Ga naar inhoud

Zindelijkheid


fancii

Aanbevolen berichten

Ik had even een vraagje. Toen ik mijn konijnen net had heb ik ze geleerd om alleen op stro te poepen.

Helaas vonden ze zelf dat hooi daar wel erg op leek, dus poepen ze daar nu ook op.

En doordat ik hooi op zo'n 4 verschillende plekken door de ren heb hangen

(om die luie vetzakjes ook eens in de beweging te krijgen :P)

poepen ze nu dus door de hele ren heen, wat voor vrij veel werk zorgt,

zoals elke week de hele ren uitmesten.

Heeft iemand tips hoe ik ze nu nog aan kan leren dat ze alleen maar in de bak poepen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad al altijd hooi in de poepbak liggen, maar dat helpt maar een klein beetje.

En ik denk dat elke keer de keutels in de bak doen gaat denk ik niet lukken,

aangezien ze in een ren met de complete ondergrond van zand zitten,

en ik dus minimaal een half uur bezig ben met alles bij elkaar zoeken.

Maar bedankt voor het meedenken :)

Leuke banner trouwens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou beginnen met het hooi weer alleen boven het toilet te hangen. Ik denk dat het qua lichaamsbeweging echt niet veel uitmaakt, die paar huppels van de ene vreetplek naar de andere ;)

Als je ze in beweging wilt hebben kan je trouwens wel hooi in een holle kokosnoot ofzo stoppen. Hier hebben ze daar ontzettend plezier van. Zo'n ding: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooiuitrusting/tunnels_grotten/holen/67355 (en dan de hele nemen). Bij veel terrarium/aquarium winkels hebben ze't ook wel.. zelf maken kan natuurlijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is vrij lastig. Omdat mijn konijnen buiten zitten heb ik namelijk een kattenbak met kap eroverheen als poepbak,

zodat niet alles met elke regenbui compleet nat wordt.

De enige manier waarop ik daar dus hooi in kan doen, is door het op de grond te leggen,

en om dat nou als enige hooi aan te bieden vind ik niet erg hygiënisch..

Ik heb trouwens wel iets vergelijkbaars met die kokosnoot, namelijk zo'n hooiballetje:

http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooiuitrusting/hooiruiven/26033

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm maar met zo'n hooiruif kunnen ze overal makkelijk bij en die hang je ook op neem ik aan? Met zo'n kokosnoot moeten ze wat meer moeite doen om er wat uit te krijgen, waardoor ze er meer mee rollen/gooien. Ik doe er meestal wat kruiden enzo in ook... uiteraard zit er altijd hooi goed bereikbaar in de ruiven ook.

Wat heb je als schuilplek voor je nijnen? Kan daar geen toiletje staan? Kan me voorstellen dat je't hooi niet tussen de poep wil leggen nee. Misschien met een schroefje in de binnenkant van de kap zo'n hooibal hangen? Of een ruifje aan de zijkant (die van zooplus zijn handig daarvoor ook: --> http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooiuitrusting/hooiruiven/67372). Poepen waar ze eten is nou eenmaal vrij natuurlijk voor ze dus om dat te gaan afleren... oei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een vraag mbt zindelijkheid maar weet niet of het de bedoeling is elke x een nieuw topic aan te maken of het samen te doen zoals nu...

Mijn junior van 8 weken snapt het toilet nog niet hrlemaal. Soms plast hij erin maar vaak niet. Ik las bij anderen dat ze de bodembedekking in de rest van het hok weghalen om dit te stimuleren. Dat heb ik zojuist gedaan maar ik vroeg me af of en hoelang het dan normaal is dat hij toch gewoon op het hout plast. Ik heb mjjn nieuwe hok al klaar staan dus deze mag vies worden:p maar het lijkt niet uit te maken dat het nat is. Hij loopt en sleept zijn oren er gewoon doorheen....

Groetjes noor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat hier gebeurd ( hij plast soms over de rand heen) dan gooi ik daar wat houtvezels over en wrijf (met handschoenen aan) alles droog en gooi de houtvezels dan in zijn bak. Moet je zo snel mogeljk doen anders zit zijn geur erin en gaat hij het juiste plekje nooit vinden.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een vraag mbt zindelijkheid maar weet niet of het de bedoeling is elke x een nieuw topic aan te maken of het samen te doen zoals nu...

Mijn junior van 8 weken snapt het toilet nog niet hrlemaal. Soms plast hij erin maar vaak niet. Ik las bij anderen dat ze de bodembedekking in de rest van het hok weghalen om dit te stimuleren. Dat heb ik zojuist gedaan maar ik vroeg me af of en hoelang het dan normaal is dat hij toch gewoon op het hout plast. Ik heb mjjn nieuwe hok al klaar staan dus deze mag vies worden:p maar het lijkt niet uit te maken dat het nat is. Hij loopt en sleept zijn oren er gewoon doorheen....

Groetjes noor

Je kan met een papiertje het plas opdeppen en dat in zijn toilet doen.

Ook kan je de zoekmachine gebruiken, er zijn idd al best veel topics over! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Owja dat is een goede tip. Ik dacht dat ze het zelf niet fijn vonden op kale bodem maar dit is een goeie ja.

Ik heb net even gekeken, hij zit nu heel zielig op zijn toilet... Verder ligt nergens stroo of zaagsel, ik vind hem echt zielig zo haha. Wat is slim mbt mijn nieuwe (kunststof) hok.. Heeft het dan wel zin om hem in dit hok zindelijk te maken f kan ik dan weer opnieuw beginnen met mijn nieuwe hok, of kan ik beter hem nu al in het nieuwe hok doek? En moet ik daar dan wel of geen bodembedekking in doen de eerste dagen?

Ben een beetje een leek haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad al altijd hooi in de poepbak liggen, maar dat helpt maar een klein beetje.

En ik denk dat elke keer de keutels in de bak doen gaat denk ik niet lukken,

aangezien ze in een ren met de complete ondergrond van zand zitten,

en ik dus minimaal een half uur bezig ben met alles bij elkaar zoeken.

Maar bedankt voor het meedenken :)

Leuke banner trouwens!

Dankje!

Op zand is dat wat moeilijker ja..

Heb je geen (voer)bakje wat je erin kan zetten? Dan kan je daar het hooi in doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Owja dat is een goede tip. Ik dacht dat ze het zelf niet fijn vonden op kale bodem maar dit is een goeie ja.

Ik heb net even gekeken, hij zit nu heel zielig op zijn toilet... Verder ligt nergens stroo of zaagsel, ik vind hem echt zielig zo haha. Wat is slim mbt mijn nieuwe (kunststof) hok.. Heeft het dan wel zin om hem in dit hok zindelijk te maken f kan ik dan weer opnieuw beginnen met mijn nieuwe hok, of kan ik beter hem nu al in het nieuwe hok doek? En moet ik daar dan wel of geen bodembedekking in doen de eerste dagen?

Ben een beetje een leek haha

Heb je een binnenkonijn?

Er hoeft niet perse bodembedekking in, want zo koud is het nu niet.

Ik heb buitenkonijnen en omdat het ene konijn ook nog niet helemaal zindelijk is, heb ik ook geen bodembedekking in het hok. Alleen in de toilet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee een buitenkonijn, in ieder geval voor de warme maanden. Ik zal dan beginnen zonder bedekking inderdaad. Dan ga ik hem morgen toch zijn nieuwe hok geven. Is het handig om wel kranten oid erin te leggen of heeft dit dan weer geen zin? Ik wil voorkomen dat het in et plastic trekt en hij alles als toilet ruikt als ik et niet meteen weg kan halen

Ik had al wat topics gelezen maar daht dat ze helemaal niet zouden plassen op kaal hout haha een beetje te positief gedacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals beloofd de foto's van hoe mijn ren nu is:

Foto-VBDJ4RGD-D.jpg

Foto-BJNLWJVG-D.jpg

Foto-LDWZH77Y-D.jpg

Foto-LOIICFK8-D.jpg

En ik kan als trots baasje natuurlijk niet de ren in met camera, zonder een foto te maken van de bewoners :)

Foto-IPVZDJOU-D.jpg

Foto-PUU8VYFM-D.jpg

edit: let trouwens maar niet op de rest van de tuin. Die is een zooitje omdat we nieuw gras aan het leggen zijn.

aangepast door fancii
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw zwarte konijn heeft wel wat weg van mijn konijn! :)

Mooie ren trouwens!

Maar jij kan er niet rechtop in staan, of wel?

Haha dat had ik inderaad ook al gezien :P

Ik kan er als hij dicht is inderdaad niet rechtop in staan, maar ik kan het dak omhoog klappen :)

Kun je niet gewoon hooi in een hooibal of hooiruif doen.

Ik doe alles inderaad ook al in hooiballen en ruifjes, maar daar trekken ze het dan uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mjjn arme konijntje is vandaag voor de derde keer in korte tijd verhuisd, nu naar het nieuwe kunststof hok waar hjj hopelijk blijft. Hrt zindelijk maken lukt (hierdoor) niet echt nog. Ik heb de resg van het hok nog niet voorzien van bodembedekking... maar heb geen idee hoe lang ik dat zou moeten volhouden of hoe snel het gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grrr het valt niet mee haha vandaag overal plasjes opgeruimd en papiertje netjes in de bak gelegd. Ik dacht uiteindelijk, ik verplaats de bak naar een plek die zeker uit de regen staat(hier wordt het wellicht nat) en vervolgens 2 x geplast op de plek waar de bak stond! Haha echt een leek hier. Bak dus toch maar terug geZet. Ik heb wel het houten nachthok op de bovenverdieping weer gesloten voor hem en de buitenren ook buiten bereik gehouden. Ik denk dat de zindelijkheid wellicht sneller komt als hij een kleinere ruimte eeft? Of raden jullie wel aan om de gehele ruimte vrij te geven? (Hij heeft overigens wel een slaapplek nu hoor ookal is het officiele nachthok even buiten bereik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beperk hem maar even in ruimte totdat hij zijn pasplekje heeft gekozen en dan kan je daar een bak zetten. Das de logische volgorde. Heb ik hier ook gedaan. Na een maand heb ik de bak dan verplaatst naar waar ik wou en dat gaat prima!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij duurde het exact een weekend, van zaterdagochtend tot zondagavond. Ik liet hem geregeld onder toezicht eens buiten hoor. Tis niet zo dat hij helemaal niet buiten mag. Gewoon de periodes kort houden. Tis inderdaad even sneu maar later vind hij het zelf ook vast leuker van niet in zijn eigen uitwerpselen te moeten lopen.

Hier gaan ze ook nog elke nacht in hun hok met het deurtje toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .