Ga naar inhoud

Opletten voor Kenner hooi!


xAnnoeska

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik weet niet of dit waar is, maar de collega van me moeder zit ook in de konijnenwereld en vertelde dit tegen mij en me moeder..

ur08.jpg

giftige zaden in kennerhooi

Nu is er bij iemand anders ook flink veel lupinezaden gevonden in het hooi! Ik had dit voor 2 weken terug bij Kenner hooi......en heb toen ook een klacht ingediend bij de fabrikant. Dit is heel erg giftig voor je konijnen, ze bevatten veel alkaloïden! Kijk dus goed na wat er in je hooi zit! De zaaddoosjes zien er zo uit, en zijn licht behaard....

Dit stuurde ze naar ons en gaat rond op facebook, Ik weet niet of dit waar is maar wil het wel even mededelen met jullie! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

AAAAAAAAAHHHH, ik was natuurlijk gewaarschuwd, dus ik keek nu extra goed uit als ik hooi gaf, en nu vond ik zo'n onderkantje net als op de foto, maar ook hele stukken met pluis. Ik kan het helaas niet beter omschrijven. Ik kan op google ook geen goede foto's vinden van hoe het er gedroogd uitziet. Ik denk dat het hetzelfde is maar ik kan geen foto maken hiervan.

Ik heb het nu in een plastic zakje gedaan en ga even terug naar de Welkoop, maar wat nu als ze er eerder van gegeten hebben? Ik lees de symptomen leverbeschadiging en zenuwbeschadiging kan veroorzaken. Nu heb ik net een topic geopend dat er 2 keer BDK's zijn blijven liggen. Heeft dat er misschien mee te maken???

Verder zie ik niets anders aan mijn konijntjes, maar ben toch wel ongerust......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Er bestaan een paar honderd soorten Lupines van dit geslacht , waaronder ook de eénjarigen. Rond 1850 werd de Lupine verbouwd als veevoeder,elke boer had tien zijn eigen Lupineplantage .Achteraf was het niet zo'n succes want er zaten giftige stoffen in waardoor het vee ziek werd .(Lupinose)en kwam te overlijden. Later werd er een bittervrije Lupine ontwikkeld die wel gevoerd konden worden aan het vee,deze werd de zoete genoemd.

Dit vond ik op het internet maar dan rest de vraag hoe weet je welke zaden het nu daadwerkelijk zijn?

Wie gaat dat risico nemen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je denkt van de welkoop enige reactie krijgt kun je het wel vergeten, heb inmiddels al 2 mails verzonden i.v.m mijn nijntjes...helemaal niets! Vind het erg triest dat men niet eens het fatsoen heeft te reageren. Ik koop voortaan mijn hooi e.d wel ergens anders! Maar bedankt voor de waarschuwing....blijft opletten dus!

Groet Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je denkt van de welkoop enige reactie krijgt kun je het wel vergeten, heb inmiddels al 2 mails verzonden i.v.m mijn nijntjes...helemaal niets! Vind het erg triest dat men niet eens het fatsoen heeft te reageren. Ik koop voortaan mijn hooi e.d wel ergens anders! Maar bedankt voor de waarschuwing....blijft opletten dus!

Groet Diana

Ik ben met de zak en al terug gegaan naar Welkoop en werd eigenlijk heel goed geholpen. Uiteraard boden ze aan om een nieuwe zak mee te geven, maar ik heb gewoon mijn geld terug gevraagd. Verder heeft hij een mail naar Kenner gestuurd en daar krijg ik nog een reactie op. Ik heb ook aangegeven dat een van mijn konijnen niet lekker was. Als ik naar de dierenarts moest of nog erger had ik gezegd contact op te nemen met kenner. De meneer bij Welkoop zei gelijk dat ik dan naar hem moest komen en dat we het dan samen zouden regelen omdat hij dat ontzettend vervelend zou vinden. Wat mij betreft dus een prima reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er mensen die konijnen hieraan dood hebben zien gaan?!

Vandaag mevrouw 2 konijnen dood op 1 dag. Zitten harige dingen in het hooi. Wat zijn de symptomen van vergiftiging?

En belangrijker; hoe krijg je het uit de lijfjes?

Dit staat er in de giftige lijst van bb:

lupine

hele plant, vooral zaad

matig giftig

spijsverteringsproblemen, levercellen sterven af en hersenproblemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was zaterdag bij de Boerenbond ,het hele kenner assortiment wordt vervangen..dat gaat eruit.

Lastig want ik geef de biks van kenner. Dus dan moeten ze over op wat anders.

En heb ook hooi en stro maar ik heb gelukkig nog niks vreemds gezien.

wel even dat nieuw merk in de gaten houden

aangepast door lucadaan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hier nog 2 konijntjes die kenner hooi heerlijk vinden!

Ik ga toch maar is opzoek naar goed hooi! Ik vertrouw het niet en om nou eerst al het hooi uit te zoeken heeft ook geen zin denk ik

Goed dat jullie zo allert zijn! Dit had ik anders nooit geweten want mijnnkonijntjes krijgen het al hun hele leven ( blixum al 6 jaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen vonden Kenner hooi ook erg lekker.Toen ik een tweede konijn kerbij kreeg ben ik een baal hooi gaan kopen,want dat is voordeliger,maar ze aten liever de Kenner hooi.Ik heb er nooit iets van lupine in gevonden of wat anders wat ik niet vertrouwde.Ik voer nu ook nog Kenner Kruidenhooi erbij en dat ziet er ook goed uit.Ik zou het zelf gewoon voeren hoor,bij ieder merk hooi moet je kijken of er niet wat in zit wat er niet thuis hoort.Er ziten ook vaak klontjes aarde in ons hooi,en dat haal ik er ook tussen uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog 2 konijntjes die kenner hooi heerlijk vinden!

Ik ga toch maar is opzoek naar goed hooi! Ik vertrouw het niet en om nou eerst al het hooi uit te zoeken heeft ook geen zin denk ik

Goed dat jullie zo allert zijn! Dit had ik anders nooit geweten want mijnnkonijntjes krijgen het al hun hele leven ( blixum al 6 jaar)

Als het al 6 jaar goed is gegaan zou ik niet op basis van 1 berichtje iets anders gaan voeren.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .