Ga naar inhoud

Vliegen zijn gevaarlijk voor konijnen


Konijnenmer

Aanbevolen berichten

Hallo mede konijneneigenaren,

graag wil ik jullie erop attenderen dat het weer zomers weer is in Nederland.

Vaak worden met deze weersomstandigheden veel vliegen geboren (vliegenseizoen).

Zijn jullie ervan op de hoogte dat vliegen zeer gevaarlijk kunnen zijn voor een konijn?

Met name de groen/blauwe (strontvlieg) is erg gevaarlijk voor konijnen.

Een vlieg die legt namelijk eitjes in de vacht van een konijn, wanneer deze eitjes uitkomen worden het maden.

De maden die vreten zich door het konijn heen waardoor het konijn mogelijk sterft.

Gelukkig zijn er middeltjes op de markt om dit hele proces te voorkomen, het middeltje anti myiasspray (Beaphar 75 ml € 13,45) werkt tegen vliegen/maden. Spray je konijn 1x in de drie maanden in met het middeltje en je bent van een hoop problemen af.

Mocht er daadwerkelijk een vliegenplaag ontstaan in de buurt waar je woont, neem dan extra maatregelen span bijvoorbeeld een muskietennet over je konijnenhok en verschoon het konijnenhok vaker.

Groet,

Sander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vliegen komen niet als je alles goed schoon houd ;)

Ik ben zelf niet echt van al die middeltjes de konijnen in de natuur hebben dat ook niet.

Ik heb hier buiten en binnen nog nooit een vlieg gezien. Binnen omdat ik het schoon houdt en door dat de katten ze opeten en op het balkon is niets aantrekkelijks voor ze omdat het daar ook super goed schoon gehouden wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik er ook geen last van, maar er zijn gebieden (bijvoorbeeld op het platteland en dorpen daar in de buurt) waar extreem veel vliegen voorkomen. Uiteraard probeer je een hok zo schoon mogelijk te houden maar het kan altijd voorkomen dat een vlieg op je konijn gaat zitten en dan kan het kwaad zich geschieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben op gegroeid in Burg-Haamstede ik woonde op een boerderij, bij de kippen hadden we soms wel vliegen maar kippen zijn niet zindelijk te krijgen. Bij de konijnen heb ik nog nooit 1 vlieg gezien, die vliegen worden aangetrokken door de ontlasting van je konijn. Op het moment dat je zorgt dat er geen ontlasting ligt dat kan gaan stinken heb je ook geen vliegen lijkt mij ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje Flappie is enkele jaren geleden waarschijnlijk overleden door maden. Ze kon niet meer goed lopen en ook de boel niet meer goed schoonhouden. Daardoor konden vliegen eitjes leggen in de poep die in haar vacht bleef hangen. We waren er gelukkig op tijd bij en de dierenarts heeft ze allemaal weg kunnen halen, maar ze is een week later toch overleden. Ik voel me er nog steeds schuldig door, maar ik weet nu wel dat vliegen echt uit de buurt van m'n konijnen moeten blijven! En ik controleer altijd op poep die in de vacht blijft hangen. Zeker nu in de zomer is dat erg belangrijk. Hang een klamboe over het hok heen waar vliegen niet door kunnen. En, zoals hierboven gezegd, de boel goed schoon houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn gezond is en het hok schoon komt dat wel goed hoor, met die vliegen! Plakpoep is inderdaad de boosdoener, maar dan kun je nog steeds beter zorgen dat die plakpoep snel verdwijnt door de oorzaak te achterhalen dan met vliegenmiddeltjes gaan werken lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ik heb hier wel vliegen en soms ook in het hok maar niet op de konijnen.

Het toilet wordt iedere dag geboend, de overige keuteltjes probeer ik zoveel mogelijk iedere dag te verwijderen.

En het hok wordt om de 2 dagen helemaal leeg gehaald en weer nieuw spul er in. Wat kan ik er nog meer aan doen?

Ik zou het niet weten, ik kan leuk iets voor de tralies gaan spannen, maar 1x het dak open doen of een zijdeurtje en er zit toch een vlieg in het hok. En die komt er dan alleen maar moeilijker uit.

Tot nu toe niet van die grote blauw/groene gezien, alleen kleine zwarte. Maar hoe kun je dit nou 100% tegenhouden, dat gaat toch niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het een ramp!Ik verschoon de poepplaatsen elke dag,maar als ik het hok opendoen vliegen de vliegen me tegemoet :(

Ik ga die spray maar eens halen,je weet maar nooit...

We hebben ooit schapen met myasis gehad,jongens dat was echt verschrikkelijk!

Ook al waren ze kort geschoren,de hele poep was aangevreten.

Uren hebben we eraan gewerkt om alles er uit te krijgen en te spoelen.

Dit wens ik echt niemand toe :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel het hoek goed uitboenen met sop. Goed kijken wat de oorzaak is dat de vliegen komen dan kan je dat oplossing i.p.v elke keer te moeten schoon maken.

Kijk goed of je konijnen geen wondjes ofzo hebben maar denk dat je dat zelf weet na je schapen, zo iets is altijd heel erg naar. Voor de eigenaar die het ziet maar voor de dieren zelf is het helemaal een ramp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik nou serieus de eerste die denkt: RECLAME/TROLL?

Sorry hoor, maar iemand die hier direct een (commercieel) middeltje komt aanraden... Niet eens met een reden? Geen verhaal van eigen konijn dat ziek is of (vroeger) was?

De medicatielobby is sterker dan je zo op het eerste gezicht zou denken.

Heeft je konijn het nodig (plakpoep of abnormaal vliegigge situatie): zeker doen.

Heeft je konijn het niet nodig: geef de medicatielobby niet meer dan ze verdienen. Laat ze werken voor hun geld in plaats van mensen bang te maken. Halleu :no:

aangepast door Gondolin
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik nou serieus de eerste die denkt: RECLAME/TROLL?

Sorry hoor, maar iemand die hier direct een (commercieel) middeltje komt aanraden... Niet eens met een reden? Geen verhaal van eigen konijn dat ziek is of (vroeger) was?

De medicatielobby is sterker dan je zo op het eerste gezicht zou denken.

Heeft je konijn het nodig (plakpoep of abnormaal vliegigge situatie): zeker doen.

Heeft je konijn het niet nodig: geef de medicatielobby niet meer dan ze verdienen. Laat ze werken voor hun geld in plaats van mensen bang te maken. Halleu :no:

Hallo Gondolin,

Jammer dat je denkt dat ik het middel wil promoten hier op het forum.

Ik weet dat deze fabrikant deze middelen heeft en dat dit een goed verkrijgbaar middel is.

Mijn bedoeling was puur het waarschuwen van konijnen eigenaren, zeker niet om mensen bang te maken of om hen dit middel aan te smeren.

Echter zijn veel mensen zich niet bewust van het feit dat vliegen gevaarlijk kunnen zijn voor je konijn (doordat deze eitjes kunnen leggen in de vacht van het dier). Omdat nu de zomer zijn intrede heeft gedaan in Nederland en hierdoor veel vliegen aanwezig zijn, brengt dit gevaren met zich mee voor je konijn. Dit middel kan een hoop problemen voorkomen. Echter kun je al een hoop voorkomen door het konijnenhok goed schoon te houden.

Nogmaals ik wil de mensen waarschuwen en er spelen voor de rest geen andere belangen mee.

aangepast door Konijnenmer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu een konijntje dat last heeft van maden, ik vond dat ze raar deed (ze was niet haar zelf) gisteren haar poep volledig nagekeken en niets te zien, en dan kom ik vandaag bij de DA en heeft ze 40,9 temperatuur en maden. DA zegde me dat dit niet te vermijden was met dit warm weer. haar kot is steeds proper heeft ze wat keuteltjes in haar vacht haal ik deze eruit. vind dit zo erg voor mijn beestje ik kan haar enkel medicatie geven en de poep reinigen, de DA zegde dat ik er vroeg bij ben en dat dat een geluk is. ik hoop dat ze rap geneest. kan ik nog iets anders doen dan medicatie, poep reinigen en de spray gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .