Spring naar bijdragen
kb1988

Muizen en konijnen

Recommended Posts

Gisteren ontdekte ik in het afgeschermde deel van mijn tuin een muis (dus waar konijn niet bij kan).

Vandaag liep de muis in het gebied waar konijn ook kwam. Kiddo is heel tolerant tegen andere beesten, maar hoe zit het met wilde muizen en konijnen?

Ik heb geprobeerd een foto te maken en dit is het beste wat ik te pakken kreeg:

8590_578375915552534_457648361_n.jpg

Hij heeft geen lange neus, het zou net zo goed een hamster kunnen zijn, maar ik hou die beestjes niet goed uit elkaar.

bewerkt door kb1988

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat je altijd de brokken staan? Daar komen namelijk de muizen op af. Ik geef de dieren altijd twee keer per dag een kleine portie die ze direct opeten. Zo heb je geen mee-eters.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja er zijn wel eens biks brokken over. Maar ik heb de muizen nog niet vlakbij het hok gezien. Het staat in de rechter hoek van de tuin, terwijl ik de muizen nog alleen aan de linkerkant van de tuin heb gezien. (Ze zitten ergens onder de bloembakken)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan die grote oortjes te zien is het een muisje. Wees maar blij dat ze alleen buiten zitten en niet binnen! Ik herken hem niet voor niets zo snel.. zucht.. :(

Buiten kun je het niet echt voorkomen. Muisjes horen buiten en die zitten er toch wel. Al was het maar omdat ze de warmte van het konijnenhok opzoeken, of de wormpjes en beestjes en zaadjes in de tuin zoeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb bij mijn konijnen altijd heel veel muisjes. Ze wonen volgens mij in mijn schuurtje en onder het konijnenhok. Ze zitten vaak samen met de konijnen naast elkaar te eten en liggen samen in het hooi.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik promoot hetnook niet. Mijn konijnen hebben mijn achtertuin als open ren. Muizsn zijn daarin gewoon niet tegen te houden. Warmte, voer, leuke plekjes voor hun zijn voor die muizen als een magneet. Zeker als het koud word.

Ze leven mij al jaren en jaren met de konijnen samen het is niet dat ik het wil promoten alleen denk ik wel dat muisjes niet meteen een reden tot paniek zijn

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Ik promoot hetnook niet. Mijn konijnen hebben mijn achtertuin als open ren. Muizsn zijn daarin gewoon niet tegen te houden. Warmte, voer, leuke plekjes voor hun zijn voor die muizen als een magneet. Zeker als het koud word.

Ze leven mij al jaren en jaren met de konijnen samen het is niet dat ik het wil promoten alleen denk ik wel dat muisjes niet meteen een reden tot paniek zijn

Helemaal mee eens.

Momenteel zie ik ze niet meer, maar ik heb ook muisjes gehad bij de konijnen dat valt gewoon niet te voorkomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een muis voorkomen is inderdaad nooit simpel. Maar je mag zeker niet vergeten dat een muis constant plast.

Ik vind het daarom nogal riskant als ik ontdek dat muizen in het voeder van mijn konijnen zouden zitten.

Je weet toch nooit waar ze eerst allemaal gezeten hebben.

Bij onz lopen er gelukkig 3 katten die goeie vangers zijn, maar dan zie je er soms nog paseren hoor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een muis heeft aan vierkante centimeter genoeg om doorheen te komen. Een konijnenverblijf heeft alles wat voor een muis ideaal is.

Ik heb zelf een tuin als ren en open hokken als verblijfplaatsen. Voor strooi ik als het droog is door de ren e nhet hok en met regen los door de hokken.

Ik onderken niet dat er zeker een mogelijkheid is dat er iets over gebracht zou kunnen worden. geen idee hoe dat zit met muizen maar van de andere kant denk ik dat het niet een mega haard van ziekte is zoals bijvoorbeeld ratten etc.

Ik ben zelf misschien daar soms te nuchter in maar vind soms dat er om dingen wat bijna paniekerig gedaan kan worden. (niet om iemand te beledigen of te veroordelen) maar sommige dingen zijn simpelweg extreem moeilijk te voorkomen en zijn niet bijzonder gevaarlijk. Ik denk dat in 98% van alle grotere konijnen verblijven muizen zijn. Meestal zie je ze als mens niet omdat ze bijzonder schuchter zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben het helemaal met Sef eens, je moet gewoon je voer goed afsluiten en geen biks in de bakken laten staan en dat soort dingen, maar muizen in je tuin hou je toch wel en daar hoef je niet gelijk actie in te ondernemen als je eens een keer een muis ziet.

Als er nu hele kolonies muisjes in het hooi en stro nestelen en alles wordt vies dan wordt het anders, maar buiten leven nu eenmaal muizen en het lijkt me niet nodig om te denken dat je konijnen nu acuut onder de vlooien en schurft komen te zitten, dat loopt wel los.

Zelfde met die paniek om pissebedden en oorwormen etc. die ik hier wel eens tegen ben gekomen, er zijn grenzen maar zo lang je zelf alles schoon en droog houdt en oplet om geen ongedierte aan te trekken door voer te laten slingeren en je ontdekt geen hele muizenplaag doe je het prima.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit staat op de site van het ministerie van volksgezondheid :

Brengen muizen ziektes over?

Muizen dragen parasieten bij zich en kunnen daarom een gevaar voor de gezondheid opleveren. Ze brengen bijvoorbeeld bepaalde virussen over, zoals het hanta-virus of salmonella.

Dan hou ik ze toch liever uit de buurt hoor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tuurlijk, je moet ze niet in je broodtrommel hebben zitten. Daar zit niemand op te wachten. Maar het is een ander verhaal als er eens een keer een muisje door de tuin loopt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lonja als er ooit 1 in mijn broodtrommel zit dan ga je dat horen tot bij jou :party:

Dat is net zoals ze zeggen dat er 's nachts spinnen over je gezicht lopen :bounce:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Muizen brengen vooral parasieten over zoals vachtmijt.

Ze gaan in het hooi zitten van het konijn en zo brengen ze de mijt over naar het konijn.

Maar het kan niet de enige reden zijn een kat te nemen, als je katten haat of niet vertrouwd met je konijnen, kan je beter een goede hygiëne in acht nemen en een tralies nemen, waar muizen niet doorheen kunnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .