Spring naar bijdragen
Mignonne

sommige soorten mogen misschien niet meer gehouden worden!

Recommended Posts

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... este.dhtml

De Russische Dwerghamster mag straks niet meer in Nederland gehouden worden

De Campbelli Dwerghamster mag alleen onder strenge regels

Dit is een voorstel van het kabinet

De zwarte lijst:

Loewak

Kleine mara

Bergkangoeroe

Tayra

Beermarter

Mara

Steppezebra

Grijze reuzenkangoeroe

Genetkat

Red-tailed squirrel

Witstaartstekelvarken

Noord-Amerikaanse vliegende eekhoorn

Steppevos

Poolvos

Japanse eekhoorn

Amerikaanse rode eekhoorn

Dwergmangoeste

Capybara

Vosmangoest

Dertienstreepgrondeekhoorn

Zebramangoeste

Wasbeerhond

Rode neusbeer

Siberische hamster

Suikereekhoorn

Siberische grondeekhoorn

Rocky-Mountainsprairiehond

Degoe

Wasbeer

Rode reuzenkangoeroe

Krabbenetende wasbeer

Zwarte beer

Rolstaartbeer

Gestreepte skunk

Zwartstaartprairiehond

Nijlroezet

Bizon

Witbuikegel

Utahprairiehond

Witstaartprairiehond

Bruine beer

Woestijnspringmuis

Mexicaanse prairiehond

Dingo (verwilderde hond)

Fennek

Goudhaas

Vos

Eland

Serval

Luipaardkat

Peruaanse witnekeekhoorn

Deze dieren mogen alleen nog onder strenge voorwaarden gehouden worden:

Alpaca

Kameel

Afrikaanse dwergmuis

Klein behaard gordeldier

Campbells dwerghamster

Himalayan striped squirrel

Fret

Woestijndwerghamster - Roborovski Dwerghamster

Afrikaanse grondeekhoorn

Rendier

Laaglandtapir

Zwartneusklappereekhoorn

Prevosts klapperrat

Vicuña

Richardsongrondeekhoorn

Grote gevlekte boomeekhoorn

Perzische woestijnmuis

Dromedaris

Finlaysonklappereekhoorn

Steppelemming

Witsnuitneusbeer

Vetstaartgerbil

Opossum Chinchilla

Chinese gestreepte boomeekhoorn

Lama

Sikahert

Zandwallabie

Tammarwallabie

Moeraswallabie

Bennettwallabie

Parmawallabie

Gambiahamsterrat

Heeft u een van onderstaande dieren, dan hoeft u zich geen zorgen te maken. Dit is de 'positieflijst' van Dijksma:

Konijn

Bruine rat

Tamme muis

Cavia

Goudhamster

Gerbil

Nerts

Paard

Ezel

Varken

Geit

Rund

Waterbuffel

Damhert

Middeneuropees edelhert

Schaap

Hond

Kat

Dibevo schreef:

De afgelopen twee jaar heeft Dibevo een intensieve lobby gevoerd rondom de positieflijst, de lijst met dieren die zonder vergunning door particulieren gehouden mogen worden. Vandaag is de positieflijst naar de Tweede Kamer gegaan. Wat voor consequenties heeft de nieuwe lijst voor de branche?

Korte lijst

De Tweede Kamer wilde ‘een korte lijst van dieren die zonder specifieke kennis te houden zijn, zonder dat hun welzijn geschaad wordt’. Die wens is in ieder geval uitgekomen: de positieflijst is inderdaad kort. De lijst is opgesteld volgens een methode die werd ontwikkeld door de Wageningen Universiteit.

Welke dieren?

De positieflijst omvat 24 diersoorten, waaronder alle productiedieren. Deze 16 soorten productiedieren (waaronder het konijn!) zijn niet getoetst omdat deze soorten door andere wetgeving al zijn toegestaan.

Hond en kat is een apart verhaal. Eerder stonden deze huisdieren niet op de positieflijst omdat deze volgens de ‘Wageningen-methode’ niet zomaar als huisdier gehouden konden worden. Dibevo heeft toen bewust de landelijke publiciteit gezocht. Mede dankzij de daarop volgende reacties, is besloten om de hond en de kat zonder toetsing op de lijst te zetten.

Dibevo heeft ook weten te bereiken dat er naast een korte positieflijst ook een tweede lijst komt. Dit is een lijst van circa 30 soorten die in eerste instantie waren afgevallen. Deze mogen onder voorwaarden gehouden worden. Welke voorwaarden dat zijn, is op dit moment nog niet duidelijk. De Raad voor Dierenaangelegenheden zal zich daar dit jaar nog over buigen.

Daarnaast is er nog een lijst gemaakt van 33 soorten die niet meer gehouden mogen worden; de rode lijst.

Groene, paarse en rode lijsten

•De groene lijst: diersoorten die gehouden mogen worden zonder speciale voorwaarden http://www.dibevo.nl/files/uploads/docs ... -lijst.xls

•De paarse lijst: dieren die gehouden mogen worden onder speciale randvoorwaarden http://www.dibevo.nl/files/uploads/docs ... -lijst.xls

•De rode lijst: dieren die niet meer gehouden mogen worden http://www.dibevo.nl/files/uploads/docs/Rode-lijst.xls

Niet op de lijst

De soorten die niet op de positieflijst staan, mogen in de toekomst dus niet meer in ons land worden gehouden. Huidige eigenaren mogen de dieren echter wel blijven houden, ze mogen er alleen niet meer mee fokken: een uitsterfconstructie.

Veel van deze soorten zijn nog niet getoetst. Daar moet nog een oordeel over worden gegeven. Hieronder bevinden zich ook veelgehouden soorten, zoals de Russische dwerghamster. Dibevo heeft kunnen bedingen dat al deze soorten binnen een jaar na verschijning van de positieflijst voor toetsing kunnen worden aangegeven. Deze vindt dan snel plaats. De volgende gelegenheid voor aanmelding is pas drie jaar later.

Juridisch kwetsbaar

Dibevo is niet onverdeeld gelukkig met de methode van de WUR-wetenschappers. De methodiek is gebaseerd op veel aannames en het is maar de vraag of dat tot een beter dierenwelzijn leidt. En dat is nou juist het doel van de positieflijst.

Dibevo is een groot voorstander van maatregelen die het welzijn van gezelschapsdieren bevorderen, maar we betwijfelen of dit de juiste weg is. Zeker ook omdat het erop lijkt dat er strijdigheid is met Europese jurisprudentie. Daardoor zou de methode juridisch wel eens heel kwetsbaar kunnen zijn. De toekomst zal dat leren.

De stand van zaken

Onder het huidige politieke klimaat is dit het maximaal haalbare. Dibevo heeft bereikt dat winkels en tuincentra de meest verhandelde dieren gewoon mogen blijven verkopen. De pijnpunten zitten vooral bij de minder gehouden soorten. De enkele in de dierenspeciaalzaak verkochte soort die er nu niet op staat, zal Dibevo aangeven voor een beoordeling of op basis van literatuurverwijzingen opnieuw laten beoordelen.

Handhaving

De effectiviteit van de handhaving zal nog moeten blijken. Vooral omdat het toch voornamelijk om private houders gaat. Het ministerie maakte al duidelijk dat voor handhaving eigenlijk geen extra capaciteit is.

Andere diersoorten

De staatssecretaris streeft ernaar om eind 2014 de Kamer een voorstel te sturen tot een positieflijst voor reptielen en vogels.

Teken de petitie en zet hem op facebook, twitter enz...

http://www.petitie24.nl/petitie/56/wij- ... ier-houden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat deze lijst erdoor komt hoor.

Want sommige dieren slaan gewoon helemaal nergens op!

Ik zou me niet al te druk maken, want ze hebben het voorstel pas gisteren ingeleverd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja ik vraag me af hoe ze deze lijsten precies in elkaar hebben gezet, want de ene hamstersoort wel en de ander niet is een beetje vreemd. Van mij mogen er nog wel meer dieren van de positieve lijst af.

Denk dat er nog wel het een en ander zal veranderen op die lijsten. En tja dibevo, logisch dat die tegen die lijsten zijn, die denken alleen aan geld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Steve, er is nog helemaal niets zeker!

Hij is door de tweede kamer in elkaar gezet met behulp van opvangcentra, en gisteren pas ingediend, dus het kan nog alle kanten op.

Hij moet nog behandeld worden en er zullen zeker aanpassingen komen.

Ik vind het heel goed dat er strenger wordt gekeken naar welke huisdieren je wel en welke je niet mag houden!

Nu ook nog strengere regels voor huisvesting van alle dieren en dierenwinkels en we zijn in Nederland weer een stapje vooruit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja klopt, maar gewoon als je russische dwerghamster in een grote kooi met alle benodigheden zet, en bi jeen hobbyfokker vandaan haalt, is er toch niets mis mee?

het paardenprobleem, dat paarden alleen staan zijn ze ook al jaren mee bezig, en er gebeurt ook niets!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met de meesten ben ik het wel eens, er moeten sowieso strengere regels komen op het gebied van het houden van huisdieren. Maar er zitten ook inderdaad soorten bij waarvan ik denk, o?

Het is natuurlijk wel zo dat iedereen zo aan een hamster (of een ander dier) kan komen en niet eens de moeite neemt om zich in te lezen, en niemand houd ze tegen. Ga een dierenwinkel binnen en je komt er uit met een hamster en een minihok met de informatie dat een hamster zo gehouden moet worden. Strengere regels, ja. Verbod? nee. Gewoon verbieden van het verkopen van dieren in een dierenwinkel, betere voorlichting en hogere eisen!

bewerkt door Jopvang

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja klopt, maar als je nou eens alleen de verkoop van dieren in dierenwinkels aan zou pakken, en de echte exotische dieren, en niet een russische dwerghamster.....

inderdaad moeten sommige dieren wel, zoals vossen enzo. maar zoiets vind ik vaag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pure onzin wat hier gezegd word.

Zo als jullie misschien wel weten kweek ik zelf exotische dieren.

Ik kan heel veel mensen en kom op bijna iedere beurs in Nederland-België-Duiteland.

En weet wat er in de handel zit van stokstaartjes tot krokodillen.

Waarom zal men geen stokstaartjes kunnen houden?

Als je zorg voor goede huisvesting dus dan bedoel ik een grote kas goede lampen en inrichten waarom niet?

Ik kan genoeg mensen die hun dieren beter houden dan een dierentuin

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar Steve, niet alle mensen kennen zoveel van dieren. Mensen denken dat konijntjes gelukkig zijn met een kooi van 80x50 en alleen ook gelukkig. Er zijn mensen die gewoon denken dat ze weten hoe ze een dier moeten houden.(terwijl dat niet zo is) het is fijn dat je mensen kent die hun dieren beter verzorgt dan dierentuinen. Daarom staan ze waarschijnlijk op de lijst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedere diersoort zou onder bepaalde omstandigheden moeten staan eigenlijk.

Genoeg ruimte(aangepaste omgeving), gepast voer, en verplicht 2 of meer bij soorten waar dat nodig is.

Dan denken mensen echt wel beter na voor ze een dier nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

klopt, misschien kunnen russen gewoon beter op de paarse lijst, dan moet je een vergunning aanvragen. kan je ook niet zomaar meer elke dierenwinkel in wandelen om zomaar eventjes een rus aan te schaffen, dan lees je je goed in en haal je je dier ook waarschijnlijk bij een goede fokker weg.....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er geen verstand van, maar wat is het verschil tussen een russische hamster en een goudhamster? Behalve het uiterlijk?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn mening is dat sommige dieren (zoals stokstaartjes en krokodillen) gewoon niet in gevangenschap moeten leven... De mens moet niet ieder dier zomaar kooien omdat het zo leuk voor de mens is om zo'n dier te hebben, ze horen thuis in de vrije natuur en dan is geen kooi groot genoeg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar mijn idee horen exotische dieren niet in de Nederlandse huiskamer in een terrarium van 1 meter. Of krokodillen op je slaapkamer in een bak water van 1,5 bij 2,5. Te triest dat dat nu allemaal maar mag.

Sommige dingen zijn misschien wat overdreven maar er wordt tenminste eens naar gekeken, er mag van mij wel eens iets veranderen aan het zo makkelijk kunnen aanschaffen van dieren en daarbij ook nog eens de verkeerde voorlichting krijgen. Dat is toch wel een serieus probleem.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Totaal niet mee eens!

Ik zit in de exotische dieren handel en kan genoeg mensen die krokodillen of andere dat soort dieren hebben.

Nee een krokodil hoort niet een meter bakje of in een ruime kas.

Als men genoeg geld kennis en ruimte hebben waarom niet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha een waterbuffel staat op de positief lijst dus ik mag in me studio een waterbuffel hebben maar geen rusische dwerghamster?

Kijk ik heb vroeger zelf een rusische dwerghamster gehad die is toch 6 geworden, maar ik denk niet dat dat beestje het beste leven heeft gehad wat die maar kon krijgen.

Me konijnen hebben nu een goed leven maar dat is niet bij iedereen zo, er zo een betere en eerlijkere voorlichting moeten komen over het houden van dieren. En er zou gewoon een controle dienst moeten komen die kijkt hoe je dieren er bij zitten. Maar denk dat dit alles een soort van beginnende Utopie is :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Totaal niet mee eens!

Ik zit in de exotische dieren handel en kan genoeg mensen die krokodillen of andere dat soort dieren hebben.

Nee een krokodil hoort niet een meter bakje of in een ruime kas.

Als men genoeg geld kennis en ruimte hebben waarom niet?

Dan ben je het dus wel met me eens als je goed leest ;)

Als jij je krokodil in een vijver/meer laat zwemmen op je eigen grond met flink wat ruimte en een hoog hek erom heen zeg ik ook niet dat dat niet mag maar zo houden de meeste mensen hun krokodil niet.

Die moeten het doen met een waterbak die net groter is dan hun eigen lichaam en vaak nog binnenshuis, én precies dat zou verboden moeten worden!

Net als exotische dieren in een terrarium van 1 meter in iemands huiskamer, maargoed volgens mij had ik dat al gezegd ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan ben je het dus wel met me eens als je goed leest ;)

Als jij je krokodil in een vijver/meer laat zwemmen op je eigen grond met flink wat ruimte en een hoog hek erom heen zeg ik ook niet dat dat niet mag maar zo houden de meeste mensen hun krokodil niet.

Die moeten het doen met een waterbak die net groter is dan hun eigen lichaam en vaak nog binnenshuis, én precies dat zou verboden moeten worden!

Net als exotische dieren in een terrarium van 1 meter in iemands huiskamer, maargoed volgens mij had ik dat al gezegd ;)

Maar dan nog zijn het wilde dieren die totaal niet gedomesticeerd zijn. Ik vind niet dat die in gevangenschap gehouden moeten worden, maargoed da's mijn mening ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .