Ga naar inhoud

Wanneer hooi vervangen?


Bkm

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ben een newbie hier, dus sorry alvast indien er al een topic bestaat.

Ik ben sinds kort eigenaar van een klein lotharinger van bijna 12weken.

Ik vroeg mij af hoe vaak jullie het hooi verversen.

Ik lees overal dat ze toegang moeten hebben tot onbeperkt hooi. Hoeveel geven jullie dan en wat doen jullie met de hooi wat de volgende dag nog ligt.

Komt er nieuw hooi bij of wachten jullie tot het andere op is of wordt het weggegooid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt net van het konijn af eigenlijk.

Ik laat het nooit langer dan 2 dagen liggen in de hooiruif.

Als er nog een klein beetje in zit dan vul ik het gewoon bij.

Maar sommige konijnen zijn erg kieskeurig en die willen iedere dag vers hooi, dan kan je het een week lateb liggen maar het word niet opgegeteb...

Tot je nieuw hooi neerlegt.

Als je konijntje niet genoeg hooi eet dan is het even zoeken naar de soort die die wel lekker vind, ik heb zelf iets van 10 soorten moeten proberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vul de hooiruiven elke dag aan. Ze eten bij mij vrij veel hooi. Joy vind het nogal leuk om een gedeelte van het hooi uit de ruiven te krabben en dat ligt dan op de grond. Daar eten ze ook nog wel een gedeelte van op maar de rest gooi ik weg want ze keutelen daar ook in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 van die hooiballen, die worden elke dag 3 keer bijgevuld (ik heb 2 kleine konijntjes). Als ik de wc verschoon haal ik ook al het oude hooi er uit. Ik heb van die kieskeurige verwende beesten die oud hooi niet meer eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik laat het hooi gewoon hangen tot het op is hoor... hoezo vers hooi?? het is toch gewoon gedroogd haha vers wordt het volgens mij niet meer... of het nou droog in de hooibal hangt of in de zak in de schuur..

ik vervang het wanneer het op is en vul het bij als het bijna leeg is. dat verschilt nogal bij mijn jonge konijntje (circa 13 weken), soms 2 dagen en soms 3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel.

Ik heb geen ruif maar leg het hooi op een aparte etage waar geen stro of andere bodembedekker is.

Ik ga alles wat er nu ligt eens weg doen en gedoseerd geven zodat ik beter kan zie of meneer het op eet en hoe lang hij erover doet.

Hij krijgt ook minder briks want ik kwam erachter dat ik teveel gaf.

Ik heb hem nu zo'n 4 weekjes en begin langzaam toch met wat groenvoer. De winkel zei me te wachten tot 3 maanden maar hij heeft ondertussen de tijm in mijn tuin al opgegeten. :yes: de andere planten staan al verhoogd want die wil ik graag houden.

Ik geef elke dag een stukje oude korst en heb laatst beetje komkommer en courgette gegeven.

Hij is wel kieskeurig want een andere keer wilde hij de courgette niet. Hij is gek van brood maar wil het rustig opbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je het rustig opbouwd met de groenten :)

Met brood moet je alleen wel uitkijken want dit is niet zo heel gezond voor ze.

Dat kan je beter bij wijze van snoepje geven 1 keer per week een heel klein srukje.

Beter helemaal niet maar als je het toch wil geven maar eeb klein beetje en niet elke dag ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef wel iedere dag nieuw hooi. mijn konijnen hebben een lente rol(of wat er nog van over is) daar gooi ik iedere dag hooi overheen met verse kruiden. Zijn ze even bezig.

Mijn konijnen zitten in de rui anders eten ze hun eigen haren op. Vaak recycle ik het hooi wel. Door het bovenop hun mandje te leggen want dat eten ze niet op. Brood vinden ze hier ook heel lekker maar geef het niet zo vaak.

Tijm heb ik zelf nog nooit geprobeerd. Hier zijn ze wel gek op peterselie, basilicum, munt,.citroenmelisse. Er staat een hele lijst meer kruiden, die ze mogen hebben op,de site. Wel langzaam opbouwen. Een soort per keer dan kun je goed de keutels in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had tijm staan waar meneer meteen aan begon te knabbelen, heeft er een mooi bolletje van gemaakt. Had geen last van rare keutels. Ik zag in het begin wel veel zwarte nattere keutels maar ben er toen achter gekomen dat ik teveel briks gaf en hij dus te weinig hooi at waarschijnlijk.

Het liefst eet hij ook mijn japanse esdoorns op maar dat wil ik niet uiteraard.

Hij mag altijd los in de tuin wanneer we thuis zijn (met 4 muren omheind dus kan niet weg)

Ben aan het oriënteren over die lenterollen etc. Proberen om zelf wat te maken. Zou het liefst nog een zandbak willen maken voor hem, maar manlief schiet me af haha. Maar goed beetje of topic :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik laat het hooi gewoon hangen tot het op is hoor... hoezo vers hooi?? het is toch gewoon gedroogd haha vers wordt het volgens mij niet meer... of het nou droog in de hooibal hangt of in de zak in de schuur..

.

Ik snap het ook niet, maar toch vallen ze aan op hooi dat ik er nieuw in doe en raken ze het echt niet meer aan als het een dag in het hok hangt. Ook niet als ik net doe of ik er nieuw hooi bij doe :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi wat er de volgende dag nog ligt, gaat hier in de plasbakken (boven op een laagje hennepstrooisel). Er komt dan vers hooi in de ruiven. Het zal wel psychisch zijn, maar hooi wat net uit het pak komt, wordt met veel meer graagte gegeten. Hooi wat er al wat langer ligt blieven ze op een gegeven moment niet meer.

Het grappige is dat van het “oude” hooi in de plasbakken wel weer regelmatig gegeten wordt…

Ik heb hooi van de boer, dus hoef niet echt zuinig te zijn. Ze mogen dus kritisch zijn en bij voorkeur “vers” hooi eten! Ik vind het erg belangrijk dat ze graag hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hooi schuift bij mij ook door naar de plasbakken of naar het nachthok zodat hij daar een holletje kan maken of wat hij er ook mee wil doen haha.

Heb gisteren bij wijze van ruif openingen gemaakt in een kartonnen verpakking en daar vers hooi in gedaan. En ik heb buiten een grote kartonnen krat gevuld met beukensnippers bij wijze van zandbak en daar gooi ik ook hooi tussen en kleine beetje vers groen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .