Ga naar inhoud

Exstreem angstig konijn

Peanut

Aanbevolen berichten

3dagen, 3dagen hebben we smeagol en wat een gedoe is het al geweest.

Na dag 2 mochten we al naar de dierenarts. Hij at niet en had geen uitwerpsel.

Drinken was ook veel minder dan normaal.

DA heeft hem een spuit gegeven en het leek allemaal even prima, meneer at zich kapot, maar vandaag een dag verder, eet hij maar hééél weinig.

Af en toe een klein beetje biks, hooi laat hij links liggen. Telkens als ik kom kijken drukt hij zich helemaal plat tegen de grond en begint zwaar te ademen. Pure schrik dus, maar ik weet niet goed wat aan te vangen. Ik heb hem vandaag gefilmd en zolang ik er niet bij ben gedraagt hij zich normaal, al ligt hij wel redelijk veel neer(nu ben ik hem wel aan ht vergelijken met onze peanut natuurlijk die geen seconde lijkt te rusten)

Nu keutelt hij ook verdacht weinig (heeft in de afgelopen dag slechts 5 keuteltjes gelegt)

En ik krijg hem maar nit aan het eten. Ik heb al munt geprobeert, gras, stukje appel, stukje wortel, verschillend soorten kruidenhooi het doet hem allemaal niets en ik zit met de handen in het haar.

Ik weet dat dit deels te wijten is aan zijn angst, maar hoe leer ik hem eigelijk het beste (zo snel mogelijk) dat ik absoluut geen bedreiging ben. Zeg niet dat hij al om aaikes moet komen vragen of dergelijk maar het zou fijn zijn als hij zich niet altijd plat drukte met zijn oortjes in zijn nekje ..

aangepast door Peanut
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eerst eens op 2m afstand van hem zitten een boekje lezen ofzpo.

Pas als ie zich normaal lijkt te gedragen, een halve meter dichterbij gaan zitten.

Dan zal ie wel gelijk weer bang worden maar weer net zolang blijven zitten tot ie normaal gaat doen.

Alleen maar bij hem in de buurt zitten, geen aandacht geven niet uitgebreid naar hem kijken, alleeb af en toe je hoofd even in zijn rochting draaien om te kijken wat ie doet.

Vandaar dus een boekje lezen ofzo (spelletje doen op je telefoon, breien...verzin het maar als het maar een rustige activiteit is. Zolang je er niet teveel bij hoeft te bewegen.

Het kan heel lang duren maar dit is de beste manier denk ik.

Als je op een gegeven moment op een halve meter afstand kan zitten, dan vol blijven houden en wat lekkers erbij nemen (brokjes of groenten) en dit naast je neerleggen.

Als hij dit wil eten in je buurt, kan je de volgende stap nemen.

Het eten in je hand aanbieden. Als ie dit aanneemt.

Hier heel lang mee doorgaan tot ie door heeft dat je hem geen kwaad doet.

En vanaf dat punt kan je gaan proberen hem te aaien tijdens het eten. Als ie wegschrikt nog doorblijven gaan met alleen eten aanbieden.

Ik zou hier een maand ongeveer voor uittrekken... (kan ook langer of korter maar ik denk dat het minimaal een maand is bij zo een bang konijn)

En als laatste de tip, als hij medicijnen of dwangvoer nodig heeft of naar de da moet.

Als het mogelijk is dit door een ander laten doen, dat jij op de achtergrond blijft.

Om de band die jullie hebben of aan het opbouwen zijn absoluut niet verstoord kan worden.

Ik hoop dat ie iig snel normaal gaat eten. ..dit is echt niet fijn zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caatje1988 heeft al goede tips gegeven.

Ga bij hem zitten, maar geef hem totaal geen aandacht. Je kan in je ooghoeken wel zien wat hij doet.

Als hij daar wat aan went kan je ook wat lekkers om je heen strooien, dan moet hij wat dichter bij komen bij jouw als hij dat lekkers wilt.

Ook dan gewoon niks doen.

Ik weet alleen niet of het een goed idee is om elke keer dichterbij te gaan zitten. Misschien voelt hij zich dan juist bedreigd. Natuurlijk kan het eerst wel van 2 meter naar uiteindelijk 1 meter, maar dichterbij zou ik niet doen. Hij moet toch zelf naar je toe komen.

Succes, ben benieuwd hoe het gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik had gedaan toen ik me konijn net had is hem gewoon 2 weken zoiezo in het hok gelaten zodat ze kon wennen aan de omgeving en aan mij ik deed wel elke keer het deurtje los zodat ze eruit kon maar dat durfte ze niet, pas na 1 maand sprong ze er smorgens een keer uit en heb ik der zelf in een doos gelokt om der er vervolgens weer in de kooi te zetten wel zelf uitgesprongen. maar laat je konijn eerst maar eens wennen aan jou en de omgeving en laat hem maar ff met rust en niet teveel aandacht geven loop een keer langs en kijk wat die doet of hij nieuwschierig is en blijf dan ff staan. je moet hem ook een beetje opserveren ! ikspreek uit me eigen ervaring en hoe ik marley aan mij heb laten wennen ze sprong vandaag 2 keer naast me op de bank want ze weet als ze op de bank springt ze wat lkkrs krijgt :D en laat je konijn aan je snuffelen niet gelijk aaien maar laten snuffelen zodat hij weet dat je niet gevaarlijk bent en je geur kan oppikken;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snuffelen enzo doet hij al, het is gewoon moeilijk hem iets lekkers te geven als hij flink is want hij wil niets.

Heb wel gezien dat hij eindelijk een stukje wortel gegeten heeft.

Dit is sinds deze middag het eerste :(

En euh hij eet ineens stro ? Is dit wel gezond ? :s Heb hier 3 soorten kruiden hooi en normaal hooi in zijn hok liggen

aangepast door Peanut
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wel zeker dat zijn gezondheid (en dus ook zijn gebit) in orde is? Als ie zo weinig eet, ook als je hem totaal met rust laat lijkt me dat toch wel wat vreemd.

Ik heb ook een bang konijn, maar als ik stiekem naar haar kijk zie ik dat ze gewoon haar dingetje doet en wel gewoon goed eet.

De angst moet je met heel veel geduld proberen te overwinnen. Blijkbaar is dit konijn toen het jong was niet veel door mensen aangehaald of heeft een nare ervaring met mensen. Geef het de tijd ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn de hupsels allemaal dol op gedroogde kruiden en bloemen, wij gooien een mix er van over het hooi, het ruikt sterk, dus prikkelt de neus, misschien als my precioussss het ruikt dat hij er ook vreselijk hongerig van wordt, er van uitgaande dat het geen medisch probleem is. Vraag mij af wat hij werkelijk te eten heeft gekregen bij de vorige eigenaar...........Veel konijnen die geen hooi krijgen eten nml de bodembedekking, het stro. Klinkt allemaal wel erg sneu en frustrerend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een gekke vraag hoor, maar hoe kom je eigenlijk aan zo'n superbang konijn? De mijne sprongen binnen 5 minuten dat ze thuis waren al uit de kooi en gingen dapper op verkenning. Over mij heen klimmen, etc etc. Gladde vloer, nieuw eten, maakt allemaal niet uit. Dus ik vind het maar raar, zo'n bang konijn. In dierenwinkels enzo kun je dat verwachten. Daar maakt niemand ze tam. In tegendeel. Maar bij een lieve opvang of fokkers met veel aandacht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij komt van bij dezelfde fokker als Peanut... Nu peanut was onwennig maar dat is snel overgegaan. Ik snap het daarom niet goed. Oké het is geen 5sterren hotel daar en buiten het nodige krijgen ze daar geen verwennerij maar die vrouw is wel bezig met haar konijntjes.

Ondertussen eet hij al redelijk, zijn korreltjes zijn na 3dagen eindelijk op. En hooi begint in properties te dalen, nouja het rozenbottel hooi.

Medische is er niets hé mensen, dag 2 ben ik naar de DA geweest die heeft hem dan ook volledig onder de loop genomen.

Geen tandprobleempjes, alleen zijn darmpjes die nogal traag gingen. Maar dat wijte hij aan strss, Smeagol heeft toen een spuit gehad en ik heb dwangvoeding mee gekregn, maar die heb ik gelukkig niet moeten gebruiken.

Dat van die kruiden met hooi mengen ga ik eens proberen want het is nou niet dat hij al normaal eet! (:

Het is idd erg frustrerend allemaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké hier even verder bouwen. Het gaat al een stuk beter, nou niet dat ie me doodgraag ziet komen hé (;

Maar hij durft al te bewegen in mijn bijzijn en plat op de grond duwen is niet meer nodig, nu is r nog zo iets.

Hij komt dus niet zijn kot uit, en het is nou niet alsof ie niet over de rand zou geraken. Maar ik vind dat hij met zijn kotje waar hij in blijft plakken wel nogal weinig plaats heeft. Nu is hij wel niets zoals ons peanut, die s'nachts sprintjs begon te trekken en regelmatig uit de bocht vloog omdat ze veel de snel ging. Zou ik hem een beetje moeten aanmoedigen eruit te komen of zou ik beter iets hebben van, als hij nood heeft aan meer beweging komt ie er zelf wel uit ?

(Och man da ventje gaat afzien als ie bij mijn hyper nijnsel komt te zitten xd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .