Ga naar inhoud

Smaken verschillen?


Cinderella

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb even 2 vragen over hooi.

1) Lilly: Zij eet heel graag hooi, ik heb voor haar een hooi bal hangen (zo'n aluminium gaas bal) welke ik iedere dag helemaal vul met hooi. Deze is dan ook bijna elke dag leeg. Nu heb ik laatst van een kennisje een zak hooi gekregen want haar konijntje was overleden en de zak was net nieuw dus vond ze het zonde om deze weg te gooien. Maar dan mijn vraag; eerder had Lilly dus bijna iedere dag haar bal leeg maar nu valt het mij op dat ze wat langer (lees bijna 3 dagen) doet met dit hooi. Kan het zijn dat ze deze niet zo lekker vind/ zou ze hier even aan moeten wennen? Of zou er wat anders kunnen zijn?

2) En dan Bobo: Hij heeft (helaas) geen tanden meer. Ik heb voor hem een ruifje hangen waar ik de plukjes hooi naar binnen in het kooitje steek zodat hij het wat makkelijker kan pakken. Ik vind het best apart dat Lilly zoveel en zo graag dat andere merk hooi at en dat hij er af en toe maar wat van eet. Zou hij het zonder tandjes dan misschien te lastig vinden om het hooi hier tussen uit te vissen? Of zou hij gewoon niet zo van hooi houden? Hebben jullie misschien tips om het voor hem makkelijker te maken om hooi te eten?

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt het ene hooi ook veel beter gegeten dan het andere, de kwaliteit kan ook erg per zak verschillen, al koop je altijd hetzelfde merk. Wat Bobo betreft, misschien is het voor hem handiger als je van dat kortgesneden hooi hebt in plaats van die lange sprieten. Gewoon een gedachte hoor, ik heb geen ervaring met konijnen zonder voortanden, maar heb wel begrepen dat alles een beetje kleingesneden moet worden voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat wordt inderdaad wel gezegd. Onze huppeltut Klene heeft echter ook geen voortandjes meer... Maar houdt niet van betutteld worden! Als ik haar kleingesneden groente voorzet, wil ze het niet. Denk ik: "Ach, laat ze maar groot, madam eet het toch niet", gaat ze die grote dingen wel naar binnen werken. Geen hooisprietje of snoepje (bietenruitje of wat dan ook) is haar te groot of te lang. Ze werkt alles naar binnen. Ze zijn dus echt taaier dan je denkt en vinden hun manier wel. Hier ligt het aan het soort hooi. Uit de winkel wordt slecht gegeten, de eerste baal hooi van de boer was niet om aan te slepen, terwijl ze deze ook minder lekker vinden. Tsja, ze doen het er maar mee ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stitch heeft ook geen voortanden meer en eet zonder problemen grote sprietjes hooi en takken. Groentjes moet ik dan wel weer snijden. Maar wat ik wel merk is dat hij ze gemakkelijker van de grond eet dan uit de ruif. Dus leg ik voor de ruif ook nog altijd een hoopje hooi (dan eet Roxy ook wel eerst die op en daarna pas uit de ruif) maar zo weet ik zeker dat hij er binnen heeft. Maar als hij niet in de ren zit, neemt hij ze wel van bovenuit in de ruif.

En zoals eerder gezegd, verschillende merken verschillen ook van smaak. Hier eten ze het liefst van de boer dan die voorverpakte pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De franse hangoor die ik een tijd in huis heb gehad zonder tanden at ook prima lange sprieten hooi. Ze moeten er alleen wel goed bij kunnen, ik bood het aan in een grote bak zodat hij er goed bij kon. Dat zou ik me kunnen bedenken, dat hij het misschien niet goed uit dat balletje krijgt?

Of ze vinden het gewoon echt niet zo lekker. Hier eten ze gewoon hooi uit zo'n dierenwinkel pak ook absoluut niet, dan eten ze nog liever niks want ze laten het net zo lang liggen tot ik met iets anders kom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn de konijnen ook kieskeurig met hooi, dus kan goed dat het ene hooi beter wordt gegeten dan het anderen.

Ik heb zelf een vlaamse reus gehad zonder voortanden en hooi kon ze prima eten. Groenten moest ik wel klein maken voor haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn ook kieskeurig.

Hooi van de Intratuin gebruiken ze als bodembedekking

Nou moet ik zeggen dat ik het hooi van de Intratuin ook wat chemisch vind ruiken :$

Alleen maar hooi van de boer, anders niet. Ik vind het altijd zo leuk om te zien hoe ze ervan smikkelen :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn lust nu ineens geen gewone hooi meer en eerst wel ook al gaf ik af en toe kruidenhooi tussendoor beetje afwisseling en ik merk ook dat mijn konijn kamille lekkerder vind dan wortel met mint kruiden hooi want het ruifje is nu nog niet leeg en het ligt er al anderhalfe dag in haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .