Ga naar inhoud

konijn ineens grommerig!


krosjka

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Sinds gisteren viel het me op dat Mo (voedster) enorm gromde en wild deed toen ik de konijnen ging voeren. Mo woont samen met Gerrit (een gecastreerde ram). Gerrit is enorm rustig en vindt alles goed. Normaal was Mo wel aardig en accepteerde veel, maar nu ineens super wild en grommerig. Er lag 1 plukje vacht in het hok. Ik heb nog gecheckt of er wat in de vacht zit, maar dit lijkt niet zo te zijn..

Wat zou dit kunnen zijn? Zo heb ik mo nooit eerder gezien! Ik schrok ervan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster werd ook ineens van de een op de andere dag aanvallend en begon te grommen bij het voeren of als ik mijn hand in haar hok stak. Ze was toen rond de 7 maanden en had last van hormonen.

Ik heb het gedrag af kunnen leren door heel rustig mijn hand in het hok te steken en dan net stoppen voordat ze aan wil vallen zeg maar. Je ziet het aan dat de oren naar achteren gaan (als het geen hangoor is iig haha) en aan de hele houding eigenlijk. Zo steeds je hand een stukje verder. Soms viel ze toch nog mijn hand aan en dan duwde ik haar kopje (zachtjes) naar beneden met mijn hand. Dit heeft erg goed gewerkt. Zo werd ik weer de 'dominante' denk ik.

Rond de 10 maanden werd ze schijnzwanger en begon het hele riedeltje weer opnieuw.

Omdat ik haar sowieso wilde laten castreren en het ook zielig vond om haar schijnzwanger te zien, heb ik haar toen gauw laten castreren. Hierna is het gedrag een stuk minder geworden. Ze heeft nog steeds af en toe last van hoknijd (zo noem je dat toch?), maar dan leg ik mijn hand op haar kopje en dan is het weer over voor een tijdje. Het lijkt wel of ze er soms aan herinnerd moet worden wie de baas is ofzo.

Is het plukje vacht wat je vond in het hok van de voedster of de ram? Als het van de voedster is, kan het zeker op schijnzwangerschap duiden. Mijn konijn heeft toen ook allemaal haren bij zichzelf geplukt om erg een nestje van te kunnen bouwen. Erg zielig vond ik dat, mede daardoor ook de castratie.

aangepast door Eefje91
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .