Ga naar inhoud

Hij knaagt aan ALLES

Gondolin
 Delen

Aanbevolen berichten

Ja precies, eerst nam hij misschien wel eens een hapje hier en daar, geen probleem. Maar inderdaad, de gordijnen, de deken als die op de grond hangt, etcetera... Ik geloof niet dat hij het erg aan de plek koppelt. Want dat hebben we ook een hele tijd gedaan, telkens als hij knaagt met de plantenspuit (op harde straal) erop en daar schrikt hij echt van. Maar inmiddels snapt hij dat de plantenspuit slecht nieuws betekent, hij lijkt het niet te koppelen aan het knagen.

Het gaat inderdaad ook in buien, soms wilt hij gewoon per se knagen, eerst trekt hij de vulling uit de stoel *sproei!* dan maar het gordijn *sproei!* gitaartas *sproei!* geluidskabel dan? *sproei!* dan loopt hij naar de slaapkamer en begint daar aan een rondslingerende bh te knagen. :penguin: Haha

Maar dat force-feeden van het karton helpt wel een beetje :he:

aangepast door Gondolin
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 109
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb de indruk dat het enorm met puberen en hormonen in het algemeen te maken heeft.

Leg ik iets in het hok van nieuw speeltje bij een voedster die op dat moment wat knorrig is dan smijt die dat er met een enorm gooi eruit. Is het iets dat te zwaar is dan....zetten ze er hun tanden in, dan is het ook weg hé.

De gordijnen moeten ingekort worden want....die hangen simpelweg in de weg.

Moet maar eens kijken wat een konijn buiten doet met een struik : ze knabbelen hun weg door de struik tot elk takje op de gepaste hoogte hangt zodat ze er ongestoord door kunnen. Gordijnen is net hetzelfde verhaal : ze hangen in de weg dus inkorten.

Schoenen: veel te zwaar om te verplaatsen dus knabbelen. En zo gaan ze verder om jouw omgeving naar hun wens om te bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eerst tijdelijk anti-slip matjes in het hok liggen (op 1 verdieping omdat die zo glad was), en ik wist dat Dribbel er niet aan zou knagen.

Maar toen kwam Dropje en ja, het hok moest wel netjes zijn.. eraan knagen deed ze niet, maar verslepen en proberen weg te gooien wel! ;)

Dus die zijn er nu alweer uit...

Ik denk ook dat het de puberteit is en ze weten heel goed wat ze willen! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, leren ze van he. En zolang je niet raakt gooit. ;) Ik heb met Stamp ook speciale methodes, want omdat ie een fleskonijn is geweest, is ie voor niks en niemand bang. Dus hij wordt harder aangepakt dan de rest (daar volstaat een harde stem).

En gordijnen zou ik ook niet pikken.

Toch vind ik wel wat in de logica van Reusje zitten eigenlijk. Het klinkt heel logisch. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je je meubilair maar moet laten opeten. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar ben ik het ook mee eens. Ik heb nu in de hele kamer proppen papier verspreid liggen (echt heel mooi is ook anders, maar goed he :he:). Als hij nu ergens aan knaagt zeg ik PIETJE, dan schrikt hij en rent haast naar een papierprop om daar zijn bijtwoede op uit te leven.

Hij is nog niet opgehouden met knagen (vandaag ook weer lekker zitten eten van zijn kussentje) maar dit werkt wel goed qua afleiding!!

Inderdaad dingen die in de weg staan/hangen, maar soms loopt hij ook gewoon doelgericht op iets af om eraan te gaan knagen. Dat doet hij ook geregeld bij de gordijnen. De gordijnen hangen in de buurt van de planten - hij mag niet aan de planten knagen, dus roep ik dan naar hem - en dan begint hij dus maar aan de gordijnen.

Wat trouwens heel grappig is om te zien is dat hij, als ik boos op hem geworden bent, hij altijd vrolijk schuddend rondjes begint te rennen, alsof hij heel blij is haha. :party: Dat was niet de bedoeling :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen knagen gelukkig aan niks in huis.

Behalve hun eigen speeltjes (ze gaan soms in de zomer ff naar binnen, maar ze staan buiten)

Gordijnen zal voor mij ook de druppel zijn.

Hier wat iedeetjes tegen de verveeling:

Een oude handdoek (LET OP DAT HIJ ER NIET VEEL VAN EET KRIJGT IE VERSTOPPINGEN)

Een doos

WC rol

Snack bal (of een WC rol de grote gaten afschermen en daarin brokjes doen dan 2 gaten ering knippen)

Kartonnen doos met hooi worteltjes enz erin

hooibal met ook hooi worteltjes enz erin

knaagspeelgoed van winkels bv lente rol.

verse wilgen tunnel die je zelf maakt (wat wilgen takken van bv 25 cm lang. In links en rechts van de wilgentakken een gaatje. Dan aan ijzer rijgen, de scherpe punten draaien in een rondje met een tang in een bruggetje buigen. een klaaar is kees!)

Je hebt natuurlijk nog veeel meer opties

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat bedoel ik trouwens niet gemeen of prinsessenachtig... Maar hij eet gewoon echt dingen op. Niet eens knaagsporen maar gewoon echt. Op. We hebben inmiddels echt al 100 euro schade of zo.

Ik wil niet weten hoeveel schade wij inmiddels al hebben door onze konijntjes, dat loopt echt in de honderden euro's. Tot twee keer aan toe konden we onze salontafel vervangen, onze vloerkleed konden we weg gooien, mijn vriend zijn dure lamp hebben ze gesloopt, zijn nieuwe koptelefoon, ze hebben zijn staatslot opgegeten waar een prijs op was gevallen, de overtrek van onze bedbank hebben ze compleet gesloopt, al onze plinten en zo kan ik nog wel even door gaan.

Inmiddels hebben we hun hok compleet moeten voorzien van knaagstrips omdat Lizzy die ook fanatiek probeerde te slopen.

Ik heb verschillende vetbedden voor ze, maar die vallen inmiddels ook half uit elkaar.

Er zijn inmiddels al vaak periodes geweest dat ze verplicht in hun ren moesten blijven. Ze genieten er alleen zo van als ze los mogen lopen, dat ik het uiteindelijk toch vaak weer probeer. Daar komt bij dat ze ons huis nou toch al verpest hebben.

Maar als ze erg vervelend zijn, moeten ze toch weer terug in de ren. Overal aan willen knagen krijg ik hier totaal niet afgeleerd, wat ik ook probeer. Iets vervangends aanbieden waar ze wel aan mogen knagen wil nog wel eens helpen, maar ook lang niet altijd.

Meestal gaan ze daarna gewoon weer verder waar ze gebleven waren.

Zodra wij verhuist zijn is het gedaan met het loslopen. Dan zullen ze hun eigen kamer krijgen of naar buiten verhuizen. Zoals het hier is gegaan, willen wij niet nog een keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze hebben zijn staatslot opgegeten waar een prijs op was gevallen

Dat was hopelijk niet die 10 miljoen waar jullie al jaren op hoopten..

Mijn konijnen zijn niet zo'n slopers, maar als we niet thuis zijn zitten ze toch in de ren. Voor je het weet beginnen ze toch ineens aan de bank ofzo, dat wil ik echt niet hebben. Alleen toen het zo heet was mochten ze los als wij weg waren, zodat ze zelf een koel plekje konden zoeken. Maar ook toen had ik een deel van de woonkamer afgezet waar ze vaker zitten te rommelen, omdat ik ze daar gewoon niet vertrouw zonder toezicht. Konijnen zijn leuk, maar ze hoeven niet mijn hele huis te slopen en de ren is ook prima voor ze.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was hopelijk niet die 10 miljoen waar jullie al jaren op hoopten..

Mijn konijnen zijn niet zo'n slopers, maar als we niet thuis zijn zitten ze toch in de ren. Voor je het weet beginnen ze toch ineens aan de bank ofzo, dat wil ik echt niet hebben. Alleen toen het zo heet was mochten ze los als wij weg waren, zodat ze zelf een koel plekje konden zoeken. Maar ook toen had ik een deel van de woonkamer afgezet waar ze vaker zitten te rommelen, omdat ik ze daar gewoon niet vertrouw zonder toezicht. Konijnen zijn leuk, maar ze hoeven niet mijn hele huis te slopen en de ren is ook prima voor ze.

Gelukkig was daar inderdaad geen 10 miljoen opgevallen. Dat zou je maar gebeuren.

Er was 30 euro opgevallen. Maar toch zonde van het geld. Win je eindelijk eens een keer wat.

Als ze hier niet los mogen lopen, hebben ze qua ruimte ook niks te klagen. Mijn konijnen vinden alleen van wel met als gevolg dat ik dan steeds met twee boze en gefrustreerde konijnen zit. Even rustig tv kijken of iets zit er dan ook niet in. Mogen ze los, dan zijn ze door het dolle heen, vliegen de vreugdesprongetjes je om de oren en liggen ze er vaak erg tevreden bij. Ze zijn alleen ook erg goed in alles slopen, vooral Lizzy. Het is dus constant opletten als ze los lopen, wat soms best vermoeiend is.

Konijnen zijn inderdaad leuk, maar niet als ze je hele huis slopen. Gelukkig kunnen ze ook erg lief zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier word op het moment door Chibi fanatiek aan de buis van de kachel geknaagt. Dat geluid gaat door merg en been, verschrikkelijk. Hij doet het puur omdat hij weet dat ik dan wakker word. En een wakker baasje betekend aandacht. Vaak hang ik dan maar mijn arm naast mijn bed en zit hij de hele nacht aan mijn hand te likken. Maar dan kan ik tenminste slapen. :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hij heeft geen vaste ren en daar hebben we ook eigenlijk niet echt plek voor. Ja, een metertje misschien, maar dat vind ik voor hem ook niet leuk.

Het punt is dus dat hij eerst helemaal niet knaagde, behalve soms aan de planten, en dat kan ik hem ook niet echt kwalijk nemen. Pas sinds we terug zijn van vakantie vreet hij alles wat los en vast zit aan.

Ik vind het heel erg maar als het zo doorgaat moet hij naar buiten, en daar heb ik helemaal geen zin in, wat mij betreft kan je dan net zo goed geen huisdier hebben (want ik ken mezelf, ik ga echt niet buiten leuk in de kou lopen te hannesen met hem).

Ik zit ook niet met -10 C. gezellig met mijn konijnen buiten te spelen, maar als je zorgt voor een vriendinnetje hoef je je geen zorgen te maken dat ze te weinig aandacht krijgen. Ze hebben altijd elkaar en dat kan m.i. geen mens vervangen. En je konijn kan lekker zijn energie kwijt en lekker graven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn man was vorige maand heel boos op Stampertje. Wij hebben vorig jaar een keer een indianenboog met pijlen in een houder gekocht. Die houder is bijna op... :whistle2: Ik zei nog: waar knaagt ie aan? Mijn man kon het op zijn manier niet zien (zit er naast!), ik kijk en heb meteen een konijn bij z'n kladden. ;) Stampertje heeft het daarna nog een keer geprobeerd, maar hij weet dat hij niet in de vensterbank mag komen, dus ik waarschuw eerst en als ik m op af moet lopen, dan heeft ie een probleem. Dat besef heeft hij inmiddels al. Hij heeft ook al een giraffe "verbeterd": de hoorns, staart en oren zijn eraf. En een kameel: het zadel is kapot, de oren en staart zijn eraf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jeetje wat een sloperts zeg,

volgens mij heb ik dan echt geluk met mijn konijntjes, komen nergens aan, kennen de comando's terug (als ze ergens komen waar ze niet mogen komen), hier is in het begin wat wat geknaagt natuurlijk, maar gelukkig stopt het als ze ouder worden , hier tenminste tot nu toe. heb er zelfs 2 die de mat niet afkomen, 1 omdat niet durft (vanaf begin mocht die mat niet af, en nu zijn tegels etc dus eng) en 1 die ik gewoon steeds terug riep als mat afliep (wel mogen ze ook in de tunnels als ik die er heb liggen), en nu dus ook netjes op de mat blijft. (af en toe probeert ze nog, en dan is terug voldoende)

ik vraag me wel af hoe jullie dat met kabels etc dan doen, als jullie konijntjes zo knagen. nog niet gehad de kabels kapot geknaagt zijn? dat had ik namelijk wel ooit met me dametje toen ze jonger was, vandaar ze de mat niet meer af mag, ze kroop door de kleinste gaatjes om alsnog bij afgezette kabels te komen. maar gelukkig wordt er hier niks meer gesloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja hier heb ik ze achter de kasten liggen, en waar wel kan kabel gootjes, maar ze is zo klein ze toch tussendoor door kon, en dat hadden we niet verwacht. (de andere passen er niet onder door), ze liep gewoon langs de versterker af en kwam dan achter de tv meubel uit, wij alles wegtrekken natuurlijk maar ze was sneller met slopen dan dat wij erbij konden komen. gelukkig is toen goed afgelopen, ze had alleen alle speaker draad kapot geknaagt en draden die op dat moment niet in stopcontact zaten(alsof ze het weten ) , en kabels met stroom niet doorgeknaagt, maar had toen wel zoiets van hou haar liever aan de andere kant van de woonkamer. en me grotere konijnen juist aan die kant, die kunnen toch niet erbij.

maar gelukkig was dat ook het enige, en erna niks meer gesloopt gelukkig

aangepast door breezer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pietje heeft al 2 macbook-opladers doorgeknaagd. We zetten altijd het stroom eraf als we gaan slapen en hij vindt vooral de dunne kabeltjes (zoals die van je oordopjes zeg maar) leuk om in te happen. Met de dikke kabels speelt hij alleen, pakt hij op en gooit hij zeg maar. We hebben er nu nog 1 over, die delen we nu met zijn 2en en verstoppen we als we gaan slapen onder een van de kussens van de bank :he:

Ik heb een oplossing gevonden die lijkt te werken! De papierproppen zorgen ervoor dat hij niet meer aan vanalles knaagt. Met de kabels zullen we nog steeds wel uit moeten kijken (en als alles eindelijk op zijn eigen plek staat kunnen we ze ook gaan weg werken).

Het lijkt erop dat hij dus wel weet waaraan hij niet mag knagen, maar als hij een knaagbui heeft MOET hij gewoon iets kapot bijten. Vroeger moest dat dan dus maar een schoen zijn of een tas,.. nu knaagt hij een papierprop aan stukken!

Hij is zelfs niet meer in de vensterbank geklommen voor de planten of gordijnen!

Terwijl ik dit typ is hij eerst naar de gitaartas gelopen, eraan gesnuffeld, kreeg toen mij in het oog en tóch maar een metertje doorgelopen naar de papierprop. Hoera!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit ook niet met -10 C. gezellig met mijn konijnen buiten te spelen, maar als je zorgt voor een vriendinnetje hoef je je geen zorgen te maken dat ze te weinig aandacht krijgen. Ze hebben altijd elkaar en dat kan m.i. geen mens vervangen. En je konijn kan lekker zijn energie kwijt en lekker graven.

Nee, dat snap ik - maar ik moet zeggen dat ik het zelf natuurlijk heel gezellig vind om hem bij me, binnen, te hebben! We hebben al kippen in de tuin als "kijkdieren", Pietje is voor mij echt een gezelschapsdier.

Het vriendinnetje komt er overigens sowieso wel, maar ik zou het wel echt zonde vinden om hem naar buiten te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn Spook heeft hier ook wel eens de neiging om aan alles wat los en vast zit te knagen, maar ik heb gemerkt dat het helpt om zn speeltjes af te wisselen zodat het nieuw en interessant blijft. Ook heb ik op ieder geliefd knaag plekje een stokje wilgenhout liggen. En duw dat ook naar hem toe als hij bijvoorbeeld aan de stoel knaagt als teken van hé hier mag je wel op knagen. En merk dat hij steeds vaker zelf dat houtje pakt ipv de stoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij speelt leeftijd ook een rol. Die twee van ons knaagden ook echt alles kapot (hok ziet er niet meer uit, alle plinten hebben we al vervangen, daar was niets meer van over, tv kast etcetc). En het was niet dat ze niets hadden om aan te knagen: knaaghoutjes in versch soorten, knaagbrug, wc rolletjes, dozen etcetc. Maar dat was allemaal niet interessant genoeg..

Maar ze zijn nu bijna 7 maanden en het knagen is een heel stuk minder. Waarbij ik wel moet zeggen dat we ze naar buiten verhuisd hebben in een grotere ren, want daarnaast poepten en plasten ze alles onder (meerdere malen per dag de bank, de vloer, vensterbank) en op een gegeven moment was dat echt niet leuk meer (ze zijn beiden bij 14weken 'geholpen' maar dat maakte niets uit). Hierdoor komen ze veel minder in huis, en kunnen ze minder schade aanrichten, maar ze knagen sowieso bijna niet meer

Nu is hun nieuwste hobby trouwens graven, ons grasveld is al half verdwenen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, ik moet zeggen dat hier een paar erg geduldige en verdraagzame konijnenbaasjes zitten. De mijne, toen ze nog binnen zaten, konden er ook iets van (lees: plinten opeten en af en toe eens een verdwaald boek :he: maar wat dan wel mijn eigen fout was door het te laten liggen), maar mochten ze aan 'echte' dingen beginnen, zoals zetels, gordijnen enz, dan zouden ze bij mij toch erg vlug buiten vliegen, hoor. Mijn huis, mijn regels. En ze zijn van harte welkom als ze zich aan de regels houden, maar doen ze dat niet ... Ik geloof ook niet zo in konijnen opvoeden en heb er eerlijk gezegd ook helemaal geen zin in om er telkens achteraan te hobbelen om ze in de gaten te houden en gedrag te corrigeren of te belonen. Lang verhaal kort, mijne zitten nu buiten en zijn daar veel gelukkiger, maar hoedje af voor mensen die hun monsters in huis houden en opvoeden en geduld blijven hebben met die allesetende bandieten. ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als je weet dat je konijn zoveel knaagt dan kun je er toch ook opletten dat je niks laat slingeren? Geen schoenen, sloffen of kabels op de vloer. Eventueel de gordijnen omhoogknopen zodat hij er snachts niet aankan en de kussens zolang even van de bank afhalen? Het lijkt me ook erg lastig voor een konijn om snachts rond te mogen lopen met allemaal leuke spulletjes maar je mag nergens aankomen. Verder denk ik inderdaad dat een vriendinnetje wel wat kan helpen! En kun je hem snachts niet opsluiten in bv. de keuken of de badkamer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .