Ga naar inhoud

jonge konijntjes viezig en vol klitten :-(

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren twee jonge teddy widders bij een fokker vandaag gehaald. Een ram en een voedster. Toen ik aankwam schrok ik wel een beetje. Veel konijnen en het zag er allemaal niet te fris uit. Een van de twee die ik zou ophalen lag ineens dood in zijn hok, die kon ik dus niet meer meenemen. Maar ze had nog wel twee andere. Een beetje overdonderd (ik had een dik uur in de auto gezeten), kreeg ik een van de twee in mijn handen. Hij zat vol klitjes en de witte pootjes waren al bruin verkleurd van het vieze stro. De fokker knipte de klitjes er zo her en der uit. Ze hoefde helemaal niets van me te weten, en ik kon ze meenemen. Ik had helemaal geen goed gevoel, maar vond ze zo zielig dat ik ze heb meegenomen voor 20 euro per stuk. De stamboom zou per mail volgen. Mijn vraag: Is dit een normale gang van zaken? De site ziet er goed uit en ik heb de naam nergens negatief voorbij zien komen op dit forum. Jonge teddy widders zouden toch in ieder geval 'klitloos' naar hun baasje toe moeten lijkt me?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Duidelijk iemand die het enkel om het geld doet,... en jij hebt haar gesponsord.

Hoe akelig het ook klinkt. Je had beter de dieren laten zitten en eventueel een melding ervan kunnen doen (dode dieren).

Teddy widders worden door veel mensen enkel voor het geld gefokt. Kinderen vinden ze prachtig, ze worden gekocht en na enkele maanden komen ze erachter dat het toch teveel werk is. Mede door deze fokkers belanden er zoveel in asielen. Omdat er blijkbaar totaal geen uitleg wordt gegeven enzovoort.

Had er zeker geen 20 euro per stuk voor gegeven.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je had ze, hoe hard ook, beter kunnen laten zitten. Dit is geen goede fokker geweest en naar mijn inziens een broodfokker die het alleen voor het geld doet.

Een goede fokker heeft konijntjes die er goed gezond uit zien zonder klitten en zeker geen dode dieren. Natuurlijk kan er een ziek worden, maar op deze manier gaat het wel erg vreemd. Deze "fokker" heeft naar mijn mening aan jou verdiend over de rug van die konijntjes. Hopelijk krijgen ze bij jou wel een fantastisch leven en kunnen ze die situatie gauw vergeten. Maar het is absoluut niet de normale gang van zaken...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik snap de reacties.

Maar als je een uur onderweg bent geweest en de beestjes zien er wat slecht uit kan ik me voorstellen dat je niet zegt: laat maar.

Ik denk dat je wel een melding kan maken. Bij stg. konijnenbelangen of de fokkersvereniginf waar ze bij zit?!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had ze ook meegenomen hoor ;) ik weet dat t allemaal slecht is, net als dat je alle konijntjes in de dierenwinkels maar weg moet laten kwijnen omdat je anders het broodfokken sponsort.

Ik denk er anders over, voor mij zijn het levende wezens en die laat je niet weg kwijnen bij een fokker die ze slecht verzorgd of in een dierenwinkel/tuincentrum zonder speelgoed of schuilhuisjes. En kopen wij ze niet, dan koopt een ander ze wel die geen verstand van konijnen heeft, dan geef ik ze liever een fijn thuis.

Ik snap heus wel dat het broodfokken moet stoppen, maar dan wel zo dat al die diertjes ook uit de winkels worden gehaald en goed verzorgt worden.

aangepast door Charita
Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar zo stop je het niet.

Die fokker lacht zich dood, 20 euro per konijntje en geen vinger ernaar uit gestoken als ik het zo hoor. Als ze nu nog die 2 konijntjes had en niemand ze kocht.. dan zette haar dat wel aan het denken hoor. Als er geen winst meer is, stopt de fok vanzelf.

Net zoals dierenwinkels.. er zijn genoeg winkels die stoppen met dieren verkoop omdat het niets meer oplevert en ze constant met de dieren bleven zitten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, natuurlijk had je ze eigenlijk niet mee moeten nemen, maar ik kan me helemaal voorstellen dat het niet lukt om ze te laten zitten. Ik denk dat ik dat ook niet zou kunnen in die situatie. Ik vind eigenlijk dat die langharige konijnen helemaal niet gefokt mogen worden en dat je die fokkers dus uberhaupt niet moet steunen. Maar dit verhaal slaat echt alles. Natuurlijk moeten jonge teddy's klitloos naar hun nieuwe baasje. Maar het geldt eigenlijk voor alle (langharige) konijnen dat ze gewoon klitvrij moeten zijn en goed verzorgd moeten worden. Het klinkt niet alsof dat hier gebeurd is.

Pas maar goed op je nieuwe aanwinsten! Ik zou over een paar weken, als ze wat gewend zijn en gezond blijken te zijn, echt even het geslacht laten nakijken. n misschien sowieso dan een check-up door een dierenarts. Ook even gebitscontrole e.d.. Je kunt duidelijk niet afgaan op het oordeel van de fokker.

In elk geval hebben deze 2 het getroffen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag bij de dierenarts geweest. Het rammetje was erg rustig en werd steeds rustiger. De dierenarts schrok ook, en zei dat het beestje waarschijnlijk geboren is en verder niet naar omgekeken. Ze heeft hem een spuitje gegeven om hem uit zijn lijden te verlossen. De voedster at eerst wel wat, maar vandaag niet meer. Zij dus ook mee geweest naar de dierenarts. Ze heeft een prikje gehad. Ik probeer haar nu wat te plagen met hooi, maar ze hapt nog niet echt toe. Inmiddels heb ik wat meer gegoogled op deze fokker uit Purmerend en kom ik meer dingetjes tegen. Ook op zoek geweest naar iets van een meldpunt of lijst o.i.d. maar die niet kunnen vinden. Het zou toch goed zijn dat een slechte fokker ook ergens op een lijst staat? Net als de goeie? Ben bang dat er meer naïevelingen zoals ik zijn die toch weer de diertjes meenemen... :grrrrrr: wat een machteloos iets...

aangepast door Evee
Op verzoek van fokker naam fokkerij verwijderd
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is een hobby (brood) fokster. Ze is nergens lid van de KLN.

Maar de meeste teddy fokkers zijn broodfokkers. Op marktplaats staan er honderden per dag aangeboden. Er is iemand die soms wel 40 jongen tegelijk aanbied iedere week.

Het zijn 'mode' verschijnselen en daar is geld mee te verdienen.

De konijntjes zijn er de dupe van.

aangepast door Laptopmuis
Link naar bericht
Delen op andere sites
PipenRezy zei:
Vandaag bij de dierenarts geweest. Het rammetje was erg rustig en werd steeds rustiger. De dierenarts schrok ook, en zei dat het beestje waarschijnlijk geboren is en verder niet naar omgekeken. Ze heeft hem een spuitje gegeven om hem uit zijn lijden te verlossen. De voedster at eerst wel wat, maar vandaag niet meer. Zij dus ook mee geweest naar de dierenarts. Ze heeft een prikje gehad. Ik probeer haar nu wat te plagen met hooi, maar ze hapt nog niet echt toe. Inmiddels heb ik wat meer gegoogled op Teddypalace uit Purmerend en kom ik meer dingetjes tegen. Ook op zoek geweest naar iets van een meldpunt of lijst o.i.d. maar die niet kunnen vinden. Het zou toch goed zijn dat een slechte fokker ook ergens op een lijst staat? Net als de goeie? Ben bang dat er meer naïevelingen zoals ik zijn die toch weer de diertjes meenemen... :grrrrrr: wat een machteloos iets...

Je kunt eens overleggen met de dierenbescherming. Misschien kunnen ze niets, maar misschien hebben ze ook wel tips. Ik heb eens nare dingen gehoord over een zorgboerderij, waar ik ook over overlegd heb. Ze zijn toen langs geweest om te bekijken hoe erg het daadwerkelijk was. Wie weet gaan ze alleen maar even kijken, maar schrikt ze daar toch van.

Ik hoop voor jou en het kleine dametje dat zij er weer bovenop komt. Als ze sterk genoeg is, kun je ook een gecastreerd rammetje uit de opvang halen. En ik zou zelf wel de fokker op de hoogte stellen en mijn geld terug eisen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Oh wat verschrikkelijk :(

Verder sluit ik me aan bij Christa. Ik zou ook mijn geld terugvragen, je hebt op een konijn "garantie" net zoals op elk ander "product" dat "stuk gaat". (Wettelijk gezien kan ze je ook een ander konijn aanbieden trouwens, maar je kan het in ieder geval proberen.)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat sneu dat je het rammetje al in hebt moeten laten slapen :( ik hoop voor je dat t voedstertje het wel red! Helaas is dit gang van zaken bij heel veel fokkers van welk knaagdier dan ook hier in Nederland. Hun websites zien er keurig uit, mooie dieren op de foto's, keuringsresultaten, kampioenen... En als je dan bij de mensen thuis komt sla je achter over van hoe de dieren gehouden worden. Huiskames vol dieren, of een donkere schuur vol hokken, ben zelfs meerdere fokkers met meer dan 100 dieren tegen gekomen in een flatje op 4 hoog. En om dan over de hygiëne nog maar te zwijgen...

De dierenbescherming doet er weinig aan, als de dieren eten en drinken hebben is t goed.

Er zouden hier in Nederland echt betere regels moeten komen voor "fokkers". Nu kan en mag alles zo maar... Iedere "mafkees" mag zichzelf fokker noemen.

aangepast door Cupcake82
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb de fokker bericht. Ze heeft het uitgelegd en gaf toe dat het geen excuus was en dat het er normaal beter uitziet etc. etc. Ze heeft gezegd dat ze het geld terug zou storten. Ze wil nu de gegevens van mijn dierenarts. Ik vraag me af of mijn dierenarts daar op zit te wachten. Wat zouden jullie doen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ze zal denk ik van de dierenarts willen weten of het beestje inderdaad "behandeld" is en misschien de prijs daarvan?

Weet niet of ze dat gaat vergoeden maar als dat zo is klinkt het wel logisch.

Ik zou ook niet zomaar geld geven zonder bewijs :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is in ieder geval een goede tip voor iedereen natuurlijk om vooraf te checken of je bij een echte fokker bent en dan nog goed uit te zoeken of deze zijn zaakjes op orde heeft. Uiteindelijk zijn de beestjes de dupe.

Je kan ook vragen waarom ze het adres wil hebben natuurlijk. Sterkte nog.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 jaren later...

Ik heb onlangs contact gehad met *** en als er iemand een betrokken, professionele fokster is, is zij dat wel. Zij heeft ontzettend veel ervaring en verzorgt haar konijnen met alle liefde. Ik ben uitstekend voorgelicht en zij heeft echt hart voor de zaak. Bovenstaande vind ik echt een eenzijdig bericht en doet haar zeker geen recht. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 12/1/2016 at 22:41 zei Ilze:

Ik heb onlangs contact gehad met *** en als er iemand een betrokken, professionele fokster is, is zij dat wel. Zij heeft ontzettend veel ervaring en verzorgt haar konijnen met alle liefde. Ik ben uitstekend voorgelicht en zij heeft echt hart voor de zaak. Bovenstaande vind ik echt een eenzijdig bericht en doet haar zeker geen recht. 

Geschreven door iemand die zowaar één heel bericht heeft geplaatst op het forum. Hallo, ****!

OT: Verschrikkelijk. Ik heb er verder geen woorden voor. Ik zou zoals Christa zei proberen om contact op te nemen met de Dierenbescherming of iets, wie weet kunnen ze wat voor je betekenen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .