Ga naar inhoud

Konijn keutelt ineens overal na vakantie


ItIsSoFluffy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ons konijn - een NHD voedster van bijna 4,5 maand - is een erg slimme tante en super relaxed. Ze was altijd zindelijk, alles netjes op het WC'tje, en ze mocht altijd dagelijks los in huis lopen. Dan keutelde ze ook helemaal niet in huis, enkel in haar hok iets en de rest op de WC.

Nu zijn we 2,5 week op vakantie geweest waarbij zij bij mijn moeder en haar hondje en kat heeft gelogeerd. Dat ging super goed, de hond en de kat waren nieuwsgierig maar niet opdringerig en al gauw liepen ze gemoedelijk samen los door het huis, vrijheid blijheid.

Maar sinds we terug zijn en zij dus weer thuis is, poept ze ineens erg veel en vaak in huis. Erg vervelend, want dit deed ze nooit en nu kan ik continue keutels opruimen, wat ik ook doe. Ik heb haar vrijheid nu maar beperkt door een huisren neer te zetten zodat ze niet meer het hele huis heeft, en ik ruim keutels meteen op. Ik hoop dat het probleem daarmee met een paar dagen opgelost zou zijn, maar nu zijn we 4 dagen verder en ze doet het nog steeds. Het zijn van die glimmende keutels, ik vermoed dat het territorium afbakening is. Maar dat zou niet logisch zijn omdat ze die neiging nooit eerder gehad heeft, ook niet toen ze voor het eerst los mocht toen we haar kregen.

Nu valt het me wel op dat ze haar staartje iets hoger lijkt te dragen, dus ik dacht ook aan hormonen maar ze is maar 4,5 maand oud, dus dat is toch te jong voor haar om last van haar hormonen te krijgen?

Ook aan de voeding als oorzaak heb ik gedacht; ze krijgt biks en hooi, mijn moeder gaf haar ook basilicum, sperziebonen, dat soort dingen, maar niet teveel. Sporadisch corn flakes maar erg weinig! (Ja dat is ook niet goed voor haar) maar ze keutelde bij mijn moeder dus niet in huis. Dus het lijkt me geen voedingsprobleem.

Wie weet waar ik goed aan doe, wat zou het probleem kunnen zijn en vooral: hoe los ik dit op? Graag jullie input!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verandering van omgeving kunnen gedragsveranderingen veroorzaken. Het zorgt ervoor dat ze zich steeds aan moeten passen en moeten wennen en dat zou haar 'van de leg' gebracht kunnen hebben. Ook de nieuwe dingen en de hoeveelheid die je moeder haar te eten gaf kunnen een rol spelen. Als konijnen teveel te eten krijgen eten ze bepaalde keutels niet meer op. Ze zal door meer eten meer poepen en als ze de keutels die ze normaal opeet ook laat liggen, dan ligt inderdaad het hele huis vol.

Bij een niet geholpen konijn kunnen hormonen altijd opspelen. Ze is inderdaad wat jong, meestal begint de puberteit tegen 6 a 8 maanden. Ik raad sowieso aan om je konijnen, ram of voedster, altijd te laten helpen. Het zorgt ervoor dat ze geen last van hun hormonen en bij voedsters helpt het baarmoederkanker te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zijn het inderdaad de hormonen. Het zou eventueel ook nog kunnen dat ze ineens van slag is van de verandering. Ik had een konijn dat meerdere keren is verhuisd maar daar nooit een probleem van maakte. Tot ik plotseling een nieuwe huisgenoot kreeg. Ze konden heel goed met elkaar, maar hij begon wel overal te keutelen en te plassen. Heel vervelend >_>

Of het was misschien ouderdom omdat hij toen al bijna 10 was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu valt het me wel op dat ze haar staartje iets hoger lijkt te dragen, dus ik dacht ook aan hormonen maar ze is maar 4,5 maand oud, dus dat is toch te jong voor haar om last van haar hormonen te krijgen?

Kan best al op die leeftijd hoor. Als ik het zo lees denk ik namelijk wel dat het de hormonen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet wel hoe dat komt het konijn is weer trug in huis dus moet je konijn het huis weer afbakenen door te keutelen zeggen ze dit is van mij ik had het zelfde toen ik op vakantie was en me konijn een week niet op het balkon is geweest toen ik der op het balkon deed poepte ze ook me hele balkon weer onder :) nu niet meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!

Onze dame poept inmiddels wat minder frequent in het afgebakende stukje van de kamer waar ze nu wel vrij in mag rondlopen. Poepjes ruim ik meteen op met een hygiënisch doekje, ik denk dat ze zo wel door krijgt dat ze het gewoon weer netjes op de bak moet doen zoals voorheen. Maar ze poept nu minder! Dus ik hoop dat het steeds beter gaat.

Ik denk ook dat ze moet wennen. Territorium afbakenen kan, maar nogmaals: dat heeft ze nooit eerder gedaan, ook niet toen we haar kregen en ze toen los mocht om de boel te verkennen. Maar het lijkt er wel op dat het door de verhuizing komt. Ik hoop maar dat ze ermee ophoudt!

Ik hou jullie op de hoogte. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, we zijn morgen een week verder en ik vrees dat het toch hormonen zijn... want ze blijft het maar doen, en loopt ook érg met haar staartje strak omhoog rond. Hoe lang blijft ze last houden van die hormonen, als dat het inderdaad is? Ze is zo jong! Kan me niet voorstellen dat ze er nu al zo sterk last van heeft! Maar ik baal hier wel erg van...!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het kunnen meerdere oorzaken zijn. Ze heeft ergens anders gelogeerd en moest daar haar territorium afbakenen want er liepen meer dieren rond. Eenmaal thuis zal die drang niet ineens zijn opgelost.

Een konijn van die leeftijd kan al best wel puberen. Het kan dus ook heel goed een combinatie van beide zijn, want vaak worden ze ook iets territorialer in de pubertijd geloof ik (correct me if I'm wrong).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan inderdaad heel goed territorium afbakenen zijn. Ze is immers 2,5 week weg geweest uit haar vertrouwde omgeving.

Nou moet ze haar geur overal even weer achter laten. Zodat iedereen weet dat het haar terrein is.

Daarnaast zou dit gedrag ook heel goed hormonaal kunnen zijn of een combinatie van beide.

Een voedster van 4,5 maand kan zeker al wel last van haar hormonen hebben.

Sommige voedsters zijn er vrij laat bij maar anderen al vroeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier precies hetzelfde met Dinky, dat is dan een ram. We waren 10 dagen op vakantie en Dinky was naar buren verderop in de straat die zelf ook een groep van 4 konijnen in de tuin hebben. Dinky was erg zindelijk en nu keutelt hij letterlijk alles onder. Bij hem is het denk ik een combinatie van de verhuizing en de hormonen want zijn balletjes zijn ingedaald tijdens onze vakantie. De buren gaven ook al aan dat hij af en toe ging sproeien. Nu is hij gecastreerd maar zal nog wel even duren voordat hij geen last meer heeft van zijn hormonen.

Als jouw voedster het blijft doen kun je kijken of je haar later misschien kunt laten castreren dan is de kans groot dat ze er minder last van heeft. Sommige voedsters hebben heel erg veel last van hun hormonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben blij te horen dat er meer mensen die zoiets meegemaakt hebben met hun konijn. Ik wil nl. graag weten waar ik aan toe ben en wat ik er het beste aan kan doen. Alleen als ik het zo lees, kunnen er dus twee redenen zijn; hormonen of territoriumdrang door het logeren. Dus waar doe ik nu goed aan?

Ik ruim keuteltjes nu direct op en maak het goed schoon met een hygiënisch doekje, maar nog poept ze op strategische plekjes, elke keer een paar keuteltjes bij elkaar. Hoe lang moet ik het aankijken eer er verbetering in kan komen als het inderdaad territoriumdrang is? Als ik Jolanda's reactie lees, kan ik hier nog wel maanden mee zitten.

Moet ik het nu aankijken (en blijven schoonmaken) en hopen dat het over gaat, wellicht over een paar maanden pas? Of gaat dat toch niet gebeuren omdat ze in de tussentijd ouder wordt en de hormonen hoe dan ook opsteken, als ze dat nu niet al doen? Oftewel ik zit hoe dan ook met keutels, en voor hoe lang dan??

Castreren vind ik trouwens ook een hele ingreep, het is best heftig bij een voedster als ik diverse artikelen op internet erover lees. Hoe is jullie ervaring hiermee, verandert je konijn er erg door? En als je een voedster niet castreert, hoeveel last hebben ze dán van hun hormonen?

Nogmaals: Ik ben blij dat jullie meedenken! Graag jullie input!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft bij mij zelfs heel even vesproeid, dus puur hormonaal gedrag. Ik heb haar een jaar geleden laten castreren, maar dat was uit puur medische noodzaak, ze verloor bloed en had ontsteljngen in haar baarmoeder, ik zou dat niet zomaar gedaan hebben, ik vind dat haar karakter verandert is, vroeger kon ze uren bij mij liggen en nu is ze veel meer op haarzelf. De operatie zelf viel me 100 procent mee. Daar was ze met een paar dagen weer bovenop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouwtje had het ook, iets jonger zelfs. Ze was enoooorm hormonaal en verspreide echt ON-OP-Houdelijk stinkkeutels (wel gewone qua vorm). Dit deed ze omdat ze hormonaal was en territorium wilde aftekenen. Ook inderdaad met haar kin overal op wrijven en veel rijden op het mannetje (die al was gecastreerd).

Het duurde echt heel lang, meer dan een maand en ik was het zo zat om elke 10 minuten te stofzuigen (hoeveel kan er uit zon klein beestje komen, niet normaal!!) dat ik haar heb laten steriliseren.

En voila, probleem voorbij! Toen ze weer was hersteld en los mocht was ze direct zindelijk, nu al een jaar geen problemen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, bedankt voor het meedenken! Ik heb het idee dat het keutelen iets afneemt, dus ik kijk het nog even aan. Als het minder wordt, was het enkel het verhuisprobleem en zo niet, dan laat ik haar castreren. Ik hoop dat het niet zo ver komt maar jullie berichtjes helpen wel om een goede keuze te maken. Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou, ik durf het bijna niet te zeggen... maar ze poept niet meer in huis! Joepie!:party: Eerder dacht ik dat ook, en toen deed ze het toch weer, en toen was ik het zó zat dat ik haar twee dagen in haar hok heb gehouden. Ik kreeg natuurlijk al snel medelijden maar het waren ook drukke dagen dus ik was het echt even zat om de hele dag achter haar aan te lopen, keutels op te ruimen en schoon te maken. Maar na twee dagen kon ik het niet meer over mijn hart verkrijgen en heb ik haar vrij gelaten. En eigenlijk is ze sindsdien 'schoon' en weer zindelijk! De eerste dagen erna vond ik soms nog een enkel keuteltje bij de eetkamertafel (daar deed ze het het meest) maar nu niks meer! Ik hoop dat het zo blijft!! maar ze rent regelmatig terug naar haar hok, ik liep nl. vaak naar haar toe als ze rond liep om te controleren, en ik prijs haar natuurlijk ook als ze in haar hok op het toiletje poept of plast, geef soms een stukje oud brood waar ze gek op is. Anyway, ze kan weer 'gewoon' los!!:bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .