Ga naar inhoud

Al 4x ondergeplast


neskevdb

Aanbevolen berichten

Hallo

Kan iemand me helpen.

Mijn konijn Muffin heeft me al 4 keer ondergekeuteld en geplast.

Ik heb haar bij mij in huis gehaald toen ze vier weken was. Redelijk klein dus, maar we hadden geen andere mogelijkheid.

Sinds een maand of 2 laat ik ze iedere dag uit de kooi zodat ze toch haar pootjes wat kan strekken en het is gewoonweg geweldig hoe die daar in op gaat. Zotte sprongen maken, zetel in...zetel uit, languit gerekt liggen op de vloer of komen bedelen aan tafel.

Nu, het enige probleem is dat ze plast en keutelt waar ze staat.

Ze heeft steeds toegang tot haar kooi en soms gaat ze dan drinken, maar haar behoefte doet ze letterlijk waar ze staat.

Zo is het mij al een 4tal keer overkomen dat ze de zetel inspringt, komt flemen....en dan ...pats...helemaal ondergeplast.

In haar kooi heeft ze ook niet echt een plekje. om te plassen, terwijl mijn vorig konijn echt dat specifieke hoekje gebruikte.

Hoe kan ik dit afleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey

Heb het artikel gelezen.

Ze zeggen van iedere keutel in de konijnenbak/toilet te leggen. Dit is bijna onmogelijk. Dan moet ik ze echt uit het hooi gaan vissen.

Ik leg op dit moment als bodembedekking plasdoek (absorberende doek die gebruikt wordt bij puppy's) met daarover hooi.

Ik doe dit omdat we in een appartement wonen en de kooi van Muffin zo groot is (duplex), dat het voor mij bijna onmogelijk is dit uit te kuisen met water. (als ik met hooi en plaskorrels zou werken).

Met de plasdoeken kan ik het hooi dat erop ligt gewoon tussen de plasdoek oprollen en nadien de kooi ontsmetten met een vochtige doek met Spectramed.

De plasdoek voorkomt dat de keutels en plas in aanraking komen met de effectieve bodem.

Anders moet ik het hooi er even uitlaten...enkel met plasdoeken werken en in haar toilet plaskorrels leggen.

Uiteraard krijgt ze altijd haar hooi om te eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey

Heb het artikel gelezen.

Ze zeggen van iedere keutel in de konijnenbak/toilet te leggen. Dit is bijna onmogelijk. Dan moet ik ze echt uit het hooi gaan vissen.

Ik leg op dit moment als bodembedekking plasdoek (absorberende doek die gebruikt wordt bij puppy's) met daarover hooi.

Ik doe dit omdat we in een appartement wonen en de kooi van Muffin zo groot is (duplex), dat het voor mij bijna onmogelijk is dit uit te kuisen met water. (als ik met hooi en plaskorrels zou werken).

Met de plasdoeken kan ik het hooi dat erop ligt gewoon tussen de plasdoek oprollen en nadien de kooi ontsmetten met een vochtige doek met Spectramed.

De plasdoek voorkomt dat de keutels en plas in aanraking komen met de effectieve bodem.

Anders moet ik het hooi er even uitlaten...enkel met plasdoeken werken en in haar toilet plaskorrels leggen.

Uiteraard krijgt ze altijd haar hooi om te eten...

Ik had ook eerst hooi/stro in de kooi liggen, op advies van een aantal mensen heb ik die eruit gehaald.

Dus de kooi helemaal leeg en alleen in de konijnen wc wat strooisel. Ik heb zelf hennepstrooisel, dat maakt niet zo'n rotzooi.

Toen ging het opmerkelijk beter. Ik zou ook die doeken eruit laten totdat het beter gaat met de zindelijkheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad a lady :)

Op dit moment zit ze alleen. Eigenlijk was het de bedoeling dat ik er 2 zou nemen uit dezelfde nest. Mijn zus had een onverwachts nestje.

Spijtig genoeg zijn de andere 3 konjntjes door een andere voedster doodgebeten. Zij was ook zwanger zonder wij dit wisten.

Muffin is er met hakken over de sloot doorgeraakt. Stond vol met wonden en abcessen toen ze 4 weken was.

Ik heb ze dan bij mij genomen en ze verzorgd tot ze genezen is verklaard.

Nu...ik wil ze wel graag koppelen, maar ben een beetje bang over hoe ze zou reageren.

Ik woon op een appartement. Heb ook een asielhondje...en zolang Muffin in haar kooi zit en de hond losloopt is er geen probleem.

De hond reageert amper. 1x was de kooi niet goed gesloten en heeft de hond achter het konijn gezeten. Vond dit enorm spijtig omdat ik anders beide steeds kon laten loslopen.

Iedere dag haal ik muffin 's avonds uit haar kooi zodat ze wat kan rondcrossen (she needs it)...ze is redelijk hevig :)...en zet ik de hond na de wandeling in haar bench.

Hierdoor heb ik een extra grote duplex gekocht zodat ze tijdens de dag toch voldoende ruimte heeft.

Als ik er dan nog ééntje bijzet...gaat dit dan niet te klein worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het geleerd heb moet je als konijntje krijgt de bodem van de kooi helemaal kaal zijn en dan een wc met een laagje zaagsel. Als het goed is zoekt hij een plek op waar hij kan plassen en doet die dat niet op kale grond. En dan vervolgens consequent alle plas met zaagsel of vegen en dit in wc gooien net zolang tot zindelijk is. Als hij op twee plekken plast twee bakken neer zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook kan helpen is een hooiruif boven de wc te hangen, konijnen doen graag hun behoefte terwijl ze hooi eten.

Een maatje is eigenlijk wel echt een basisbehoefte voor een konijn, dus ik zou dat toch nog eens overwegen! Hoe groot is de ruimte waar ze in opgesloten zit als ze niet kan rondlopen? En is een ren geen optie? Daar kan de hond dan niet bij

aangepast door nalapuk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook kan helpen is een hooiruif boven de wc te hangen, konijnen doen graag hun behoefte terwijl ze hooi eten.

Een maatje is eigenlijk wel echt een basisbehoefte voor een konijn, dus ik zou dat toch nog eens overwegen! Hoe groot is de ruimte waar ze in opgesloten zit als ze niet kan rondlopen? En is een ren geen optie? Daar kan de hond dan niet bij

Goh...Goede vraag... Ik denk zo 60cm diep en ongeveer 1m20 lang x 2 dan. Ik zal het eens nameten deze avond.

Een ren kan ik niet plaatsen...onze living is veel te klein. We gaan nu wel zien tijdens ons weekje verlof dat we de living niet anders kunnen indelen.

Andere mogelijkheid is, dat ik ze op de slaapkamers zet, maar dan hebben we er zelf ook niets meer aan.

Keuken is misschien ook wel mogelijk, maar ik vind het juist zo fijn om ze bezig te zien terwijl we in de zetel zitten

Weet ook niet goed hoe ik aan dat koppelen moet beginnen.

Heb al gelezen dat het beste een ram en voedster is.

Ze op een neutrale plaats te laten kennismaken...maar stel dat het dan toch niet lukt. Ik kan echt niet nog een hok zetten bij ons :)

We hebben al 4 dieren.

1 konijn, 1 hondje en dan mijn partner zijn slangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het inderdaad eens opmeten, dan heb je ook een beter beeld er bij of het genoeg is voor 2 konijnen en of het genoeg is voor überhaupt 1 konijn :)

Dat koppelen is echt niet heel ingewikkeld! Je hebt 99,9% kans dat het lukt als je naar de opvang gaat en ze je daar laat helpen met het uitzoeken van een geschikt maatje en zij willen je vaak ook nog wel helpen met koppelen. Vaak als het thuis toch niet blijkt te gaan mag het konijn nog terug en kan je het nog met een ander proberen. Maar inderdaad als je een gecastreerde ram en een voedster bij elkaar zet gaat het vrijwel altijd goed. Het zal in ieder geval het leven van je konijn enorm verrijken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het inderdaad eens opmeten, dan heb je ook een beter beeld er bij of het genoeg is voor 2 konijnen en of het genoeg is voor überhaupt 1 konijn :)

Dat koppelen is echt niet heel ingewikkeld! Je hebt 99,9% kans dat het lukt als je naar de opvang gaat en ze je daar laat helpen met het uitzoeken van een geschikt maatje en zij willen je vaak ook nog wel helpen met koppelen. Vaak als het thuis toch niet blijkt te gaan mag het konijn nog terug en kan je het nog met een ander proberen. Maar inderdaad als je een gecastreerde ram en een voedster bij elkaar zet gaat het vrijwel altijd goed. Het zal in ieder geval het leven van je konijn enorm verrijken!

Ik denk wel dat de kooi voldoende groot zal zijn hoor voor 2 bunnies. Ik denk dat er ergens hier op de site iets staat qua grootte.

Zowiezo zou ik er een gecastreerd rammetje bijzetten. Maar in de laatste nest van mijn zus zaten enkel dames :)

Goh...nu doe je me echt twijfelen hoor.....

Zal ze dan ook rustiger zijn denk je.

Als Muffin kan rondlopen dan springt ze als zot, heen en weer, in en uit de zetel....super om te zien..

Uiteraard, doet ze dat in haar kooi ook en dat is echt wel niet te doen..

Kprobeer ze ook veel aandacht te geven, maar ja...ik zal geen konijnenliefde kunnen vervangen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ze rustiger wordt is niet te voorspellen, het kan, het kan ook niet. Maar precies wat je zegt, konijnenliefde is niet te vervangen! En een echt gelukkig konijn heeft zowel mensen als konijnenliefde :love:

Heb de kooi gemeten. Zoals ik al zei 120cm op 60 x 2 :).

Ik heb op bunnybunch gelezen dat een konijn 1m² nodig heeft.

Nu als ik het zou kunnen oplossen met eventueel nog een ren...

We zien wel :)

Heb in tussentijd ook al een mailtje naar een adoptiecentrum gestuurd voor een eventueel potentieel kandidaatje te zoeken.

Een knap lief voor onze Muffin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .