Ga naar inhoud

Spider laten castreren vragen er over


Djohn

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik heb spider vrijdag ochtend laten castreren door de konijnkundige dierenarts.

Hij at daar al goed en dronk ook goed. hij stribbelde totaal niet tegen bij de dierenarts en was extreem rustig! Ik hoefte hem zelfs niet warm te houden!

Wat me wel opviel dat de dierenarts niet wist wanneer spider kon worden gekoppeld. :surprised::surprised::surprised: ze moesten het navragen aan iedereen ze zijden 8 weken. ik zei het was toch na 2 weken mag je hem koppeled en 8 weken zijn de hormonen weg? nee doe voor de zekerheid 8 weken... :surprised::surprised::surprised: Terwijl zij hier op de site konijnen kundig worden genoemd weten ze dat niet?! Slecht hoor...

Eenmaal thuis maakte ik het hok klaar (zonder hennepvezel en houtkorrels) en ik legde er handoeken in. Ik haalde het water bakje weg zodat het niet nat kon worden. De zandbak zat er al niet meer in. dus ik heb me goed voorbereid op zijn herstel

Gelukkig ook thuis at hij maar hij at hij steeds meer en meer en dronk hij ook goed echt fijn :) Hij is ook steeds meer actief aan het worden! fijn hoor :)

Ik liet hem met rust en de volgende dag gaf ik zijn medicatie. was hartstikke makkelijk de eerste keer hoefte hem niet eens op te tillen! Gewoon hij had er aan gebeten en kon ik het zo geven.... Maar de 2de x was lastig hij sprong weg en knorde of gromde naar mij! Had hij nog nooit gedaan....

Ik moest hem optillen en op zijn rug leggen zodat ik makkelijk in zijn bekje het medicijn kon spuiten...

Hier over heb ik een vraag. Is er een makkelijkere manier dan manier dan de laatste foto op gegeven link? Want ik moet zo snel en goed mogelijk hem dat spuitje geven. http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijn-optillen.html

Verder zag ik dat hij niet uitgerekt lag maar hij maakte zich heel klein toen hij in een hoekje ging liggen toen hij mij Dat is volgens mij angst. Klopt dat?

verder wou ik net wat keutels weg halen. wat gebeurde er. Hij krabte me in eens... Raar hoor dat deed hij nooit! Is dat ook uit angst? of boosheid?

ik keek net naar zijn hechtingen die de dierenarts er in deed maar zijn ballen zijn niet rood maar lijkt een beetje of hij niet gecastereerd is. Is dat normaal? het was afgelopen vrijdag gedaan... Toch maar de dierenarts bellen om na tekijken of hoeft dat nou niet?

Groetjes Djohn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ja ze vinden het niet zo leuk om medicijnen te krijgen natuurlijk.. Wat geef je hem voor medicijn? Want ik betwijfel eerlijk gezegd of het nodig is. Ik heb nog nooit een konijn op zijn rug gedraaid om medicijnen te geven. Ik houd ze gewoon rechtop met een handdoek eromheen zodat ik meer grip op ze heb en ze niet zo kunnen wurmen en dan krijg je het er ook wel in. Krabben, grommen en eventueel bijten is inderdaad uit zelfverdediging. Hij vindt het niet leuk wat je allemaal doet en dus gaat hij zich zo gedragen als je in de buurt komt. Gaat wel weer over als dit allemaal achter de rug is hoor! Ik neem aan dat je dierenarts wel weet dat de ballen er af moeten als een konijn gecastreerd moet worden, maak je er maar niet te druk om. Het moet ook niet rood zijn, dat zou wijzen op een eventuele ontsteking. Niet teveel zorgen maken Djohn, het gaat goed met Spider! Laat hem maar een beetje bijkomen, al dat gecontroleer en gefrunnik is niet leuk natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spider voelt zich even niet zo lekker, daarom is hij wat knorrig naar jou nu :)

Ik zou hem absoluut niet op zijn rug draaien voor medicatie. Daar wordt hij nog bozer en banger van. Bij mij was het medicijnen geven op de manier van Iris (Dollie) echt een goede oplossing. Een beetje appelmoes/fruithap in het spuitje, wat medicatie, en dan weer appelmoes/fruithap. Zo komt hij voortaan waarschijnlijk zelf al op het spuitje af en begint er aan te likken, dan spuit je het rustig op. Hier een filmpje dat ik even heb gepikt van de FB van konijnenopvang Joy:

>http://www.youtube.com/watch?v=EuiYLzwznXQ

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze vinden het niet zo leuk om medicijnen te krijgen natuurlijk.. Wat geef je hem voor medicijn? Want ik betwijfel eerlijk gezegd of het nodig is. Ik heb nog nooit een konijn op zijn rug gedraaid om medicijnen te geven. Ik houd ze gewoon rechtop met een handdoek eromheen zodat ik meer grip op ze heb en ze niet zo kunnen wurmen en dan krijg je het er ook wel in. Krabben, grommen en eventueel bijten is inderdaad uit zelfverdediging. Hij vindt het niet leuk wat je allemaal doet en dus gaat hij zich zo gedragen als je in de buurt komt. Gaat wel weer over als dit allemaal achter de rug is hoor! Ik neem aan dat je dierenarts wel weet dat de ballen er af moeten als een konijn gecastreerd moet worden, maak je er maar niet te druk om. Het moet ook niet rood zijn, dat zou wijzen op een eventuele ontsteking. Niet teveel zorgen maken Djohn, het gaat goed met Spider! Laat hem maar een beetje bijkomen, al dat gecontroleer en gefrunnik is niet leuk natuurlijk.

Hoi :) Ik geef 2 maal daags 1,25 milliliter carprofen drops er staat op: Pijnstillend ontstekkings remmend

Oh... Dat is een goed idee op zijn rug ging het nog steeds ontzettend lastig! Vond het ook niet leuk om te doen... Maar het moet dus dan doe ik het... Ik zou het op die manier doen dat ik hem oppak en een handdoek om doe... of met dat appelhapje... Hmm... Even proberen zo toch naar de winkel dus dat komt wel goed. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn plaats waar de balletjes zaten nu dik staat is perfect normaal. Dat is het vocht dat nu in die lege balzak loopt. Dat verdwijnt vanzelf na enkele dagen.

Natuurlijk reageert hij nu op jou door de stress van de laatste dagen.

Maar ook stel ik mij de vraag heeft hij die pijnstiller nog nodig ?

Heeft hij een spuitje gekregen voor de onsteking ? Zo ja dan zou ik toch even afwachten of hij nog pijnstiller nodig heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spider voelt zich even niet zo lekker, daarom is hij wat knorrig naar jou nu :)

Ik zou hem absoluut niet op zijn rug draaien voor medicatie. Daar wordt hij nog bozer en banger van. Bij mij was het medicijnen geven op de manier van Iris (Dollie) echt een goede oplossing. Een beetje appelmoes/fruithap in het spuitje, wat medicatie, en dan weer appelmoes/fruithap. Zo komt hij voortaan waarschijnlijk zelf al op het spuitje af en begint er aan te likken, dan spuit je het rustig op. Hier een filmpje dat ik even heb gepikt van de FB van konijnenopvang Joy:

>http://www.youtube.com/watch?v=EuiYLzwznXQ

Hoi! :)

Bedankt voor de tips! :) Dat appelhapje idee zou ik eens proberen thanks! ;)

Verder vraag ik me nog iets af.. Ik heb nu steeds een handdoek in het hok en een fleech deken in de konijnen mand. hij ligt er steeds maar niet op hij ligt liever op de grond op plaat dan op een handdoek of fleeche deken. Dat is net zo toen het warm was toen wou hij ook niet op de ice pack liggen.... Raar hoor... Is dat gedrag normaal?

hij haalt de fleeche deken en handdoek ook t er steeds uit. dan moet ik het er ook niet in het hok laten zitten toch? vind het anders zou onnuttig. Misschien weet ik het antwoord al maar goed. Vraag altijd voor de zekerheid. :)

Dankjullie wel voor de snelle adviezen en tips! :) Als jullie nog meer tips en advies hebben hoor ik het graag! :)

groetjes Djohn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn plaats waar de balletjes zaten nu dik staat is perfect normaal. Dat is het vocht dat nu in die lege balzak loopt. Dat verdwijnt vanzelf na enkele dagen.

Natuurlijk reageert hij nu op jou door de stress van de laatste dagen.

Maar ook stel ik mij de vraag heeft hij die pijnstiller nog nodig ?

Heeft hij een spuitje gekregen voor de onsteking ? Zo ja dan zou ik toch even afwachten of hij nog pijnstiller nodig heeft.

Oh... Dat is wel handig om te weten! :) Anders was ik morgen of vandaag nog naar de dierenarts geweest.

Tja ik weet het ook niet. Merk wel dat hij zich beter voelt na het spuitje dan ervoor ;) dan is hij meer actief :) hij rent ook weer :) af en toe natuurlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de grond is waarschijnlijk voor zijn "plekje" iets aangenamer dan op een handdoek of fleece.

Als hij draadjs heeft en hij hangt tegen een handdoek....denk niet zo aangenaam.

Ik zie inderdaad draadjes. Die moeten over 10 dagen er uit worden gehaald.

Fijn om te weten :) ik leer hier steeds meer! :) Ben blij dat ik hier op het forum zit! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en ook mentaal zijn ze even de kluts kwijt hoor.

De methode verschilt wel enorm van onze dierenarts.

Zij krijgen een spuit na castratie en daarna nog 2 keer pijnstiller.

Worden wel met gas onder narcose gehouden.

Oh... Bij mijn dieren arts gelukkig niet. daar kreeg hij plaatselijke narcose. Ik ben zo bang dat hij anders niet bij komt... Je hoort hier wel op het forum van die verhalen... Mijn dierenarts is ook konijnen kundig dus ook wat duurder lijkt het maar dat is eigenlijks niet zo. ze kijken hem voor de castratie helemaal na op gezondheid. de medicijnen en de nazorg zit dus na 10 dagen nakijken hechtingen verwijderen eventueel nog iets extra zit er al in het pakket voor €100 :) valt eigenlijks wel mee! :) Bij sommige dierenartsen zit het apart krijg je nog meer kosten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies. En als hij pijn heeft stopt hij weer met eten en moet je weer dwangvoeren etc. en dat is ook niks!

Ik zou hem gewoon lekker op carprofen laten en hem lekker met rust laten. Het is geen kleine ingreep voor zo'n beestje natuurlijk!

Klopt inderdaad. ZO even naar de Albert Heijn dat appel hapje halen en ook nog een grote doos als ze die hebben dan kan hij zich verschuilen voor mij :) Even rust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal gebruikt een dierenarts oplosbare hechtingen zodat je dus niet terug hoeft ;)

Plaatselijke verdoving bij castratie lijkt mij toch ook niet handig.

Een konijn spartelt toch als het op zijn rug word gelegd?

Ik weet niet of het bij een ram hetzelfde gaat als bij een voedster. Mijn voedster lag vastgebonden aan een tafel zodat mocht ze bijkomen ze niet kon spartelen. Zij is gewoon onder gasnarcose gegaan en heeft er niks van meegekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen Jaillbreaker gecastreerd werd, heb ik helemaal geen medicijnen mee gekregen.

Meneer was gewoon meteen de oude. Ook had ik geen last van hechtingen omdat mijn dierenarts die niet gebruikt.

Hij vertelde mij dat hij de huid een kneust en dan plakt het aan elkaar. ( is al weer een tijdje geleden dat het is gebeurd dus kan me het niet precies meer herinneren)

Jaillbreaker kwam helemaal actief bij me terug als of er niets gebeurt was.

Ik heb hem na 2 weken gekoppeld aan Lady.

Met 8 weken zijn de hormonen er uit maar met 2 weken kunnen ze al geen kindjes meer krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk er even aan dat je als hapje iets koopt wat konijnen mogen hebben. Niet alle babyhapjes zijn goed. Iets met wortel en/ of appel is wel goed. Maar met bonen of aardappels ofzo niet.

Oeps.... Ik had appelmoes gekocht en niet van de baby voeding... Oh... dat is dus niet goed toch? of mag dat wel? dacht niet meteen aan baby voeding bij appelmoes of fruithap. Wat is het verschil is allemaal appel met suiker toch? Het is zowiezo niet goed maar goed... Ben benieuwd naar jullie reacties. Straks spiders 2de doses geven... Hmmm.. Tot die tijd dat ik het niet zeker weet doe ik het niet met appelmoes enzo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal gebruikt een dierenarts oplosbare hechtingen zodat je dus niet terug hoeft ;)

Plaatselijke verdoving bij castratie lijkt mij toch ook niet handig.

Een konijn spartelt toch als het op zijn rug word gelegd?

Ik weet niet of het bij een ram hetzelfde gaat als bij een voedster. Mijn voedster lag vastgebonden aan een tafel zodat mocht ze bijkomen ze niet kon spartelen. Zij is gewoon onder gasnarcose gegaan en heeft er niks van meegekregen.

Ik denk dat het bij ieder dier het anders is. Spider was heel rustig en lukte het zo dus met plaatselijke :) weet ook niet zeker of het oplosbare was ik weet nog dat het huidhechtingen waren volgens de dierenarts. Ik zie ook blauwe draadjes dus lijkt me niet oplosbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .