Ga naar inhoud

waneer moet ii mijn nijntje vaccineren


amarante2001

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn konijntjes maandag allebei gevaccineerd. Ze gaan toch, vooral met goed weer, naar buiten. Ik denk dat je ze t beste gewoon kunt vaccineren, het kan nooit kwaad. Beter voorkomen dan genezen! Vooral als de nijntjes ook met andere beestjes in aanmerking komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vliegen kunnen ook binnen komen. Inenten is dus zeker wel belangrijk. Sommige mensen denken er heel makkelijk over, maar ben zelf drie konijnen in een week verloren daardoor en dat is echt geen pretje. Nu zijn mijn konijnen ook altijd geent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat mijn konijnen ook standaard 1 keer per jaar inenten. Het zijn dan wel binnen konijntjes maar je weet het maar nooit.

Met mooi weer mogen ze hier ook op het balkon en daarnaast staan ramen en deuren in de zomer vaak open.

Zij lopen dus net zo goed risico. Ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 van de 8 zijn bij mij ook in april geënt,

Mijn laatste konijn wat erbij is gekomen heb ik vorige week geënt. Ik entte ze eigenlijk nooit, maar als je de beelden van Myxomatose ziet haalt dat je wel over. Als ik mijn konijnen dat kan besparen dan doe ik alles wat ik kan. Enten kan in principe op elk moment van het jaar ... Alleen is het slimmer in het voorjaar, maar dat kun je volgend jaar wel verschuiven naar april als je dat wil :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Melissa: Maar waarom rekenen ze dan niet voor de zekerheid dat het 100% veilig is, zonder uitwerkingen. Misschien werkt het wel langer dan 1 jaar, mits een krachtvermindering. Ik dacht dat die 12 maanden toch wel 100% veilig waren. Nuja, kan het ook fout hebben, maar leek mij het meest normale en eerlijke.

@Sobja1990: Ik snap wel dat je het liefst allemaal gelijk hebt, maar ik wou gewoon weten waarom je erin zette dat het slimmer is in het voorjaar. Ik begon mij al wat zorgen te maken, vandaar mijn reactie :P. Ook omdat je erbij zette dat je de jaren erna kunt opschuiven naar april.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat de mijne in de winter enten. Het kwam toevallig zo uit en houd dit nu aan met het nieuwe vaccin. Nét omdat, stel dat het vaccin maar 10 maand op volle kracht werkt, in oktober of november is de kans dat er nog muggen zitten erg klein. Liever dus dat ze dàn zonder bescherming vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat echt zo? Ik dacht dat alle konijnen met het nieuwe konijnenvaccin vanaf een week of 6 ingeënt mochten worden.

Mijn NHD konijnen zijn allemaal ingeënt voordat ze 4 maanden oud waren. Volgens mijn dierenarts kon dat totaal geen kwaad.

Maar dit kan dus wel degelijk kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig was ik vandaag bij de dierenarts langs gegaan (voor de hond) en meteen gevraagd wanneer mijn konijntje geënt mag worden. Ik had niet gezegd dat het een dwerg konijntje was. 8 a 9 weken was hun antwoord. Ik heb dus een afspraak gemaakt voor vandaag maar schrik niet. Ik heb ook de fokker gemaild voor advies en die zei 14 weken. Dierenarts afgebeld. Verteld dat het om een dwerg konijntje ging en toen zeiden ze dat het met 3 maanden kon. Wij wachten gewoon nog tot de 14e week dus Nu wel hopen dat er geen vliegen en muggen komen. Hok goed heel goed schoonhouden dus :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel graag willen weten hoe het nou precies zit. Gezien iedereen dus weer wat anders zegt. Mij is verteld dat het met 8 weken al prima kan maar nou lees ik dus dat je met dwergkonijntjes beter kan wachten totdat ze 12, 14 of zelfs 16 weken oud zijn.

Dat vind ik best een groot verschil. Waarom zeggen ze dan dat je konijntjes met het nieuwe konijnenvaccin al met 5/6 weken veilig in kan laten enten? Er staat niet bij uitgezonderd dwergkonijnen. Dat had de dierenarts mij dan wel even mogen vertellen.

Kan het kwaad als ze al eerder ingeënt zijn? Zo ja wat kan er dan gebeuren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fokker van mijn konijntje zei dat het anders te veel stress kan geven en na een enting wordt de weerstand toch iets minder.

Als je nog niks heb gemerkt met je konijntjes is het toch allemaal goed gegaan. Ze zei het meer het zekere voor het onzekere.

Dus maak je geen zorgen. Zo ernstig zal het niet zijn dat je ze eerder heb geënt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .