Ga naar inhoud

Leiboombladeren, giftig of niet?


BikkelBinkie

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum.

Ik heb een vraag wat ik niet kan vinden in een ander topic.

Ik heb 2 konijntjes, Bikkel en Binkie. Ze zijn uit hetzelfde nest en zijn 10 weekjes (bijna 11).

Ik heb ze bij een fokker gekocht.

Ik heb in de tuin twee leibomen staan, waar al snel de bladeren vanaf vallen. Bikkel en Binkie mogen dan ook vaker uit het hok, op het gras, waar juist de bladeren vallen. Ze eten de bladeren maar al te snel op. Als ik eventjes niet kijk hebben ze er alweer een te pakken. Erg irritant om elke keer de bladeren weg te pakken of uit hun bekje te halen. Mijn vraag is of iemand misschien weet of ze giftig zijn. Ik snap dat als ze het opeten, ze het lekker vinden, maar nog, als iemand er misschien meer verstand van heeft. Graag een reactie. :yes:

- Nieuweling Lynn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen flauw idee of ze deze bladeren mogen of niet, maar mijn gevoel zegt van niet. De combinatie van de gladde, glanzende bladeren en de bloemen ... doen me twijfelen.

Ze hebben er al van gegeten en leven nog, dus meteen giftig zijn ze niet, maar misschien stapelt het gif zich wel op.

Ik zou met een paar bladeren naar een plantenzaak gaan en vragen welke soort het is, zo ben je meteen zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke bedankt, verder heb ik eigenlijk niks gemerkt aan de konijntjes. Ik denk dat als ze gif in zich hebben, dat ze zich dan ook anders gaan gedragen, ze zijn nog fit en eten ook hun biks/ stro of hooi op. Ik heb de bladeren nogsteeds in de tuin, ookal ga ik naar een plantenzaak. Wat kan ik hiertegen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zijn ze helemaal niet giftig, he, 't is ook maar mijn gevoel. Voor hetzelfde geld mogen ze er massa's van eten ...

Niet alles is meteen giftig, neem klimop. Mogen ze niet, omdat het in hogere dosissen serieuze problemen kan geven, maar het is nu niet dat ze van één blaadje zullen doodvallen. Dan merk je niet meteen iets, maar eens kan er een blaadje de laatste druppel vormen.

Tot je zekerheid hebt, zou ik proberen zoveel mogelijk te verhinderen dat ze ervan eten, voor de zekerheid. Eens je weet wat voor plant het is, kan je nog altijd zien welke stappen te ondernemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat ik kan vinden op internet, is photinia, of glansmispel, niét giftig voor vogels (en dus eigenlijk niét giftig, want als zelfs vogeltjes er mogen van eten ... ) en niet gevaarlijk voor kinderen, dus ik vermoed dat het ook voor konijnen geen kwaad kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .