Ga naar inhoud

Verkoudheid bij konijnen snot genoemd


Aanbevolen berichten

Hoi hoi allemaal

Ik heb mijn droomkonijntje gevonden. Het is een lotharinger Madagascar kruising isabella. Ik heb hem hier in de buurt bij een fokker gekocht waar hij nog meer konijnen had zitten echt heel leuk en mooi.

Het is alleen dat die nu een verkoudheid soort van heeft. Hij niest af en toe en dit is al bijna 3 weken aan de gang. Ik ben 4dagen op vakantie geweest en heb ze toen bij een oppas gebracht. Ze belde mij op en vertelde dat die een Helle lange snottebel aan zijn neus had hangen. Schok hiervan want heb er meerdere dingen over gehoord over snot.

Hij is nu 3a4maanden en de dierenarts raad mij nu al antibiotica aan ik vind dit nog niet kunnen het is zo afbrekend spul dat antibiotica dat zo,n klijn konijntje er flink van moet opstellen uit mijn ervaring.

Dus ik heb bedacht om eerst zelf flink vers fruit en groenten te geven en dan aankijken hoe die het doet.

Het gaat al beter maar af en toe doetje nog nissen geen snot en niet meer zo veel achter elkaar.

Wie o wie heeft er nog tips voor mij om mijn kleine droom vriend te helpen?

Bedankt alvast van buddy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met snot is redelijk beperkt, ik heb alleen het begin meegemaakt. Mijn dierenarts zij mij dat sneller behandelen veel meer kans op herstel geeft dan later. Meer zelfs: als je later start (ik vind jou nu al laat eigelijk, al 3 weken van niezen) is de kans op chronisch snot veel groter. Konijntjes overlijden vaak aan de gevolgen ervan.

Zelf gaan knoeien met fruit (slecht voor de darmpjes ivm suikers) en groenten lijkt mij dus echt niet aan te raden. Snot is niet zoals een verkoudheid bij de mens, waar je zelf wel even over raakt. Ik vind snot eerder te vergelijken met een longontsteking, daar heb je dringend hulp bij nodig of het gaat mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn al zo lang aan het niezen is dan zou ik zo snel mogelijk gaan behandelen (het is niet te vergelijken met een gewone verkoudheid bij mensen). Als je nog langer wacht met het behandelen wordt het chronisch en ben je nog verder van huis. Ojee ik zeg hier helemaal hetzelfde als Annelies zie ik, nu ja ik ga dus volledig akkoord met Annelies ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met snot is redelijk beperkt, ik heb alleen het begin meegemaakt. Mijn dierenarts zij mij dat sneller behandelen veel meer kans op herstel geeft dan later. Meer zelfs: als je later start (ik vind jou nu al laat eigelijk, al 3 weken van niezen) is de kans op chronisch snot veel groter. Konijntjes overlijden vaak aan de gevolgen ervan.

Zelf gaan knoeien met fruit (slecht voor de darmpjes ivm suikers) en groenten lijkt mij dus echt niet aan te raden. Snot is niet zoals een verkoudheid bij de mens, waar je zelf wel even over raakt. Ik vind snot eerder te vergelijken met een longontsteking, daar heb je dringend hulp bij nodig of het gaat mis.

Ik ben het helemaal met je eens, maar wil wel één klein dingetje opmerken: Konijnen kunnen heel goed leven met chronisch snot en hoeven daar helemaal niet aan te overlijden, dat heb ik nog maar weinig gezien. Natuurlijk is het hoe dan ook niet wenselijk en hebben konijnen met chronisch snot vaak regelmatig 'terugvallen' waarbij je ze moet behandelen met antibiotica. Zoals je zelf al aangeeft is antibiotica niet gezond en het is dus zéker niet gezond om het meerdere keren per jaar te geven. Ik zou toch echt z.s.m. een kuur opstarten dus. Hoe langer ze er last van hebben, hoe langer ze antibiotica moeten krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn ervaring met snot is dat het zeer zeker niet over gaat zonder antibiotica.

hoe klein je konijn ook is , hij heeft het gewoon nodig, dalijk wordt het chronisch en ben je verder van huis.

mijn konijn had chronische snot en die heeft wel een aantal malen antibiotica nodig gehad.

hij is er niet aan overleden , en kon er goed mee leven.

maar een bezoek aan de dierenarts is je zeer zeker aan te raden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi

bedankt voor reacties ik ga morgen gelijk bellen zodat ik het een vrijdag op kan hallen. en ik bedoel niet dat die 3 a 4 maanden er aan zit ik bedoel weken. als die er zolang aan zit had ik zeker er wat aan gedaan.

nogmaals bedankt ik ga morgen gelijk afspraak maken heb deze week al met dieren arts hierover gesproken hij weet dat ik antibiotica kom hallen.

:bunny4:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een konijn zitten met chronisch snot. Hij is er een keer aan behandeld met antibiotica maar dit heeft nauwelijks geholpen. Nu niest hij af en toe en niest dan ook snot op dat hij snel weg poetst. Tot dusver lijkt hij er geen last van te hebben en had hij meer last van de behandeling dan zonder maar dat is mede omdat hij een grondige hekel heeft aan hanteren en hij daar extreem van in de stress raakt. Ook heeft hij mijn andere konijnen niet aangestoken hiermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke ja ik denk dat het mijn konijntje afwachten is. ik ga hem woensdag ophalen en ga er gelijk mee beginnen. ik heb hem met deze warme dagen buiten gezet op het gras hij heeft die 2 dagen niet geniest en ook geen snot gehad rond zijn neus. zonnetje is dus goed voor iedereen. elke dag doe ik hem naar binnen mijn andere konijnen zitten al buiten. maar deze haal ik voor de avond kou naar binnen en gaat morgens pas na 12 uur naar buiten zodat die de volle stralen mee pikt. uiteraard heeft die ok schaduw plekken.

jullie horen woensdag van mij hoop dat het beter word met hem maar zonnetje helpt ook al.

Groetjes:bunny3:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .