Ga naar inhoud

Blij met konijn maar toch Tips voor net dat beetje extra zindelijkheid gevraagd


Bkm

Aanbevolen berichten

Ik doe het even in 1 topic anders heb ik overal topics lopen.

Jullie weten inmiddels dat ik nu zo'n 6 weken een konijn heb welke nu rond de 12 weken is. Ik zag hem in een dierenwinkel en ik weet het is niet de beste plek om een dier te kopen maar ook zij verdienen een goed huis ipv in een glazen bak te leven. Hij is een klein lotharinger en ik was meteen verliefd (terwijl ik nooit veel met konijnen heb gehad)

De dagen erna meteen veel gelezen en goed nagedacht of wij hem alles konden geven. Na een klopjacht van 2 dagen op zoek naar een hok (ondertussen de winkel gebeld om hem te reserveren) konden we meneer ophalen. Hij werd Roger gedoopt (roger rabbit)

Het gaat het super met hem en ook de band tussen hem en ons.

De eerste paar dagen in zijn hok laten zitten maar wel er naast zitten en telkens praten. Alleen deurtje openen voor eten en verschonen. Hij was binnen no-time aan ons gewend. Daarna het deurtje geopend en we merkten al gauw dat het een heel nieuwsgierig beestje is. Tuin van 25m2 was al snel helemaal ontdekt en niet lang daarna zagen we hem al lekker rondrennen en binky's doen. Hij komt op ons afgerend zodra we tuin in lopen en hij is nu groot genoeg om op de banken te springen om te komen snuffelen. Ook daar doet hij graag binky's op.

Hij heeft iets langer aan dochterlief van 3,5j moeten wennen aangezien ze in haar enthousiasme veel op hem afrende om te willen aaien :) zij snapt nu ook dat dat niet werkt en gaat rustig in de tuin zitten en hij snuffelt graag aan dr en laat zich aaien. De verzorging doen we samen, ze vraagt elke ochtend of ze Roger mag openmaken.

Als snel ontdekte ik zijn plashoek, in het begin had ik overal stro liggen maar nu ligt in zijn plashoek beukensnippers.

Toiletbak moet ik nog vinden want de standaard bakken passen niet op die plek aangezien hij precies voor zijn deur naar buiten plast. Ik ben al blij dat hij uit zichzelf plaszindelijk is. De meeste keutels liggen er ook maar die liggen ook her en der in zijn hok en de tuin. Ik weet dat dat erbij hoort en vind ik ook niet erg.

Ik heb wel gemerkt dat hij wel op onze banken plast, daar ben ik minder blij om. Ik heb al oude lakens gelegd maar het liefste zou ik dus willen dat hij het niet doet uiteraard.

Hebben jullie tips hoe ik hem dit kan afleren voor zover dat gaat. Ik lees in de artikelen dat je de plasjes die buiten het toilet vallen op moet rapen en in toilet moet doen zodat hij gaat snappen dat het daar hoort. Maar met een bank en laken is dat toch wel moeilijk. Kan slechts de natte plek eruit knippen en erin leggen. :)

Zo heel verhaal haha, sorry. Bedankt alvast voor het lezen en de eventuele tips

aangepast door Bkm
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toevallig net deze vraag aan de opvang gesteld.. ik kreeg als tip om een bak te kopen waar ze hun behoefte op kunnen doen, keutels opvegen en in de bak gooien, plasjes opvegen met een toiletpapiertje ofzo en met doek en al in de "wc" leggen... dan zouden ze binnen 3 weken zindelijk moeten zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat werkt echt niet bij elk konijn helaas, om diverse redenen. Zo heb ik twee konijnen met medische problemen waardoor het niet gaat; het lukt ze gewoon niet. Wat bij jouw konijn een rol zal spelen is het feit dat hij niet gecastreerd is en zijn territorium af wil bakenen op deze manier. Niet dat castratie dé oplossing is, maar het helpt vaak wel.

Wat ik zelf doe met mijn niet zindelijk te krijgen konijnen: Ze mogen niet op de bank als ik er bij ben (jammer, want ze vinden het erg gezellig en ik ook, maar tja..) en als ik weg ga leg ik een douchegordijn op de bank, zo eentje van plastic die niks doorlaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie helpt inderdaad vaak. Daarnaast wordt inderdaad niet elk konijn zindelijk. De meeste plassen wel altijd in dezelfde hoek in de kooi... maar buiten het hoek doen ze dat meestal niet...

Wilde wel hier nog even op reageren:

ullie weten inmiddels dat ik nu zo'n 6 weken een konijn heb welke nu rond de 12 weken is. Ik zag hem in een dierenwinkel en ik weet het is niet de beste plek om een dier te kopen maar ook zij verdienen een goed huis ipv in een glazen bak te leven.

Je realiseert je natuurlijk wel dat nu voor jou konijntje er weer plek is voor een ander konijn om te verkopen. Zes weken is sowieso al véél te jong om de moeder te verlaten. Ze moeten tot 8 weken bij de mama blijven. Zou wel eventjes in de gaten houden dat het geen grote Lotharinger wordt.

Vorige week is hier ook een voedster afgegeven. Bij intratuin gekocht, paspoortje: dwerghangoor. Maar mevrouw is toch echt wel een konijn van 4,5 kilogram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .