Ga naar inhoud

weer eens hele zachte poep


Syrabi

Aanbevolen berichten

Hai allemaal,

zo af en toe heeft een van de konijntjes hier, last van zachte poep. Het stinkt echt vreselijk en het zijn niet die blindedarmkeutels. Het zijn van die chocoladebruine, glimmende keutels. Het lijkt op gesmolten chocolade bolletjes.

Ze krijgt ongeveer anderhalf handje voer per dag en onbeperkt hooi. Zomaar ineens lijkt ze dat een paar uur te hebben en daarna is het langzaam weer normaal. Ik wil wel eens opschrijven wat voor eten ze wanneer krijgt, maar hoe weet ik welke keutels bij welk eten horen?

Gisterochtend had ze een blaadje witlof en paar cm oud gedroogd brood. Vandaag heeft ze nog niets bijzonders gehad.

Ze is verder tiptop in orde. Lekker rennen, nieuwsgierig, op gewicht, mooie vast, etc.

De andere konijnen hebben nergens last van. Ja.. smerige poten en kont omdat ze in andermans chocopasta staan...

Ik vraag me af wat ik verkeerd doe en wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat ze geen Nutella meer produceert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt voer wat ik bij de Jumper koop. Versele-Laga ofzo. Alleen biks, geen gemengd voor. Brood krijgt ze af en toe omdat ik met haar bij een fokker was toen ze erg mager was. De fokker zei dat ze best eens oud gedroogd brood mocht hebben om aan te sterken. Hooithee staat nog af te koelen.

Wat ik me vooral afvraag is hoe ik het kan voorkomen. De andere twee hebben nergens last van namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker dat het geen blindedarmkeutels zijn? Mij is al opgevallen dat dit niet altijd trosjes zijn. Hier heeft Roxy wel eens een blindedarmkeutel (1 massief bolletje) die zo groot is als een gewone keutel. Alleen glimpt deze en is zacht (ze eet ze wel terug op). Dus als ze er even op zitten heb je inderdaad nutella :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het zijn geen blindedarmkeutels want die eet ze gewoon op. Die stinken ook, maar niet zó erg. Bovendien laat ze die niet overal liggen en smeren ze die niet uit. Als ze daarop gaan zitten is ie plat, maar meer ook niet. Als ze op deze Nutella gaan zitten, zit het door het hele huis.

Het brood zal ik niet meer geven dan. Ik dacht werkelijk dat dat goed was aangezien de fokker dat zei en het blijkbaar ook aan de eigen konijnen geeft. Die zagen er overigens heerlijk gezond uit.

Wat voor voer adviseer je dan Reusje? Er zijn zoooooveel merken op de markt en ik ga er maar gewoon vanuit dat het allemaal in orde is. Mijn vorige konijn werd ook oud met naamloos biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de hoeveelheid voer belangrijker is dan het soort. Probeer het eerst eens te minderen en laat ook het brood weg. Helpt dat niet, zou je inderdaad eens SS kunnen proberen.

Ik denk dat het wel blinde darm keutels zijn, maar als jij aangeeft van niet, zou ik ze eens laten nakijken op wormen e.d..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voer minderen vind ik griezelig omdat ze nog niet volgroeid zijn. Dan mogen ze nog onbeperkt voer hebben. Onbeperkt geef ik het niet, maar ik wil ook niet te weinig geven omdat zij een paar weken terug nog graatmager was. Wormen zijn het niet, daar heb ik al naar gekeken. Het gaat nu trouwens weer beter en ik heb ook geen brood gegeven. Ik kijk het gewoon nog even aan nu het beter gaat. Heb er ook wat hooithee bij gedaan.

Dat voer science selective heb ik even moeten googelen en dat vind ik toch behoorlijk prijzig. Het is 3 tot 4 keer duurder dan wat ik geef, dus tenzij ik een superziek, oud en zwak konijn heb, zal ik daar voorlopig niet aan beginnen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat het merk biks niet al te belangrijk is, doe ik ook niet aan mee, gewone biks hier ook. Maar geen brood meer geven kan denk ik al de oplossing zijn.Gaf mijn vorige konijn iedere dag brood, had ze heel graag, ze trok het uit mijn handen, maar ook altijd plakpoep, na het niet meer te geven, nooit meer last van gehad. Ik bedoelde het goed , maar was super fout voor haar.:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei oei.. ik kom thuis en het is echt niet over. Er ligt gewoon weer allemaal diarree... en stinken! Heb haar maar even in een andere kooi gezet met hooi, water en hooithee. Heb haar kontje schoongeweekt, maar die zit nu alweer vol. Hopelijk is dit van het broodje van gisteren en is het morgen weer goed. Het zou wel kunnen kloppen, want ze had gisteren normale poep en de dag daarvoor had ze geen brood gehad. Verder is ze wel alert enzo. Eet gewoon hooi en drinkt gewoon. Ik blijf gewoon steeds de diarree wegpoetsen en ze blijft een paar dagen in quarantaine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend zie ik nog steeds allemaal poep hangen, maar er zitten weer normaal gevormde keutels tussen, al zijn ze nog wel erg plakkerig. Er zit ook wat minder poep aan haar achterste en er is een hele droge plak vanaf gevallen. Ze wil ook dolgraag uit de kooi om rond te rennen, maar ze is nog smerig en dan gaat het tapijt eraan :X Als ik vanmiddag thuis kom, maak ik nogmaals een badje voor haar en dan is het hopelijk goed.

Ze heeft een theelepeltje korrels gehad, veel hooi, water en hooithee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Syrabi,

Wat vervelend dat jouw konijn last heeft van plakpoep.

Mijn konijn Pluis had dit ook zeer regelmatig.

Na een gesprek met de dierenarts ben ik overgestapt op ander voer, ik geef nu Science Selective, en ook gaf ik even twee weken geen wortel, witlof, appel etc meer.

Na twee weken (Pluis was nogsteeds schoon) ben ik voorzichtig witlof gaan opbouwen. Dat gaat goed, ze heeft geen plakpoep. Nu ga ik binnenkort wortel proberen, een klein stukje om te beginnen. Wellicht ligt het probleem bij een knabbel waar zij niet tegen kan.

Welk soort hooi geef jij? Als het hooi veel stof bevat, kan dat ook een oorzaak zijn.

Hoe meer stof, hoe minder lekker het is voor een konijn, en hoe minder vezels er dan in zitten. Hooi is heel belangrijk voor de darmen.

Een konijn dat geen/weinig hooi eet, heeft mogelijk eerder last van plakpoep. Niet elk konijn hoor, maar het kan.

Zelf ik geeft ik weidehooi en Timothy hooi, en het gaat sindsdien super met Pluis!

Ze is veel actiever en huppelt weer vrolijk met een schone kont rond.

Succes en ik hoop dat jouw konijn zich gauw weer happy voelt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het vaker gehoord, dat onbeperkte biks, maar ik heb het ook vaak tegengesproken zien worden. Naar mijn weten kun je jonge konijnen het beste de hoeveelheid voeren die ze zouden mogen hebben als ze hun volwassen gewicht bereikt hebben. Dus wordt je konijn ongeveer 2 kg, dan kun je de hoeveelheid voor 2 kg gaan geven, ookal weegt ze nu nog maar 1 kg.

Wormen zie je vaak pas als je tegen wormen gaat behandelen. Ze zitten vaak in de bdk's en die eten ze weer op, zodat ze zichzelf blijven besmetten. Als je ze gaat behandelen laten ze de bdk's met wormen liggen. Lees dit maar eens:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/wormen-bij-het-konijn.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .