Ga naar inhoud

voer verdelen


mintaka

Aanbevolen berichten

Ik heb me net bedacht dat ik met een praktisch probleempje zit....

Siebe is 16 weken oud en moet in principe dus nog 3 maanden ongelimiteerd biks krijgen. Ik heb er geen idee van hoeveel hij weegt, maar ik had 'm gisteren in mijn handen bij het overzetten van de reismand naar het hok, en hij is echt een pluimpje...

Savannah is 14 maanden en weegt 2,360 kg. Ze is niet te dik, maar mag ook niet meer bijkomen.

Siebe mag dus meer eten dan Savannah, maar als ik hun eetbakjes vul, dan eet Savannah volgens mij ook een deel van Siebe op, want hij huppelt rond, eet een hapje, loopt weer trapje op en af, weer een brokje, rondje rond de ren, grasje, brokje, weer wat hupsen, .... Terwijl Savannah gezellig bij de voerbak blijft zitten...

Ik wil ze niet uit elkaar halen, want ik wil niet opnieuw koppelproblemen.... Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat Siebe voldoende eet en Savannah niet te veel?....

Alle tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Apart eten geven, maar hij is nog niet zo tam....

Ik geef altijd gewoon een volle bak aan de konijnen en hou dan verder een beetje in de gaten of er geen één te mager wordt....

Maar ze zorgen zelf wel dat ze niets te kort komen...en in een ren hebben ze ook weer meer beweging misschien ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat vraag ik me ook af hoe jullie dat doen

ik heb dat hier ook voor met zino en kobe

zino is 8 maanden en 7kg en kobe 8 weken en moet onbeperkt voer krijgen .

appart eten geven !!!

ge kunt daar toch geen ganse dag bijstaan en zeggen zino neen t'is van kobe

en als ik het afweeg dan krijgt kobe niet genoeg

ik zet ze nu elke dag buiten appart in de ren ,zino met niets en kobe met een pot met eten ,maar die heeft het dan druk met gras dat die niet wil eten van de korrels

met gevolg die weegt nog geen 2 kg en dat zou hij moeten wegen !!!

dus ja martine ik heb hetzelfde probleem en weet er ook geen raad mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe..tja, dan zal je Siebe een paar keer per dag even apart kunnen zetten om extra voer te geven ? (apart in zijn eigen ren/hok, anders gaat hij eerst anderhalf uur lang zijn nieuwe omgeving verkennen, dat schiet ook niet op..)

Uitpluizen of er voer is wat hij zó lekker vindt dat hij daar voor wil gaan zitten, zonder steeds weg te lopen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bij mij een bekend probleem. Ik had per ongeluk twee nestjes achterelkaar en pap (5 weken na castratie) en mam heb ik bij beide nestjes gehouden.

Ik heb alle konijnen gewoon gezamenlijk op het voer gehouden. Ik heb zelfs weken lang bij het 2e nestje opfokkorrels gebruikt om ze flink aan te sterken. Iets waar de oudere broers en zussen en pap totaal geeeeeeen probleem mee hadden :)

Nu heb ik 3 nijnen die een lekkere onderkin hebben. Ik heb besloten ze daarom op dieet met z'n allen te zetten. Veel ruimte en beweging geven en nu 75 gram per konijn aan korrels, veel hooi (nu juist de kruidenhooi erbij) en groente voor de opvang van de mindering in korrels.

Dit traject duurt dus wel veel langer, maar mijn nijnen hebben een ongelooflijke goede start gemaakt en zijn super gezond met een mooie vacht. En die "dikkertjes" trekken wel weer bij... ;)

Apart voeren lijkt mij ook de beste oplossing, maar is in de praktijk gewoon onmogelijk. Ik heb het geprobeerd, maar dan moest ik de nijnen oppakken en verplaatsen. Dat komt de relatie niet echt ten goede... Ook kan je ze dus niet de hele dag onbeperkt voeren, omdat ze ook weer bij elkaar moeten en de ander dan weer meesnoept.

Dus doe maar saampjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een hok met 2 verdiepingen en zet soms een bakje boven en de andere beneden. Mijn vreetzakje (hooli) kan dan nooit allebei de bakjes leeg eten, ze blijft meestal beneden bij 1 bakje zitten. Loora heeft dan in ieder geval de tijd om het andere bakje te gebruiken zolang hooli nog beneden zit te eten. Tegenwoordig eten ze overigens samen uit een bakje, loora loopt er niet meer bij weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zoiets had ik ook al geprobeerd, Caroline. Ik pakte het wel iets anders aan. Eén extra bakje gevuld overdag en dan vlak voor Siebes neus geplant. Meneertje eet ervan. Als hij genoeg heeft, bakje uit het hok. Tijdje later zelfde ritueel, tot het bakje voldoende leeg is en dan laat ik het staan.

Maar helaas kan ik dat dus niet doen op dagen dat ik van 7.20u tot 18.30u het huis uit ben.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dat bij iedereen die konijnen hebben samen zitten wel een probleem. Bij mij dus ook. Ik heb ook twee aparte bakjes. En ze eten beide uit hun eigen bakje. Nu is het wel zo dan Ventje al een jaar gewoon is om uit zijn bakje te eten en dus gaat hij niet zo gemakkelijk bij Dotje stelen. Maar toch, hij is de dikste van de twee en de meest vreetzak van de twee, dus als hij nog honger heeft, doet hij het toch.. En Dotje is net zoals die van jou. Ze eet even en gaat dan wat spelen en als ze dan terug komt, is alles weg.

Nu is het wel zo dat Dotje de helft kleiner is dan Ventje en dus heeft ze volgens mij ook gewoon veel minder eten nodig. Want een stevig buikje heeft ze wel. :)

Maar bij jou is dat denk ik niet zo, dat de een veel groter is dan de ander..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .