Ga naar inhoud

Hij knaagt aan ALLES

Gondolin

Aanbevolen berichten

...zelfs onze kleren als we ze aan hebben. Boeken, kabels, aantekeningen, de keyboardstandaard, de planten, schoenen, en hij kan overal bij want hij mag overal in huis rondlopen.

Hij is sinds een paar dagen gecastreerd, ik hoop zo dat het daar minder van wordt.

Hij heeft onbeperkt hooi en sinds een paar dagen ook onbeperkt biks om hem af te leiden en om te voorkomen dat hij knaagt uit honger. Hij heeft ook karton om aan te knagen, en wilgetak, maar naar dat laatste kijkt hij niet om.

Hij deed dit niet altijd, pas een paar weken. Hij heeft nog geen vriendinnetje, die staat wel in de planning voor wanneer hij niet meer vruchtbaar is.

HELP.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 109
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik zou meteen stoppen met het onbeperkt biks geven, dat is echt niet gezond voor hem.

Het klinkt een beetje als verveling, en de beste oplossing is om een vriendinnetje erbij te nemen maar dat ben je al van plan.

Euhm...eens kijken...Misschien toch nog wat meer (knaag)speeltjes geven? Dozen, wc rolletjes, rieten mandjes...

En probeer eens in je handen te klappen als hij ergens aan knaagt wat niet mag, als een soort 'straf'.

Meeste konijnen schrikken daarvan, ik doe het altijd als ze iets doen wat niet mag.

Werkt niet bij alle konijnen trouwens. xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was op advies van de dierenarts. Hij is ook een beetje licht dus er mocht sowieso wel wat bij, en zij zei dat het geen kwaad kon. Hij knaagt nu ook wel iets minder maar ja dat zou ik op zich ook doen als ik hem was xD

Hij heeft doosjes, wc-rolletjes, grote kartonnen dozen (aan dat laatste knaagt hij ook wel).

We spuiten hem telkens nat met de plantenspuit als hij ergens aan knaagt. Inmiddels weet hij wel dat hij weg moet rennen als de plantenspuit eraan komt, maar ik geloof niet dat hij per se door heeft dat het gekoppeld is aan dat knagen. (Hij snapt wel dat hij niet op de vensterbank mag, doet hij toch haha, maar als je hem dan dreigend aankijkt springt hij weer naar beneden.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier helpt ook niks, ik kan 100x in mn handen klappen maar daar trekken ze zich helemaal niks van aan. Alleen als ik er heen loop weten ze dondersgoed dat ze het niet mogen en rennen snel weg, de boefjes!

Hier zitten ze gelukkig in de tuin, en ze lopen dan soms onder toezicht los. Maar ook in de tuin mogen ze niet overal zomaar aan knagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hij heeft geen vaste ren en daar hebben we ook eigenlijk niet echt plek voor. Ja, een metertje misschien, maar dat vind ik voor hem ook niet leuk.

Het punt is dus dat hij eerst helemaal niet knaagde, behalve soms aan de planten, en dat kan ik hem ook niet echt kwalijk nemen. Pas sinds we terug zijn van vakantie vreet hij alles wat los en vast zit aan.

Ik vind het heel erg maar als het zo doorgaat moet hij naar buiten, en daar heb ik helemaal geen zin in, wat mij betreft kan je dan net zo goed geen huisdier hebben (want ik ken mezelf, ik ga echt niet buiten leuk in de kou lopen te hannesen met hem).

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is niet zeker konijnen knagen nu eenmaal dat zit in het aard van het beestje. eerst knaagde mijn konijn oook niet aan de plinten en ineens wel raar maar tog ik heb me er niet op gerekent dus heb nu wel stukjes plint eruit:P kabels heb ik weggewerkt en verder knaagt mijn konijn nergens aan zelfs niet aan de bank of houten tafel dat vind ik vreemd want me tafel is van hout:P maar dat neemt niet weg dat ze het nooit zal doen dus ik hou me konijn donders goed in de gaten, waar ze zit en wat ze doet.ik heb bijvoorbeeld 3 tunnels hier in de kamer liggen en een wilgentunnel en daar knaagd ze het meest aan;) konijnen doen ook graag dingen die juist niet mogen en me als ik dan schreeuw dat iets niet mag kkijkt ze me verbaast aan en gaat weer verder haha pas als ik op der af loop stopt ze :) dus ik zou zorgen voor genooeg knaagmaterialen

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik hier altijd deed, is van begin af aan "ruilen" , konijn knaagt aan me kast ik zeg niet mag en geef hem iets waar die wel op mag knagen, vervolgens zorg ik dat overal waar ze veel uithangen, of snel geknaagt wordt wat knaag materiaal ligt wat wel mag, en dan blijf ik consequent volhouden, en zo verdienen ze het los mogen zijn hier, als ze te eigen wijs zijn zeg ik kooi in gaan ze ff "afkoelen" en daarna proberen we het opnieuw, hier heeft het geresulteerd in dat ze nergens meer aankomen, ook nu ze gewoon los lopen. kwa knaaghout wat ze hier krijgem. ik kooi vooral veel huisjes van hout, bruggetjes etc etc, hier wordt vooral hun eigen spullen geloopt zeg maar, ze slopen gewoon graag, dat mag maar laat ze dan hun eigen huis slopen ;)

sommige mensen vinden me manier van met konijnen omgaan misschien beetje vreemd, maar ik ben van mening je een konijn beter iets kan leren dan de meeste honden of katten, konijnen zijn stukken minder eigenwijs en sneller tevreden na mijn mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

om er een doos neer te zetten lijkt me niet handig duwt de doos zo aan de kant en kan er achter kruipen en nog als je gordijn meepakken ik zou er iets zwaarder neerzetten wat niet aan de kant kan. ik bijvoorbeeld heb een vaas in de hoek staan om me plint veilig te stellen:P en heb in een hoek keuken en in de hoek krabt mijn konijn graag en heb ik er een klein krukje staan past er precies onder probleem opgelost behalfe als ik hem weer weg haal gaat ze er weer heen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn ze er groten deels vanaf momenteel. Maar hier ging het denk ik gekoppeld aan de weersomslag, , nu ze daar een beetje aan gewend zijn is het knagen vrijwel over.

Je moet inderdaad heel consequent zijn op die momenten.

Ik vind de manier van breezer ook wel goed, heeft hier bij enkele konijnen gewerkt maar bij mijn huidige knaagerd werkt t absoluut niet, die moet ik aanpakken met Nee roepen, in mn handen klappen of als hij echt vervelend is een afkoel momentje in de kooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chibi is ook echt een knager, maar hij heeft 'periodes'.

De ene keer heb ik weken nergens last van en de andere keer houd hij maar niet op

en vreet hij de kasten, de plinten, het hok en mijn nachtkastje op.

As hij weer zo'n periode heeft dan gaan er hekjes voor de kasten etc zodat hij er niet bij kan.

Ik denk dat het bijna onmogelijk is om een konijn dit af te leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, wat ben ik blij dat mijn konijnen buiten staan! Nergens last van binnen! :he:

En gelukkig hebben ze door dat hun eigen huis kapot knagen niet zo'n goed idee is, wat een geweldige konijnen zijn het toch!

Ze hebben ook door dat als ik iets van hout geef of takken dat ze daar wel op mogen knagen!

Echte super konijnen! (Zul je zien dat ze vanaf nu alles kapot knagen.... :s)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, wat ben ik blij dat mijn konijnen buiten staan! Nergens last van binnen! :he:

En gelukkig hebben ze door dat hun eigen huis kapot knagen niet zo'n goed idee is, wat een geweldige konijnen zijn het toch!

Ze hebben ook door dat als ik iets van hout geef of takken dat ze daar wel op mogen knagen!

Echte super konijnen! (Zul je zien dat ze vanaf nu alles kapot knagen.... :s)

Afkloppen! :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha je de mijne deed het eerst ook nooit! ;)

Gisteren heb ik hem telkens als hij ergens op wilde knagen een stuk karton in de mond geschoven, dat nam hij dan vaak ook wel aan, dus dat was succesvol soort van.

Hij knaagt gelukkig niet aan de tafel of de kasten, die zijn inderdaad ook allemaal van hout. Maar wel op schoenen, kleding, de gordijnen, boeken, al het rubber wat hij kan vinden,.. Sloffen,.. Wat nog meer... Alle kleine dingetjes die je gewoon ergens denkt te kunnen laten liggen eigenlijk. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stamper heeft voor zijn castratie ook heel erg geknaagd. En ook overal aan. Niks hielp. Maar na de castratie nam het wel af. Ik vermoed dus pubergedrag in combinatie met hormonen.

Ik denk zelf ook wel dat ruilen werkt. Konijnen zijn behoorlijk bij de pinken heb ik gemerkt. En tja, op puppiecursus krijg je dit soort tips ook voor je hond. Zou niet weten waarom dat niet bij andere dieren zou werken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat bedoel ik trouwens niet gemeen of prinsessenachtig... Maar hij eet gewoon echt dingen op. Niet eens knaagsporen maar gewoon echt. Op. We hebben inmiddels echt al 100 euro schade of zo.

Ja, dat is buiten proportie vind ik...

Dat ze wel eens ergens aan knagen, oké...Het zijn konijnen...

Maar structureel aan alles knagen dat het zichtbaar is en zelfs je gordijnen gaten vertonen, zou voor mij ook een grens zijn hoor !!

Wij hebben een behoorlijk barbaarse manier voor het afleren van ongewenst gedrag: leren associëren met iets vervelends en gooiden dus regelmatig een bos sleutels of koffielepeltje naar de plek waar ons konijn zat te knagen (een vlaam, dus hap, slik, weg..)

Na 3 dagen wist hij feilloos waar iets 'vervelends' gebeurde en was het klaar met knagen.

Ik deed ook eerst omwisselen, maar dat kwam niet over....knagen daar, was knagen op die plek....dus of het nu was in iets dat verboden was of iets dat mocht, dat werd niet begrepen...

Overigens ben ik wel van mening dat het ook komt omdat ze op een bepaalde leeftijd zijn..noem het gemakshalve de puberteit, dat maakt dat ze wat dwangmatiger worden in hun gedrag. Dus ook in het knagen aan dingen.

Hopelijk helpt de castratie dus ook een stukje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .