Ga naar inhoud

Erg bijtend konijn


Snuffie223

Aanbevolen berichten

Oorspronkelijk geplaatst door Sonja1990

Ik zou hem zelfs ophalen. Inslapen kun je echt niet maken!

Dat had ik ook in gedachten ;)

Ik zou bedenken of je je konijnen kunt bieden wat ze nodig hebben, als je dat niet kan zou ik overwegen inderdaad van 1 konijntje afstand te doen. Je maakt ze niet gelukkig door ze apart te houden en in je eigen belang te denken. Het is moeilijk, natuurlijk, maar 2 konijntjes die niet happy zijn? Ze zullen altijd iets missen want jij kunt een konijnenvriendje niet vervangen voor ze.

Dat ze naast elkaar zitten daar hebben ze helaas niets aan behalve dat ze gefrustreerd raken, ze zien een soortgenootje maar kunnen er niet bij.

Je kunt er een voedster voor in de plaats nemen en het konijntje wat je houdt gelukkig maken. De opvang zorgt ervoor dat het konijn wat je daar laat ook gelukkig gaat worden met een meisje, dat gun je beide konijnen toch?

Er 1 wegbrengen zou juist zeggen hoeveel je om hem geeft door hem een leven met een vriendinnetje te gunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Snuffie, je maakt hier gewoon een cruciale denkfout; er wordt gedacht aan oplossingen voor de symptomen omdat het alleen maar aan het konijn kan liggen. Je bekijkt het simpelweg van de verkeerde kant. Je moet een oplossing voor de oorzaak vinden, niet voor het symptoom. Gedrag is een uiting van prikkels en factoren uit de omgeving. Als de prikkels 'juist' zijn zal het dier (ook mede afhankelijk van karakter, weer een factor) natuurlijk/gezond/naar onze mening blij gedrag gaan vertonen. Zijn de prikkels 'niet juist' zal het dier afwijkend gedrag vertonen in allerlei vormen. Hier dus in bijten. Kijk of het leven van je konijn is zoals het zou moeten zijn. Pas dat aan VOORDAT je een paar stevige handschoenen gaat kopen en stijfkoppig in de kooi gaat zitten, net zo lang totdat het diertje tam wordt. Dat gaat namelijk niet gebeuren als je alle verkeerde prikkels niet aanpast.

Kijk dus eerst of het de basisbehoeften heeft: gecastreerd, een maatje, voldoende ruimte (min 2 m2 voor een dwergkonijntje), voldoende afleiding/speeltjes, voldoende aandacht van jou, juiste voeding, etc. enz. Pas als ALLE factoren juist zijn en je het de tijd hebt gegeven om bij te trekken en het gedrag van je konijntje is nog niet veranderd kun je eens de conclusie trekken dat je het niet meer weet.

Kun je niet voor deze zaken zorgen, heeft je konijn nooit een fijn leven. Te merken aan zijn gedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het punt ook niet. Je laat dus liever je konijn inslapen dan dat een ander hem nog een tweede kans gunt? Ga gewoon praten met een opvang, leg de situatie uit en koppel het andere konijn aan een dame. Het klinkt misschien heel bot en hard, maar ik begrijp echt niet dat je het konijn "maar een spuitje" wilt geven omdat ie gefrustreerd gedrag vertoont en je hier al meerdere malen op bent gewezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snuffie, ik heb hier toevallig een net gecastreerde ram zitten die ook een jaar lang samen met een andere ram heeft geleefd. Hij is aanvallend naar alles en iedereen en heeft veel gevochten met zijn "maatje" toendertijd, waar hij dus niet mee overweg kon. Twee rammen samen is bonje.

Nu hij gescheiden is van de andere ram vertoont hij dit gedrag ook naar andere konijnen, voedsters dan. Hij weet waarschijnlijk niet beter en het zal veel tijd nodig hebben om hem ervan te overtuigen dat hij niet hoeft te vechten met andere konijnen. Ik merk hier na twee weken dat hij langzaam begint te begrijpen dat hij niet hoeft aan te vallen als een van ons bij hem komt. Dat vertrouwen moet van twee kanten komen, ik durf nog niet zorgeloos mijn hand bij hem te houden.

Ook wat betreft jouw handelen door hem bij zijn nekvel te grijpen waardoor hij zo agressief gaat gedragen: dat is een zeer logisch gevolg van jouw handelen. Hij voelt zich erg bedreigd en gaat in de verdediging. Dat zou je zelf ook doen!

Je ziet dus dat het zijn gedrag ernstig kan schaden, zonder dat hij mishandeld of wat dan ook is.

Het is aan jou om te zorgen dat hij zo snel mogelijk weg gaat bij de andere ram, en ja, een opvang is een prima optie, mensen die een konijn halen bij een opvang doen dat vaak met een reden en zeer goede intenties.

Gebruik je verstand en wees niet langer verantwoordelijk voor leed dat jij veroorzaakt door eigenwijsheid en onwetendheid.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap de reacties wel, maar die bijtert van mij is dus niet mishandeld, hij is wel bij ons gezet door een onbekende, maar toen was ie nog op veel plekken kaal dus pasgeboren. Wie weet wat ervoor is gebeurt. Een vriendin kan niet, ik heb er de ruimte niet meer voor....

Uhm, wat is dit voor redenatie? Pasgeboren konijnen zijn helemaal kaal en krijgen daarna overal gelijkmatig haar (tenzij het langharige konijnen zijn), het lijkt mij heel sterk dat dit een pasgeboren konijn was. Die kan dus van alles mee gemaakt hebben.

Ik zou het dier echt afstaan. Ik weet niet waar je woont maar hij zou hier ook welkom zijn. Kun je je andere rammetje laten castreren en daar een vriendinnetje voor zoeken; is iedereen gelukkig. En waarom zou je hem niet afstaan? Je overweegt zelfs om hem in te laten slapen, dan is dit voor hem alleen maar beter. En jij wordt niet meer aldoor gebeten maar kunt gewoon van je konijn(en) genieten.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelden zo'n eigenwijs iemand gezien. Hoe vaak wil je nog horen dat:

1 2 rammen niet werkt

2 beide rammen een vriendin nodig hebben om echt gelukkig te zijn

?

Zeg het maar. Dan zal ik het wel even zo vaak tegen je zeggen dat je er ook naar luistert.

vraagt iemand om jou reactie? volgens mij heb ik zelf wel ervaring zat en heb ik nooit konijnen gehad die een vriend(innetje) hadden, is altijd goed gegaan en het andere konijn is wel een echt knuffeldier. Beter lezen wijsneus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het punt ook niet. Je laat dus liever je konijn inslapen dan dat een ander hem nog een tweede kans gunt? Ga gewoon praten met een opvang, leg de situatie uit en koppel het andere konijn aan een dame. Het klinkt misschien heel bot en hard, maar ik begrijp echt niet dat je het konijn "maar een spuitje" wilt geven omdat ie gefrustreerd gedrag vertoont en je hier al meerdere malen op bent gewezen.

zijn al 4 kansen geweest, ik ben sinds de eerste post bezig geweest met handschoenen, als ik hem voer geef in zijn hok valt hij niet meer aan, alleen als ik hem naar binnen wil doen in zn hokje hangt hij af en toe aan m'n vinger en gromt, maar ik zie al vooruitgang

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn groepsdieren, een maatje is voor hun een van de eerste levensbehoeften, net als medische verzorging en eten. Je hebt gelijk, jouw vorige konijnen zullen niet dood zijn gegaan van het niet hebben van een vriendje, maar zij zullen wel ongelukkig zijn geweest...

Een tevreden en gelukkig konijn zal niet aanvallend achter je aan gaan rennen of in je handen gaan bijten, simpelweg omdat dit niet in zijn natuur zit. Konijnen zijn namelijk prooidieren en het zal een beetje raar zijn als ze een roofdier (de mens) aan zouden gaan vallen. Dit is een teken dat het konijn niet lekker in zijn vel zit, hij is gefrustreerd.

Dit komt ook mede doordat er steeds een andere ram zijn territorium binnendringt, deze ongecastreerde ram heeft namelijk nog steeds de 'verdedigings' hormoontjes en raakt door de andere ram gefrustreerd. Het aanvallen van jouw hand in zijn hok is ook het verdedigen van zijn territorium.

Een konijn dat zich verveeld of dat erg eenzaam is kan andere bezigheden gaan bedenken (hij moet wel) om zijn energie aan kwijt te kunnen, zo ook het aanvallen.

Maar je ziet, voor al deze oorzaken is er een oplossing. Mocht je er over na denken om de ram in te laten slapen, geef hem dan aan een van de bunnybunch leden die aan heeft geboden de ram over te nemen en hem nog een goed leven te geven. Hij/zij zal hier zeker voor zorgen.

Wij zijn hier om je te helpen, jij vraagt ons om advies en wij doen ons best om je meest effectieve handelingen voor te leggen.

aangepast door Jopvang
Link naar reactie
Delen op andere sites

vraagt iemand om jou reactie? volgens mij heb ik zelf wel ervaring zat en heb ik nooit konijnen gehad die een vriend(innetje) hadden, is altijd goed gegaan en het andere konijn is wel een echt knuffeldier. Beter lezen wijsneus

Door een topic te openen waarin jij een vraag stelt vraag je om reacties van BB leden, ja. Aangezien ik er daar één van ben vraag je ook om mijn reactie. Dat jij mijn reactie niet wilt horen is een ander verhaal.

Sorry als ik het te bot heb gezegd maar dit is wel hoe het er voor staat. Jij zorgt niet voor de basisbehoeftes van je konijn(en) en dan vind je het raar als je konijnen vreemd gedrag vertonen? Mensen hebben je al 100x hier gezegd wat mogelijke oplossingen zijn maar jij blijft super eigenwijs en wil daar niets van weten. Ik heb gewoon medelijden met dat dier dat elke keer maar weer met die handschoen in zijn nekvel wordt gegrepen. Voor dat dier wil ik heel graag dat het baasje eens zou gaan luisteren naar alle goede adviezen hier. Dan mag je mij zo vaak je wilt een wijsneus noemen als je tenminste maar luistert naar wat er gezegd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ts ik hoop echt dat je wat doet met de tips die in het topic zijn gegeven. Ik heb je ook al een aanbod gedaan via pb maar daar heb je nog niet op gereageerd. De tips die hier zijn gegeven zijn echt goed bedoeld en als je dier gelukkiger wordt, is het voor jouw ook veel meer genieten! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze of allebei laten castreren en ieder een vriendin geven, of één ram naar een opvang brengen en een vriendin voor de ander.

Het is gewoon zielig om een konijn alleen te laten zitten, en het is heel frustrerend voor hem als hij naast een andere ram zit.

Hoeveel aandacht je ze ook geeft, jij kunt een konijnenvriendin niet vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn groepsdieren, een maatje is voor hun een van de eerste levensbehoeften, net als medische verzorging en eten. Je hebt gelijk, jouw vorige konijnen zullen niet dood zijn gegaan van het niet hebben van een vriendje, maar zij zullen wel ongelukkig zijn geweest...

Een tevreden en gelukkig konijn zal niet aanvallend achter je aan gaan rennen of in je handen gaan bijten, simpelweg omdat dit niet in zijn natuur zit. Konijnen zijn namelijk prooidieren en het zal een beetje raar zijn als ze een roofdier (de mens) aan zouden gaan vallen. Dit is een teken dat het konijn niet lekker in zijn vel zit, hij is gefrustreerd.

Dit komt ook mede doordat er steeds een andere ram zijn territorium binnendringt, deze ongecastreerde ram heeft namelijk nog steeds de 'verdedigings' hormoontjes en raakt door de andere ram gefrustreerd. Het aanvallen van jouw hand in zijn hok is ook het verdedigen van zijn territorium.

Een konijn dat zich verveeld of dat erg eenzaam is kan andere bezigheden gaan bedenken (hij moet wel) om zijn energie aan kwijt te kunnen, zo ook het aanvallen.

Maar je ziet, voor al deze oorzaken is er een oplossing. Mocht je er over na denken om de ram in te laten slapen, geef hem dan aan een van de bunnybunch leden die aan heeft geboden de ram over te nemen en hem nog een goed leven te geven. Hij/zij zal hier zeker voor zorgen.

Wij zijn hier om je te helpen, jij vraagt ons om advies en wij doen ons best om je meest effectieve handelingen voor te leggen.

Ja snap ik, maar als Nalapuk mij eigenwijs gaat noemen terwijl ik alleen om tips vraag wordt ik ook niet bepaald vrolijk, maargoed dit klinkt al logisch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry hoor, maar naar mijn idee ben je ook eigenwijs als heel BB je tips geeft en je bij je eigen standpunt blijft.

Als je niets met tips doet of wil doen, moet je er ook niet om vragen.

Iedereen wil hier het beste voor hun en andermans konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vraagt iemand om jou reactie? volgens mij heb ik zelf wel ervaring zat en heb ik nooit konijnen gehad die een vriend(innetje) hadden, is altijd goed gegaan en het andere konijn is wel een echt knuffeldier. Beter lezen wijsneus

Ook ik heb vroeger wel konijnen (rammen) gehad die alleen zaten of alleen soortgenoten door het gaas zagen. Dat was in een tijd dat rammen nog niet gecastreerd werden.

Nu ik sinds enige tijd weer konijnen heb, heb ik een stelletje; een gecastreerde ram met een voedster, en ik wist niet dat konijnen zó wijs met elkaar konden zijn! Ze zijn de hele dag met elkaar in contact; samen eten, samen rennen, samen slapen en samen knuffelen, zo lief!

Dat kun je alleen maar weten als je een stelletje hebt en ziet hoe dat is. Dan zie je pas wat je andere konijnen vroeger gemist hebben en hoe veel leuker konijnen samen zijn!

Niet alleen voor je konijn(en) veel leuker, maar ook voor jou!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja snap ik, maar als Nalapuk mij eigenwijs gaat noemen terwijl ik alleen om tips vraag wordt ik ook niet bepaald vrolijk, maargoed dit klinkt al logisch

Get over it? Jij hebt mij wijsneus genoemd, nu staan we weer gelijk.

Dat je om tips vraagt is super goed alleen je komt totaal niet over of je er ook maar van plan bent iets mee te doen. Dat vind ik zo jammer, ik wilde met mijn reacties alleen maar bereiken dat ik tot je door dring zodat je wat aan de situatie gaat doen met behulp van alle tips die je zijn gegeven. Het enige wat ik wil in dit verhaal is het beste voor jouw konijnen, dat wil jij toch ook neem ik aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik duim alvast dat het niet inslapen wordt, om te beginnen...

En dat ze verder toch de goede raad hier opvolgt en haar konijn zo gelukkig wil maken en als dat niet bij haar kan, de raad is hier gegeven he.

Wil je het ons nog wel laten weten, want ook ik wil best weten wat je bijtend konijn nu te wachten staat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry dat ik niet gereageerd heb! Het wordt niet inslapen. Ik snap het konijn nu op de een of andere manier veel beter dan eerst. Ik benader hem ook anders etc. Ook gebruik ik handschoenen nu waardoor ik sowieso niet gebeten kan worden. Bijten doet hij veel minder dan eerst, nu doet hij het alleen nog als ik hem terug in zijn hokje wil stoppen. Spontaan doet hij het dus niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .