Ga naar inhoud

Dierenarts vindt castratie niet nodig


Chrissy67

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

Het is alweer 5 weken geleden dat we onze Suus en Saar (gedumpte konijntjes) met succes gekoppeld hebben, ik heb daar al een verhaal over geschreven. http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?68011-Suus-en-Saar&highlight=suus+en+saar

Nu zijn ze de laatste week nogal lekker bezig met achter elkaar aanjagen en op elkaar rijden vooral Saar op Suus, voor zover ik kan zien vlinderen/vechten ze niet.

Ook is Suus schijnzwanger geweest. Na een paar dagen keek ze niet meer naar het nestje om en heb ik het weggehaald. Nu ben ik afgelopen vrijdag naar de dierenarts geweest om ze te enten. Ze waren iets te zwaar (oeps beetje teveel SS), maar verder goed gezond. Ik heb het aangekaart of het niet verstandiger was om de dames (want dat zijn het echt :yes:) te laten castreren. Suus had nl. ook een klein bijtplekje in haar oor, nu zei de dierenarts dat ze dat niet nodig vond en dat ze dat heel weinig deden. Wat vinden jullie daarvan, kijk het is veel geld maar als het beter voor hun gezondheid en gedrag is zou ik het toch willen laten doen. En als je het laat doen, doe je ze dan tegelijk of een voor een?

Graag jullie advies!

Groetjes Chrissy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een heel persoonlijke afweging. Ik heb mijn voedster laten helpen, omdat ze erg last van haar hormonen. Bijkomend voordeel is dat ze geen baarmoederproblemen kan krijgen. Mijn dierenarts is een groot voorstander van castratie van voedsters, ze is normaal gesproken erg duur, maar voor castratie rekent ze een schappelijk bedrag, omdat ze hoopt dat dat mensen over de streep trekt. Als de dierenarts het niet vaak doet zou ik sowieso naar een andere gaan die het wel goed in de vingers heeft ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit me aan bij Eefje, een dierenarts die een dergelijk advies geeft zou ik in elk geval niet heen gaan voor de castratie. Niet omdat ze niet goed zijn, of omdat ze ongelijk heeft (dat is een meningskwestie) maar omdat ze waarschijnlijk gewoon niet genoeg ervaring er mee hebben. Je kan dan beter naar een dierenarts gaan die het vaak doet.

Zeker bij twee voedsters zou ik zelf er wel voor kiezen om te castreren. Dan heb je wel een grotere kans dat het goed blijft gaan. Ik zou ze dan beide tegelijk laten helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Vala, ja die heb ik al "doorgespit", de dichtstbijzijnde is in Rotterdam of s' Gravesande, ik hoop er nog een te vinden die iets dichterbij is! Ik zit namelijk met mijn hand in een spalk en kan niet te veel autorijden en mijn man heeft 4 weken geleden bij een ongeluk zijn heup gecompliceerd gebroken en hij zit in een revalidatiecentrum. (gaat lekker hier :$)

Maar ik vind het wel erg belangrijk dat het goed gaat met de meisjes, dus ik wacht nog even af of iemand nog een tip heeft voor Vlaardingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts zegt juist dat het zeer nuttig is om voedsters te laten steriliseren, omdat dit veel voordelen geeft. Ze hebben minder kans om tumoren te ontwikkelen bij de baarmoeder, dat kaart mijn dierenarts vooral aan. :) Bij mijn dierenarts (in België) is dat ongeveer een 110 euro met pijnstilling achteraf, ik vermoed dat de prijzen in Nederland niet zoveel verschillen met dierenartsen hier.

aangepast door kelly01
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts zegt juist dat het zeer nuttig is om voedsters te laten steriliseren, omdat dit veel voordelen geeft. Ze hebben minder kans om tumoren te ontwikkelen bij de baarmoeder, dat kaart mijn dierenarts vooral aan. :) Bij mijn dierenarts (in België) is dat ongeveer een 110 euro met pijnstilling achteraf, ik vermoed dat de prijzen in Nederland niet zoveel verschillen met dierenartsen hier.

110:o das een behoorlijk verschil met nederland! Tenminste met mijn eigen... Die is al behoorlijk prijzig ik ben 23 juli 400 euro armer voor een voedster en een ram... Maar ik heb wel vertrouwen in hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfoe ja das inderdaad heel erg duur! Hier in de stad is het redelijk aan de prijs, prijzen liepen uiteen van 130 tot 250 euro. Ik heb dus 130 betaald. Maar 400 euro, dat is echt een onrealistisch hoog bedrag! Ik zou zeker even verder kijken als ik jou was, dat moet voor de helft van dat bedrag ook kunnen..

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow Femmeke, ik snap dat het gevoel ook belangrijk is maar 200 euro is wel erg veel verschil... Maar goed je maakt zelf je keuze, maar ik vindt 400 euro hEel veel!!

Ik ook hoor, en mn bankrekening gaat er ook absoluut niet blij mee zijn. Mja wat moet dat moet dan is het in ieder geval gebeurt... Ik schrok er ook wel even flink van toen ik de prijs indicatie kreeg maar goed de afspraak staat nu eenmaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren een andere dierenarts gemaild en die heeft duidelijk uitgelegd dat het ook beter is ivm mogelijke baarmoeder en eierstok problemen. Zij vraagt 135 euro per konijn en adviseert om ze samen te laten helpen. Dus als het iets minder warm is hoop ik het te laten doen. Ze zegt dat ze "veilige" gasnarcose gebruiken en V tubes, als intubatiemethode, ik ben benieuwd.....

Ohja en zij doen het heel vaak zulke operaties, niet geheel onbelangrijk :yes:

aangepast door Chrissy67
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .