Ga naar inhoud

Tips tegen verslikken/verstikking? (Tips tegen vreten)


xILYx

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Mijn ram is eigenlijk altijd al een vreetzak geweest.

Vooral zijn brokjes vreet hij op, hij werkt het zo snel mogelijk naar binnen.

Waar ik al een poosje bang voor was, gebeurde gisteravond.

Ik had ze 's avonds nog wat brokken gegeven en maakte nog even wat schoon in het hok.

Plotseling zag ik Dribbel weg lopen van zijn voerbak en hij deed (zijn kop) heel raar.

Ik dacht al: oh nee, asjeblieft stik niet! Hij ging liggen en bleef maar raar doen.

Toen ik hem wilde aaien en evt wilde oppakken om te kijken, rende hij weg terwijl hij aaien erg lekker vind.

Hij bleef maar raar doen terwijl Dropje rustig doorat. En geloof me, dat is niks voor Dribbel om bij zijn voerbak weg te lopen zonder dat het op is!

Ik zag duidelijk dat er een brokje vast zat en toen ik me zat te bedenken hoe ik Dribbel snel mee kon nemen naar de DA, ging hij weer naar zijn voerbak (waar Dropje lekker had doorgegeten :P) en at weer!

Pff, ik blij! Daarna zag ik hem nog wat plukjes hooi eten en gelukkig weer normaal doen.

Maar hij is en blijft een vreetzak, hij leert er niet van, vanmorgen schrokte hij het weer naar binnen...

Wie o wie heeft tips om ervoor te zorgen dat Dribbel niet meer zo schrokt/vreet?

Want ik ben bang dat het nog eens fout zal aflopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh, idd!

Ik heb weleens zo'n snackbal geprobeerd voor z'n tweeën, maar Dribbel is zo'n vreetzak dat Dropje eigenlijk niet bij de bal mag komen.. Hij duwt Dropje dan weg en probeert zelf alles op te eten. Als hij zelf eet, dan kan Dropje ook eten, maar hoort hij Dropje eten en heeft hij zelf niks, duwt hij haar weer weg....

Maar toch bedankt voor de tip! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, dat zou ook nog kunnen! Toch maar eens proberen! :)

Echt hoor, als het om eten gaat (hooi niet meegerekend, is zooo standaard) dan vallen er bijna gewonden! ;)

Bij de voerbak duwt Dribbel Dropje soms al weg en Dropje is dan zo slim om haar brokje mee te nemen naar iets verder om het daar op te eten en het vervolgens weer te proberen!

Ik kan opzich wel meer brokjes geven (maakt voor het gewicht echt niet uit), maar ik denk zelf dat dat niet helpt..

Pff, niet normaal wat een vreetzak...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat wanneer er altijd brokken staan, Dribbel straks niet meer door de opening van zijn hokje past :he:

Heb hier zelf ook een gulzigaard dus ik ben benieuwd of anderen nog meer tips hebben...

Wat is een snackbal precies?

Ik strooi het voer vaak gewoon over de bodem van het hok of op de tegels/grasveld buiten in onze tuin. Dan moeten ze meer moeite doen dan wanneer ze het gewoon in een voerbakje krijgen. Maar eerlijk gezegd helpt het niet heel erg tegen het schrokken. Het is meer dat de bezigheid 'eten' er wat langer door duurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier ook een schransaard zitten pff zometeen geef ik de brokjes maar ik heb het voerbakje er al uitgehaalt want anders word het me hand :P dan wil ik het voer in het bakje doen en bijt in me hand niet hard hoor maar toch :P ze zit nu op het balkon en als ik zeg voer hupst ze naar de plek waar het eten altijd komt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje dat moet schrikken geweest zijn!

Ik heb twee snackballen want ook hier gaat brokjes verdelen niet eerlijk op. En wat ik hier lees ga ik bijna denken dat het schransen rammetjes gedrag is want ook hier is de ram de gulzigaard!

En ik doe soms zelfs "een beetje gemeen" als ik zie dat Tos te veel vreet en Otje de kans niet krijgt om ook wat bixjes te eten pak ik het bakje gewoon weg en zet ik Tos bij het hooi. Tis misschien niet helemaal de manier maar in het begin was het "alles is voor Tossie" en nu langzaam aan krijgt Otje ook een beetje kans op normaal eten. Maar meer brokjes is hier niet helemaal een optie, Otje is afgevallen en Tos is een beetje bijgekomen. Nu met twee snackballen gaat het overigens wel beter alleen zitten ze nog niet op het juiste gewicht. Maar ik kan je twee snackballen zeker aanbevelen om te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties, en ja, ik ben eigenlijk heel erg geschrokken, ik dacht echt: neeeee, gaat Dribbel nou dood voor mijn ogen?!

Gelukkig niet zeg!

Ik bedoelde met wat meer eten niet onbeperkt, maar gewoon precies wat ik zei: iets meer brokken, zodat ze gewoon wat meer hebben. Maar eigenlijk denk ik niet dat dat helpt.

Gisteravond heb ik de brokken door de ren heen 'gegooid'. Ook heb ik gisteravond en vanmorgen de brokken in 'stukjes' geknipt, zodat als het vast blijft zitten het niet zo'n groot stuk is en ze het makkelijk weg kunnen krijgen.

Voorlopig blijf ik dat maar doen, voor de zekerheid... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij schrokkkende honden legt men vaak een steen in de voerbak, zodat het brok voor brok wordt gegeten. Geen idee of zoiets ook bij nijnsels kan. Ik denk dat wanneer er altijd brokken staan die gulzigheid wel zal verdwijnen.

Ik weet nu al dat een steen zeker niet gaat helpen! Want dan is Dribbel al wat gefrustreerd/geërgerd dat hij er niet zo goed bij kan en als Dropje ook nog in de weg loopt en wel bij de brokjes kan, oei, dat wordt denk ik niet een gezellige maaltijd samen... ;)

En ik ga niet onbeperkt brokken geven, want dan zijn ze straks tonnetje rond! :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou niet persé rammetjes gedrag hoor, want dat doet mijn Noellie ook heel erg. Die springt zelfs in de tralies omhoog en blijft er zelfs soms even in hangen als ik voer geef. En zodra het voer in het bakje ligt dan is het schransen alsof ze al een maand geen eten heeft gehad. Geen adempauze..ze maakt zelfs nog van die frustrerende piep geluidjes alsof ze bang is dat Juneau alles op eet terwijl ze met dikke bolle wangen aan het kauwen is. Ik weet niet of die snackballetjes wel de oplossing bij mij zullen zijn..maar het zou ook wel het proberen waard zijn want ook ik ben bang dat mijn Noelleke zich ooit een keer gaat verslikken en stikt in een brokje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boefje bedankt voor de ontkrachting, maar ik las tot nou verhaal alleen over de rammetjes die het deden dus ging ik al bijna denken dat het typisch was:p

Hier helpen de snackballetjes wel, Tos raakt er wel gefrustreerd van dat het niet zo snel gaat maar goed das jammer voor hem dan moet ie maar rustig eten. Is trouwens ook wel grappig om te zien zo'n konijntje dat zo snel mogelijk alle bixjes uit de snackbal wil halen hij doet er echt alles mee en rent er het halve huis mee door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer ik tijd heb voer ik ze met de hand, aangezien daizy ook wel een schrans is. Zo krijgt bink ook gewoon zijn portie. Ik doe meestal de helft op voeren, en dan naarmate ze eten worden ze hier iig wel rustiger. De rest leg ik dan gewoon verspreid in de ren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ook hier een gulzige ram. Hij vreet zijn voerbak en snackbal er bijna bij op. Nala moet het meer hebben van mazzel dat ze even een brokje mee kan pikken. Wel schrikken zeg, ik had er nog nooit zo bij stil gestaan dat ze erdoor ook zich kunnen verslikken. Van de tips die ik lees lijken me twee snackballen dan inderdaad nog best een goede optie. Zo krijg je andere nijn misschien ook wat eerlijker de kans om te eten haha en moet je schransert wat meer z'n best doen en brokje voor brokje eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sammie schranst ook echt zijn bak leeg. Hij krijgt in de ochtend en voor ik ga slapen een beetje. En overdag hooi en wat groen. Maar zn droogvoer werkt hij ook erg vlot naar binnen. Soms maakt hij dan een vreemd geluidje? Knorren/niezen? Geen idee. Ik denk dat het met zijn gulzigheid te maken heeft. Komt iemand dit bekend voor en kan het kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je ook de mogelijkheid om de brokken apart te voeren? Dan kun je Dribbel inderdaad voeren met snackbal of ander soort denkspelletjes en kan Dropje rustig het eigen eten opeten zonder steeds weggejaagd te worden.

Ik kan het best apart voeren, maar geef ze het liever samen. Dat is namelijk beter voor hun band! Nu doe ik de grootste brokken doormidden, en dan maar hopen dat het niet nog een keer gebeurd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ook hier een gulzige ram. Hij vreet zijn voerbak en snackbal er bijna bij op. Nala moet het meer hebben van mazzel dat ze even een brokje mee kan pikken. Wel schrikken zeg, ik had er nog nooit zo bij stil gestaan dat ze erdoor ook zich kunnen verslikken. Van de tips die ik lees lijken me twee snackballen dan inderdaad nog best een goede optie. Zo krijg je andere nijn misschien ook wat eerlijker de kans om te eten haha en moet je schransert wat meer z'n best doen en brokje voor brokje eten.

Eerlijk gezegd besefte ik het me ook niet erg, totdat ik het zag!

Ik ben idd van plan om er nog een voerballetje bij te kopen, ben benieuwd hoe dat gaat! :)

Zal Dribbel vast niet zo leuk vinden! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .