Ga naar inhoud

Nijn, gas + haken.


lianne

Aanbevolen berichten

Mijn kleine, inmiddels al wat oudere Nijn begint nu toch wel wat meer te kwakkelen dan ik van hem gewend ben. De meeste topics die ik hier over hem geopend heb gingen over zijn gebitje, de haken en tanden. Hij is hier inmiddels al zo vaak aan geholpen dat ik de tel kwijt ben, zit nu denk ik wel op de 10+ keer in de afgelopen 4 jaar, met goede en minder goede momenten. Er waren tijden dat het om de 6 weken raak was, maar ook momenten dat het met gemak een jaar weg kon blijven! Telkens waren er duidelijke symptomen, waren de behandelingen voor hem prima te ondergaan en at hij na het verwijderen van de haken weer als een hongerig konijn.

Vorig jaar mocht ik zelfs een keer erbij blijven, er waren geen assistentes bij de weekendarts en ik zag het niet zitten om een weekend lang met een ziek konijn te blijven. Ik heb toen ook mogen zien hoe slecht zijn gebit is: er ontbreekt een voortand, er staan kiezen schots en scheef en er ontbreekt ook een kies.

Begin dit jaar kwam er echter iets bij dat voor mij nieuw was: een verstopping. Veroorzaakt door waarschijnlijk de haken. De verstopping is met medicatie verholpen, een paar dagen later zijn de haken verwijderd (maar deze keer niet door mijn vaste dierenarts, dierenartsen kunnen blijkbaar ook ziek worden :he:).

Zaterdag, vlak voordat ik de deur uit zou gaan en mijn duo eten geef, kwam Nijn niet op het geluid af van de voerbak. Dat is altijd foute boel. Hij lag weggestopt in een kartonnen doos bovenop een stapel handdoeken en had zichtbaar ergens last van. De lezing van de dierenarts een tijd geleden maakte het voor mij wel duidelijk dat dit eerder iets was in het maag/darmkanaal dan het gebit, aangezien hij echt apathisch bleef liggen. Gelijk gestart met de combinatie van pijnstilling (carprofen) en darmstimulans (ciseral + metocloral).

Helaas was het vandaag wéér raak. Hij lag weer in de doos, reageerde amper en ook was er na de medicatie + wachten nog geen verbetering te merken. Dierenarts gebeld, voor de assistente was het al snel duidelijk dat ik wist waar ik mee bezig was dus kon vrij snel al door naar de dierenarts, gelukkig was "mijn" vaste DA er deze keer wel en heeft ze Nijn ook uitvoerig onderzocht. Duidelijk gas in de maag als in de darmen, geen geluid of beweging te horen en hij was ook duidelijk weer wat afgevallen. Ook zitten er weer flinke haken op zijn kiezen en zitten er ook flink geïrriteerde plekken op zijn wang&tong, met ook ontstekingen. Waarschijnlijk is de stress van de pijn hiervan, de trigger geweest voor de gasaanvallen de afgelopen dagen.

Na uitgebreid overleg hebben wij ervoor gekozen om eerst het gas te gaan behandelen; voor nu staat er op het dagelijks programma: 4x infacol, 3x metocloral, 2x ciseral en 2x carprofen per dag + dwangvoeding. Hij moet in ieder geval van zijn gas af zijn en zelfstandig goed kunnen eten voordat hij maandag onder narcose zal gaan, aangezien het vervoer + behandeling bij de dierenarts ook al genoeg stress geeft voor mijn hummeltje.

Momenteel is hij al redelijk baldadig bezig, met het knagen aan een stuk wilgenbrug... Wat ik niet van hem gewend ben. Voor nu hoop ik in ieder geval dat we het weekend goed door gaan komen, maandag de haken weg zijn en dat we dan weer pas over een jaar dit riedeltje krijgen, al is het alleen al omdat iedere keer narcose een risico is en Nijn inmiddels 6.5 jaar oud is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend zeg :'( hopelijk komt het allemaal weer goed met Nijn, het is altijd naar om je dier ziek te zien.

Wel echt super fijn dat je al die dingen weer over de behandeling enzo daar zou ik nog een hoop van kunnen leren.

Ik wens Nijn en jou heel veel sterkte toe de komende dagen met het verzorgen van Nijn en ik heel veel sterkte

Dikke knuffel

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh wat fijn! dat brengt weer een beetje rust. hopelijk blijft ie nu lekker gezond.

hoe weet je trouwens of een konijn last heeft van verstopping of gas? mijn konijn had bloemkoolblad gegeten (ik wist niet dat dit kwaad zou kunnen doen) maar hoe weet ik of hij daar last van heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh wat fijn! dat brengt weer een beetje rust. hopelijk blijft ie nu lekker gezond.

hoe weet je trouwens of een konijn last heeft van verstopping of gas? mijn konijn had bloemkoolblad gegeten (ik wist niet dat dit kwaad zou kunnen doen) maar hoe weet ik of hij daar last van heeft?

Het komt vaak heel plots op, maar over het algemeen merk je dat een konijn wegkruipt en oncomfortabel ergens gaat liggen of zitten, als ze dat zittend doen is het vaak met een meer gekromde rug dan je normaal zult zien. Knarsetanden is een veelvoorkomende aanwijzing, dat doen ze omdat ze pijn hebben; maar het meest belangrijke is nog wel dat er echt géén interesse is in eten.

Aangezien mijn konijnen normaal altijd reageren alsof ze nooit te eten krijgen is vooral dat laatste wel redelijk snel op te merken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .