Ga naar inhoud

Knagen/ knaagsteen?


Cinderella

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Het knaaggedrag van Lilly gaat steeds verder... Zie bijgevoegde foto's, ze vernielt bijna ons hele interieur... Van draden, tot plinten en zelfs de muur! Ook laat ze haar eigen toiletje niet heel :frown:

Als Bobo en Lilly los lopen (Bobo heeft geen tanden dus die kan niet knagen) zorg ik altijd dat ze iets te doen hebben; er ligt een wilgentunnel waar ze door heen kunnen lopen en waar Lilly aan kan knagen. Er ligt een wilgen balletje waar ze aan kan knagen en waar ze mee kan gooien. Er ligt een lege eierdoos die ik vul met kruiden zodat ze die er uit kunnen vissen en aan de eierdoos kan ze ook knagen. In haar hok ligt een houten balletje, ook hier kan ze aan knagen en lekker mee spelen. Maar waarom knaagt ze toch nog steeds aan dingen waar ze niet aan mag knagen??? Nu weet ik dat een knaagsteen niet goed is voor de nijnsels, maar zou dit misschien toch een optie zijn voor Lilly? Of is dit echt af te raden? Hebben jullie anders misschien andere ideeën/ tips? Alles is welkom!

Foto-DGSFBDBS-D.jpg

Foto-WQYMIKSW-D.jpg

Foto-KERZLB6P-D.jpg

Foto-GCWCCQER-D.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Oei dat is echt gevaarlijk die kabbels. Je mag er niet aan denken dat ze erdoor gaat en een schok krijgt.

Bestaan daar geen gootjes voor ?

Ik heb ooit iemand een uitleg horen doen over iets natuurlijks waar hij de dingen mee inwreef waar zijn konijn aan wou knagen. Dat smaakte vies en dan stoppen ze. Weet echt niet meer wat het was.

Misschien iemand anders ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat je echt moet zorgen dat ze simpelweg niet aan de plekken kunnen komen waar ze willen knagen.

Konijnen knagen hun hele leven door, aan alles wat ze tegenkomen. Het heeft geen zin om er dingen neer te leggen waaraan ze wel mogen knagen, ze zullen dan toch aan de spullen blijven knagen waaraan ze niet mogen komen.

Lastig, maar niks aan te doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn knaagt aan alles!

En al hebben ze nog zoveel speelgoed als ze ergens aan willen knagen dan doen ze dat.

Ik zou je sowieso aanraden om kabels af te schermen. Als ze 1 keer in een verkeerde bijt krijgt ze een schok en kan het zijn dat ze het niet overleeft.

Hebben ze een vaste ren waar ze in zitten of lopen ze door de huiskamer?

Een knaagsteen is volgens mij geen optie en geen oplossing.

Hier zit veel te veel calcium in waar ze weer ziek van kunnen worden! Dus die zou ik zeker niet geven!

Ik heb het idee dat er maar 1 manier is om het tegen te gaan en dat is overal knaagstrips op zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik schrok er ook erg van toen ik er van de week achter kwam dat ze aan de kabel geknaagd had...!:surprised: Mijn vriend was er ook niet blij mee want het is de kabel van het verlengsnoer waar alle kabels van zijn aquarium in zitten :arf:

Ze lopen samen door de keuken en een stuk van de woonkamer, voor de rest staat er een scherm tussen zodat ze alleen aan die kant blijven. Maar een gootje voor de kabel is een goed idee, of inderdaad Bitrex over de kabel smeren zou misschien ook een goede optie zijn zodat ze in ieder geval daar van afblijft want dat is gewoonweg gevaarlijk!

En wat een goed idee om een ander toiletje bij de action te halen^^

Maar dan zit er verder inderdaad niks anders op dan de rest maar goed in de gaten te houden en met een planten spuitje klaar gaan zitten als ze aan de muur en/ of plinten komt. De knaagsteen laat ik dan maar lekker in de dierenwinkel liggen. Want ik heb geen zin dat ze straks ziek wordt. En anders ga ik inderdaad dreigen Sonja1990 :P Lilly niet meer doen anders laat ik ook jouw tanden trekken hoor ;) Hihihi. In ieder geval bedankt allemaal voor het mee denken tot zover :biggrin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hoi

Wat je misschien kan proberen is ook wat wilgentakken neer te leggen. Mijn konijnen zijn er dol op en is meteen goed voor hun tanden en rest van hun lichaam.

leg ook voldoende speelgoed neer en bijvoorbeeld een kartonne doos waarmee ze lekker kunnen ravotten. Knagen komt ook uit een stuk verveling.

Oja...... werk de kabels weg achter een gootje. Dan weet je zeker dat ze er niet bij kunnen. Het blijft namelijk enorm leuk speelgoed!

Suc6

groetjes!

aangepast door Konijnenvriendjes
wat vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Plantenspuitjes, knaagmateriaal... mensen, kom op. Jullie weten allemaal dat dat echt niet gaat helpen. Een konijn is een konijn.

Knagen komt bij te weinig prikkels inderdaad uit verveling, maar ook als er geen verveling is gaan konijnen knagen aan alles wat ze maar tegen komen. Dan kun je een berg takken neerleggen en 180x met de plantenspuit spuiten, het knaaggedrag zit in zijn genen. Dat kun je niet tegen gaan. Je zult iets moeten verzinnen waardoor ze er niet meer bij kunnen. En dan zoeken ze gewoon weer naar het volgende dat kapot kan!

Hier knagen ze ook alles kapot wat ze maar tegenkomen, ook al hebben ze een ren van 40m2 waarin ze alle natuurlijke gedrag kunnen vertonen. Dat is nou eenmaal zo.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan toch maar wat ideetjes geven niet ?

Ik denk dat iedereen er soms van versteld staat hoe snel ze door iets zitten.

Ik gebruik zelf geen plantenspuitjes maar weet veel mensen waar het wel helpt. Natuurlijk hun natuur is alles testen op eetbaarheid.

Dat is ook de grootste reden waarom ze soms gedumpt worden.

Ja mevrouw ze bijten overal aan. In de winkel hadden gezegd dat dit niet zo ging zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk kan je ideetjes geven, maar het zal niet helpen. Kun je een kat afleren te spinnen? Of een hond afleren te kwispelen? Nee. Het hoort bij zijn natuurlijke gedrag. Zo ook knagen bij konijnen. Daarom vind ik het geven van ideeen in dit geval zinloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat anti bijt spul helpt hier niets. Ik heb hier eens dat antiknabbel van beaphar geprobeerd op de rubbers van de deur. Werden nog net zo hard opgegeten. Kabels weggewerkt, hoekprofielen op kozijnen waar ze niet aan mogen knabbelen en als we er niet zijn zitten ze in de ren. Dat is het enige dat echt werkt volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook niet aan de gang gaan met plantenspuiten, vieze dingen smeren etc. Je huis konijnproof maken lijkt mij beter. Zorg dat ze niet bij de dingen kan waar ze niet aan mag komen.

Ik sluit me aan bij Rian, het zijn konijnen.

Ik zou je verder aanraden echt te zorgen dat je konijnen niet bij de kabels kunnen, dit kan nog wel eens verkeerd aflopen voor je konijn als hij een schok krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .