Ga naar inhoud

Konijn wil niet eten en is lusteloos


Dina

Aanbevolen berichten

Ik ben zojuist met mijn konijn naar de dierenarts geweest maar krijg er niet echt een beter gevoel van.

Mijn konijn wil sinds vanmiddag niet meer eten en zit alleen maar in een hoekje. Normaal gesproken is het eten niet aan te slepen dus dat baart me nogal zorgen. De weekend arts zegt dat hij geen verstopping heeft, zijn tanden zijn in orde alleen lijkt zijn maag iets gevoelig. Nu heeft hij antibiotica meegegeven voor zijn maag/darmkanaal. Enrofloxoral Drops, waarvan is 2x daags 0,5 ml moet geven. Mijn konijn weegt 3 kilo (iets meer) en toen ik vroeg of het niet op gewicht ging zei de dierenarts dat ik de dosering iets aan kon passen. Niet echt een geinteresseerde dierenarts.

Kan iemand mij helpen met wat ik evt kan doen en of ik die antibiotica moet toedienen? (volgens mijn eigen dierenarts moet dit altijd 10 dagen minimaal maar dit is wel een anders soort)

Een zeer ongeruste konijnemoeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij niet eet, dan moet je hem dwangvoeren, anders kan zijn darmwerking stilvallen en kan hij sterven, zoals Vanessa al zei.

4x per dag 10 à 20 ml dwangvoer (bikspapje en/of babyvoeding, let wel op: zonder vlees erin!) met een spuitje zonder naald in zijn mond spuiten.

Dat is echt nodig hoor, als hij niet zelf begint te eten!

Over de medicatie kan ik je helaas niet helpen...

Succes en hou ons op de hoogte he...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben begonnen met dwangvoederen en dat zat hij wel lekker weg te smakken. En als ik het goed begrijp heeft in iedergeval 1 van jullie ervaring met de medicijnen, dus dat kan dan geen kwaad? Ik heb erg slechte ervaringen met dit soort dingen, dus ben ik alerter dan gewoon denk ik ;o)

Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, het is goed nieuws dat hij toch eet als je het hem in z'n mond geeft! Wel voldoende geven he, niet na 2 ml stoppen of zo ;-)

Lijkt mij dat je wel op zoek kan gaan naar een andere dierenarts, want iemand die niet geïnteresseerd is, daar zou ik toch niet bij blijven! (heb ik ook niet gedaan bij mijn eerste DA, daar heb ik na één keer nooit meer een voet over de drempel gezet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dit was een weekend arts, helaas dus niet mijn eigen dierenarts. Daar ben ik trouwens ook al een keer van veranderd. Maar die ik nu heb is wel heel goed. Ik ga er zeker wel wat van zeggen tegen mijn eigen dierenarts, wie weet helpt het... Je belt zo iemand toch niet voor niets op zaterdagavond!

Ik maak me nog steeds wel zorgen hoor! Ik heb in mrt afgelopen jaar met mijn andere konijn enorm veel problemen gehad omdat hij dus een gasbuik had (na een castratie) Dus ik ben wel opgelucht dat het dat dit keer niet is! Als hij nu maar weer gaat eten!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Kan iemand mij helpen met wat ik evt kan doen en of ik die antibiotica moet toedienen? (volgens mijn eigen dierenarts moet dit altijd 10 dagen minimaal maar dit is wel een anders soort)"

de door doseertijd van antivbiotica is afhankeijk van het soort antibiotica, de aard van de bacterie die er aangepakt wil worden en de ernst van de vermoedelijke infectie. je kunt dus niet voor antibiotica een standaard doseer hebben voor alle verschillende soorten. bi ieder probkeem past een andere antibiotica met een andere doseertijd. dus het hoeft niet perse zo te zijn dat dit medicijn ook tien dagen gegeven moet worden. succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er van af wat je voerd.voer je vloeibaar bix mag je weinig geven.[ reden het zet uit in de maag]te veel dwang voeren kan de voeding door duwen.Zonder dat de maag de kans heeft het te verteren.maar elk uur een blaadje groen is ook oke.mintaka aangezien volgens de da het konijn maag problemen heeft moet je zeker niet te veel dwang voer geven.bij de medicijnen kun je biogarde roer jogurd geven om zijn darm flora op peil te houden.In elk geval geef je per situatie een andere manier dwang voer namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ging vanochtend weer bij de nijnen kijken en toen zat meneer weer vrolijk uit te kijken naar zijn eten! Hij zat erg van zijn hooi en bix te smullen. (Het bix wat ik geef is trouwens van Science, beter is er niet toch?) en hij loopt weer lekker rond te rennen! Met andere woorden: het gaat erg goed!!!

Bedankt allemaal voor jullie reacties en steun! Hier heb ik meer aan gehad dan aan de dierenarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ging vanochtend weer bij de nijnen kijken en toen zat meneer weer vrolijk uit te kijken naar zijn eten! Hij zat erg van zijn hooi en bix te smullen. (Het bix wat ik geef is trouwens van Science, beter is er niet toch?) en hij loopt weer lekker rond te rennen! Met andere woorden: het gaat erg goed!!!

Bedankt allemaal voor jullie reacties en steun! Hier heb ik meer aan gehad dan aan de dierenarts!

Super dat het met je konijntje weer beter gaat en dat we je konden helpen!

Misschien is het nu wel het moment om een andere en betere DA te zoeken? Want wij zijn helaas geen DA'en en je hebt ook erg veel geluk gehad nu... als er eens echt iets mis is, kan je niet op een forum leunen voor de gezondheid van je konijntje en heb je een goede DA nodig die je vertrouwd en de die jou de nodige uitleg geeft.

edit: ik zie dat het de weekendarts was waar je geen vertrouwen in had...

Link naar reactie
Delen op andere sites

neehoor, die olvarit babyvoeding mag je aan baby's ook koud geven, en aan een konijn zeker!

en biks vloeibaar: water bijdoen, laten weken dat het helemaal slap wordt en dan fijnprakken inderdaad

ja maar beter om ff van te voren het uit de ijstkast te halen anders krijgen ze het te koud naar binnen

Geweldig dathet weer beter gaat joh

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat raar ik zie veel mensen de potjes opwarmen voor hun kind, dus het is heel normaal.

Maar miss dat je het dan niet mag bij konijnen maar daarom vroeg ik het ook.

Maar dat het niet langer dan 2 dagen in de ijstkast kan staan vind ik vreemd want mijn broer zei nog: nou als je het niet hoeft te gebruiken voor je konijn bewaar het dan maar voor je aanstaande neefje !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .