Ga naar inhoud

niezen maar geen snot?! Allergie?


Reneebee

Aanbevolen berichten

Hoi Iedereen,

Mijn konijntje is nu een kleine week bij me. Hij is 9 weken oud. Drie dagen geleden heeft hij zijn inentingen gekregen en heeft de dierenarts hem meteen even nagekeken. Hij was helemaal gezond.

Hij is hartstikke levendig (rent rond in de keuken, is nieuwsgierig, maakt binkies), hij eet (SC junior rabbit en hooi) & drinkt goed.

Hij niest vaak. Als hij uit zijn waterbakje heeft gedronken. Dit leek me nog logisch, want dan komt er waarschijnlijk water in zijn neusje. Maar de laatste 4 dagen zie ik hem ook wel eens 'uit het niets' niezen. Ongeveer 4 keer per dag (en misschien vaker als ik niet thuis ben) Steeds controleer ik zijn neusje en pootjes maar die zijn allebei mooi droog.

Kan het zijn dat hij allergisch is voor iets? Hij heeft als bodembedekking een 100% katoenen kleed. In zijn toiletje liggen geperste houtkorrels en hij heeft 2 hooiruifjes gevuld met hooi. Hij begint niet te niezen als ik nieuw hooi doe dus het lijkt me niet dat het komt door het stof dat daar uit komt...

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat er misschien een haartje of zo in zijn neusje zit wat er maar niet uit wil?

Mijn andere vraag:

Ik geef hem knaagsticks van geperste mais, om zijn tanden af te slijten. Hij heeft zo'n ding in 2 dagen op! Zijn hier ook alternatieven voor die minder suikers enz bevatten?

Groetjes Renee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot zie je niet altijd, als ze niezen komt er soms een snottebelletje wat ze dan snel oplikken. Ik heb er zo eentje gehad, droge pootjes, droge neus, niezen 'zonder snot' tot ik 1x een witte snottebel zag oplikken.

Een konijn kan geen allergie krijgen (is daar bestand tegen), daar zijn al talloze scripties, onderzoeken, voordrachten rond geweest hier en steeds hetzelfde resultaat.

Op deze moment zijn we bezig met 30 dagen baytrill te geven, 1ml in de mond elke dag, daarbij gedroogde brandnetels en Green Vet voer (normaal staan mijn konijnen niet op korrel, hij krijgt nu zo'n 10 gram per dag).

Voorlopig nog geen beterschap, we zijn nu zo'n week bezig en de vorige jaren heb ik nooit positief effect gehad van baytrill (al was dat niet voor snot/pasteurella dan).

Ik heb nog wat 'tips' gekregen vorige week van mensen uit onze fokkersvereniging, indien gewenst kan ik deze ook opsommen (of ze allemaal werken weet ik niet natuurlijk).

Ik hoor ook dat in de zomer konijnen vaker al eens zouden niezen door het droge weer soms.

Edit: mijn konijn kreeg ook snot/pasteurella rond 9 weken, net na het spenen (speenstress), Er is geluistert naar zijn longen en daar zat ook wat 'vuiligheid'/snot in.

aangepast door Tianbelli
Link naar reactie
Delen op andere sites

"Snot zie je niet altijd, als ze niezen komt er soms een snottebelletje wat ze dan snel oplikken. Ik heb er zo eentje gehad, droge pootjes, droge neus, niezen 'zonder snot' tot ik 1x een witte snottebel zag oplikken."

Zo is het hier ook gegaan met mijn voedster. Zij krijgt nou sinds 5 dagen enrofloxoral drops en ik moet zeggen dat het nou gelukkig al een stuk beter gaat. Ik hoor haar bijna niet meer niezen en ik zie ook geen snot meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn kan geen allergie krijgen (is daar bestand tegen), daar zijn al talloze scripties, onderzoeken, voordrachten rond geweest hier en steeds hetzelfde resultaat.

Dit is nieuwe informatie voor mij. Bedoel je met 'hier' hier op het forum? Want ik heb dat dan gemist en zou er graag wat meer over lezen omdat ik helemaal niet wist dat een konijn niet allergisch kan zijn. Ik heb me dat wel eens afgevraagd en vraag me af hoe dat dan werkt.

Overigens kunnen ze natuurlijk wel allerlei aandoeningen aan de luchtwegen krijgen en is dat meestal Pasteurella inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is nieuwe informatie voor mij. Bedoel je met 'hier' hier op het forum? Want ik heb dat dan gemist en zou er graag wat meer over lezen omdat ik helemaal niet wist dat een konijn niet allergisch kan zijn. Ik heb me dat wel eens afgevraagd en vraag me af hoe dat dan werkt.

Overigens kunnen ze natuurlijk wel allerlei aandoeningen aan de luchtwegen krijgen en is dat meestal Pasteurella inderdaad.

Ik zou die onderzoeken en scripties ook eens willen lezen inderdaad gezien mijn konijn astmatische bronchitis heeft waarschijnlijk veroorzaakt door de één of andere allergie (vermoedelijk voor een plant o.i.d. die soms door het hooi zit).

En dat is gelijk belangrijk voor dit topic, want mijn konijn nieste dus ook zonder snot en ik dacht och, niks aan de hand want er is geen snot.. Na een week toch langs de dierenarts gegaan omdat ik het vreemd vond en uiteindelijk heeft het twee maanden geduurd voor de juiste diagnose (en behandeling) op tafel lag en intussen was er al onherstelbare schade in haar longen... Wil niet zeggen dat elk konijn die niest zonder snot zo ziek is, maar mijn konijn zit de rest van haar leven aan zware medicatie dus ik zou je toch wel willen waarschuwen het heel serieus te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh het bericht van Dollie laat me toch wel schrikken. Doet me denken aan de situatie met mijn Guus.

Alhoewel ik bij Guus toch wel een aantal keer snot heb gezien. Verder niet, en hij niest eigenlijk al sinds hij bij mij is en in een hok met hooi zit.

Heet dat Astmatische Bronchitis? Net zoals bij mensen dus?

En heb je helemaal nooit een snottebelletje gezien? (Ik heb een keer of drie 'snot' gezien bij Guus in al die weken...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pip heeft helemaal nooit snot gehad, echt nooit. Of jouw konijn astmatische bronchitis heeft weet ik natuurlijk niet, dat kan alleen een dierenarts vaststellen en blijkbaar niet elke dierenarts aangezien Pip er vijf heeft gezien voor iemand eens goed na ging denken.

Maar ook als er wel snot is moet er natuurlijk wel wat gedaan worden. 'Gewoon' snot kan ook heel ernstig worden als je niks doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb alleen geen idee wat ik moet doen, heb van alles over snot gelezen op het forum, maar ik heb geen antwoorden kunnen vinden over wat ik nu moet doen... Daarom ook vanmiddag een eigen topic geopend en ik hoop dat er iemand is die me verder kan helpen want ik zou het vreselijk vinden als Guus straks chronische snot ontwikkeld (of misschien al ontwikkeld heeft!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou die onderzoeken en scripties ook eens willen lezen inderdaad gezien mijn konijn astmatische bronchitis heeft waarschijnlijk veroorzaakt door de één of andere allergie (vermoedelijk voor een plant o.i.d. die soms door het hooi zit).

En dat is gelijk belangrijk voor dit topic, want mijn konijn nieste dus ook zonder snot en ik dacht och, niks aan de hand want er is geen snot.. Na een week toch langs de dierenarts gegaan omdat ik het vreemd vond en uiteindelijk heeft het twee maanden geduurd voor de juiste diagnose (en behandeling) op tafel lag en intussen was er al onherstelbare schade in haar longen... Wil niet zeggen dat elk konijn die niest zonder snot zo ziek is, maar mijn konijn zit de rest van haar leven aan zware medicatie dus ik zou je toch wel willen waarschuwen het heel serieus te nemen.

Hey Dollie,

je kan de scripties raadplegen in de bib van de UA, ik ben zelf naar voordrachten geweest van professoren en onderzoekers.

(Ik antwoord even snel wegens drukte), ik heb zelf wat notities, maar dat zijn maar losse woorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ik heb een vraagje over mijn konijntje pipo hij heeft last van constant niezen maar er zit geen snot bij ik ben er al mee naar de dierenarts geweest en die vertelde mij dat hij kern gezond is nu ik moet er wel bij zeggen dat hij niet buiten staat ik heb al zijn bodembedekking veranderd naar stro en hout korrels want vroeger zat hij op zaagsel elke dag wordt zijn kooitje gekuist hij eet drinkt rent heel men huis rond maar toch maak ik me zorgen wat kan ik nog meer doen kan me iemand helpen aub

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Bokonijn,

Misschien heb je er iets aan als ik vertel hoe het met mijn konijntje is afgelopen:

Een paar dagen na dit forum begon ik ook te horen dat als hij ergens aan rook er een 'ruikend' geluid uit zijn neusje kwam, en als hij hard inademde bv voordat hij een sprintje ging trekken een 'reutelend' geluid net als wanneer mensen met een verstopte neus inademen door hun neus zeg maar... Ook nieste hij nog steeds zonder snot. Maar verder at/dronk hij goed en was hij super actief.

Ik ben naar de DA gegaan en hij maakte zich ook niet direct zorgen omdat hij verder actief enz was, maar deed wel even de temperatuur opmeten en hij had wat verhoging. Dat + de af en toe reutelende ademhaling hebben we besloten hem toch een antibiotica prikje te geven. Dat was afgelopen vrijdag. Ik heb mijn konijntje zaterdag en zondag niet meer horen niezen! Vandaag moet hij misschien een tweede prikje om de kuur goed af te maken.

Misschien je nijntje als je hem iets lekkers geeft er goed aan laten ruiken en dan luisteren of je zijn ademhaling hoort. Op bunnybunch staat ook een lijst met konijnkundige dierenartsen, misschien kun je ergens een second opinion aanvragen?

Succes er mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .