Ga naar inhoud

Bijwerkingen panacur?


Ruthie

Aanbevolen berichten

Vandaag gemerkt dat Stitch wormen had. Dus heb ik beiden Panacur gegeven. Stitch is zijn vrolijke zelf als altijd, maar Roxy niet. Ze heeft om 18u. al haar groenten opgegeten behalve het stukje raap. Ik had de helft van de dosis in de groenten gespoten. De andere helft in de kiwi die ze om 19u. eet. Maar ze wou die niet eten. Ook de blaadjes en takjes laat ze links liggen en ze verkruipt van de ene plek naar de andere. Ik denk dat ze buikpijn heeft (ik vrees voor gas of verstopping). Ze ligt dan 2min neer en dan zoekt ze weer een ander plekje om te liggen. Kan dit door de panacur komen of is er iets ernstiger aan de hand? Ik weet niet meer wat ik moet doen. De kruipt op de raarste plekjes waar ik er niet bij kan, dus een massage of voelen aan de buik gaat ook al niet. Eergisteren hebben ze ook hun inenting gekregen, dus misschien speelt dat ook mee. Maar de DA zei dat de panacur geen kwaad kon na vaccinatie. Maar ik heb nu wel ferm mijn twijfels. Wat kan ik meer doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al verschillende malen Panacur gegeven en nooit iets opgemerkt. Wat niet wil zeggen dat het niet kan, natuurlijk.

Ik denk dat het toeval is dat het samenvalt met de Panacur en dat er toch iets scheelt. Heeft ze een geschiedenis van gas of verstopping?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik echt geen verstand van. Maar je kan er vast wel wat over vinden via de zoekfunctie.

Maar ze heeft om 18 uur nog goed gegeten? Dan kan ze toch even voort? De mijne liggen dan ook altijd neer en willen rustig uitbuiken, dan moet ik hen niet lastigvallen. Ik bedoel, misschien, door de Panacur, dat je té hard oplet?

Aan de andere kant, jij kent je dier het beste, als je het niet vertrouwt, kan je altijd de DA bellen en vragen wat hij vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da raap laat ze de laatste dagen wel ff liggen, maar op kiwi komt ze altijd onmiddellijk aangelopen. En ook bij de takjes en blaadjes. Ik mag bijna niet aan haar komen. Maar daarnet wel even haar buik gevoeld en die leek mij niet opgeblazen of hard. Maar ze legt zich wel raar en verandert veel van positie. 18u is inderdaad nog niet zo lang geleden, maar toch ... Ik begin mij lichtjes (erg) zorgen te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit niet goed klinken en hoop dat je de dierenarts inmiddels al gebeld hebt. Het zou me niet verbazen als ze gas heeft. Het maakt niks uit of dat door de Panacur komt of niet, het is hoe dan ook echt niet goed.

Overigens heb ik nog nooit dergelijke reacties op Panacur gezien, maar goed, het is niet onmogelijk natuurlijk en nogmaals: De oorzaak maakt bij dit soort dingen niet zo veel uit. Overigens kunnen wormen ook darmproblemen veroorzaken.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisterenavond heeft ze dan toch nog aan een takje zitten knabbelen. Dus heb ik niet meer gebeld. We hebben wel de matras beneden gelegd en voor de zekerheid beneden geslapen. Ik heb haar vandenacht ook nog wat blaadjes witloof gegeven die ze heeft opgegeten. Nu is ze terug in haar nopjes. Racen op de matras enzo, kan me niet schelen dat ze mij wakker hebben gemaakt :). Ik heb ze ook niet in de ren gezet, dus het is hier dolle pret. Als ze vanavond terug in de ren moeten, hebben ze 40uur los mogen lopen, de gelukzakjes :). Vandemorgen heeft ze ook biks gegeten en blijkbaar zit ze alweer te knabbelen aan de zetel dus is ze weer de oude. Straks groentjes geven. Ik ga de Panacur toch over 3x verspreiden. Moest ze vandaag weer zo doen, ga ik zeker naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om de spiegels die je moet krijgen. Bijvoorbeeld: Pas bij een bepaalde concentratie in het bloed werkt het medicijn. Voor het ene medicijn is het belangrijk dat er de hele dag een bepaalde spiegel is (die geef je dan 4 keer per dag bijvoorbeeld). Voor andere middelen is juist een bepaalde piek nodig. Dit is meestal voor antibiotica enzo, omdat ziekte-verwekkers pas bij een bepaalde spiegel dood gaan. Dan heb je niks aan de hele dag een beetje van het middel.

Ik zou me kunnen voorstellen dat je ook voor wormen 1 maal een hoge dosis nodig hebt per dag i.p.v. de hele dag door een klein beetje. De wormen kunnen overleven en kunnen zelfs resistent worden op deze manier.

Maar: ik weet niet of het met panacur ook zo zit en of lagere dosis evt. mogelijk is. Dat zou je met de dierenarts moeten overleggen. Maar vooral niet op eigen houtje gaan spreiden. Dat kan consequenties hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de rest ondertussen ook al gegeven. Maar helaas wil ze er niet van eten :s. Ze was weer een heel stel binkies an het maken op de matras. Ik hoop dat ze daar snel honger van krijgt :P. Waarom kon ze niet zo zijn als Stitch, die eet alles met gemak en zonder pruttelen op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik de Panacur moest geven, was het niet van 'willen of niet willen', het was van moéten. Panacur in een spuitje, konijn pakken en hop, spuitje in de mond en slikken. Niet fijn, maar zo was ik wel zeker dat elk konijn zijn specifieke hoeveelheid Panacur binnen had. Wel fijn natuurlijk dat ze zich inmiddels weer beter voelt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens begrepen dat ze misselijk kunnen worden van panacur en dat het daarom wel eens verdeeld wordt gegeven. Maar zeker weten doe ik dit niet. Vraag anders eens bij je dierenarts na als je wil. Want verder ben ik ook maar een leek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .