Ga naar inhoud

ziek konijn! Gas?


Esther078

Aanbevolen berichten

Hoi,

Mijn konijn is vanavond vrij snel ineens ziek geworden.

Hij eet en drinkt niet en heeft ingevallen flanken. Dit is pas sinds een paar uur zo.

Hij zit stil in een hoek en weet zich geen houding te geven. Soms wil hij liggen, maar zit dan meteen weer rechtop.

Hij knarsetand als je aan hem komt.

Ik denk dat het gas is, of is er nog iets anders mogelijk?

Hieronder staat beschreven wat ik al ondernomen heb.

Mijn andere vraag is: hoe snel is dit dodelijk, zolang ik hem wel water en dwangvoer toedien met wat pijnstiller?

Ik kan de pijnstiller nauwelijks doseren ivm gebrek aan spullen ed. Is de dosis zeer nauwkeurig?

Het is nu net zaterdagavond... echt niet handig!

Ik had nog wat pijnstiller over van mijn andere konijn een paar maanden terug.

Ik heb een mililiter verdunt in water en dit gedwangvoerd, maar heb er maar een paar likjes in gekregen.

Ook heb ik wat dwangvoer gegeven, ook maar een paar likjes.

Hij zit nu in een hoekje omringt door warme kruiken in handoeken.

Buikmassage lukt niet want dan gaat hij knarsetanden en zo stijg rechtop zitten dat ik er niet bij kan (hij zit ook bij de kruiken in een hoek waar ik niet makkelijk bij kan).

Morgen om 12 u wil ik dat anti gas middel voor babys halen voor m in een drogist.

Ik heb geen ehbo kit, alleen een pipetje en toevallig nog pijnstiller over van t andere konijn.

Ik maak de dwangvoer ook door hun broze brokken van selectiv op te lossen in water.

(Ik woon in Dordt, mocht er iemand in de buurt zijn die op een of andere manier kan helpen morgen-zondag)

Alvast bedankt voor tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

update:

Vanochtend vroeg heb ik wat sla gevoerd, dit ging er direct in!

Na wat verder slapen kwam ik beneden bij een prima uitziend konijn. Hij kreeg nieuwe brokjes en zit nu weer hard te schranzen!

Maar zijn buik voelt nog wel wat zacht denk ik, niet echt erg meer ingevallen, maar het voelt wel anders dan bij mijn andere konijntje.

Hij ligt wel lekker bij haar en likte haar ook even.

Zo te zien voel hij zich wel lekker, misschien de pijnstilling?

Als het weer erger wordt, zoals gisteravond, dan zal ik de dierenarts bellen.

Maar was/is dit nou gas denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh echt, is het zo ernstig? Ik had me zo rond etenstijd al even verbaasd dat hij niet mee at en dat hij wat gek eruit zag, maar ik zocht er niets achter. Pas toen ik om 1 uur naar bed ging zag ik hoe vreemd zijn buik was en dat hij erge last had.

Ik wist niet dat je de dierenarts daarvoor zou moeten bellen.

Ik had ooit een stervende kat en daarvoor hebben we toen savonds laat de dierenarts gebeld, maar die lag in zijn bed en moest dus helemaal voor ons opstaan! (De kat is toen gestorven en nooit aangekomen bij de arts)...

maar daarom dacht ik dus dat dat alleen voor zeer kritieke gevallen was.

Voor de toekomst: wat moet ik in huis hebben voor als het nog eens gebeurd? En wat moet ik vooral wel en niet doen?

Ik lees al meteen dat ik niet had moeten/hoeven(?) dwangvoeren en dat ik het beste hooi ipv sla en biks kan voeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren kan goed zijn, maar dat hangt af van het probleem. Wat je schrijft klinkt wel als gas, maar een konijn kan ook een verstopping hebben. Dat moet een dierenarts echt even beoordelen. Als een konijn niet wil eten, is het goed om daar direct op te reageren. Als het een uurtje zo blijft, zit ik al bij de dierenarts. Een lichte gasbuik kan met wat pijnstilling weer bijtrekken, maar aan een ernstige gasaanval kan een konijn binnen een paar uur dood gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn dat niet eet is inderdaad een spoedgeval, zoals hierboven al gezegd is kan het dan binnen een paar uur afgelopen zijn. Niet eten is bij een konijn heel anders dan bijvoorbeeld een kat of een hond. Een konijn dat niet eet wil zeggen dat er iets écht goed mis is.

Wát er mis is kan van alles zijn, gas inderdaad, maar ook verstopping, haakjes, of een ziekte. Wat je hebt gedaan (pijnstiller, kruiken etc.) is op zich heel goed gedaan, maar een dierenarts bellen is geen overbodige luxe in zo'n geval.

En inderdaad, sla is niet echt goed konijnenvoer, het kan wel, maar dan altijd in combinatie met veilige groenten en kleine hoeveelheid. Niet echt iets wat je geeft op het moment dat hij net weer er bovenop lijkt.

Hier kun je meer informatie vinden over welke soorten groenvoer goed zijn: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/groenten-fruit-en-kruiden-voor-konijnen.html

Daar staat ook over sla uitgelegd: Met sla en koolsoorten moet je wat voorzichtig zijn. Sommige konijnen zijn hier gevoelig voor en krijgen er diarree of gas in de darmen van. Je mag het wel geven, maar met mate en in combinatie met veilige groenten.

Wellicht is het een idee om de sla even te laten liggen, en later heel voorzichtig eens uit te gaan proberen of je konijn daar eigenlijk wel tegen kan.

Overigens gaat het dan om gewone kropsla, veldsla en rucola kunnen weinig kwaad. Maar altijd alles met mate natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .