Ga naar inhoud

Scheve kop


pientje

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik schrijf jullie allen omdat ik ten einde raad ben wat mijn konijn Knutsel betreft.

Knutsel is een ram van 7 jaar oud, en nu sinds drie weken ziek, plots begonnen met omvallen en na drie dagen een enorm scheve kop, nystagmus en het omvallen verergert.

Hij eet en drinkt nog steeds zeer goed, maar kan nu steeds minder uit de voeten. Zit nu in een klein binnenhok in plaats van vrij in de tuin.

Dierenarts 1 dacht aan een 'bacterie in de hersenen', Knutsel kreeg tien dagen antibiotica. Dit haalde niets uit en na weer twee keer bij deze arts te zijn geweest, wist deze niet wat hij ermee aan moest. Ik dus voor een second opinion naar de 2de. Hier heb ik wederom mijn verdenkingen over e.cuniculi geuit, dit wordt afgedaan als ver gezocht en deze arts denkt aan een 'middenoorontsteking'. Knutsel heeft weer antibiotica, andere nu, ook twee injecties gehad, maar nu na ruim vier dagen zie ik wederom geen vooruitgang.

Het advies van de DA(en ieder ander) is om hem in te laten slapen. Ik voel me hier nog niet happy bij omdat hij nog wel goed eet en drinkt en nog steeds krachtig lijkt. Maar zijn blije,vrije konijnenleven is voorbij en als dit de toekomst is dan kan ik daar enkel verdrietig om zijn.

Ik weet niet meer wat te doen, het lijkt nu uitzichtsloos, blijft die kop voorgoed zo scheef, is inslapen de beste remedie of zijn er nog overlevingskansen? Heeft iemand een tip of goede raad waar ik, maar vooral Knutsel mee geholpen zou zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 88
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoi, dankje voor je bericht, ik snap alleen niets van hoe dit werkt hoor, meestal mail ik wat met de computer, verder niets. Weet je waar ik panacur kan bestellen/halen, ben al bij verscheidene dierenwinkels en dus artsen geweest, en via internet kan ik alleen die voor schapen vinden.

Hoe kom ik hieraan?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panacur is ook niet speciaal voor konijnen, eigenlijk is het een ontwormer voor katten en honden. Maar het is veilig voor konijnen en vermits het een breed middel tegen parasieten is... ik heb al vaak gelezen dat ze da geven bij EC en het kan absoluut geen kwaad, het verlaat het lichaam nl gewoon weer. Je moet het bij je DA halen. Als je morgen geen afspraak vastkrijgt bij een goede DA, dan zou je je oude kunnen bellen en gewoon zeggen dat ze wormen hebben en dan krijg je wel panacur.

Maar Mintaka komt dadelijk met een hele uitleg hoor! Ik zal alvast haar topics een svoor je zoeken. Je vindt binnekort zelf je weg wel op het forum hoor. Het is erg makkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mintaka is opgetrommeld! Ik had het bericht nog niet gelezen.... Sorry...

Ja, Pientje, wat je schrijft over Knutsel doet mij inderdaad ook onmiddellijk aan e. cuniculi denken. Bacterie in de hersenen, inderdaad, zo zou je het kunnen omschrijven. Die "e" staat voor encephalitozoön en dat is een parasiet die in de hersenen schade aanricht.

Middenoorontsteking zorgt inderdaad ook voor een scheef hoofd, maar wordt vaak ten onrechte als enige oorzaak daarvan gezien. Niets is minder waar... E. cuniculi kan dezelfde symptomen geven.

Met Panacur of een gelijkaardig middel is e. cuniculi onder controle te brengen. Antibiotica helpt meestal NIET.

Ik heb zelf een konijn met e. cuniculi, Toendra. Zij heeft in december 6 weken een geneesmiddel gekregen, albendazole, wat een stof is die verwant is aan panacur (wat als chemische naam "fenbendazole" draagt). Zij viel ook om en had een soort van epileptische aanvallen. Vreselijk om te zien.

Na een paar dagen medicatie was het omvallen al sterk verminderd. Nu merk je er helemaal niks meer van.

Op konijnen.nl kan je ook een lijst vinden van konijnkundige dierenartsen.

Als je aan je nijntje ziet dat hij nog vol levenskracht en levenswil is, dan zou ik ervoor gaan en hem behandelen met panacur of albendazole. De kans bestaat dat andere cellen in zijn hersenen de functie van de aangetaste hersencellen gaan overnemen en dat hij er weer helemaal bovenop komt.

Als je nog specifieke vragen hebt, stel maar. Ik zal nog eventjes opblijven en nog komen kijken of je nog iets gepost hebt...

Veel succes en beterschap aan Knutsel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Superbedankt allemaal al voor jullie goede informatie en medeleven!

Ik woon in Breda en heb op konijnen.nl nog geen konijnenkundige dierenarts kunnen vinden. De eerste dierenarts heeft geen panacur tot z'n beschikking in de apotheek. De 2de heeft dit niet willen geven en vind mijn ideen vergezocht.

Frustrerend als je het gevoel hebt dat je op die manier niet geholpen bent en je dus wel bakken met geld kwijtbent. Ook ieder die zegt dat je je konijn moet laten inslapen, vast goed bedoeld, maar wat als het iets is wat goed behandeld kan worden?

Fijn dat ik hier toch mijn ei kwijt kan! Ik ga de panacur nu maar direct via internet bestellen, weet anders niet hoe ik eraan kan komen. Weer een derde dierenarts is even geen optie voor mij daar ik hier weinig gehoord wordt en het advies dan neigt naar het in laten slapen van mijn dierbare konijn.

Wordt vervolgd! Ik laat morgen wat weten over het verloop en blijf maar goede moed houden.

Dankjulliewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry! IK bekijk nu een ander lijstje met konijnkundige dierenartsen, zie er toch eentje bijstaan in Breda. Dankjewel. Weet iemand wat de prijs voor een normaal consult is?

Was de laatste keer 25 euro kwijt alleen al voor het consult.

Verschilt dit zoveel? Niet dat het geld uitmaakt hoor, liever een gezond blij konijn als een gevulde bankrekening, maar ik bemerk grote verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je net een PB gestuurd. :)

Een konijn met e. cuniculi moet je niet laten inslapen, dat is een te drastische oplossing, als je het mij vraagt.... Dat is niet nodig, ze kunnen er goed van herstellen of eventueel met hun handicap leren omgaan als die niet te erg is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje Sammie voor wederom een positief berichtje! Ik heb gelukkig wel mijn man achter me staan, maar verder niemand. De meesten vinden nu dat ik hem maar moet laten inslapen. Maar zolang ik nog een sprankje hoop heb en ook zie dat hij ook verder gaat vind ik dit geen optie.

Hij lijkt trouwens geen pijn te hebben., is dit bij de andere konijntjes die e.cuniculli (gehad) hebben ook zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje Sammie voor wederom een positief berichtje! Ik heb gelukkig wel mijn man achter me staan, maar verder niemand. De meesten vinden nu dat ik hem maar moet laten inslapen. Maar zolang ik nog een sprankje hoop heb en ook zie dat hij ook verder gaat vind ik dit geen optie.

Hij lijkt trouwens geen pijn te hebben., is dit bij de andere konijntjes die e.cuniculli (gehad) hebben ook zo?

Je moet doen wat jou het beste lijkt en wat het beste is voor het konijn. Wat andere mensen ervan vinden is niet belangrijk. Mijn Sammy is net ziek geweest (nog niet helemaal de oude) en er was iemand die vind een konijn het geld en de moeite niet waard. Koop toch een nieuwe zeiden ze.:(( Daar word ik boos van he:((

Volg je hart. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn heeft ook e.cuniculi gehad toen die nog een baby was.. dit is ook helemaal overgegaan. het kan zijn dat hij het kopje nog wat scheef blijft houden maar daar merken ze niks van hoor. en echt niet in laten slapen want dat is mij ook verteld, nou ik zie het nu wel hij zit gewoon buiten bij de anderen en heeft zich nog nooit zo goed gevoeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .