal vanzelf wel naar je toe gaan komen. Door te gaan aaien als ze dat niet wilt zal ze alleen maar meer gaan bijten. Ze moet leren dat haar nieuwe plekje veilig is en dat kan best wel even duren.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet of je met iets lekkers geven na haar toe beweegt, (dus hand op haar af gaat). beste kun je wat lekker pakken en haar na jou toe laten komen, niet gelijk schrikken als ze erbij gromt vaak als je wegtrekt schrikt het konijn ook van de snelle beweging van het wegtrekken, en sommige konijnen (heb er zelf 1) vallen dus juist aan als je wegtrekt, hier hou ik me hand zo stil mogelijk als ik iets geef laat haar na mijn hand komen met lekkers, inplaats van dat ik lekkers na haar toe beweeg, en als ze haal hou ik me hand stil.

inmiddels pakt ze van mij de dingen dus ook aan, en als ik niet wegtrek valt ze me ook niet aan, andere mensen die wegtrekken (krijg je dus weer die snelle beweging waar ze van schrikt) die valt ze wel aan. misschien werkt het bij jou konijntje ook. en haar nooit optillen, als ze meemoet voor dierenarts etc, gewoon vervoers mandje neerzetten met lekkers erin en als ze erin zit dichtdoen en meenemen, zo een konijntje is anders weer snel terug bij af, en kun je steeds opnieuw beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste konijnen vrienden,

Oscar is inderdaad sinds vorige week direct gecastreerd geworden. Ik ben naar de DA geweest en het kon al en zei hebben het toen meteen gedaan. Ik ben hem in de loop van ongever 17u toen weer gaan halen en hij was helemaal bij en zat en dronk gelijk weer. Alles gelukkig goed. wel heb ik nog een extra deken toen bij hem gelegd indien hij het koud zou hebben. Chanel en oscar zitte nog gescheiden maar wel naast elkaar dus ze kunnen elkaar zien en ruiken en zelfs neuzen door de tralies heen. Hij vertoont nu helemaal geen sexueel gedrag meer. Ook niet als hij naast haar zit door de tralies heen wat hij voorheen dus wel echt enorm deed. (gelukkig niet meer) Nu oscar rustiger is, is gelukkig chanel aan het bij trekken.

Ik weet niet of dit soms ook met haar hormonen te maken kan hebben .. de fokster zei dat zei nu 13 weken is maar zei is veel groter als mijn rammetje die nu 4 maanden oud is. ook haar oren zijn groter. beetje vreemd toch? de voedster optillen heb ik pas 1x gedaan dat was om haar klitten te verijderen en haar kontje schoon te maken toen ik haar ging halen bij de hobby fokster ze zat echt helemaal onder. Dit vond ze niet erg volgens mij vond ze het wel fijn nu haar klitten weg zijn.

Bedankt voor alles tips en reacties. Het is voor mij de 1e keer en ik doe mijn uiterste best om alles zo goed mogelijk te doen vandaar dat ik zoveel vraag en schrijf. mijn excusses hiervoor als ik iedereen gek maak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je maakt ons niet gek hoor! Beter stel je een vraag teveel dan een vraag te weinig.

Goed dat ze niet bij elkaar zitten, daar schrok ik wel een beetje van ;).

Het verhaal over die fokster vind ik aan alle kanten wel een beetje apart. Als je teddy's fokt, wat opzich al geen goede zaak is als je het mij vraagt, mag je toch wel het goede voorbeeld geven en ervoor zorgen dat die arme beestjes niet helemaal onder de klitten zitten en een poepkont hebben. Heeft ze diarree?

Ook wat betreft het formaat en uiterlijk van je konijntjes klinkt het een beetje alsof ze maar wat doet..

Fijn dat je haar meteen bevrijd hebt van die klitten en viezigheid, daar heb je zeker goed aan gedaan, daar kun je ze niet mee rond laten lopen. Geef haar maar even wat tijd, je zult zien dat ze snel bij gaat trekken als ze haar plekje gevonden heeft en straks gekoppeld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u wel voor u bericht.

Ik vind het inderdaad erg vreemd. De hobby fokster liet mij zien hoe ze haar rug ging kammen en ik dacht bij mezelf, waarom begin je niet waar je hoort te kammen waar de knopen zitten? Gelukkig ben ik honden trimmer en weet wel van aanpakken. Op de rug had ze niks. Dus eenmaal thuis 2 dagen later nadat ze wat gewend was heb ik de schaar en tondeuse gepakt om het meisje zo snel mogelijk te helpen. Ze heeft nu wel een beetje een kaal kontje maar beter dit dan knopen en klitten wat uiteindelijk vilt wordt. Ook ik ben stom geweest want heb haar uiteindelijk toch meegenomen en ben erin getrapt dat de fokster zei dat ze 12 weken was. Terwijl mijn rammetje nu dan 4 maanden is en hij is een stuk kleiner en hij heeft zelfs nog nest haartjes totaal andere haartjes nog. Ook haar stamboom zou ze mij via mail sturen... Die heb ik nog steeds niet. Zou ik de vraag aan haar stellen met: weet u zeker dat ze 12 weken is?

Ze heeft niet echt diarree maar wel iets licht bruinere keuteltjes wat wat plakkeriger zijn. Ik voer alleen 2x per dag een beetje biks 25gr per kg lichaamsgewicht en voor de rest hooi en water. Ik geef verder nog helemaal niks. Klinkt missvhien heel zielig.

Wat fijn dat ik met zoveel vragen terrecht kam hier! Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

....

Ze heeft niet echt diarree maar wel iets licht bruinere keuteltjes wat wat plakkeriger zijn. Ik voer alleen 2x per dag een beetje biks 25gr per kg lichaamsgewicht en voor de rest hooi en water. Ik geef verder nog helemaal niks. Klinkt missvhien heel zielig.

Wat fijn dat ik met zoveel vragen terrecht kam hier! Bedankt

Nee hoor, helemaal niet zielig, juist verstandig! Bij zachtere keutels kun je beter ervoor zorgen dat ze lekker veel hooi eten (veel structuur = goed voor de darmen) dan 'extraatjes' . Groenvoer is heerlijk voor ze, maar dan wel als de keutels goed zijn, anders kunnen ze er juist veel last van krijgen.

En een mailtje sturen kan altijd, zeker bij twijfels. Als je de toon vriendelijk houdt (hoewel je misschien zit te koken van woede) krijg je misschien nog wel een eerlijk antwoord. (Met de nadruk op misschien....heel misschien.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeg maar 'jij' tegen me hoor :)

Inderdaad, dat is juist verstandig. Eerst even zorgen dat de keutels helemaal normaal zijn door hooi en beperkte biks en dan kun je rustig groenten gaan opbouwen.

Helaas zijn er een hoop beroerde fokkers, vooral van teddy's. Dat is geen erkend ras en echt een modegril, dus mensen kunnen gewoon 'iets langharigs' fokken en het is een teddy. Er zit ook heel veel verschil in vachtkwaliteit. De een klit als een malle, de andere kan met 1 keer per week borstelen ermee door. Het is nogal sneu, opvangen puilen uit van de langharigen, omdat het er zo schattig uitziet en mensen zich dan vergissen in de verzorging die ze nodig hebben. Ik heb zelf ook zo'n stakker uit de opvang, ze zat er al zo lang, lang haar en rode oogjes, de kinderen keken er niet meer naar om..

Ik zou zeker een mail sturen naar die hobbyfokster en daar voor een eventuele volgende keer zeker niet meer terug gaan. Nu heeft zij mooi geld verdiend aan haar wanpraktijken. Zijn je konijnen ingeënt trouwens? Ik zou sowieso even een bezoekje aan de dierenarts brengen om ze na te laten kijken, mocht er iets mis zijn, dan kun je dat misschien nog op haar verhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier kan je lezen hoe je een foto moet plaatsen http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?26401-Hoe-plaats-ik-een-foto

ik zou idd de fokster ff een nette mail sturen en even langs de da voor een apk keuring en evt. inenting als dat nog niet is gebeurd zoals eefje ook al zei. die kan misschien ook een schatting maken van hoe oud ze is. heeft ze trouwens los gezeten met oscar of telkens met tralies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal weer bedankt voor alle tips en vethaaltjes.

Toen ik oscar heb laten castreren heb ik hem meteen laten enten. De voedster heb ik nog niet laten enten want de fokster zei dat ze geent was, maar dan ga ik toch even zelf.

Ze zitten trouwens gescheiden wel naast elkaar maar met een ren van hub beide ertussen dus ze kunnen wel neuzen. En alleen als ik er zelf bij ben laat ik ze beiden eventjes los om de beentjes nog meer te kunnen strekken in een stuk tuin. Ze doen zich dan niks en uiteindelijk gaat mijn rammetje na al het rennen en springen naast haar liggen. Zei is nog niet echt actief. Mijn mannetje wel die is echt vrolijk en rennen en springt. Zei huppelt een paar metertjes. Maar niet zoals hem. Vandaar dat ik ook al dacht dat zei ouder is.

Ik heb de fokster netjes gemaild want ik zou ook nog de stamboom krijgen, tot nu toe schreef ze alleen. We zijn ermee bezig so snel mogelijk komt ie eraan. Toen ik vroeg na de leeftijd zei ze je weet toch ik zei 12 weken nu dus 13. Beetje vreemd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou echt het risico niet nemen ze samen los te laten nu. Gewoon even een paar dagen wachten. Het is echt in een seconde gebeurd, dat moet je niet willen riskeren. Als ze geënt zou zijn zou je een entboekje moeten hebben gekregen, zo niet, dan geloof ik niet dat ze ingeënt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over die "stamboom" zou ik me persoonlijk niet druk maken. Stelt namelijk niets voor en is minder waard is dan het papier waar het op geprint is. Vertegenwoordigt geen enkele waarde. Klinkt alleen wel interessant. Waar ik me wel druk over zou maken is dat je met onzekerheid zit over haar leeftijd en dat iemand je een diertje heeft verkocht dat nu al onder de klitten zat (te triest voor woorden). Gelukkig ben jij zoals je zelf al zegt een aanpakker en heb je haar geholpen! Ik zou zoals al eerder is gezegd zeker even langs de DA gaan. Geeft je misschien toch of wat meer gemoedsrust of juist niet (laten we dat niet hopen), maar dan kun je misschien inderdaad nog even aankloppen bij die fokster (of fopster). Succes met alles en hopelijk heb je gewoon 2 hele gezonde nijnen zitten en krijg je met haar ook een hele goede band!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt ! Ik hoop het echt want ik wil het beste voor ieder diertje! Ik ga inderdaad morgen even naar de DA, eens even horen en kijken wat zei zeggen. Ik vindt het inderdaad erg triest en jammer dat er ook zo een mensen bestaan. Maar het is ook een domme fout van mij om daar natuurlijk het diertje uiteindelijk toch mee te nemen. Maar dan zie je het beestje en wil je het aller beste en ben je verkocht en dus neem je het mee ...

Ik heb het even geprobeerd met de foto's via FB want daar heb ik ze op staan nouw hier komen ze.

dit is de link: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201842544043732&set=a.1778063209824.102776.1186704485&type=1&theater

Ik hoop dat het gelukt is en jullie de foto kunnen zien. Mochten jullie de foto zien. Links is de voedster en recht het mannetje.

Ik hoor graag van jullie !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook zo, dit lijkt me toch sterk dat ze 13 weken is toch? Zei is ook totaal (nog) niet actief. Eet en drinkt wel goed en komt wel af en toe de trap omlaag om eens wat rond te snuffelen of aan de wilgen balletjes of houten plankjes of ander speelgoed te knagen. De fokster zei echt 13 weken... Ook heeft zei tegen over oscar geen nest haren meer, meer een volwassere vacht. Ook haar oren zoals je ziet zijn stukken groter. Ook haar nagels waren te lang, en zoals ik al eerder schreef haar kontje en onder de poten vollop in de klit.. Kan dit bij heel jongen dieren., lijkt mij toch sterk Ik houd haar toch ik ga haar om deze redenen toch niet weg doen ze mag verder lekker oud worden met straks haar rammetje. Maar toch wel triest dat je bij iemand komt en vraagt voor een dwergje van ongeveer deze leeftijd... Misschien is ze al 1 jaar of ouder... En moest zei ervan af. Ze had wel rond de 30 nijnen. Echt veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .