Ga naar inhoud

(Eet)gedrag?


Records070

Aanbevolen berichten

Ik heb een konijntje die inmiddels al 4 jaar oud is, een vrouwtje. Maar ik zat eerder vandaag op de bank met het konijntje en aangezien ik heeeel weinig weet over konijnen in het algemeen heb ik een aantal vraagjes aangezien ik ook het beste voor het konijn wil.

1: Te beginnen met een onregelmatig eten. Alweer een jaartje geleden altijd als ze haar handje vol eten kreeg rondom 5-6 uur sprong ze altijd naar de kooi en begon altijd gelijk lekker te eten, maar tegenwoordig zie ik dat niet echt meer? Ze krijgt sochtend's en savond's een klein handje vol eten en springt er niet echt meer op af, ook zie ik regelmatig dat er nog een beetje eten over is gebleven de volgende ochtend ofzo. Zou het door haar leeftijd komen dat het zo is veranderd? Wel springt ze altijd naar der kooitje toe als ik bijv. een broodje voor mezelf gemaakt heb of überhaupt iets uit de keuken pak. Soms zo erg dat ze zich helemaal uitrekt en op een gegeven moment geen balans meer heeft en naar achter valt omdat ze helemaal stijf omhoog staat

2: Naja ik zit dus wel vaker met het konijn op de bank tv te kijken (waar ze niet vanaf springt gelukkig) maar ik merk dan vaak dat ze erg onderdanig (?) is, moeilijk om een voorbeeld te geven maar als ik bijv. een deken over haar heen leg omdat ik weet dat konijnen van holletjes houden, blijft ze als een dooie zitten tot dat ik het weg haal. Ook als ik het konijntje op der rug aai, daalt ze helemaal met haar rug en lijkt gewoon heel onderdanig? Is dat gewoon het typische gedrag van een vrouwtjes konijn of komt het omdat ze mij ziet als ...?

3: Zoals ik hierboven al zei dat ik met het konijn op de bank en ze bleef me maar likken en de bank zelf? Zal wel aan mij liggen maar ik snap dat echt niet aangezien er heel veel haren op liggen van de katten en hond die er ook regelmatig op komen. Ik duw haar meestal weg of blokkeer het met mijn hand maar dan begint ze mijn hand als een dolle te likken? :P Komt het door zout tekort of iets ivm het minder eten?

4: Inactief? Ze krijgt best weinig beweging in haar kooitje aangezien het een binnen konijn is en het kooitje nogal een-tonig. Maar als ik haar dan op het balkon zet of op me moeders bed dan beweegt ze uit haar zelf ook niet echt veel. Vooral op het balkon blijft ze vaak in 1 hoekje zitten wat ze vroeger niet deed. Komt dit door de leeftijd of?

5: Hoe oud wordt een gemiddeld huiskonijn!? Ik werd verteld daar waar ik het konijn jaren geleden gekocht had dat ze rond de 3-4 jaar uit worden maar mijne is nu al 4 jaar en merk niet perse dat ze al bijna stervende is lol

Sorry voor de hoeveelheid vragen! Maar dit zit me echt dwars en vooral dat ze af en toe valt terwijl er een houtenhuisje precies achter haar op dat plekje staat

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijntje die inmiddels al 4 jaar oud is, een vrouwtje. Maar ik zat eerder vandaag op de bank met het konijntje en aangezien ik heeeel weinig weet over konijnen in het algemeen heb ik een aantal vraagjes aangezien ik ook het beste voor het konijn wil.

1: Te beginnen met een onregelmatig eten. Alweer een jaartje geleden altijd als ze haar handje vol eten kreeg rondom 5-6 uur sprong ze altijd naar de kooi en begon altijd gelijk lekker te eten, maar tegenwoordig zie ik dat niet echt meer? Ze krijgt sochtend's en savond's een klein handje vol eten en springt er niet echt meer op af, ook zie ik regelmatig dat er nog een beetje eten over is gebleven de volgende ochtend ofzo. Zou het door haar leeftijd komen dat het zo is veranderd? Wel springt ze altijd naar der kooitje toe als ik bijv. een broodje voor mezelf gemaakt heb of überhaupt iets uit de keuken pak. Soms zo erg dat ze zich helemaal uitrekt en op een gegeven moment geen balans meer heeft en naar achter valt omdat ze helemaal stijf omhoog staat

Wat voor voedsel geef je je konijntje? Krijgt ze genoeg hooi? Wat krijgt ze verder op de dag naast dat handje voer?

2: Naja ik zit dus wel vaker met het konijn op de bank tv te kijken (waar ze niet vanaf springt gelukkig) maar ik merk dan vaak dat ze erg onderdanig (?) is, moeilijk om een voorbeeld te geven maar als ik bijv. een deken over haar heen leg omdat ik weet dat konijnen van holletjes houden, blijft ze als een dooie zitten tot dat ik het weg haal. Ook als ik het konijntje op der rug aai, daalt ze helemaal met haar rug en lijkt gewoon heel onderdanig? Is dat gewoon het typische gedrag van een vrouwtjes konijn of komt het omdat ze mij ziet als ...?

Dit doet Lady hier ook, ze wil dan gegaait worden. Heel veel dingen over het gedrag kan je vinden op www.hetkonijn.nl . Ook is het zo dat je konijn dit doet bij haar vriendje dus een ander konijntje om gewassen te worden.

3: Zoals ik hierboven al zei dat ik met het konijn op de bank en ze bleef me maar likken en de bank zelf? Zal wel aan mij liggen maar ik snap dat echt niet aangezien er heel veel haren op liggen van de katten en hond die er ook regelmatig op komen. Ik duw haar meestal weg of blokkeer het met mijn hand maar dan begint ze mijn hand als een dolle te likken? Komt het door zout tekort of iets ivm het minder eten?

Jailbreaker het vriendje van Lady was mij ook altijd en alles waar mijn geur aan zit. Nu sinds hij een band begint te krijgen met mijn vriend doet hij het bij hem ook. Konijnen wassen elkaar in de natuur dus ik zie dit als een vorm van genegenheid. Ik vind het altijd super lief als ze het hier doen. Op het moment dat je haar je hand geeft om die te wassen zal ze de bank niet meer doen ;)

4: Inactief? Ze krijgt best weinig beweging in haar kooitje aangezien het een binnen konijn is en het kooitje nogal een-tonig. Maar als ik haar dan op het balkon zet of op me moeders bed dan beweegt ze uit haar zelf ook niet echt veel. Vooral op het balkon blijft ze vaak in 1 hoekje zitten wat ze vroeger niet deed. Komt dit door de leeftijd of?

Zoals ik in je andere topic al zei ik denk dat je konijntje erg eenzaam is, op het moment dat ik Lady of Jaillbreaker bij de ander weghaal doet de ander ook niet zo veel. Ze doen hier alles samen, ze gaan samen op ontdekkingstoch. Ze lopen samen tikkertje te doen. Echt konijnen horen samen te zijn. Het zijn groepsdieren

5: Hoe oud wordt een gemiddeld huiskonijn!? Ik werd verteld daar waar ik het konijn jaren geleden gekocht had dat ze rond de 3-4 jaar uit worden maar mijne is nu al 4 jaar en merk niet perse dat ze al bijna stervende is lol

Konijnen kunnen gemiddeld toch wel een jaartje of 8 tot 10 . Maar dat zijn konijnen die genoeg beweginsruimte krijgen, goed voer EN een maatje!!

Misschien kan je dit even lezen ;) Toen ik dit las over Boris zwoor ik tegen mezelf dat ik NOOIT een konijn alleen zal laten zitten

http://www.boris-konijn.nl/boris.htm

Sorry voor de hoeveelheid vragen! Maar dit zit me echt dwars en vooral dat ze af en toe valt terwijl er een houtenhuisje precies achter haar op dat plekje staat

Het maakt niet uit hoor al die vragen, juist fijn dat je er over aan het denken bent hoe je haar een beter leven kan geven zodat ze lekker oud kan worden. Want konijnen die leven zoals bij jou worden meestal niet zo oud en zijn ook niet zo gelukkig.

Succes er mee, en vragen mag ALTIJD

Groetjes Vala

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom! Ik zal proberen je vragen te beantwoorden misschien dat anderen ook of zelf meer /beter weten dan ik, maar ik doe mijn best!1:Het kan zijn dat ze tand/kies problemen heeft haakjes op de kiezen, dat eet minder makkelijk dit zou je moeten checken bij een DA.

2:Het lijkt me dat ze het eng vind, het ene konijn vlucht het andere konijn zit bewegingsloos (net of je haar dan niet kan zien) maar het is niet typisch voor vrouwtjes mannetjes doen het ook.

3:Gefeliciteerd je konijntje houd van je! Likken is een teken van affectie (houden van) niet dat ze zout tekort komt het is gewoon een uiting van liefde het ene konijn likt meer dan de andere en sommige likken nooit, ik zou haar ook nooit wegduwen hoor! Ze bedoelt het heeeel lief!

4: het kan zijn dat ze gewoon eenzaam is een beetje depri geen zin in dingen ondernemen, heeft ze een maatje? dat zal heel veel schelen, konijnen fleuren op met een partner, en hoeveel ruimte heeft ze in haar kooi moet minimaal voor 1 konijn 1 m2 zijn.

5:Och jee nee hoor konijnen kunnen wel 12-15 jaar worden maar het ligt ook aan het ras jij hebt waarschijnlijk een huis-tuin-en keuken konijn die kunnen dat zeker halen (12-15) mits natuurlijk hun gezondheid goed is/ blijft

Ze valt? is dat terwijl ze iets geks doet of gewoon dat ze slecht haar balans houdt(terwijl ze gewoon staat /zit)? dan zou ik zeker naar de DA gaan dat kan wel op ziekte duiden.

Zeg geen sorry voor vragen, daar is dit forum toch voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Vala, jij bent toch beter in uitleggen, bij vraag 2 dat kan ook niet zo over nagedacht, en vraag 5 inderdaad het gemiddelde ligt idd helaas lager dan in de boeken staat,

daarom is het goed dat we met meerderen reageren he, ik leer ook nog graag:mdr:

aangepast door Gridje
Type-fout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke de leeftijd van een konijn is dus nog hoger dan ik dacht :D jee nog langer genieten van Lady en Jailbreaker :P

En inderdaad het likken is super lief, je konijn kan zelfs beledigd en aggressief worden op het moment dat je het wassen of de houding dat zei "gewassen"willen worden te lang negeert. Staat op bij gedrag op www.hetkonijn.nl super interesante website. Veel van geleerd en sinds ik dus die dingen herken is Lady veel liever omdat zei eerst ook altijd in die houding ging liggen en als ik haar negeerde ging ze op me voet lopen graven.

Nu elke keer als ze zo gaat liggen geef ik haar een aaitje en mevrouw ik helemaal happt. Jailbreaker wil juist mij even wassen en dan is hij happy. Beide vinden het niet leuk om opgepakt te worden, maar ik heb ze nu geleerd om in de keuken op de vriezer tespringen (ze hebben wel een verhoging om daar bij te komen) en daar krijgen ze brokjes en is het ook even knuffelen. Want met mijn reuma en rug is het erg zwaar om elke keer te bukken. Werkt perfect ik hoef de brokken maar te pakken en 2 konijnen komen aangerend maakt niet uit waar ze zijn, zelfs op het balkon. En dan is het even knuffeltijd :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jee Vala wat heb jij schatjes! Ik ben jaloers, mijne willen weinig tot niks van mij (behalve eten natuurlijk:wink2:) Maar mijn 2 genieten gelukkig wel van elkaar, en heel soms als Chuzzle te vaak gepest wordt door Norris komt ze wel bij mij een aaitje halen, en idd in die "onderdanige"houding, maar als ik bijvoorbeeld een gekke bui heb dan gooi ik een dekentje alszijnde een holletje over hun heen en vooral Chuzzle ligt dan doodstil weggedoken met grote schrikogen, Norris word eerder kwaad, gaat in de aanval op de deken, dus ik probeer me te beheersen ze niet te plagen:whistle2:

En laat ze lekker konijn zijn, ik moet er niet aan denken hoe eenzaam ze zouden zijn als ze niet elkaar hebben aangezien ze mij niet zien staan, dus echte groepsdieren he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .